Ny Kontrabas

Diskussioner om kontrabasar
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Svensson skrev:
criss skrev:
jag håller med! vilken idiot som helst kan spela rock, eller jazz, eller klassiskt.
sen hur det låter...
Japp, så är det!
Är det här den nivå ni tycker vi ska samtala på i detta forum? Blaj- och flumkommentarer vimlar det av i de flesta ämnen. Tycker ni det här för debatten framåt? Tycker ni på fullt allvar att någon kan lära sig något vettigt av den här typen av kommentarer?

Som jag sa inatt; klacksparksmentalitet.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

KontraKurt skrev:
Svensson skrev:
criss skrev:
jag håller med! vilken idiot som helst kan spela rock, eller jazz, eller klassiskt.
sen hur det låter...
Japp, så är det!
Är det här den nivå ni tycker vi ska samtala på i detta forum? Blaj- och flumkommentarer vimlar det av i de flesta ämnen. Tycker ni det här för debatten framåt? Tycker ni på fullt allvar att någon kan lära sig något vettigt av den här typen av kommentarer?

Som jag sa inatt; klacksparksmentalitet.
Men sluta nu, på vilket sätt för en fisförnäm besserwisserattityd debatten framåt. Debatt förresten? Varför ska vi debattera? Och om vad menar du att vi ska debattera? Huruvida vi är riktiga kontrabasister eller inte? Vad som är "rätt" eller "fel" i ämnet kontrabasar? Vilken genre som är "rätt" eller "fel"?

Jag lyssnar inte speciellt mycket på jazz men mycket av behållningen med jazz för min del är just dessa otroligt skickliga basister som ofta finns i denna genre och som ofta har ett alldeles fantastiskt ljud i sina basar. Du har aldrig reflekterat över din egen mentalitet? Alla dessa basister som spelar blues, rock, rockabilly, folkmusik etc. som är duktiga och lever för sin musik som du avfärdar som "klacksparksmentalitet" bara för att man inte gått "rätt" skolor och spelar inom "rätt" genre. Man blir duktig på det man gillar inom den genre man spelar, tillåt mig tvivla på att en namnkunnig jazztrio skulle sätta "That's allright mama" och få det att svänga som Elvis.

Jag har som sagt sett otroligt skickliga jazzmusiker som får det att svänga nåt alldeles fantastiskt men jag har också sett otroligt trötta jazzorkestrar som sitter med näsan i notpappret och inte rör en min under hela kvällen. Jazzgitarrister som kör igenom sina "skalövningssolon" och aldrig lyckas landa på slut-tonen samtidigt men som pliktskyldigt blir applåderade av den tesörplande publiken.

Jag håller med dig om att många trådstartare inte berättar vad de tänkt spela för typ av musik och vilka ambitioner de har när de vill ha kontraråd, jag har själv efterlyst mer info i såna trådar. Det kan ju faktiskt vara så att man vill spela rockabilly och lära sig slap-spel och då kanske du inte har så mycket att tillföra(?). Men varför man ska dissa alla andra musikformer än jazz där kontran används är för mig helt obegripligt. Vad är kommentarer som "Rock är en allemansmusik som alla kan lära sig. " för attityd tycker du?



*EDIT*
Såg svaret på mitt "tjenare" inlägg först nu...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

SVENSSON *klapp klapp klapp*
SVENSSON *klapp klapp klapp*
SVENSSON *klapp klapp klapp*

Man blir lagom trött av att läsa sida upp och sida ner med denna extrema näsan-i-vädret-trångsynthet. Jazz är för vissa, rock är för alla, jösses! Vem som helst kan väl lära sig runka fram Donna Lee eller nåt annat, enligt jazzstyrelsen, fisförnämt stycke. Eller spela walking va; skaltoner, ackordtoner, genomgångstoner, pedaltoner etc. Precis var ligger denna extrema hemlighet? Att sen vissa gör det med bravur och andra gör det enligt boken, det förekommer väl i precis alla sammanhang?

Nä tack. Trådskaparen ville ha råd inför ett basköp, inte starta en klasskamp mellan olika genres.

Musik är för alla, tondöva som talangfulla!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

För mig är elkontran definitivt ett substitut för en akustisk kontra - den har vissa fördelar som portabilitet, vikt, stabilitet, underhållsfrihet osv och så har den vissa nackdelar, främst att den inte ser lika ball och attraktiv ut som en akustisk kontra och att den bara låter "nästan" kontra.

