Ny Kontrabas

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Gamba skrev:
Svensson skrev:
Gamba skrev:
fieldflower skrev:
jag flamear några klättrande kontrabasister på måfå...? Och vad roligt det verkar vara dessutom...
:shock:

har du rökt raggsockor nu igen??
Jazztobak kanske? :mrhappy:
eller tuggat sensträngar?
lär vara drag i dom har jag hört
sendrag?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Svensson skrev:
Gamba skrev:
Svensson skrev:
Gamba skrev:
fieldflower skrev:
jag flamear några klättrande kontrabasister på måfå...? Och vad roligt det verkar vara dessutom...
:shock:

har du rökt raggsockor nu igen??
Jazztobak kanske? :mrhappy:
eller tuggat sensträngar?
lär vara drag i dom har jag hört
sendrag?
scensträngar?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Rix skrev:
Svensson skrev:
Gamba skrev:
Svensson skrev:
Gamba skrev:
fieldflower skrev:
jag flamear några klättrande kontrabasister på måfå...? Och vad roligt det verkar vara dessutom...
:shock:

har du rökt raggsockor nu igen??
Jazztobak kanske? :mrhappy:
eller tuggat sensträngar?
lär vara drag i dom har jag hört
sendrag?
scensträngar?
Senskräck?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Svensson skrev:
Rix skrev:
Svensson skrev:
Gamba skrev:
Svensson skrev:
Gamba skrev:
fieldflower skrev:
jag flamear några klättrande kontrabasister på måfå...? Och vad roligt det verkar vara dessutom...
:shock:

har du rökt raggsockor nu igen??
Jazztobak kanske? :mrhappy:
eller tuggat sensträngar?
lär vara drag i dom har jag hört
sendrag?
scensträngar?
Senskräck?
rullstensås?





oj nu blev det visst lite OT
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

:lol:
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Om man gör en sammanfattning av de senaste veckornas batalj under tråden; Ny Kontrabas så nog har det varit underhållande. I den senaste vändan kunde jag inte låta bli att bli kvar och svara upp för det hade vänts upp till ett minst sagt parodiskt plan, för att inte säga buskis, och jag tyckte bara att det var kul - också.

Noelredding fick många konstruktiva tips i början och kan bortse från allt annat om han vill.

Jag vågade sticka ut huvudet och hävda något som är oerhört känsligt för många av er. Ni har nog inte alltid läst in texten i sitt sammanhang utan genast farit ut i oöverlagda attacker baserade på några utbrutna ord i en mening.

Jag har blivit nerklubbad av Rockabillysnubbar och rockgubbar så till den milda grad att jag undrar hur många som skulle klarat det utan att vika sig och be om nåd. Men inte oomkullrunkelige KurreMurre.

Jag skrev i sarkastisk ton, om mig själv som en besserwisser, lite för att markera att jag var ute på känslig mark. Men det gjorde somliga direkt till sitt eget tillmäle gentemot mig.

Den som inte själv haft några argument att komma med, eller varitr självständig nog, följde med flocken i gemensamma tillmälen påhejade av varandra. Sentensen blev; ”KontraKurt skall inte komma här på våran gård och tro att han är något”.
Jante igen, för 713:e gången.

Varför gick ni inte emot mig på ett konstruktivt sätt och bad mig förklara istället för att bara angripa. När jag gjorde svårighetsgradslistan i 5 punkter så blev det lite lättare att hänga med, märkte jag.

Tänker inte namnge några, men nästan ingen, förutom ett litet fåtal, har gått in i konstruktiv debatt eller diskussion. Till dom som gjort det, och även till er som bara sett mina inlägg som illasinnade, har jag svarat upp i en resonerande ton. Men vissa bestämde, styvnackat, att jag var ond och bara ville djävlas, antagligen, och därmed skulle bestraffas och bemötas med förakt. Dess bättre tål jag det men hade föredragit en mera nyanserad samtalston vilket i sin förlängning hade bidragit till något mera uppbyggligt för alla parter. Dom flesta svaren på mina inlägg var substanslösa och förde inte samtalet vidare.

