Höjd på Kontrabas-stall

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
stomper
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 21:22
Ort: örebro

Höjd på Kontrabas-stall

Inlägg av stomper »

Hallå därute alla kontrabasister. Jag är i nybörjarstadiet på detta fantastiska , men ack så svåra instrument (övar som en tok). Den basen jag har är en billig Thomann-kontra BR 111, som jag köpte som övningsinstrument, men min fråga är nu; hur högt ska stallet vara? Den är ganska "tungspelad" så högt som strängarna sitter nu, och jag skulle gärna vilja ha strängarna lägre. Jag har inte justerbart stall på nu. Är det nån därute som kan svara på detta, så vore jag tacksam
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Vad jag vet så ska stallet vara placerad exakt i mitten av f-hålen och om det fortfarande är för högt så får man slipa ner fötterna på stallet.
Vilken höjd har du om du mäter mellan botten av strängarna till ovansidan av greppbrädan? längst ner då på greppbrädan.

Bild
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
stomper
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 21:22
Ort: örebro

Inlägg av stomper »

cougar skrev:Vad jag vet så ska stallet vara placerad exakt i mitten av f-hålen och om det fortfarande är för högt så får man slipa ner fötterna på stallet.
Vilken höjd har du om du mäter mellan botten av strängarna till ovansidan av greppbrädan? längst ner då på greppbrädan.
Stallet är placerat precis där det ska vara. Mätte på det nu, och det är ca 15 mm från botten på sträng till ovansida på greppbrädan. Det är ju inget problem att "komma åt" strängen, men tungspelat är det även om jag bytt strängar från stål till Presto Nylonwound
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

stomper skrev:
cougar skrev:Vad jag vet så ska stallet vara placerad exakt i mitten av f-hålen och om det fortfarande är för högt så får man slipa ner fötterna på stallet.
Vilken höjd har du om du mäter mellan botten av strängarna till ovansidan av greppbrädan? längst ner då på greppbrädan.
Stallet är placerat precis där det ska vara. Mätte på det nu, och det är ca 15 mm från botten på sträng till ovansida på greppbrädan. Det är ju inget problem att "komma åt" strängen, men tungspelat är det även om jag bytt strängar från stål till Presto Nylonwound
så här säger jag:

slipa inte på fötterna!
skitsvårt att få bra.

ta en fil eller sandpapper och slipa i strängskårorna och sänk på så vis strängarna efterhand.
om sen du skulle råka slipa för djupt så att strängen skorrar så kan du rädda det genom att lägga under tex ett vikt papper i skåran. det pajjar inte ljudet.

blir sen skårorna djupa så kan du ta av stallet(obs, lägg något tungt på basens lock så att inte ljudpinnen trillar.) och slipa bort lite överflödigt trä så att skårorna inte är djupa längre.


eller så lämnar du den till instrumentmakare om du är räddhågsen :wink:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Det går ju osså.. men inte så snyggt. men annars slipa som "criss" skrev men ta väck en strängitaget så att du håller tryck på basen.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

cougar skrev:Det går ju osså.. men inte så snyggt. men annars slipa som "criss" skrev men ta väck en strängitaget så att du håller tryck på basen.
jag glömde säga det där om en sträng i taget. tack!
jo, det blir snyggt om man slipar bort överföldigt trä.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Jo absolut!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Köp ett justerbart stall för en tusing, eller om du är lite händig köper du justerskruvar för 300:- och monterar själv! Du kan självklart slipa ner stallet också men det är rätt bra att kunna testa olika höjder, jag har haft allt från idiothögt till superlågt, beror ju lite på vad du tänkt spela för sorts musik också. Om du börjar slipa ner stallet så ska skårorna inte vara djupare än halva strängdiametern, "smörj" skårorna med blyerts när du slipat klart.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
stomper
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 21:22
Ort: örebro

Inlägg av stomper »

Man tackar så väldigt mycket för alla bra tips, ska bara fundera på vilket av dom som är bäst. Det är ju visserligen ingen dyrbar bas, men den är ju fortfarande spelbar, så slipning av stall kanske jag får överlämna till nån som kan. Ska även fundera på ett justerbart stall. Är det månne nån på forumet som har ett sånt liggandes i nån låda till ett bra pris?
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Har dock inget sådant stall liggandes. justerbart stall är nog det bästa. tror dock inte dom kostar så mycket. Kolla thoman!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kolla med Daionsavage.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Stallet är placerat precis där det ska vara. Mätte på det nu, och det är ca 15 mm från botten på sträng till ovansida på greppbrädan. Det är ju inget problem att "komma åt" strängen, men tungspelat är det även om jag bytt strängar från stål till Presto Nylonwound[/quote]

ett mått på rätt stränghöjd som jag fick lära mig(kan ju vara fel)
är att om man ska spela med stråke ska det gå
att stoppa in en normal blyertspenna mellan strängen
och greppbrädan längst ner
själv har jag aningen lägre (spelar utan stråke)
men spelar man slap har jag faktiskt ingen aning

jag slipade iallafall i skårorna lite i taget och prövade hela tiden
tills jag tyckte det var ok rätt enkelt att göra själv
och om det går fel kan du ju köpa ett ställbart

sen behöver olika strängsorter olika stränghöjd för att inte skorra
mina jazzer funkar perfekt men obligatosträngar gick inte alls
Användarvisningsbild
stomper
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 21:22
Ort: örebro