Att man vill ta genvägar är heller inget onaturligt, tvärtom - varför ska man göra det svårare för sig än man behöver? Att sitta hemma och traggla grundteknik och skalor i åratal kan ju få vem som helst att ledsna. Nej, försök skapa musik som du får en kick av så snabbt som möjligt och putsa på tekniken vartefter den behövs. Att man inte skulle kunna lira bra bara för att man tittar på greppbrädan känns också som en myt. Varje sinne jag ägnar åt instrumentet jag spelar kan jag lika gärna hävda förstärker det musikaliska uttrycket. Att i stället låta synen klä av den där snygga bruden som dansar sexigt framför scenen medan man spelar lär inte öka koncentrationen på musiken. Däremot är det väl bra om man har lite ögonkontakt med sina medmusiker emellanåt.

När det sedan handlar om olika musikgenrer så tillhör förstås jazzen tillsammans med den klassiska musiken de genrer som har högst teknisk tröskel medan rock och blues har en betydligt lägre. Å andra sidan har de tekniskt enkla genrerna ofta ett större och viktigare personligt inslag. Många duktiga jazzmusiker kan spela en jazzstandard eller ett klassiskt stycke och få det att låta förhållandevis likvärdigt, men om nåt annat band än Rolling Stones eller Beatles spelar en Stones- eller Beatles-låt så blir resultatet i bästa fall bra men det skiljer en hel värld i uttryck. När den absoluta musikaliska stommen är så avskalad och enkel finns inget att gömma sig bakom och det personliga uttrycket betyder allt.

För mig som i första hand spelar gitarr och i andra hand elbas kommer kontra att bli tredjeinstrument som jag kanske uppskattningsvis kommer ägna 10% av min musicerande tid åt. Skälet att komplettera med kontra är inte alls att det ska se ballt ut, utan att elbas helt enkelt inte låter bra i vissa genrer som jag gärna spelar, såsom jumpblues, bluegrass, Taube, Bellman och Cornelis osv. En NS Wav elkontra som jag köpt ser dessutom inte alls särskilt ball ut, men den är förbaskat praktisk och ihop med andra instrument låter den så mycket mer rätt än en elbas i nämnda stilar även om den på egen hand har ett lite kliniskt och tråkigt ljud utan direkt träton. Dessutom har den ett stort antal punkter på greppbrädan att orientera sig efter som underlättar intoneringen väsentligt.

Alla får förstås ha sin ambitionsnivå och nivån kan dessutom ofta förändras över tiden men att sätta ribban för högt och konservativt från början riskerar mest att avskräcka. Både min bror och min syster sattes av mina föräldrar i musikskola att spela klassiskt piano, ingen av dem kan spela en ton på ett piano idag. Den enda av oss syskon som hjälpligt kan ta sig fram på en klaviatur är jag, som utan tvång själv kunde sitta och leka vid pianot p lediga stunder.

/Mats D
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag tycker det är underhållande när folk har åsikter som dom står för och tycker är viktiga trots att dom inte alltid är PC. Jazz är ju lite "off the beaten path" på detta åttondelsforum ! I mona ögon va Charlie Mingus mer rock n roll än nån sk rockbassist.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Men grejen är den att det inte är någon som har ifrågasatt varken jazzen som genre eller jazzbasisters setup (iaf. inte vad jag sett). Däremot tenderar det ibland att komma lite nedsättande kommentarer om folk som vill använda billiga kontror och spela rock med, man ska liksom applicera "jazz-kontra filosofin" på andra genre och jag förstår inte varför. Huvudsaken är väl att man har kul och att man funkar i sitt sammanhang! Vänd på snacket istället, eftersom tex rockabillyn har en hype nu så blir många intresserad av att spela kontra, kanske en viss del av dessa människor vill fördjupa sig och förkovra sig och börja med jazz längre fram! Exemplet på sångerskan som ville byta genre ser jag heller inget konstigt med! Varför måste man bestämma sig för en musikstil när man är 15 och sedan hålla sig i den fåran hela livet? Fast det gällde väl bara jazz då eftersom den är så oerhört komplicerad...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Kontran var ju från början ett klassiskt konsertinstrument och jag antar att de klassiska kontrabasisterna ondgjorde sig å det högljuddaste när jazzen var ny över hur deras fina instrument misshandlades i sån där skränig och fördärvlig negerjazz och djungelmusik. Nu när jazzen sedan länge har flyttat in i finrummet är det jazzmusikanterna som sitter och ojar sig över hur kontrabasen misshandlas i sån där skränig och fördärvlig rockmusik. I synnerhet som man nästan lyckades få bort kontrabasen i rocksammanhang efter att Leo Fender uppfann och populariserade elbasen måste det skära i märgen att behöva åse dess återtåg och hur den bankas på och förses med eldsflammor av ohyfsade rockabilly-slynglar.

