Kontrabas på tåg?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Kontrabas på tåg?

Inlägg av Bachbarian »

ja, vad säger Satans Järnvägar om man kommer konkades med åbäket och vill åka X2000? Är den för stor tror ni?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Kontrabas på tåg?

Inlägg av funkys**t »

Stratoknaster skrev:ja, vad säger Satans Järnvägar om man kommer konkades med åbäket och vill åka X2000? Är den för stor tror ni?
Det går alldeles utmärkt!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Kontrabas på tåg?

Inlägg av Mr Praline »

funkys**t skrev:
Stratoknaster skrev:ja, vad säger Satans Järnvägar om man kommer konkades med åbäket och vill åka X2000? Är den för stor tror ni?
Det går alldeles utmärkt!
Inga problem alls! Har tagit med min kontra på X2000 flertalet gånger utan problem, försök få en plats längst bak i tågsetet, där finns det en handikappplats som (om inte ockuperad) är som gjord för att ha en kontra på :D
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+
Inlägg: 1762
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 23:51
Ort: Göteborg

Inlägg av thetonequest »

Ja fan har man lyxen att åka X2000 så är det verkligen no sweat, går utmärkt på intercity också för den delen...
Har gjort detta oräknerliga gånger och aldrig stött på några problem alls... :D
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Re: Kontrabas på tåg?

Inlägg av criss »

Samuel V skrev:
funkys**t skrev:
Stratoknaster skrev:ja, vad säger Satans Järnvägar om man kommer konkades med åbäket och vill åka X2000? Är den för stor tror ni?
Det går alldeles utmärkt!
Inga problem alls! Har tagit med min kontra på X2000 flertalet gånger utan problem, försök få en plats längst bak i tågsetet, där finns det en handikappplats som (om inte ockuperad) är som gjord för att ha en kontra på :D
samma här men jag tycker att det är lite jobbigt om det är fullt överallt så att man måste lägga dem så att folk riskerar att snubbla över åbäket.

ett tips kan vara att ta med en rem så man kan ställa basen upp och knnyta fast den ståendes vid trängsel...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Inlägg av Bachbarian »

Låter tryggt att höra, får boka smart då alltså :P
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01

Inlägg av Viktor »

Ta med ett eller flera band/snören som du kan fixera basen med så blir det grejt.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Senast jag skulle åka tåg med basen var för tjugo år sedan då jag studerade på Framnäs Musikfolkhögskola i Piteå. Då ville de att jag skulle pollettera den, varpå den skulle komma fram ett dygn efter min egen ankomst till destinationsorten, vilket skulle vara efter den fastställda tidpunkten för en provspelning.

Det blev inget av med den resan. Roligt att servicen numera har förbättrats :D
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

För ett tag sen åkte jag tåg med en "Rockin Chair" http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=26177 när jag skulle till Säffle och leverera den till beställaren.
De är ytterst otympliga också, men det var inga problem över huvud taget.
Men överallt vände folk på huvudet och glodde efter mig. Jag vet inte om de aldrig sett musiker på resa någon gång.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Inga problem. X2000 är det öppna ytan i vagn 6, handikappstoaletten eller längst bak i vagn 4. Se till att ha mycket remmar eftersom dom kränger mycket. Intercity och natttågen finna det ett hörn med mycket plats i varannan vagn, och gott om plats vid "lekparken" På X2000 kan man låsa fast karbinhake i bagagehyllornas underyta, ett tips! Brukade alltid låsa fast basen med hänglås, och en gång vid ankomst till t-c kunde jag inte hitta nyckeln :) det slutade med att dom fick hålla tåget och klippa av remmen. Goof!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Jag åker ofta tåg med basen mellan Sandviken och Falun och det är inga problem det finns mycket plats på dom tågen. Och dom går så fint att jag aldrig ens behövt bry mig om att spänna fast basen med remmar. Gäller bara att hålla koll på basen vid alla stopp så ingen snor den :P
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Inlägg av Bachbarian »

Det gick! :D

Enda missödet var (förutom att nån dummer hade ställt sin rullstol där jag skulle ha min bas) var att en av ryggsäcksremmarna på gigbagen gick av så att jag fick bära skrället i famnen sista biten från centralen... tack gode gud för att det inte är solida instrument! 8)
magnusnilsson
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 11:59

Inlägg av magnusnilsson »

Det finns ett utrymme i restaurangvagnen nära microvågsugnarna på X2000 tågen
där jag alltid ställer/lutar min bas. Där står den inte vägen för nån .

Magnus
Fender P-bas -72, Tokai P-bas -84, Ampeg SVT AV, Ampeg SVT810E
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Stratoknaster skrev:Det gick! :D

Enda missödet var (förutom att nån dummer hade ställt sin rullstol där jag skulle ha min bas) var att en av ryggsäcksremmarna på gigbagen gick av så att jag fick bära skrället i famnen sista biten från centralen... tack gode gud för att det inte är solida instrument! 8)
Bra jobbat!
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

hade den vid ett utrymme där man slänger skräp i bistron. Nu har jag just bokat in mig i vagn fyra på sj3000, ska bli spännande att se vars den hamnar! Vagn fyra är samma vagn som handikapplatserna, så jag hoppas på att kunna sno mig en plats där.
grejor
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

edvin skrev:hade den vid ett utrymme där man slänger skräp i bistron. Nu har jag just bokat in mig i vagn fyra på sj3000, ska bli spännande att se vars den hamnar! Vagn fyra är samma vagn som handikapplatserna, så jag hoppas på att kunna sno mig en plats där.
"Är du handikappad? - Nä, jag är musiker".
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Det finns som nämnts platser där basen får plats problemet är att t.ex. barnvagnsägare och annat löst folk med stora väskor också spekulant på dessa platser så var ute i god tid! 10 min innan avgång kan vara för sent.

Se också till att ha ett ordentligt vadderat fodral, hänsyn för andras bagage kommer allt för ofta i andra hand även om det är ett skört instrument.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

De numera näst nyaste tågen med två våningar skulle jag vilja ha tips på var man kan ha basen (förutom vid dörrarna). Några förslag gott folk?
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Nära toan, där dom har lite tråkigare sittplatser som man fäller ut från väggen. Undre våningen.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Men visst ligger den inte så bra att man vågar lämna den där?
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Chupacaps skrev:Men visst ligger den inte så bra att man vågar lämna den där?
Nä, där måste man nog sitta och hålla i den. Det är till och med bökigt att ta med sig en elbas på de där dubbeldäckarna. Med lite våld får man in den mellan knäna men övriga utrymmen suger.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Nej precis. Gillar inte dom tågen alls, var mest nyfiken på att hör om någon hade något knep man själv inte tänkt på.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Jag åker frekvent tåg med min tuba (som inte riktigt är stor som en kontrabas, men minst lika ömtålig!) och det brukar funka finfint. Antingen handikappsplatser eller om det är lite folk på tåget så har man den på sätet brevid sig.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Annars kostar ett barn på sj 15 spänn. Hitta på att basen är mindre än 12 år gammal så går det. Har funkat för kollegor till mig.
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Var beredd på att de kommer vilja öppna den för att se om någon gömmer sig inuti, dock. :roll:
Nej, jag är högerkristen.
Skriv svar