Flera gånger har ni påstått att jag ringaktat rock och Rockabilly. Ni gav mig aldrig ett enda exempel på var någonstans jag skrivit så. Ni kunde inte - det var ju lögn. Jag gav en lista på rockskivor som jag lyssnade på i en mellanperiod, långt efter det att jag var såld på jazz. Jag gjorde det för att ta igen en musikform som jag helt missat och inte hade insett att den hade sina egna kvaliteter. Fick tips av folk om bra rock och hörde en del på radio som fångade mitt intresse. Skulle kunna göra den listan betydligt längre men det spelar ingen roll vad det är för kvantitet, Det har talats för mycket i termer av många, större, sämst, bäst, dålig etc.

Nu har jag gått tillbaka och lusläst vartenda ord i mina egna inlägg och inte någonstans funnit de där direkta påståendena som ni hävdat att jag farit ut med.


Jag, KontraKurt, fällde följande 7 starkt förargelseväckande kommentarer i urval;

1) Rock är en allemansmusik som alla kan lära sig. Men jazz är det definitivt inte.
Har fått trevande medhåll från några på detta.

2) Många av er som postar på detta forum; UNDER RUBRIKEN KONTRABASAR, har bilder på er själva spelandes elbas!?? Begriper inte varför? Det är någon sorts utbredd klacksparksmentalitet som jag undrar över.
Se avatarkommentar längre ned.

3) Att på en värdeskala, eller tidsaxel om man så vill, så kan vem som helst som är motiverad börja spela Rock och lära sig hyfsat snabbt. Det är ju bara att lyssna på det som framförs över televisionen, estraderna och andra medier. Treackordslåtar är vad det handlar om och nästan alltid i samma tonarter. Jag kan vara snäll och säga fyra ackord eller fem ackord men det är inte ofta. Vidare alltid samma grundpuls o.s.v. låt efter låt.
Här följer ett exempel på en 12-takters rocklåt med endast 3 ackord som det säkert finns hundratusentals tappningar av. Hade ni bett mig ge exempel på detta så hade ni kunnat få det redan då men ni visste nog att KontraKurre hade rätt. Siffror står för tonika.
| 1 | 1 | 1 | 1 |

| 4 | 4 | 1 | 1 |

| 5 | 5 | 1 | 1 |

4) Blaj- och flumkommentarer vimlar det av i de flesta ämnen. Tycker ni det här för debatten framåt? Tycker ni på fullt allvar att någon kan lära sig något vettigt av den här typen av kommentarer?
Som jag sa inatt; klacksparksmentalitet.
En man från Norrland bad mig leta efter flum och blaj som bevis. Jag sa, leta själv! Du hittar säkert ett och annat.
Men exemplen lät inte vänta på sig. Dom strömmade in i realtid, en efter en. Och kommer säkert att göra länge än.


5) Ibland tycker jag att den här kontaktytan ut till verksamma musiker av olika dignitet missbrukas med en massa blajsnack totalt utan innebörd. Den kritiken står jag för.
Se ovan svar punkt 4.

6) Det är väl ingen tillfällighet att det är en elbas i avataren - eller?
Se avatarkommentar längre ned.

7) Din avatar - tyder den på mogenhet? Väx upp själv och lär er ta kritik när den är befogad.
Detta var ett direkt svar på vad cougar skrev till mig.
Han skrev; Inget personligt men kan ni gubbar bara lägga ner. Ingen orkar sådant här. Detta är extremt omoget!

Hade han inte skrivit så där så hade aldrig jag gjort det heller. Men cougar var inte sen att just visa prov på omognad genom att posta en symbol han gillade; hakkors-Adolf.
Dess bättre togs den bort av Semborg som ansåg den anstötlig. Men det var det ingen annan som tyckte.


Beträffande avatarer i allmänhet. Här är betydelsen citerad från Wikipedia för den som vill lära sig något; En bild för att representera en användare på ett forum, community eller liknande.