Usch !!

/Mats D
Användarvisningsbild
Bassface
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 21:57

Inlägg av Bassface »

MatsD skrev:Kontran var ju från början ett klassiskt konsertinstrument och jag antar att de klassiska kontrabasisterna ondgjorde sig å det högljuddaste när jazzen var ny över hur deras fina instrument misshandlades i sån där skränig och fördärvlig negerjazz och djungelmusik. Nu när jazzen sedan länge har flyttat in i finrummet är det jazzmusikanterna som sitter och ojar sig över hur kontrabasen misshandlas i sån där skränig och fördärvlig rockmusik. I synnerhet som man nästan lyckades få bort kontrabasen i rocksammanhang efter att Leo Fender uppfann och populariserade elbasen måste det skära i märgen att behöva åse dess återtåg och hur den bankas på och förses med eldsflammor av ohyfsade rockabilly-slynglar.

Usch !!

/Mats D
Ja usch hemska tanke! Låt oss alla gå tillbaka till den 3-strängade viola da Gamban! Förbjud jämna 8-delar på kontrabas, strängryckande o slitande, monterade pickuper, förförstärkare , effektpedaler (usch!) stränghållare fastsatta med stålwire, Höj-o-sänkbara stall,(för att inte nämna dom med inbyggda mickar) kolfiberstacklar, förstärkare, Steinbergerbasar, kolfiberbasar, Strängar med kevlarkärna, Basar med avtagbara halsar, elkontrabasar och ytterligare en handfull produkter som alla kommit till tack vare tjurskalliga och INTRESSERADE Basister som inte har lyssnat på "goda råd" utan gjort som dom känner för och fört historien en bra bit in i framtiden.
FRAM FÖR MERA ROCK PÅ KONTRA! Helst med stråke och distpedal med volymen på 11 och självlysande bandmarkeringar!!!!! AMEN!!
Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Bassface skrev: FRAM FÖR MERA ROCK PÅ KONTRA! Helst med stråke och distpedal med volymen på 11 och självlysande bandmarkeringar!!!!! AMEN!!
+1

Kan inte instämma mer!

/Inferno
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

KontraKurt skrev:

En anekdot; En av Charlie Hadens basar var till salu för ett hutlöst högt belopp. En intressent provspelade och sa att den här basen låter ju inte alls Charlie Haden (sic).
:D :D :D :D
orkar ite läsa alla inlägg just nu
men denna lilla pärla var ju
fruktansvärt rolig

tycker jag
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

inferno skrev:
Bassface skrev: FRAM FÖR MERA ROCK PÅ KONTRA! Helst med stråke och distpedal med volymen på 11 och självlysande bandmarkeringar!!!!! AMEN!!
+1

Kan inte instämma mer!

/Inferno
jo men det är ju skitkul att koppla
massa lådor till kontran och gnida med stråken
och trumma på kroppen
ingen elbas kommer i närheten av alla dom möjligheterna
att "misshandla" ett instrument till oigenkänlighet

även om jag mest spelar jazz så tycker jag faktiskt
att kontra med effekt boxar är jävligt kul

man ska inte vara så jävla rigid tycker jag
då lär man sig inget nytt

bra eller dåligt är inte intressant anser jag
bara man tycker själv att det tillför nåt
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Jorå! Nej det här blir perfekt, kan jag köpa en "fin-kontra" för att använda i "fin-musik" (ex. jazz o klassiskt) och använda dasspapperbasen jag har hemma nu till rock n' roll och schottisar. Det roliga är ju att eftersom skolan bara hade den ståendes i ett hörn får jag antagligen låna den tills jag tar studenten 8) Om det inte kommer någon annan stackars kontranybörjare som får börja lära sig på den d.v.s.

Nej, känner mig rätt glad. Dessutom rullar pengarna in på löpande band (2000kr bara denna vecka :D ) så en nice kontra väntar bara kring hörnet!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

KontraKurt skrev:
Svensson skrev:
KontraKurt skrev: Rock är en allemansmusik som alla kan lära sig.
Jo tjenare.
Väntade på detta. Givetvis kräver alla musikformer sin man/dam. Jag skulle aldrig kunna lira slapping. Skulle aldrig kunna lira Rock heller. Men vad jag försöker säga är vad jag hoppades att ni skulle förstå. Att på en värdeskalla, eller tidsaxel om man så vill, så kan vem som helst som är motiverad börja spela Rock och lära sig hyfsat snabbt. Det är ju bara att lyssna på det som framförs över televisionen, estraderna och andra medier. Treackordslåtar är vad det handlar om och nästan alltid i samma tonarter. Jag kan vara snäll och säga fyra ackord eller fem ackord men det är inte ofta. Vidare alltid samma grundpuls o.s.v. låt efter låt. Undantagen finns otvivelaktigt men genrellt ser det ju ut så här. Även jag har lyssnat på Rock frivilligt eller ofrivilligt under årens lopp och det är inte ofta man blir överraskad av någonting som står ut som riktigt bra och egensinnigt.

