Ny Kontrabas

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:
KontraKurt skrev: Kontrabasar är sannerligen ett ämne för sig. Det finns väl inga instrument som är så otroligt individuella. Värst i violinfamiljen tror jag. Har bevistat ett antal jamsessions där det är förknippat med stora risker att kliva upp på estraden när kontrabasen som erbjuds är okänd. Jag fick en med sliten greppbräda gjord i björkträ!!! där svartmålningen var bortnött och gropar hade alstrats på några ställen. Det var som att spela på en trästam. Förfärlig upplevelse. En kille frågade mig efteråt varför jag spelade så taskigt den kvällen - tack för det.
KontraKurt skrev: En anekdot; En av Charlie Hadens basar var till salu för ett hutlöst högt belopp. En intressent provspelade och sa att den här basen låter ju inte alls Charlie Haden (sic).
Hmmmm, sitter det eller sitter det inte i fingrarna?
Det sitter i Charlie Hadens fingrar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:
Johannes skrev:
KontraKurt skrev: Kontrabasar är sannerligen ett ämne för sig. Det finns väl inga instrument som är så otroligt individuella. Värst i violinfamiljen tror jag. Har bevistat ett antal jamsessions där det är förknippat med stora risker att kliva upp på estraden när kontrabasen som erbjuds är okänd. Jag fick en med sliten greppbräda gjord i björkträ!!! där svartmålningen var bortnött och gropar hade alstrats på några ställen. Det var som att spela på en trästam. Förfärlig upplevelse. En kille frågade mig efteråt varför jag spelade så taskigt den kvällen - tack för det.
KontraKurt skrev: En anekdot; En av Charlie Hadens basar var till salu för ett hutlöst högt belopp. En intressent provspelade och sa att den här basen låter ju inte alls Charlie Haden (sic).
Hmmmm, sitter det eller sitter det inte i fingrarna?
Det sitter i Charlie Hadens fingrar!
OK, men i vems bas????
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Gamba skrev:
fieldflower skrev:
jag flamear några klättrande kontrabasister på måfå...? Och vad roligt det verkar vara dessutom...
:shock:

har du rökt raggsockor nu igen??
Nä, mina kontorsstrumpor räcker gott för att skapa norrsken, and that's all I need baby...:wink:

Lilldjuret skrev:
BB3000S skrev:
KontraKurt skrev:Nu sätter jag definitivt stopp för mina inlägg i den här tråden.
Ska vi slå vad? :wink:
KontraKurt skrev:Rättelse!

Citat 3.

Siffrorna står naturligtvis inte för tonika utan för intervall. Klantigt av mig!

| 1 | 1 | 1 | 1 |

| 4 | 4 | 1 | 1 |

| 5 | 5 | 1 | 1 |

:lol:
:lol::lol::lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Johannes skrev:Ett par tankar...

Underhållande tråd. Det har bland annat snackats intonering. Jag tycker att man sällan eller aldrig hör en jazzkontrabasist som inte spelar falskt förhållandevis ofta jämfört med t.ex. en kontrabasist i en symfoniorkester eller en duktig bandlös basist. När jag har gnällt över detta har jag ofta fått höra att jag måååååste lyssna på Niels-Henning Ørsted Pedersen för han spelar minsann aldrig falskt, hans teknik är oslagbar. Jag lyssnade och upptäckta att t.om. han spelade lite surt emellanåt. Konstigt men det bevisar väl förmodligen att det ligger i jazzkontrans natur att det är ok att låta ostämt då och då. Inget ont i det, jag tycker att NÖPH (hur skriver man danskt ö? Jag kopierade hela hans namn från Wikipeia) och många andra jazzkontrabasister spelar fantastiskt men det är fortfarande surt då och då. Varför vet jag inte, kan man spela in tune på en fiol med de små avstånden så borde det väl funka på en gigantisk kontrabas? Nu har ju alla (inkl. de allra största) misslyckats så uppenbarligen så har jag fel där, det funkar inte på en kontra, varför vet jag inte men det gäller ju att se bortom det där, be pianostämmaröronen att ta semester och lära sig njuta av tonval, frasering och sound i stället.

