Provisorisk uppmickninga av kontra

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Provisorisk uppmickninga av kontra

Inlägg av inferno »

Jag har nu spelat kontra i cirka ett halvår (är ju gitarrist egentligen) och nu har vi inom mitt band börjat prata om att kanske testa repa med kontran nån gång. Jag har lärt mig lite psychobillylåtar och boggie woggie lines och sånt så vi ska ha nåt att spela. Problemet är att jag inte har några mickar till basen, men i replokalen har vi ett PA och en massa mickar liggandes, typ SM57 och såna. Skulle det funka att rikta en SM57:a mot kontran mitt mellan f-hålen och nedersta delen av greppbrädan och sen in i PAt? Min spontana tanke är väl att det kommer att vara rundgångskänsligt som fan men det kanske går att lösa med att fylla igen f-hålen med nå kläder eller tejpa över dom? Jag skulle ju kunna testa själv men jag har en liten bit till replokalen och jag ska även ha med 2 gitarrer och en fyrtolva så det är liksom antingen eller och då är det ju inte så kul att komma dit med kontran och upptäcka att det inte funkar :lol:

Kan någon sen ge mig tips på nån bra mick/mickar jag kan köpa till basen som helst inte kostar skjortan? Den ska funka till psycho- och rockabilly. Strängarna jag använder är silverslaps. Och om det går skulle det vara bra om man kunde välja om man vill köra micken/mickarna i ett PA eller en förstärkare.

/Inferno
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag tror att det funkar bra med att micka upp med en sm57. Men jag skulle nog micka den lite snett underifrån vid ena f-hålet. Vill du ha mer greppbräda(slap..?), ta en mick till och placera den vid greppbrädan. Sen kan du ju alltid ställa filtren olika på de olika mickarna.

Berätta lite om din avatar...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Janne

Inlägg av Janne »

Jag tycker det är hopplöst svårt att micka upp med sm57 eller liknande eftersom de är så närupptagande eller vad det nu heter. Man blir alltså tvungen att hålla kontran helt still när man spelar.
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

funkys**t skrev:Jag tror att det funkar bra med att micka upp med en sm57. Men jag skulle nog micka den lite snett underifrån vid ena f-hålet. Vill du ha mer greppbräda(slap..?), ta en mick till och placera den vid greppbrädan. Sen kan du ju alltid ställa filtren olika på de olika mickarna.

Berätta lite om din avatar...
Min avatar är ett hopklipp av småbilder jag gjorde för några år sen som har hängt med som forumavatar nu på x antal forum genom åren. Ett järnkors med ett Von Dutch flygande öga i mitten. Och då är det alltså inte klädmärket Von Dutch utan personen bakom namnet. En sorts lyckosymboler för mig som genom åren hamnat på det flesta motorfordon eller musikinstrument jag ägt :D
Janne skrev:Jag tycker det är hopplöst svårt att micka upp med sm57 eller liknande eftersom de är så närupptagande eller vad det nu heter. Man blir alltså tvungen att hålla kontran helt still när man spelar.
Ok, det finns som sagt lite olika mickar där så jag kan väl testa med dom som finns. Men nu vet jag att man kan göra så iaf.

/Inferno
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Du kan testa att sätta fast micken, med lite skumgummi eller liknande, i stallet, riktad upp mot halsen.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Jag har ett gäng helt nya Shadow mickar SH-950 funkar hur bra som helst! om du är intresserad kan du skicka ett PM

Ny priset är 1895kr men det är ju inte mitt pris hehe
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

cougar skrev:Jag har ett gäng helt nya Shadow mickar SH-950 funkar hur bra som helst! om du är intresserad kan du skicka ett PM

Ny priset är 1895kr men det är ju inte mitt pris hehe
Vad hade du tänkt begära för dom? Och varför ska du sälja dom?

/Inferno
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Basjonas skrev:Du kan testa att sätta fast micken, med lite skumgummi eller liknande, i stallet, riktad upp mot halsen.
Det lät inte som en dum idé. Det ska jag testa, då kan man ju ändå rocka loss lite när man spelar utan att ljudet påverkas.

/Inferno
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Annars kan du skaffa en Ehrlund EAP kontaktmikrofon. Jag kör ofta den på kontra, akustiska gitarrer och andra akustiska instrument. Låter väldigt bra när man hittat en sweetspot.

http://www.ehrlund.se/

Här är ett ljudklipp från en kontrabas på Ehrlunds websida:

http://www.ehrlund.se/files/Contrabass1.mp3

Så här skriver dom på Jam´s websida:

http://www.jamshop.se/html/ehrlundacoustic.htm

Brukar ligga runt 2.500:- +/- någon hundring. Enkel att montera och låter bättre än det mesta är min erfarenhet. Inga installationskostnader. Man lär sig ganska snabbt att hitta sweetspot:en på dom flesta instrument.

