Ny Kontrabas

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

YZZ skrev:
Noelredding skrev:
YZZ skrev:
Noelredding skrev:
YZZ skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
+1

Seriöst.. läste nyss denna tråden.. kollar aldrig kontraforumet annars och jadu..

Herrejävlar....
Men bra tips levererades trots detta! :wink:
Ja det var ju en fördel att du fick tips innan KontraKurt började "debattera" :D
Hehe, jag är nöjd med det så nu får de äldre leka hur mycket de vill :wink:
Bra det. Vi har ju elbasar på avatarerna så vi får nog inte skriva mer iaf....
Hur blir det om man har en elkontra då? :hmm:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Noelredding skrev:
YZZ skrev:
Noelredding skrev:
YZZ skrev:
Noelredding skrev:
YZZ skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
+1

Seriöst.. läste nyss denna tråden.. kollar aldrig kontraforumet annars och jadu..

Herrejävlar....
Men bra tips levererades trots detta! :wink:
Ja det var ju en fördel att du fick tips innan KontraKurt började "debattera" :D
Hehe, jag är nöjd med det så nu får de äldre leka hur mycket de vill :wink:
Bra det. Vi har ju elbasar på avatarerna så vi får nog inte skriva mer iaf....
Hur blir det om man har en elkontra då? :hmm:
Hmm.... då räknas vi nog inte som riktiga basister :D
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

KontraKurt skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
Här är lite mera blaj, Svensson.
Oj, har du inga bättre argument än så?

Åter igen, kan någon förklara för mig vad som egentligen diskuteras?

All jazz är inte dålig. All jazz är inte bra. Bra som i definitionen väl utfört hantverk. Konst som sådan är ju ganska svårt att bedömma.

Rockmusik består av mer än tre ackord.

Tonika-Ters-Kvint-komp. Jag antar att det innebär ett komp, där man uteslutande, eller mestadels spelar primen, tersen, och sedan kvinten i ackordet. Om du har fler funderingar kring olika komp figurer, starta gärna en ny tråd om det så ska jag förklara.

Jazz är inte bättre än rock. Rock är inte bättre än jazz. Det är bara olika stilar.

Att hyfsat framföra en enkel rocklåt, det klarar de flesta av.
Att hyfsat framföra en enkel jazzlåt, det klarar de flesta av.

Vill man bli duktig på sin musikstil, då är det betydligt svårare.

Allt detta är ju uppenbart! Vad tjafsar ni om?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Men för tusan är ni dumma i huvudet eller ser ni inte längre än naveln?
Jag kan ge mig tusan på att du/ni/han/hon (eller vem som helst som dog 1969) inte klarar av att spela en "enkel" rocklåt utan att det låter för j-ligt.

Sån här lökig attityd har jag inte sett sen Ale kom hit och deklarerade vad som var uncool och inte. (Men folk kan ändra sig)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

KontraKurt skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
Här är lite mera blaj, Svensson.
Återigen Kurt, fundera lite över hur du uttrycker dig eftersom folk reagerar som de gör.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Min erfarenhet är att människor som är trygga i sig själv och i sina kunskaper ofta är ödmjuka, öppensinnade och vänliga. Det är väldigt sällan såna människor måste slå ner på andras kunnande/språk etc. för att själva framhålla sig som den expert de anser sig vara. Om du har de stora kunskaper du säger dig ha Kurt så förstår jag verkligen inte varför du måste klanka ner på andra. Dela med dig av ditt kunnande istället. Det är fortfarande ingen på detta forum som har ifrågasatt dina kunskaper! Om du inte klarar av att andra kommer in på sidospår och kommer med "blajkommentarer" så är nog tyvärr inte PB ett forum för dig, jag har försökt förklara hur PB fungerar i några inlägg längre upp.

Du har i alla fall begåvat forumet med ett nytt uttyck, "blajkommentarer". Det tackar vi allra ödmjukast för.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Nick skrev:
KontraKurt skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
Här är lite mera blaj, Svensson.
Oj, har du inga bättre argument än så?

Åter igen, kan någon förklara för mig vad som egentligen diskuteras?

All jazz är inte dålig. All jazz är inte bra. Bra som i definitionen väl utfört hantverk. Konst som sådan är ju ganska svårt att bedömma.