När det gäller rockbas spelad på elbas så kan jag inte låta bli att förundras över att det i vissa kretsar anses så enkelt. Denna diskussion har jag haft för några år sedan med Ale med katastrofalt resultat (sorry about that) men jag måste ändå ta upp tråden igen. Att spela en rocklåt med "enkla" toner och 3-4 ackord och att spela samma låt riktigt bra är ju faktiskt två olika saker. Det finns ju en anledning att de stora artisterna som har råd att anlita vilken basist som helst ringer samma killar om och om igen. Det finns nämligen dom som mosar in dom där åttondelarna så sjukt mycket bättre än någon annan, det är det jag pratar om. Samma sak inom jazzen. Jag skulle kunna transkribera basen från någon av alla legendariska jazzinspelningar och sedan spela in den med exakt samma toner men skulle det låta lika bra som om exempelvis Chalie Haden eller NHÖP skulle spela det? Inte en chans, precis som att om du tar den vassaste jazzbasisten i landet och ber honom spela in något som exempelvis Bob Daisley, Cliff Williams eller Geezer har spelat in, ton för ton, det skulle garanterat inte komma i närheten av att låta lika bra. En pianist jag spelade med för många år sedan sade en gång att vilken gitarrist som helst på Musikhögskolan i Sthlm skulle spela AC/DC-gitarr lika bra som bröderna Young, eftersom det "är så lätt att förklara teoretiskt". Nu handlar det ju inte om det, det handlar om att det är stor skillnad på ett G och ett G, eller hur?

Tycker att den där rock vs. jazz-diskussionen är ganska löjlig. Rätt musiker på rätt plats säger jag.
rätt så förvånande att detta överhuvudtaget behöver skrivas

känns ju rakt av som självklarheter

eller var det nån som tyckte annorlunda??
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

Gamba skrev:
Johannes skrev:Ett par tankar...

Underhållande tråd. Det har bland annat snackats intonering. Jag tycker att man sällan eller aldrig hör en jazzkontrabasist som inte spelar falskt förhållandevis ofta jämfört med t.ex. en kontrabasist i en symfoniorkester eller en duktig bandlös basist. När jag har gnällt över detta har jag ofta fått höra att jag måååååste lyssna på Niels-Henning Ørsted Pedersen för han spelar minsann aldrig falskt, hans teknik är oslagbar. Jag lyssnade och upptäckta att t.om. han spelade lite surt emellanåt. Konstigt men det bevisar väl förmodligen att det ligger i jazzkontrans natur att det är ok att låta ostämt då och då. Inget ont i det, jag tycker att NÖPH (hur skriver man danskt ö? Jag kopierade hela hans namn från Wikipeia) och många andra jazzkontrabasister spelar fantastiskt men det är fortfarande surt då och då. Varför vet jag inte, kan man spela in tune på en fiol med de små avstånden så borde det väl funka på en gigantisk kontrabas? Nu har ju alla (inkl. de allra största) misslyckats så uppenbarligen så har jag fel där, det funkar inte på en kontra, varför vet jag inte men det gäller ju att se bortom det där, be pianostämmaröronen att ta semester och lära sig njuta av tonval, frasering och sound i stället.

När det gäller rockbas spelad på elbas så kan jag inte låta bli att förundras över att det i vissa kretsar anses så enkelt. Denna diskussion har jag haft för några år sedan med Ale med katastrofalt resultat (sorry about that) men jag måste ändå ta upp tråden igen. Att spela en rocklåt med "enkla" toner och 3-4 ackord och att spela samma låt riktigt bra är ju faktiskt två olika saker. Det finns ju en anledning att de stora artisterna som har råd att anlita vilken basist som helst ringer samma killar om och om igen. Det finns nämligen dom som mosar in dom där åttondelarna så sjukt mycket bättre än någon annan, det är det jag pratar om. Samma sak inom jazzen. Jag skulle kunna transkribera basen från någon av alla legendariska jazzinspelningar och sedan spela in den med exakt samma toner men skulle det låta lika bra som om exempelvis Chalie Haden eller NHÖP skulle spela det? Inte en chans, precis som att om du tar den vassaste jazzbasisten i landet och ber honom spela in något som exempelvis Bob Daisley, Cliff Williams eller Geezer har spelat in, ton för ton, det skulle garanterat inte komma i närheten av att låta lika bra. En pianist jag spelade med för många år sedan sade en gång att vilken gitarrist som helst på Musikhögskolan i Sthlm skulle spela AC/DC-gitarr lika bra som bröderna Young, eftersom det "är så lätt att förklara teoretiskt". Nu handlar det ju inte om det, det handlar om att det är stor skillnad på ett G och ett G, eller hur?