REPRESENTERA alltså! Vi tar det igen för säkerhets skull; R-E-P-R-E-S-E-N-T-E-R-A

Här visade ni åter prov på okunnighet när ni anklagade mig för min kritik av era avatarer. Sätter man in en avatar så vill man visa något med den. Att den står för något speciellt. Att den symboliserar något hos en själv. Följaktligen så tolkar jag elbasen i avataren som att personen är; elbasist – punkt slut. Om någon spelar både elbas och kontra varför inte ha något annat där då. En bild på båda instrumenten kanske. Eller jycken. Eller frugans brylling i solbrillor. Eller en grön dammsugare från konditoriet om man gillar dom. Eller som Cuba – en slaktmask. Lysande. Genialiskt!


NOTERA !

Nu sätter jag definitivt stopp för mina inlägg i den här tråden.

Är inte det minsta intresserad av att gå in och läsa eventuella svar på detta inlägg så det är meningslöst att ni bemödar er att gå i svaromål. Men jag räknar med att ni kommer att vara sysselsatta sinsemellan ett tag till, de närmaste dagarna. Det här blir väl som att lägga en sockerbit i myrstacken. Jag får väl kolla räkneverket i alla fall - det räcker för mig.

Känner att det är dags att sätta absolut punkt nu och inte riskera att hamna i en ny cirkus av haglande tillmälen som inte tjänar några syften.

Vill bara som avslutning ge en korrigering av alla missförstånd och orelevanta påhopp efter som ni varit ovilliga att gå i polemik under vettiga former. Men så här går det ju till inom politiken också. Därför får jag gåshud av uttjatad politikerjargong som klasskamp – i all synnerhet på ett basforum.

Det har antytts att man inte är så mycket att räkna med när man bara har postat si och så mycket eller bara gjort si och så många inlägg (kvantitet igen alltså). Den som sa det har säkert tusentals inlägg av blytungt slag. Men jag tänker fortsätta att vara ekonomisk och inte heller i fortsättningen skriva inlägg i något ämne där jag inte har något att tillföra. Kanske någon annan borde fundera över det också.

P.S. Om du inte redan gjort det så tycker jag att du ska gå in på http://www.talkbass.com
Där är Rockabilly en egen undergrupp. Vilket jag framfört till Mathias Semborg att Pratabas.se också borde ha så kanske man kunde undvika en del onödiga krockar i framtiden.

Talkbass är ett forum med betydligt högre klass och mindre lekstuga - sorry.
Janne

Inlägg av Janne »

Gamba skrev:
Svensson skrev:
Rix skrev:
Svensson skrev:
Gamba skrev:
Svensson skrev:
Gamba skrev:
fieldflower skrev:
jag flamear några klättrande kontrabasister på måfå...? Och vad roligt det verkar vara dessutom...
:shock:

har du rökt raggsockor nu igen??
Jazztobak kanske? :mrhappy:
eller tuggat sensträngar?
lär vara drag i dom har jag hört
sendrag?
scensträngar?
Senskräck?
rullstensås?





oj nu blev det visst lite OT
Du är nog lite för färsk på pratabas för att förstå hur utomordentligt OnTopic rullstensås är. Strängar för män!
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Då borde ju nästan jazz-basister bli en egen undergrupp, eftersom det är färre sådana, enligt dig själv.
_____________________________________
www.grassride.com
Janne

Inlägg av Janne »

Ja, jag ber om ursäkt Backlund. ;)
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Janne skrev:Ja, jag ber om ursäkt Backlund. ;)
Du är förlåten :wink:

Du hann ju före med bara nån sekund :wink:
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

KontraKurt skrev:Nu sätter jag definitivt stopp för mina inlägg i den här tråden.
Ska vi slå vad? :wink:
Hursomhelst - tack för att du tagit dig tiden att driva skapandet av denna PB-klassiker! :tummenupp:

Min avatar stämmer för övrigt lysande bra - endast elbas och helst då jazzbas. Dock saknar jag mustasch.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

:D
Du säger att jag övertolkar betydelsen av avatarer samtidigt som du tjatar på om avatarer och dess betydelse. Återigen, hur ska man då tolka en människa utan avatar? Rätt underhållande faktiskt.

