Preamp

Diskussioner om kontrabasar
andreaslarsson
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 12:14

Preamp

Inlägg av andreaslarsson »

Hej!

Funderar på en preamp till min stärkare och kontrabas. Kör på en Ampeg v4-b med tillhörande låda (4*10"). Mikrofonen jag använder är en K&K bass max. Får ett hyfsat ljud men tycker dock att det inte räcker till volymmässigt. Blir jag hjälpt av en preamp, typ en fishman B-2? Kommer den per automatik att höja utsignalen utan att det blir rundgång?

Hälsningar

Andreas
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det kanhända att man får upp volymen en aning med en preamp innan rundgång med tanke på att man kan forma ljudet lite mer. Men du vore kanske mest hjälpt av en preamp med fasvänding, det brukar också hjälpa. T ex den större Fishman Platinum Pro eller någon Lr Baggs-preamp.

Sen är det ju enkelt så att en piezomik som Bass Max blir känslig för rundgång, ihop med dett akustisk instrument. Stoppa basen full i skumgummi eller skaffa en magnetisk mik...

Gissar att du spelar rockabillystil mer än jazz?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Re: Preamp

Inlägg av Stefanson »

andreaslarsson skrev:Hej!

Funderar på en preamp till min stärkare och kontrabas. Kör på en Ampeg v4-b med tillhörande låda (4*10"). Mikrofonen jag använder är en K&K bass max. Får ett hyfsat ljud men tycker dock att det inte räcker till volymmässigt. Blir jag hjälpt av en preamp, typ en fishman B-2? Kommer den per automatik att höja utsignalen utan att det blir rundgång?

Hälsningar

Andreas
K&K`s egna preamps låter jä-ligt bra tycker jag.
Ska du spela på hög volym?
andreaslarsson
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 12:14

Inlägg av andreaslarsson »

Spelar jazz/blues/Rock `n` Roll med inslag av slap då och då. Proplemet är att de band jag lirar med är väldigt "elektriska" och högljuda + att jag hela tiden alternerar mellan elbas och kontra, vilket gör att elbasen så att säga sätter nivån på det hela. Vill åtminstone ha möjligheten att kunna öka volymen en aning mer utan risk för rundgång och självklart utan att stoppa basen full med skumgummi...K&K egna preamp kanske är värda att testa. Förmodar att de dock är en smula dyrare än Fishmans enkla varianter?

//Andreas
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Den tvåkanaliga K&K Dual Pro som jag kör med kostar väl lite över tusenlappen hos farbror Thomann. Attans bra Eq i den tycker jag.

Jag har en Stella och en King. Stellan har jag fyllt med högtalardämp-
material från Biltema och tejpat igen F-hålen pga av att den rundade
så mycket vid hög volym. (Jä**a gitarrister och deras volymknappar.)

Kingbasen rundar inte alls. Kingen är ju mycket stadigare byggd vilket bidrar till att den är tyst.

Dämpmaterialet i Stellan är för övrigt mycket lätt att ta ur med en böjd ståltråd när man vill.

Kontrabasist=MacGyverbasist??? :roll:
Skriv svar