Tycker att den där rock vs. jazz-diskussionen är ganska löjlig. Rätt musiker på rätt plats säger jag.
rätt så förvånande att detta överhuvudtaget behöver skrivas

känns ju rakt av som självklarheter

eller var det nån som tyckte annorlunda??
Det borde inte behöva skrivas, men i den här tråden så var det obligerat tycker jag. Kunde inte formulerat det bättre heller än Johannes, så självklart eller ej, han förtjänar en applåd :D
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Här kommer den!
:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Klopper skrev:Här kommer den!
:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:
Och i takt och allt... :hug:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

för att överhuvudtaget ha rätt att posta
inlägg i denna tråd så gäller from nu följande

köpt ny kontrabas
ha synpunkter på köp av ny kontrabas
spela med slipade strängar på bandlösbas
kunna spela autum leaves felfritt i minst 8 tonarter
ha koll på 2-5-1
stenkoll på treklangsuppbyggnad
snorkoll på Bbmollskala+ebdur
superkoll på paralelltonarter
kunna arpeggiot på ett -5+7-11+13 ackord
ha en avtar som signalerar kunskap i jazzkontrabasspelande
ha en grundläggande kunskap om stråkspel i jazz
veta hur man hartsar en sträng
kunna intonera med ett ostämt piano
per automatik kunna transponera blue bossa i 14 tonarter
totalkoll på ackordbyten i So What


ni andra bastalibaner är förvisade till dom mer mediokra trådarna i detta forum där ni kan föra era personlighetsanripande diskussioner
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

Gamba skrev:för att överhuvudtaget ha rätt att posta
inlägg i denna tråd så gäller from nu följande

köpt ny kontrabas
ha synpunkter på köp av ny kontrabas
spela med slipade strängar på bandlösbas
kunna spela autum leaves felfritt i minst 8 tonarter
ha koll på 2-5-1
stenkoll på treklangsuppbyggnad
snorkoll på Bbmollskala+ebdur
superkoll på paralelltonarter
kunna arpeggiot på ett -5+7-11+13 ackord
ha en avtar som signalerar kunskap i jazzkontrabasspelande
ha en grundläggande kunskap om stråkspel i jazz
veta hur man hartsar en sträng
kunna intonera med ett ostämt piano
per automatik kunna transponera blue bossa i 14 tonarter
totalkoll på ackordbyten i So What


ni andra bastalibaner är förvisade till dom mer mediokra trådarna i detta forum där ni kan föra era personlighetsanripande diskussioner
Hejdå då :?
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Lilldjuret skrev:
Gamba skrev:för att överhuvudtaget ha rätt att posta
inlägg i denna tråd så gäller from nu följande

köpt ny kontrabas
ha synpunkter på köp av ny kontrabas
spela med slipade strängar på bandlösbas
kunna spela autum leaves felfritt i minst 8 tonarter
ha koll på 2-5-1
stenkoll på treklangsuppbyggnad
snorkoll på Bbmollskala+ebdur
superkoll på paralelltonarter
kunna arpeggiot på ett -5+7-11+13 ackord
ha en avtar som signalerar kunskap i jazzkontrabasspelande
ha en grundläggande kunskap om stråkspel i jazz
veta hur man hartsar en sträng
kunna intonera med ett ostämt piano
per automatik kunna transponera blue bossa i 14 tonarter
totalkoll på ackordbyten i So What


ni andra bastalibaner är förvisade till dom mer mediokra trådarna i detta forum där ni kan föra era personlighetsanripande diskussioner
Hejdå då :?
Har alltid haft svårt för hartsandet så...det var kul så länge det varade.


Ja jag vet...blajkommentar...IGEN...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Gamba skrev:för att överhuvudtaget ha rätt att posta
inlägg i denna tråd så gäller from nu följande

köpt ny kontrabas
ha synpunkter på köp av ny kontrabas
spela med slipade strängar på bandlösbas
kunna spela autum leaves felfritt i minst 8 tonarter
ha koll på 2-5-1
stenkoll på treklangsuppbyggnad
snorkoll på Bbmollskala+ebdur
superkoll på paralelltonarter
kunna arpeggiot på ett -5+7-11+13 ackord
ha en avtar som signalerar kunskap i jazzkontrabasspelande
ha en grundläggande kunskap om stråkspel i jazz
veta hur man hartsar en sträng
kunna intonera med ett ostämt piano
per automatik kunna transponera blue bossa i 14 tonarter
totalkoll på ackordbyten i So What


ni andra bastalibaner är förvisade till dom mer mediokra trådarna i detta forum där ni kan föra era personlighetsanripande diskussioner
Nänänänänä, du glömde att det gjorts jämförelser med rock, vilket även kräver följande:
Kunna spela alla rocklåtar som någonsin gjorts fullständigt felfritt och med den feeling originalartisten ämnade att låten skulle ha.
Äga originalinstrumentet låten spelades in med så man kan få rätt ljud.

Sedan kan man väl tänka sig att kommande jämförelser kräver följande:
Att fritt ur minnet kunna lägga fram fullständig tabulatur för bastuba, mungiga och luta för topp tio-listan från 1943.

Härmed bjuder jag er glad fortsatt diskussion mina herrar... :vinkar:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Jag tycker vi leker transponeringsleken nu. Jag börjar med att säga en tonart och så ska näste man transponera den så långt han kan. Enkelt va?