Om man kliver in i ett forum som ny medlem och utropar sig själv till ofelbar sanningssägare och samtidigt stämplar övriga forummedlemmar som kommunister, nazister och som allmänt korkade, flummiga och oseriösa ja, då får man nog räkna med att människor reagerar.

Att talkbass är ett mer uppstyrt forum med en annan samatalston på, kalla det seriösare vet vi alla. Om man gillar det bättre så ska man också vara på Talkbass. PB som jag har försökt beskriva tidigare är ett forum skapat av och för medlemmar, helt utan moderatorer. Det är ett forum som har anordnat två stora PB-träffar och ett antal mindre mer spontana träffar. Det är ett forum som knyter ihop basister i hela Sverige oavsett genre.

Jag skrev någonstans att man som ny på ett forum lätt kan bli misstolkad eftersom övriga medlemmar inte har en aning om vem man är, hur man "pratar", vilken sorts humor man har etc. Jag menade inte att man inte har lika mycket att säga till om med ett litet antal inlägg. Om man som du, inte berättar vilket/vilka band man lirar i, var man bor, inte har någon bild på sig etc. så blir man otroligt anonym, har du tänkt på det?

Det är tråkigt om du känner dig påhoppad men man måste faktiskt tänka på hur och vad man skriver. Uttryck som "Skärp dig gosse" och "unge man" och "omogen" är sådant som lite äldre ibland tar till när argumenten tryter och med kraft av sin ålder och erfarenhet ska få "rätt" i en diskussion, otroligt nedlåtande uttryck. Det är inget fel i att använda ironi och sarkasm och det är inget fel i att vara provokativ men då måste man för tusan själv också vara beredd på att få tillbaka provokativa inlägg!

De bevis du söker och inte finner på att du dissat rock är de inlägg där du gång på gång försökt förklara att jazz genren som helhet är så oerhört mycket svårare än t.ex. rock. När du fått mothugg så har du inte vad jag kan se besvarat i resonabel ton utan tvärtom, bara fortsatt med dina "sanningar" och stämplat folk för att vara än det ena än det andra.

Kurt, det är fortfarande ingen som har ifrågasatt ditt kunnande inom området kontrabasar och jazz. Det vi har ifrågasatt är din attityd, det är möjligt att du blev misstolkad från början och så skenade det hela iväg. Jag tycker att du ska stanna på PB! Men ett tips är att man ska vara försiktig med att leverera "sanningar" och fastslå att "Så här är det punkt slut". Vi har ju som bekant alla olika sätt att se på saker och ting!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Backlund skrev:Då borde ju nästan jazz-basister bli en egen undergrupp, eftersom det är färre sådana, enligt dig själv.
+1
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Bassface
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 21:57

Inlägg av Bassface »

Dags för en moderator??????????????????????????
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
eller dela ut hydroforpumpar för att komma ur lågvattennivån?
Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Bassface skrev:Dags för en moderator??????????????????????????
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
eller dela ut hydroforpumpar för att komma ur lågvattennivån?
Och vad är det som skulle modereras menar du? OT?
Då blev det ganska öde på det här forumet.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Bassface
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 21:57

Inlägg av Bassface »