Litet tips....

//J
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

inferno skrev:
cougar skrev:Jag har ett gäng helt nya Shadow mickar SH-950 funkar hur bra som helst! om du är intresserad kan du skicka ett PM

Ny priset är 1895kr men det är ju inte mitt pris hehe
Vad hade du tänkt begära för dom? Och varför ska du sälja dom?

/Inferno

skickade in mina gamla shadows för att plasten på telekablen råkat pajja tackvare min dåliga hantering. Så jam skickade tillbaka nya till mig och jag tänkte kan ha dessa som extra ifall något skulle ske med mina nuvarande mickar.

Du kan få dem för 1200kr och frakten kan jag bjuda på!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Basjonas skrev:Du kan testa att sätta fast micken, med lite skumgummi eller liknande, i stallet, riktad upp mot halsen.
+1

linda in i en handduk funkar också som provisorium.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Janne skrev:Jag tycker det är hopplöst svårt att micka upp med sm57 eller liknande eftersom de är så närupptagande eller vad det nu heter. Man blir alltså tvungen att hålla kontran helt still när man spelar.
Här är lösning på det problemet
http://www.bontracasso.se/produkter/H-C ... Silver_109
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bontracasso skrev:
Janne skrev:Jag tycker det är hopplöst svårt att micka upp med sm57 eller liknande eftersom de är så närupptagande eller vad det nu heter. Man blir alltså tvungen att hålla kontran helt still när man spelar.
Här är lösning på det problemet
http://www.bontracasso.se/produkter/H-C ... Silver_109
Faan. Finns det något liknande för att micka upp flyglar?? Det är så jobbigt med mickställ som står på golvet. Vore helt strålande om man hittade någonting som man kunde fästa i sargen på flygeln. Dämpad/upphängd på något sätt så att inte vibrationer vidarbefordras ut i mikrofonen. Någon som vet??

MVH//J
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Hellboy skrev:
Bontracasso skrev:
Janne skrev:Jag tycker det är hopplöst svårt att micka upp med sm57 eller liknande eftersom de är så närupptagande eller vad det nu heter. Man blir alltså tvungen att hålla kontran helt still när man spelar.
Här är lösning på det problemet
http://www.bontracasso.se/produkter/H-C ... Silver_109
Faan. Finns det något liknande för att micka upp flyglar?? Det är så jobbigt med mickställ som står på golvet. Vore helt strålande om man hittade någonting som man kunde fästa i sargen på flygeln. Dämpad/upphängd på något sätt så att inte vibrationer vidarbefordras ut i mikrofonen. Någon som vet??

MVH//J
Det finns !! Jag vet att just ett sådant användes på en inspelning som jag var med på nyligen. Ska kolla med insp.teknikern och återkommer i ärendet. :stolt:
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

mikkejohansson skrev:
Basjonas skrev:Du kan testa att sätta fast micken, med lite skumgummi eller liknande, i stallet, riktad upp mot halsen.
+1

linda in i en handduk funkar också som provisorium.
Min favorit-provisoriska metod är att kila in på närmaste toalett och sno en toarulle. En SM58 passar utmärkt i röret, sedan rullar man av såpass mycket att den passar fint mellan benen på stallet. Funkar faktiskt MYCKET bättre än man skulle tro. Lärde mej faktiskt detta trick av en SVT-tekniker när jag spelade kontra i en TV-gudstjänst en gång, tro det eller ej. Fast då var det en AKG 535 som användes.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:
Basjonas skrev:Du kan testa att sätta fast micken, med lite skumgummi eller liknande, i stallet, riktad upp mot halsen.
+1

linda in i en handduk funkar också som provisorium.
Japp, du kan även rikta den nedåt! Problemet med denna typ av mickar är att det garanterat kommer att runda! Satsa på en Shadow 950 el. 951 tex och en preamp! Ska du testa att köra psykobilly i replokalen så tycker jag inte att du ska lägga allt för mycket pengar på ett miksystem!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Bontracasso skrev:
Hellboy skrev:
Bontracasso skrev:
Janne skrev:Jag tycker det är hopplöst svårt att micka upp med sm57 eller liknande eftersom de är så närupptagande eller vad det nu heter. Man blir alltså tvungen att hålla kontran helt still när man spelar.
Här är lösning på det problemet
http://www.bontracasso.se/produkter/H-C ... Silver_109
Faan. Finns det något liknande för att micka upp flyglar?? Det är så jobbigt med mickställ som står på golvet. Vore helt strålande om man hittade någonting som man kunde fästa i sargen på flygeln. Dämpad/upphängd på något sätt så att inte vibrationer vidarbefordras ut i mikrofonen. Någon som vet??