F# dur
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Rix skrev:Jag tycker vi leker transponeringsleken nu. Jag börjar med att säga en tonart och så ska näste man transponera den så långt han kan. Enkelt va?

F# dur
Skall inte det inlägget ligga i PB Transponering!-tråden? :wink:
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Rix skrev:Jag tycker vi leker transponeringsleken nu. Jag börjar med att säga en tonart och så ska näste man transponera den så långt han kan. Enkelt va?

F# dur
om man tittar på din avatar så verkar du
vara i behov av en transponering själv
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Roland skrev:
Rix skrev:Jag tycker vi leker transponeringsleken nu. Jag börjar med att säga en tonart och så ska näste man transponera den så långt han kan. Enkelt va?

F# dur
Skall inte det inlägget ligga i PB Transponering!-tråden? :wink:
Jo men PB Transpirering var översvämmad.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Rix skrev:
Roland skrev:
Rix skrev:Jag tycker vi leker transponeringsleken nu. Jag börjar med att säga en tonart och så ska näste man transponera den så långt han kan. Enkelt va?

F# dur
Skall inte det inlägget ligga i PB Transponering!-tråden? :wink:
Jo men PB Transpirering var översvämmad.
Shit!
Svettigt...!
Medlem i PB50+
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

fieldflower skrev:
Rix skrev:
Roland skrev:
Rix skrev:Jag tycker vi leker transponeringsleken nu. Jag börjar med att säga en tonart och så ska näste man transponera den så långt han kan. Enkelt va?

F# dur
Skall inte det inlägget ligga i PB Transponering!-tråden? :wink:
Jo men PB Transpirering var översvämmad.
Shit!
Svettigt...!
Dessutom luktar den lite sunkigt...(någon som vågar dra nästa logiska steg på den här :wink: )
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Rix skrev:Jag tycker vi leker transponeringsleken nu. Jag börjar med att säga en tonart och så ska näste man transponera den så långt han kan. Enkelt va?

F# dur
App app!

Du måste ha en avatar som har med transponering att göra för att få prata om det.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Roland skrev:
fieldflower skrev:
Rix skrev:
Roland skrev:
Rix skrev:Jag tycker vi leker transponeringsleken nu. Jag börjar med att säga en tonart och så ska näste man transponera den så långt han kan. Enkelt va?

F# dur
Skall inte det inlägget ligga i PB Transponering!-tråden? :wink:
Jo men PB Transpirering var översvämmad.
Shit!
Svettigt...!
Dessutom luktar den lite sunkigt...(någon som vågar dra nästa logiska steg på den här :wink: )
du menar typ som en gammal brottarmatta

logiska steg??
sen när blev det aktuellt här?
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Gamba skrev:
Roland skrev:
fieldflower skrev:
Rix skrev:
Roland skrev:
Rix skrev:Jag tycker vi leker transponeringsleken nu. Jag börjar med att säga en tonart och så ska näste man transponera den så långt han kan. Enkelt va?

F# dur
Skall inte det inlägget ligga i PB Transponering!-tråden? :wink:
Jo men PB Transpirering var översvämmad.
Shit!
Svettigt...!
Dessutom luktar den lite sunkigt...(någon som vågar dra nästa logiska steg på den här :wink: )
du menar typ som en gammal brottarmatta

logiska steg??
sen när blev det aktuellt här?
Nä, sant...har aldrig varit aktuellt...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Roland skrev:
Gamba skrev:
Roland skrev:
fieldflower skrev:
Rix skrev:
Roland skrev:
Rix skrev:Jag tycker vi leker transponeringsleken nu. Jag börjar med att säga en tonart och så ska näste man transponera den så långt han kan. Enkelt va?

F# dur
Skall inte det inlägget ligga i PB Transponering!-tråden? :wink:
Jo men PB Transpirering var översvämmad.
Shit!
Svettigt...!
Dessutom luktar den lite sunkigt...(någon som vågar dra nästa logiska steg på den här :wink: )
du menar typ som en gammal brottarmatta

logiska steg??
sen när blev det aktuellt här?
Nä, sant...har aldrig varit aktuellt...
Jag gillar logik... :vinkar:
Men, det är sant, har inte sett så mycket här...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Kan bara inte låta bli att bumpa denna tråd! Underbar.

Frågan en del kanske ställer sig är om en skaplig kontra inhandlades eller om jag skrämdes bort från kontrabasisternas till synes trångsynta och kategoriserade värld?

Nädå, det blev faktiskt en helt OK bas!

Bild

Kan höras på http://www.myspace.com/augmentagroove om så önskas

Kände bara att tråden behövde ett värdigt slut
:)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Inlägg av bas putte »

härligt ljud i basen, bra spel och sköna låtar, snygg kontra du handlade
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Skriv svar