Inlägg av stomper »

Ok, då måste jag nog sänka en del, för en normal blyertspenna är ju inte mer än 8-9 mm, och jag funderar på att försöka slipa ner själv. Man får ta det försiktigt som alla har sagt, så blir det nog bra. Kollade justerbara stall på Thomann, och de ligger ju runt 1000:-, så det är ju ett alternativ om det går åt H-e så att säga
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Finns nog billigare på andra ställen. Får kika ikväll, Länkar då åt dig!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
stomper
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 21:22
Ort: örebro

Inlägg av stomper »

Man tackar så mycket för det, hyggligt
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

äh, fram med filen fegis!

:-)
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
stomper
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 21:22
Ort: örebro

Inlägg av stomper »

Vilken tur att det finns människor på det här forumet som vet hur man "peppar" andra.....hehe. Nä, inget illa menat. Jo det blir nog att slipa i alla fall till slut, ett justerbart kan man köpa ändå senare......
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Det är samma oklarheter som vanligt, Stomper. Man kan inte fråga hur högt stallet skall vara vilket är individuellt för varje bas. Inte heller stränghöjden kan man generellt säga någonting om. Du har ju inte sagt ett ord om vad för slags musik du tänker använda basen till. Viktig fråga som i allra högsta grad har med stränghöjd att göra.

Skall du spela Franz Schuberts Forellkvintett med stråke så kan du nog låta stallet vara.

Skall du spela jazz så skall det sänkas ordentligt - i alla fall om du skall spela modernare jazzen med stor rörlighet och solospel. Jag har låg stränghöjd avsedd för solospel i pizzicato. Mäter jag stränghöjd vid greppbrädans slut så är det 5 mm på G- och 6 mm på E-strängen.

Skall du lira rockabilly så har jag ingen aning om stränghöjd.

Det kan bli riktigt illa om man försöker ta bort på undersidan av stallfötterna som måste vara släta och helt följa lockets form för att förmedla strängvibrationerna till resonanslådan ordentligt. Bara om det handlar om max 1 mmm skulle jag våga mig på det. I så fall finns ett bra knep när det gäller att ta bort lite men samtidigt bibehålla kurvaturen på varje stallfot. Tag ett grovt sandpappersark och be någon med starka fingrar att hålla pappret på plats där stallet stod. När du skaver stallet mot slippappret med korta rörelser (1 cm) fram och tillbaka, alltså sidledes, så slipas ju fötterna av med locket som form. Byt sedan till finare papper. Innan du slipar så här så skall du försiktigt, med en spetsig blyertspenna märka ut var stallet stod innan du släpper på strängarna och tar bort dem.

Criss är inne på rätt väg om det handlar om en sänkning på låt säga 2 till 3 mm. Köp rundfilar för finmekanik i en järnaffär och fila ner skåran. NOTERA! rundfil, inget annat. Det är inte hela världen om strängarna ligger för djupt i stallet. Fördelen med att fila ned skårorna är att du slipper demontera stallet och joxa med allt annat omkring.

Skall du ta bort över centimetern så skall du låta ett proffs hjälpa till eller försöka hitta ett stall med lägre höjd som du kan finjustera själv.
Användarvisningsbild
stomper
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 07 aug 2008, 21:22
Ort: örebro

Inlägg av stomper »

Hallå där KontraKurt. Med "oklarheter som vanligt" så antar jag att du menar i allmänhet. Jag spelar blues, och spelar pizzicato. Frågan ställde jag därför att jag skulle få ett "hum" om vad som är gångbart i olika stilar, och jag tycker jag har fått en ganska bra uppfattning, men tackar även för ditt inlägg. Jag kommer till slut att använda mig av en enklare "Slap-teknik" när jag övat och ska nog inte sänka så mycket som till 5-6 mm.
Jag skulle ALDRIG ge mig på att slipa stall-fötterna eftersom det inte finns utrymme för en sådan sänkning där. Däremot är det sträng-skårorna jag tänkte slipa, inget annat (förutom då det överflödiga träet).
tack
Skriv svar