Rockmusik består av mer än tre ackord.

Tonika-Ters-Kvint-komp. Jag antar att det innebär ett komp, där man uteslutande, eller mestadels spelar primen, tersen, och sedan kvinten i ackordet. Om du har fler funderingar kring olika komp figurer, starta gärna en ny tråd om det så ska jag förklara.

Jazz är inte bättre än rock. Rock är inte bättre än jazz. Det är bara olika stilar.

Att hyfsat framföra en enkel rocklåt, det klarar de flesta av.
Att hyfsat framföra en enkel jazzlåt, det klarar de flesta av.

Vill man bli duktig på sin musikstil, då är det betydligt svårare.

Allt detta är ju uppenbart! Vad tjafsar ni om?
Passa dig Nick för nu är du snubblande nära att kvala in i blajligan.

Varför går du i svaromål för Roland som toppar blajligan genom inlägget igår? När ni båda snor in er i kompfigurer på tre toner i ackordet så blir det rätt pinsamt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Bild
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Det är inte konstigt man tröttnar på denna tråden.... Att folk måste konstant trycka ner varandra osv. Kontrakurt kan inte du bara ta semester från PrataBas några veckor och komma tillbaka sedan? Allvarligt talat så verkar det som om de flesta här är trötta på dig.
¨
Inget personligt men kan ni gubbar bara lägga ner. Ingen orkar sådant här. Detta är extremt omoget!
Hate Thy Neighbour!
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Svensson skrev:
KontraKurt skrev:
Backlund skrev:Alltså den där KontraKurt, är det ett troll? Jag börjar nästan tro det.
Här är lite mera blaj, Svensson.
Återigen Kurt, fundera lite över hur du uttrycker dig eftersom folk reagerar som de gör.

Jag väntade mig en kommentar från dig angående Rolands nonsensinlägg igår. Blir det bra om vi byter till nonsens?