men hur många ackord är det i "So What"?
är "I remember Clifford" "större" musik för att den innehåller fler ackord?

vad för överaskande saker har hänt inom jazzen sedan 1965?

jag tycker att tendensen att bara upprepa vad mamma gjorde är minst lika stark inom jazzkretsar som inom tex rock.

är en pianist som färgar med 13 bättre än en pianist son färgar med 7?

vad är egensinnigt? är det en 2-5-1?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

KontraKurt skrev:
criss skrev:ang. band på kontra.

+
inte så dumt! P-kontra liksom:-)
lätt att intonera...
man slipper fixa sig kontrateknik utan får uppfinna en egen som passar.
stor driva-puritaner-till-vansinne-faktor(det är alltid kul)

-
du kommer aldrig att få några 70+ farbröder som spelar saxofon alternativt klarinett och kallar kontran för "hängbjörk" att följa med till ditt hotellrum...

en bandad kontra kommer sannolikt låta som en lite fetare elbas/ackebas. Det är ganska mkt "skorret-surret" sträng mot trä på greppbrädan som utmärker kontraljudet.
Man kan inte göra sånt därt coolt gliss/slide som är en annan del av kontrasoundet.

jag tror att en bandad kontra kommer att vara som en klumpigare och helt sinnessjukt cool elbas. -du blir min hjälte!

annars kan man väl rita dit lite linjer där banden skulle sitta för att få lite ledning...varför inte på sidan av halsen så att saxofonisterna inte ser det? (nu tänker jag på det där med hotellrum igen)

sen att man inte kan lära sig spela kontra på en elkontra... är det inte tvärt om?

jag menar har man ingen kropp och halsinfattning att orientera sig efter så blir det ju betydligt svårare att hålla reda på vart man är på halsen.
hela halsen blir ju som en enda lång greppbrädeöken!
På kontran vet jag att när jag känner halsinfästningen så har jag ett eb på mitt lillfinger. när jag omfamnar basen si så når jag tonen så osv.
På en elkontra har jag inte dessa hållpunkter att orientera efter. det är väl därför som man ofta har nån slags bandmarkeringar på elkontror?

de olika instrumenten kräver radikalt olika teknik och sätt att tänka om hur man ska spela.

Eller så är det jag som är dum...
ps. jag kan ha fel om 70+ sax-farbröderna. ds
Hej Criss,

Skall bemöta ditt inlägg upp ifrån och ned.

När det gäller intonering på kontrabas, eller elkontra för den delen och även bandlös elbas (som jag spelade sista året, handgjord WAL, innan jag bytte till kontrabas – dess för innan en koreansk skräpbas, sedan Fender Jazz Bass) så är det åter en fråga om ambition. Vad man vill göra med sin musik och om man önskar gå så långt som möjligt på vägen mot större musikalisk frihet. Det är friheten som är en del av jazzspelandet. Att se en kontrabasist fullständigt upptagen med att glo på var vänsterhandens fingrar skall göra nedslag ser faktiskt rätt töntigt ut och det kan aldrig bli något flyt i spelet, definitivt inte i snabba tempon. Jag tittar nästan aldrig på vänsterhanden annat än ibland när det, för mig, svåra steget från lös D-sträng till låga Ab, eller lös A-sträng till låga Ab, skall utföras med rätt intonation. Av någon anledning kan jag missa lite där, ibland, medan jag kan spela större intervall utan att missa nedåt på A, D och G-strängarna. Konstigt det där. Skall man dessutom läsa harmonianalyser och svänga huvudet åt vänster för varje ton så blir det dödfött. Det går aldrig att spela jazz på det viset.

Total frihet uppstår när du kan låten utantill och där utöver lärt dig att intonera och vet var de olika intervallerna ligger på greppbrädan utan att blänga där. Jag blundar ofta när jag spelar vilket bidrar till högre fokusering och disciplin. Kan du lära dig intoneringens svåra konst så kan du också variera spelandet chorus för chorus. Jazz innebär ju inte bara improvisation, i egenskap av solist, utan i allra högsta grad en improvisation som betyder att du väljer nya toner så ofta som möjligt när du stödjer dina musikantkamrater – givetvis inom ackordets tonalitet. Att spela fel på liten eller stor ters är katastrof (moll resp. dur). Stor kvint när det skall vara liten är verkligen inte bra heller. Minusfemmorna (liten kvint) är en ganska typisk klang inom jazz, samba och bossa nova. Den får man inte spela fel på.