TDHP skrev:
Bassface skrev:Dags för en moderator??????????????????????????
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
eller dela ut hydroforpumpar för att komma ur lågvattennivån?
Och vad är det som skulle modereras menar du? OT?
Då blev det ganska öde på det här forumet.
Nja, jag tänkte mest på innehållet under rubriken "Ny kontrabas"
10 sidor som inte riktigt diskuterar vad noelredding ursprungligen frågade om.
diskussioner utan påhopp är annars uppfriskande enligt min mening
och förlåt en orutinerad forumbesökare , vad står OT för .
on track?
Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Bassface skrev:
TDHP skrev:
Bassface skrev:Dags för en moderator??????????????????????????
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
eller dela ut hydroforpumpar för att komma ur lågvattennivån?
Och vad är det som skulle modereras menar du? OT?
Då blev det ganska öde på det här forumet.
Nja, jag tänkte mest på innehållet under rubriken "Ny kontrabas"
10 sidor som inte riktigt diskuterar vad noelredding ursprungligen frågade om.
diskussioner utan påhopp är annars uppfriskande enligt min mening
Ja, OT mao.
Men vad exakt skulle kunna modereras menar du?
Vi har ju diskuterat moderatorer då och då när det har blivit trådar som spårat ur. Det brukar Semborg, precis som han ju faktiskt gjorde iden här tråden genom att plocka bort en stötande bild, lösa på ett smidigt sätt.

Enligt omröstningen vi gjorde så är det en övervägande del som tycker det är bra som det är, men nya medlemmar kan gärna lägga en röst också, det kan ju ha förändrats.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=4076 ... oderatorer
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Rättelse!

Citat 3.

Siffrorna står naturligtvis inte för tonika utan för intervall. Klantigt av mig!

| 1 | 1 | 1 | 1 |

| 4 | 4 | 1 | 1 |

| 5 | 5 | 1 | 1 |
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Inlägg av Basare »

KontraKurt skrev:Rättelse!

Citat 3.

Siffrorna står naturligtvis inte för tonika utan för intervall. Klantigt av mig!

| 1 | 1 | 1 | 1 |

| 4 | 4 | 1 | 1 |

| 5 | 5 | 1 | 1 |
Det finns även en knapp som heter ändra om man behöver rätta eller ändra något i ens egna inlägg. Då slipper man göra göra nya inlägg som riskerar bli osammanhängande.
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

BB3000S skrev:
KontraKurt skrev:Nu sätter jag definitivt stopp för mina inlägg i den här tråden.
Ska vi slå vad? :wink:
KontraKurt skrev:Rättelse!

Citat 3.

Siffrorna står naturligtvis inte för tonika utan för intervall. Klantigt av mig!

| 1 | 1 | 1 | 1 |

| 4 | 4 | 1 | 1 |

| 5 | 5 | 1 | 1 |

:lol:
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

:Pinoch:
Hate Thy Neighbour!
gäst

Inlägg av gäst »

KontraKurt skrev: Kontrabasar är sannerligen ett ämne för sig. Det finns väl inga instrument som är så otroligt individuella. Värst i violinfamiljen tror jag. Har bevistat ett antal jamsessions där det är förknippat med stora risker att kliva upp på estraden när kontrabasen som erbjuds är okänd. Jag fick en med sliten greppbräda gjord i björkträ!!! där svartmålningen var bortnött och gropar hade alstrats på några ställen. Det var som att spela på en trästam. Förfärlig upplevelse. En kille frågade mig efteråt varför jag spelade så taskigt den kvällen - tack för det.
KontraKurt skrev: En anekdot; En av Charlie Hadens basar var till salu för ett hutlöst högt belopp. En intressent provspelade och sa att den här basen låter ju inte alls Charlie Haden (sic).
Hmmmm, sitter det eller sitter det inte i fingrarna?
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:
KontraKurt skrev: Kontrabasar är sannerligen ett ämne för sig. Det finns väl inga instrument som är så otroligt individuella. Värst i violinfamiljen tror jag. Har bevistat ett antal jamsessions där det är förknippat med stora risker att kliva upp på estraden när kontrabasen som erbjuds är okänd. Jag fick en med sliten greppbräda gjord i björkträ!!! där svartmålningen var bortnött och gropar hade alstrats på några ställen. Det var som att spela på en trästam. Förfärlig upplevelse. En kille frågade mig efteråt varför jag spelade så taskigt den kvällen - tack för det.
KontraKurt skrev: En anekdot; En av Charlie Hadens basar var till salu för ett hutlöst högt belopp. En intressent provspelade och sa att den här basen låter ju inte alls Charlie Haden (sic).
Hmmmm, sitter det eller sitter det inte i fingrarna?
Det sitter i fingrarna när det passar ens resonemang och det sitter i instrumentet när det passar ens resonemang...tror inte att det är svårare än så...