Du bad mig kolla efter lågvattenmärken i gamla trådar, eftersom ni tycks vara inkapabla att hitta dem själva. Men det behövs ju inte nu. Det kommer säkert flera. Rix lyckatdes haspla ur sig en dumhet tidigare också.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kasta skit? OT? Fisförnäm? Blajkommentarer?
KontraKurt skrev: Alltså mina damer och herrar här kom som på beställning ett av de värsta blajinläggen i detta forum. Hoppas att det finns någon som begriper hur sorgligt det känns att bara behöva läsa sådan här inkompetent skit. Hoppas också att någon av er förstår att nivån ibland är riktigt usel för nu finns ju färskt bevis.
KontraKurt skrev:
Jag utgår ifrån att postaren inte tänker lära sig spela kontrabas ordentligt utan mest är ute efter ett instrument för enkla 3-ackordslåtar eller lira lite Rockabilly för det är ju inne nu.
KontraKurt skrev: Jag tror det handlar mest om ideologi eller avsaknad av sådan. Många vill göra så mycket som möjligt eller helst allt på kortast möjliga tid. Spela piano, gitarr, elbas och nu kontrabas, också, som om det bara var något man gjorde rätt upp och ner. Det märks ju när resonemanget kommer in på substitut som elkontror som aldrig låter som kontrabas. Eller hur man bandar sin kontrabas, suck. Varför skall man spela kontra över huvud taget när det nu är så jobbigt att man bara letar efter genvägar och fusklösningar. Är det för att det ser så ballt ut med ståbas?
KontraKurt skrev: Rock är en allemansmusik som alla kan lära sig. Men jazz är det definitivt inte.
KontraKurt skrev: Många av er som postar på detta forum; UNDER RUBRIKEN KONTRABASAR, har bilder på er själva spelandes elbas!?? Begriper inte varför? Det är någon sorts utbredd klacksparksmentalitet som jag undrar över.
KontraKurt skrev: Att på en värdeskalla, eller tidsaxel om man så vill, så kan vem som helst som är motiverad börja spela Rock och lära sig hyfsat snabbt. Det är ju bara att lyssna på det som framförs över televisionen, estraderna och andra medier. Treackordslåtar är vad det handlar om och nästan alltid i samma tonarter. Jag kan vara snäll och säga fyra ackord eller fem ackord men det är inte ofta. Vidare alltid samma grundpuls o.s.v. låt efter låt.
KontraKurt skrev: Som jag sa inatt; klacksparksmentalitet.
KontraKurt skrev: Om du inte tål höra att rock består av några få ackord som upprepas låt efter låt med samma puls i låt efter låt så är det faktiskt ditt problem. Jag gör bara ett konstaterande av fakta.
KontraKurt skrev: Blajkommentarerna och bilder på elbasister som skriver på Kontrabasforumet utan att veta tillräckligt – många gånger. Det kallar jag klacksparksmentalitet. Skall man skriva så skall man ha något att säga.
KontraKurt skrev: Oj oj oj. Det skulle ta för mycket tid i anspråk att sitta och plöja tråd för tråd för hitta blajet. Far runt lite själv så hittar du säkert ett och annat.
KontraKurt skrev: ...men han gör ju inget som inte vilken rockbasist som helst gör... nämen vad säger du gosse. Riktigt stort superblaj!!!! Du har inte en susning om vad du talar om.
KontraKurt skrev:
Alltså mina damer och herrar här kom som på beställning ett av de värsta blajinläggen i detta forum. Hoppas att det finns någon som begriper hur sorgligt det känns att bara behöva läsa sådan här inkompetent skit. Hoppas också att någon av er förstår att nivån ibland är riktigt usel för nu finns ju färskt bevis.
KontraKurt skrev: ...tonika-ters-kvint-komp... vad tusan babblar du om? Har du själv någon aning? Kan du vänligen redogöra för vad detta uttryck betyder. Jag väntar med spänd förväntan.
KontraKurt skrev: Det går nog inte att uttrycka sig klarare än jag gör. Men det blir problem när ni inte mäktar höra enkla fakta som t.ex. att det skrivs en massa flum som du såg konkret bevis på nyss. Är det inte dags att erkänna att jag har rätt?
KontraKurt skrev: Här är lite mera blaj, Svensson.
KontraKurt skrev: Varför går du i svaromål för Roland som toppar blajligan genom inlägget igår? När ni båda snor in er i kompfigurer på tre toner i ackordet så blir det rätt pinsamt.
KontraKurt skrev:Du bad mig kolla efter lågvattenmärken i gamla trådar, eftersom ni tycks vara inkapabla att hitta dem själva. Men det behövs ju inte nu. Det kommer säkert flera. Rix lyckatdes haspla ur sig en dumhet tidigare också.
KontraKurt skrev: Det är väl ingen tillfällighet att det är en elbas i avataren - eller?
:paper:
Senast redigerad av Svensson den fre 03 jul 2009, 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

cougar skrev:Det är inte konstigt man tröttnar på denna tråden.... Att folk måste konstant trycka ner varandra osv. Kontrakurt kan inte du bara ta semester från PrataBas några veckor och komma tillbaka sedan? Allvarligt talat så verkar det som om de flesta här är trötta på dig.
¨
Inget personligt men kan ni gubbar bara lägga ner. Ingen orkar sådant här. Detta är extremt omoget!
Oj, nu går drevet. Jag håller mig borta för det mesta och yttrar mig bara i frågor där jag kan tillföra något. Jag har sagt en sanning som var smärtsam för de flesta, tydligen. Jag står för den och tänker inte vika mig med svansen mellan benen - allra helst som jag igår fick belägg för trams och nonsens från vissa personer.

Din avatar - tyder den på mogenhet? Väx upp själv och lär er ta kritik när den är befogad.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

KontraKurt skrev: Din avatar - tyder den på mogenhet? Väx upp själv och lär er ta kritik när den är befogad.
Men är du på riktigt?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

:shock:

:lol:

Började ana att det handlade om nåt annat än kontratips när en sån här tråd blir 5 sidor lång...

Kurre mfl, det kanske bara är att inse att det här forumet inte är så seriöst och pretentiöst som ni önskar och nivån inte ligger på den plats i den finkulturella skalan som ni kanske skulle tycka var intressantare?

De flesta av oss som frekventerar forumet mycket och gärna gör det för att vi trivs med de flesta som hänger här, och forumets inriktning och ot-nivå har formats av medlemmarna för medlemmarna, givetvis med några undantag där jag förmodar att du/ni räknar in er.