När man kan intonera fritt och spela walking så innebär det betydligt större musikalisk rörlighet och detta följer med upp i snabbare tempon. Vid spel inför publik så blir musiken från basisten mycket mera varierad och roligare att lyssna på än om basisten bara spelar grundtoner och lite kvinter här och där vilket är rent plågsamt att höra i längden. Men walkingspelet är ett kapitel för sig.

Att driva puritaner till vansinne kanske är viktigt för dig men jag tror inte att det har med musik att göra utan mer om att växa upp.

Det där med att lura farbröder till hotellrummet kan man nog tolka på olika sätt.

Helt rätt! Skorret från kontrabasens E-sträng mot greppbrädan och möjligheten att spela glissando är signifikant för detta instrument.

Att rita linjer på sidan av halsen kan vara en utmärkt ide vid inlärning men risken är att du sedan har svårt att frigöra dig från hjälplinjerna och fortsätter titta där ungefär som när jag själv ser på teve och läser den svenska undertexten - pinsamt beteende.

Nämnde tidigare i detta ämne att jag provade en elkontra. Den var custom-made och det fanns bara detta ex. Men basisten lät instrumentbyggaren utforma halsen exakt efter en kontrahals och således fanns det där slutet som du önskar att du hade. En duktig basateljé skulle enkelt kunna tillfoga en sådan del om du skulle vilja betala för det. Dessutom hade den här elkontran ett metallstag med samma fason som kroppen på en vanlig bas. Du skulle nog gilla den där. Men det var rysligt ful.

Ingen, med hälsan i behåll, slipper undan att bli 50+, 60+ eller 70+. Vi lever i en ungdomsfixerad kultur där ålderdom är föraktlig. I många andra kulturer har man stor respekt för äldre människors erfarenheter och tar vara på dem. Den bästa av världar är den där de unga samverkar med de äldre. Tyvärr är inte Sverige en sådan plats
:wink:
hej Kurt!
många sanna ord!
nästan roligt sanna faktiskt..
det enda jag inte håller med dig om är det där med puritanerna.

Jag menar att puritaner måste drivas till vansinne.
För att föra världen och konsten framåt(och det är väl det både du och jag vill?) så måste man försöka att bryta mot förlegade föreställningar, testa nya vägar, alla kanske inte leder framåt men ändå.

tänk om folk inte experimenterat med att spela tex Bb-dur i en c-dur låt?
ja, då hade vi inte haft låten "a hard days night"
Då hade kanske inte de fina ungdomarna som startade t.ex. rockorkestern Slayer fått inspiration till att harmonisera sina visor på det sätt de nu gjorde.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Svensson skrev:
KontraKurt skrev:
Svensson skrev:
criss skrev:
jag håller med! vilken idiot som helst kan spela rock, eller jazz, eller klassiskt.
sen hur det låter...
Japp, så är det!
Är det här den nivå ni tycker vi ska samtala på i detta forum? Blaj- och flumkommentarer vimlar det av i de flesta ämnen. Tycker ni det här för debatten framåt? Tycker ni på fullt allvar att någon kan lära sig något vettigt av den här typen av kommentarer?

Som jag sa inatt; klacksparksmentalitet.
Men sluta nu, på vilket sätt för en fisförnäm besserwisserattityd debatten framåt. Debatt förresten? Varför ska vi debattera? Och om vad menar du att vi ska debattera? Huruvida vi är riktiga kontrabasister eller inte? Vad som är "rätt" eller "fel" i ämnet kontrabasar? Vilken genre som är "rätt" eller "fel"?

Jag lyssnar inte speciellt mycket på jazz men mycket av behållningen med jazz för min del är just dessa otroligt skickliga basister som ofta finns i denna genre och som ofta har ett alldeles fantastiskt ljud i sina basar. Du har aldrig reflekterat över din egen mentalitet? Alla dessa basister som spelar blues, rock, rockabilly, folkmusik etc. som är duktiga och lever för sin musik som du avfärdar som "klacksparksmentalitet" bara för att man inte gått "rätt" skolor och spelar inom "rätt" genre. Man blir duktig på det man gillar inom den genre man spelar, tillåt mig tvivla på att en namnkunnig jazztrio skulle sätta "That's allright mama" och få det att svänga som Elvis.