...vet inte varför, men jag har saknat dig i den här tråden Johannes...trots att du enligt din avatar endast får prata solnedgång...
gäst

Inlägg av gäst »

Ett par tankar...

Underhållande tråd. Det har bland annat snackats intonering. Jag tycker att man sällan eller aldrig hör en jazzkontrabasist som inte spelar falskt förhållandevis ofta jämfört med t.ex. en kontrabasist i en symfoniorkester eller en duktig bandlös basist. När jag har gnällt över detta har jag ofta fått höra att jag måååååste lyssna på Niels-Henning Ørsted Pedersen för han spelar minsann aldrig falskt, hans teknik är oslagbar. Jag lyssnade och upptäckta att t.om. han spelade lite surt emellanåt. Konstigt men det bevisar väl förmodligen att det ligger i jazzkontrans natur att det är ok att låta ostämt då och då. Inget ont i det, jag tycker att NÖPH (hur skriver man danskt ö? Jag kopierade hela hans namn från Wikipeia) och många andra jazzkontrabasister spelar fantastiskt men det är fortfarande surt då och då. Varför vet jag inte, kan man spela in tune på en fiol med de små avstånden så borde det väl funka på en gigantisk kontrabas? Nu har ju alla (inkl. de allra största) misslyckats så uppenbarligen så har jag fel där, det funkar inte på en kontra, varför vet jag inte men det gäller ju att se bortom det där, be pianostämmaröronen att ta semester och lära sig njuta av tonval, frasering och sound i stället.

När det gäller rockbas spelad på elbas så kan jag inte låta bli att förundras över att det i vissa kretsar anses så enkelt. Denna diskussion har jag haft för några år sedan med Ale med katastrofalt resultat (sorry about that) men jag måste ändå ta upp tråden igen. Att spela en rocklåt med "enkla" toner och 3-4 ackord och att spela samma låt riktigt bra är ju faktiskt två olika saker. Det finns ju en anledning att de stora artisterna som har råd att anlita vilken basist som helst ringer samma killar om och om igen. Det finns nämligen dom som mosar in dom där åttondelarna så sjukt mycket bättre än någon annan, det är det jag pratar om. Samma sak inom jazzen. Jag skulle kunna transkribera basen från någon av alla legendariska jazzinspelningar och sedan spela in den med exakt samma toner men skulle det låta lika bra som om exempelvis Chalie Haden eller NHÖP skulle spela det? Inte en chans, precis som att om du tar den vassaste jazzbasisten i landet och ber honom spela in något som exempelvis Bob Daisley, Cliff Williams eller Geezer har spelat in, ton för ton, det skulle garanterat inte komma i närheten av att låta lika bra. En pianist jag spelade med för många år sedan sade en gång att vilken gitarrist som helst på Musikhögskolan i Sthlm skulle spela AC/DC-gitarr lika bra som bröderna Young, eftersom det "är så lätt att förklara teoretiskt". Nu handlar det ju inte om det, det handlar om att det är stor skillnad på ett G och ett G, eller hur?

Tycker att den där rock vs. jazz-diskussionen är ganska löjlig. Rätt musiker på rätt plats säger jag.
gäst

Inlägg av gäst »

Roland skrev: Det sitter i fingrarna när det passar ens resonemang och det sitter i instrumentet när det passar ens resonemang...tror inte att det är svårare än så...

...vet inte varför, men jag har saknat dig i den här tråden Johannes...trots att du enligt din avatar endast får prata solnedgång...
Precis min tanke. Det om fingrarna alltså... När det gäller avataren så är det en bild jag tog i Mielno i Polen. Finfin solnedgång.
Skriv svar