Inget fel i att gilla bra instrument eller invecklad musik, men håll fan inte på att racka ner på dem som inte bryr sig i samma utstäckning.
Det finns plats för alla ändå.

Bli nu inte upprörd över mitt inlägg här, det är egentligen inte så viktigt, jag kände mest att jag måste kommentera det mer uppblåsta innehållet i vissa poster här. ;)

Personligen tänker jag fortsätta posta samma kvalitetsinlägg som vanligt och trivas med det! :D

TDHP/Lasse
2:e mästerblajare
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

KontraKurt skrev:...Roland som toppar blajligan genom inlägget igår?

Asch, inte då...nu tycker jag att du är blygsam i överkant.
Inte skall lilla jag ta din plats inte... :oops:
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Roland skrev:
KontraKurt skrev:...Roland som toppar blajligan genom inlägget igår?

Asch, inte då...nu tycker jag att du är blygsam i överkant.
Inte skall lilla jag ta din plats inte... :oops:
Grattis Rolle! Jag tycker det är hedervärt att ligga i topp hos Kurre.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

är det någon som har köpt ny kontrabas nyligen???




:paper:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Sorry för OT Eirik, hoppas du hittar ett instrument som passar dig!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Rix skrev:
Roland skrev:
KontraKurt skrev:...Roland som toppar blajligan genom inlägget igår?

Asch, inte då...nu tycker jag att du är blygsam i överkant.
Inte skall lilla jag ta din plats inte... :oops:
Grattis Rolle! Jag tycker det är hedervärt att ligga i topp hos Kurre.
Jag blir bara generad över alla fina utmärkelser...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Roland skrev:
Rix skrev:
Roland skrev:
KontraKurt skrev:...Roland som toppar blajligan genom inlägget igår?

Asch, inte då...nu tycker jag att du är blygsam i överkant.
Inte skall lilla jag ta din plats inte... :oops:
Grattis Rolle! Jag tycker det är hedervärt att ligga i topp hos Kurre.
Jag blir bara generad över alla fina utmärkelser...
Ena dagen Gud andra dagen Blaj. :lol: Du är en dynamikens man.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Rix skrev:
Roland skrev:
Rix skrev:
Roland skrev:
KontraKurt skrev:...Roland som toppar blajligan genom inlägget igår?

Asch, inte då...nu tycker jag att du är blygsam i överkant.
Inte skall lilla jag ta din plats inte... :oops:
Grattis Rolle! Jag tycker det är hedervärt att ligga i topp hos Kurre.
Jag blir bara generad över alla fina utmärkelser...
Ena dagen Gud andra dagen Blaj. :lol: Du är en dynamikens man.
...Jepp...men det kräver ju ett himla jobb med citatbyte i signaturen hela tiden... :wink:


Nu skall jag hitta en lämplig matavatar så jag kan gå på lunch!
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

KontraKurt skrev:
cougar skrev:Det är inte konstigt man tröttnar på denna tråden.... Att folk måste konstant trycka ner varandra osv. Kontrakurt kan inte du bara ta semester från PrataBas några veckor och komma tillbaka sedan? Allvarligt talat så verkar det som om de flesta här är trötta på dig.
¨
Inget personligt men kan ni gubbar bara lägga ner. Ingen orkar sådant här. Detta är extremt omoget!
Oj, nu går drevet. Jag håller mig borta för det mesta och yttrar mig bara i frågor där jag kan tillföra något. Jag har sagt en sanning som var smärtsam för de flesta, tydligen. Jag står för den och tänker inte vika mig med svansen mellan benen - allra helst som jag igår fick belägg för trams och nonsens från vissa personer.

Din avatar - tyder den på mogenhet? Väx upp själv och lär er ta kritik när den är befogad.
Halleluja!! Bild
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag skulle vilja kontra med att hävda att KontraKurts attityd är tämligen kontraproduktiv när han ventilerar kontraservativa åsikter som kontrasterar skarpt mot hans betydligt mer sansade kontrahenter i den här debatten.

/Mats D
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

MatsD skrev:Jag skulle vilja kontra med att hävda att KontraKurts attityd är tämligen kontraproduktiv när han ventilerar kontraservativa åsikter som kontrasterar skarpt mot hans betydligt mer sansade kontrahenter i den här debatten.

/Mats D
:?:
Hate Thy Neighbour!
Skriv svar