Jag har som sagt sett otroligt skickliga jazzmusiker som får det att svänga nåt alldeles fantastiskt men jag har också sett otroligt trötta jazzorkestrar som sitter med näsan i notpappret och inte rör en min under hela kvällen. Jazzgitarrister som kör igenom sina "skalövningssolon" och aldrig lyckas landa på slut-tonen samtidigt men som pliktskyldigt blir applåderade av den tesörplande publiken.

Jag håller med dig om att många trådstartare inte berättar vad de tänkt spela för typ av musik och vilka ambitioner de har när de vill ha kontraråd, jag har själv efterlyst mer info i såna trådar. Det kan ju faktiskt vara så att man vill spela rockabilly och lära sig slap-spel och då kanske du inte har så mycket att tillföra(?). Men varför man ska dissa alla andra musikformer än jazz där kontran används är för mig helt obegripligt. Vad är kommentarer som "Rock är en allemansmusik som alla kan lära sig. " för attityd tycker du?

*EDIT*
Såg svaret på mitt "tjenare" inlägg först nu...
Hej Svensson,

Orkar jag gå i svaromål när det blir så mycket missuppfattningar?

Ett forum av det här slaget är mycket värdefullt på många sätt. Musikutövande personer – oavsett vilket instrument man spelar och vilken genre man sysslar med - får ju tillgång till en kunskapsbank av stora mått. Ibland tycker jag att den här kontaktytan ut till verksamma musiker av olika dignitet missbrukas med en massa blajsnack totalt utan innebörd. Den kritiken står jag för.

Noelredding har ställt en adekvat fråga som flera har besvarat. Jag bidrog med min erfarenhet och dom kunskaper jag införskaffat under 30 års spelande. Jag hade aldrig givit mig in i denna diskussion om inte postaren visat att han hade andra ambitioner än de flesta har. Jag kan inget tillföra i slappingspel etc. och har aldrig försökt påstå något annat.

Alla diskussioner på samtalsforum går oftast in på stickspår. Inget konstigt alls med det. Varför ska vi debattera? Ja varför skulle man inte kunna göra det, svarar jag. Oerhört intressant att debattera, oavsett ämne. Man lär sig nya saker hela tiden genom att vara öppen för debatt, förlåt, diskussion.

När du använder fisförnäm för att jag framför kunskaper i ett bestämt ämne, där du känner dig osäker, så är det enbart en fördom mot den som har något att säga och som erbjuder andra att ta del av egen mödosamt uppsamlad och vunnen erfarenhet. Kunskap som jag tar mig tid att skriva ned för att ge till någon som kan fånga upp den och göra bruk av den. Tråkigt att du ser det så enkelspårigt.

Du drar onekligen dina egna slutsatser om vad som eventuellt är rätt eller fel? Har jag använt dessa ord? Var då någonstans? Om du inte tål höra att rock består av några få ackord som upprepas låt efter låt med samma puls i låt efter låt så är det faktiskt ditt problem. Jag gör bara ett konstaterande av fakta. Det är bara att sätta på radion och lyssna så hör man. Jag gillar exempelvis inte hårdrock (metallica) men har aldrig sagt att det är rätt eller fel.

Besserwisser är inte kul att bli kallad. Men nu var det faktiskt jag själv som med självironi kallade mig själv så. Men det gick dig förbi.

Varför missförstår du. Klacksparksmentalitet emanerar ur något helt annat än det du tror. Det handlar om samtalstonen på detta forum. Blajkommentarerna och bilder på elbasister som skriver på Kontrabasforumet utan att veta tillräckligt – många gånger. Det kallar jag klacksparksmentalitet. Skall man skriva så skall man ha något att säga. Jag skriver aldrig på Elbasforumet. Jag skriver endast om det jag kan och tror att någon annan kan ha glädje av att veta. Därför ger jag mig inte in i några postningar om exempelvis Rockabilly. Avsikten med kritiken är en önskan om en högre nivå på samtalen här och hitta inte på att jag skulle ha allmän aversion mot någon annan musikform. Det vore barnsligt.

Skulle aldrig klara av att spela Elvis men mest hänger det nog på trumspelet. Rockbasen kan jag framkalla för mitt inre öra. Självklart har du rätt i att man blir duktig i sin egen genre. Fan vore det väl annars.

Håller med om jazzmusiker som ser sura ut. Jag själv! Jag koncentrerar mig men jag är djävligt lycklig inåt. Vad menar du med landa på slutton? Utveckla varför man måste landa på en slutton samtidigt med vem?. Vilken slutton? Finns det något nytt jag kan lära?

Tedrickare, vilka losers! När det finns starkbärs - hinkvis.