MVH//J
Det finns !! Jag vet att just ett sådant användes på en inspelning som jag var med på nyligen. Ska kolla med insp.teknikern och återkommer i ärendet. :stolt:
Jag byggde en egen sån när jag höll på att experimentera! Fast jag monterade den i stallet. Problemet är bara att du slänger ut en tusing och har rundgången kvar. Satsa på en stallmik istället!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Svensson skrev:
mikkejohansson skrev:
Basjonas skrev:Du kan testa att sätta fast micken, med lite skumgummi eller liknande, i stallet, riktad upp mot halsen.
+1

linda in i en handduk funkar också som provisorium.
Japp, du kan även rikta den nedåt! Problemet med denna typ av mickar är att det garanterat kommer att runda! Satsa på en Shadow 950 el. 951 tex och en preamp! Ska du testa att köra psykobilly i replokalen så tycker jag inte att du ska lägga allt för mycket pengar på ett miksystem!
Kan man göra nåt åt rundgången? Hjälper det om man täpper igen f-hålen? Grejen är ju att jag så småningom vill ha ordentliga mickar och en preamp, bara att jag just nu inte har råd. Därför tänkte jag testa med nån av mickarna som ligger i replokalen.

/Inferno
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

cougar skrev:
inferno skrev:
cougar skrev:Jag har ett gäng helt nya Shadow mickar SH-950 funkar hur bra som helst! om du är intresserad kan du skicka ett PM

Ny priset är 1895kr men det är ju inte mitt pris hehe
Vad hade du tänkt begära för dom? Och varför ska du sälja dom?

/Inferno

skickade in mina gamla shadows för att plasten på telekablen råkat pajja tackvare min dåliga hantering. Så jam skickade tillbaka nya till mig och jag tänkte kan ha dessa som extra ifall något skulle ske med mina nuvarande mickar.

Du kan få dem för 1200kr och frakten kan jag bjuda på!
Det låter helt klart intressant. Ska precis beställa nya mickar till elgitarren för 1800:- så jag måste se hur finanserna ser ut när löningen kommer. Behöver jag en preamp för att köra med dessa mickar? Tips på någon som funkar?

/Inferno
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Pre-amp behövs självklart till alla mickar. Dessa mickar körde jag med fishman preamp och det funkade suveränt. Tips är att skaffa en fishman platinum pre-amp annars har väl dom flesta här miljoners tips på olika amps.

Det går ju att koplla dessa mickar direkt in i förstärkaren tex. Preampens jobb är ju att förstärka signalen från micken och göra den tydligare.

Och när det gäller rundgång så har jag tatt en "film" som egentligen används på bilar. Stenskottskydd.. Monterade det över hålen och skar ut en fin kant runt om, inga som har märkt detta.

/Robin
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag använder en K&K preamp, den har två kanaler vilket är bra om du ska ha en "klickmik." under greppbrädan.
http://www.thomann.de/se/kk_dual_channel_pro_preamp.htm

Rundgångsproblemet är ju mest om du kör med SM57 o.d. och då är det ju inte så lyckat att tejpa igen f-hålen... med Shadowmikar så misnkar rundgångsproblemet. Jag har aldrig testat att tejpa f-hålen men många gör ju det så det borde funka. Ett annat alternativ är ju att köra med magnetmik. En Shaller kostar väl runt en tusing och då behövs det ingen preamp. Det blir inte "riktigt" kontraljud med den dock.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

K&K preampet är bra men rätt tråkig justering. Men visst klicken vill du nog ha om du ska spela psychobilly.
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bontracasso skrev:
Hellboy skrev:
Bontracasso skrev:
Janne skrev:Jag tycker det är hopplöst svårt att micka upp med sm57 eller liknande eftersom de är så närupptagande eller vad det nu heter. Man blir alltså tvungen att hålla kontran helt still när man spelar.
Här är lösning på det problemet
http://www.bontracasso.se/produkter/H-C ... Silver_109
Faan. Finns det något liknande för att micka upp flyglar?? Det är så jobbigt med mickställ som står på golvet. Vore helt strålande om man hittade någonting som man kunde fästa i sargen på flygeln. Dämpad/upphängd på något sätt så att inte vibrationer vidarbefordras ut i mikrofonen. Någon som vet??

MVH//J
Det finns !! Jag vet att just ett sådant användes på en inspelning som jag var med på nyligen. Ska kolla med insp.teknikern och återkommer i ärendet. :stolt:
Vore ju helt strålande. :) Stort tack.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

mikrofonklämma för flygel

Inlägg av Bontracasso »

Här är den Hellboy!
http://www.k-m.de/MICROPHONE-HOLDER.3+M ... 4e3.0.html
bilden ljuger lite för den är ställ och vridbar även horisontellt och reglerbär för olika flyglars sargbredd.
Håll till godo & allt Gott!!!
Skriv svar