Dissa andra musikformer??? Vad menar du? Jag säger bara så här;
1) Är man motiverad att börja spela rock så kan man bli bra på relativt kort tid.
2) Är man motiverad att börja spela jazz så tar det väldigt lång tid att lära sig detta – av en lång rad anledningar som jag tidigare berört och som du kan gå tillbaka och läsa.
Vad är det som är dissande med detta? Det är ju bara fakta.
En gång till; jag talar inte om rätt eller fel.
Lägg märke till att båda kommentarerna är generella. Det finns otroliga begåvningar i alla musikgenrer.

Eftersom du fått flera saker om bakfoten, vill jag inte att du inte ska ta någonting för givet. Här följer några exempel på popmusik jag tycker är bra.

Hives (tycker dom är jättebra men inget jag själv lyssnar på)
Cardigan
The Knife (tvillingparet) otroligt bra.
Robben Ford bra bluesgittarist.
Pieter Gabriel
Miles Mosley
Bob Dylan “Sad Eyed Lady of the Lowlands”, Pink Floyd, Dire Straits, Eric Burdon, Eric Clapton, Van Morrison, Joe Coocker, Roger Daltrey Hela den här sista artistraden finns i min skivhylla. (Det du Svensson, det trodde du inte om mig). Bob Dylanlåten tog jag till mig långt efter det att jag blivit hängiven jazzen.
Skulle kunna nämna 20-30 till men är dålig på namn.

Tack och god natt säger
KontraKurt
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Bassface skrev:
MatsD skrev:Kontran var ju från början ett klassiskt konsertinstrument och jag antar att de klassiska kontrabasisterna ondgjorde sig å det högljuddaste när jazzen var ny över hur deras fina instrument misshandlades i sån där skränig och fördärvlig negerjazz och djungelmusik. Nu när jazzen sedan länge har flyttat in i finrummet är det jazzmusikanterna som sitter och ojar sig över hur kontrabasen misshandlas i sån där skränig och fördärvlig rockmusik. I synnerhet som man nästan lyckades få bort kontrabasen i rocksammanhang efter att Leo Fender uppfann och populariserade elbasen måste det skära i märgen att behöva åse dess återtåg och hur den bankas på och förses med eldsflammor av ohyfsade rockabilly-slynglar.

Usch !!

/Mats D
Ja usch hemska tanke! Låt oss alla gå tillbaka till den 3-strängade viola da Gamban! Förbjud jämna 8-delar på kontrabas, strängryckande o slitande, monterade pickuper, förförstärkare , effektpedaler (usch!) stränghållare fastsatta med stålwire, Höj-o-sänkbara stall,(för att inte nämna dom med inbyggda mickar) kolfiberstacklar, förstärkare, Steinbergerbasar, kolfiberbasar, Strängar med kevlarkärna, Basar med avtagbara halsar, elkontrabasar och ytterligare en handfull produkter som alla kommit till tack vare tjurskalliga och INTRESSERADE Basister som inte har lyssnat på "goda råd" utan gjort som dom känner för och fört historien en bra bit in i framtiden.
FRAM FÖR MERA ROCK PÅ KONTRA! Helst med stråke och distpedal med volymen på 11 och självlysande bandmarkeringar!!!!! AMEN!!
Wov, vilken snubbe! Klart impad. Har du alla grejerna på lagerhyllan? Har du hälsokoststrängar också - jag menar sensträngar?
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Tycker mig börja känna den så bekanta doften av hybris...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

popcorn!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Mer popcorn!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kurt, det var DU som började att klaga på "Blaj- och flumkommentarer" och "klacksparksmentalitet" och du stör dig på att människor med avatarbilder spelandes elbas yttrar sig i kontrafrågor. Jag vet inte isåfall hur jag ska tolka en människa helt utan avatar?

Jag diskuterar gärna men vill inte bli avfärdard med att jag kommer med "Blaj- och flumkommentarer". Det är det jag reagerar på och tycker mig skönja en fisnörnäm besserwisserattityd och inte dina faktiska kunskaper, de har jag full respekt för och de har jag inte ifrågasatt på något sätt. Du däremot, avfärdar andras kunskapr som flum och blaj och vad du nu skriver.

Kalla det debatt eller diskusison eller vad du vill men sluta kasta skit, diskutera sakfrågor istället.

PS. Jag måste komma ihåg att byta avatar till en där jag sitter i en bil innan jag yttrar mig i någon av biltrådarna.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ang. tedrickare och landa på rätt slutton så var det ett stänk av ironi you know. Det där med slutton menade jag alltså att vara otajt, man kan vara otajt på flera sätt, antingen på ett skönt slirigt sätt eller helt enkelt därför att man inte kan spela tajt för att man är så koncentrerad på att spilla ut en massa toner, finns givetvis inom flera genre men det var, som sagt ironi. Trodde det framgick, för köra med smiles nästa gång.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Svensson skrev:Kurt, det var DU som började att klaga på "Blaj- och flumkommentarer" och "klacksparksmentalitet" och du stör dig på att människor med avatarbilder spelandes elbas yttrar sig i kontrafrågor. Jag vet inte isåfall hur jag ska tolka en människa helt utan avatar?

Jag diskuterar gärna men vill inte bli avfärdard med att jag kommer med "Blaj- och flumkommentarer". Det är det jag reagerar på och tycker mig skönja en fisnörnäm besserwisserattityd och inte dina faktiska kunskaper, de har jag full respekt för och de har jag inte ifrågasatt på något sätt. Du däremot, avfärdar andras kunskapr som flum och blaj och vad du nu skriver.

Kalla det debatt eller diskusison eller vad du vill men sluta kasta skit, diskutera sakfrågor istället.

PS. Jag måste komma ihåg att byta avatar till en där jag sitter i en bil innan jag yttrar mig i någon av biltrådarna.
Svensson,

Du har målat in dig i ett hörn.

Jag bemödade mig att skriva personligen till dig i syfte att bemöta varenda liten anklagelse du framförde. Men du har inte läst vad jag skrev – uppenbarligen.

Kom med något substansiellt istället för att bara påstå att jag kastar skit i brist på bättre argument.

Nu får du vara god och tala om var du anser att jag gjort det. Säg vilket stycke och vilken rad jag gjort så. Svarar du inte på det så är du feg. Så kom igen nu!

Sedan vill jag höra det där med att landa på slutton. Låter jätteintressant. Lär mig något Svensson.

Sorry det blir ingen Avatar.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Svensson skrev:Ang. tedrickare och landa på rätt slutton så var det ett stänk av ironi you know. Det där med slutton menade jag alltså att vara otajt, man kan vara otajt på flera sätt, antingen på ett skönt slirigt sätt eller helt enkelt därför att man inte kan spela tajt för att man är så koncentrerad på att spilla ut en massa toner, finns givetvis inom flera genre men det var, som sagt ironi. Trodde det framgick, för köra med smiles nästa gång.
Ok - lite luddigt förklarat kanske. Jag vet ju inte hur det där lät men det händer ibland att jazzimprovisatörer rinner över taktstrecken till nästa chorus eller stannar någon takt innan - även proffs gör så ibland - om du med din kommentar avsåg amtörism. Nästa solist kanske inte kommer igång förrän flera takter in i nytt chorus. Det handlar om känsla när det är läge att sluta eller börja. Det är lite av jazzens egenheter. Det flyter, det lever.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Hej Criss,

Jag köper puritanproblematiken. Vad kostar den?

...bryta mot förlegade föreställningar, testa nya vägar... Det var det som Miles Davis gjorde med bl.a. So What. Han vann.

När du går ut i fält mot puritanismen var dock försiktig. Lömskheten hotar i hörnen. Spikklubbor, kokande tjära och fjäder förekommer. Glöm inte använda hjälm.

Sista stycket var intressant. Visste inte det där med Beatles. Då hängde jag över grammofonen lyssnandes på Bill Evans och Mingus. Sökte och fann musik med mera innehåll. Har inte haft någon ”normal” ungdom.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

KontraKurt skrev:
Svensson skrev:Ang. tedrickare och landa på rätt slutton så var det ett stänk av ironi you know. Det där med slutton menade jag alltså att vara otajt, man kan vara otajt på flera sätt, antingen på ett skönt slirigt sätt eller helt enkelt därför att man inte kan spela tajt för att man är så koncentrerad på att spilla ut en massa toner, finns givetvis inom flera genre men det var, som sagt ironi. Trodde det framgick, för köra med smiles nästa gång.
Ok - lite luddigt förklarat kanske. Jag vet ju inte hur det där lät men det händer ibland att jazzimprovisatörer rinner över taktstrecken till nästa chorus eller stannar någon takt innan - även proffs gör så ibland - om du med din kommentar avsåg amtörism. Nästa solist kanske inte kommer igång förrän flera takter in i nytt chorus. Det handlar om känsla när det är läge att sluta eller börja. Det är lite av jazzens egenheter. Det flyter, det lever.
Jag tror att även du, är mycket väl medveten om skillnaden mellan att göra något medvetet, och när något blir dåligt.

Att medvetet hänga över takterna, som du beskrev, kanske vara vackert och stilfullt, men att missa ett avslag, som Svensson skrev om, det är inte lika fint.

Är det bara jag som inte förstår vad diskutionen handlar om?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Skriv svar