Kontrabas på tåg?

Diskussioner om kontrabasar
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

Är det fullt i tåget ställ den i Bistron har du inte remmar med dig kan det bli tjafs. Är det inte så fullt brukar det finnas en handikapp plats som har extra utrymme i sista vagnen. I de nyare tågen med 2 våningar ställer jag den där man går in för att det finns prylar man kan sätta fast den i där, men då sätter jag mig någonstans så jag kan övervaka den.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

bjorlin1 skrev:Är det fullt i tåget ställ den i Bistron har du inte remmar med dig kan det bli tjafs. Är det inte så fullt brukar det finnas en handikapp plats som har extra utrymme i sista vagnen. I de nyare tågen med 2 våningar ställer jag den där man går in för att det finns prylar man kan sätta fast den i där, men då sätter jag mig någonstans så jag kan övervaka den.
tack för infon!
sist jag åkte dagtåg så åkte jag 1:a klass och där var det helt kört för baggage så jag fick spänna fast den mot dörren som var på motsatta entré-sidan. Inte kul! Så mitt tips är "inte första klass" om ni ska åka med kontrabas.
En grej jag insett är att det alltid löser sig dock! jag tror att jag nog ska våga mig på att ta in basen i bussen umeå-piteå för på linje 100 finns ett stort utrymme för barnvagnar och det ser man inte så mycket av där.. Nån som provat?
grejor
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

åker nattåg ikväll, nån som har tips på en bra vagn för att sitta nära kontrabasen??
grejor
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

De nattåg jag åkt finns det bara 1 vagn med sittplatser har du tur kan du lägga den i godsutrymmet om det inte är fullt där, men då måste du fråga personal om dom kan låsa upp inte ofta dom säger att det är ok. Du hittar godsutrymmet 2-3 meter vänster om bistron (dom har inte en egen vagn för bistro på nattåg), annars så går det sätta fast kontrabasen vid ett fönster vid den plats där det bara finns 1 stol exakt i hörnet av bistron.

Det går även att sätta fast den ungefär vid toaletten om du lutar den lite men det är lite mer risky, om tåget är guppigt kan det bli sprickor så själv har jag aldrig gjort det.
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

har du en egen sovhytt är det ju lugnt men antar du ska sitta för ekonomiska skäl?
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

bjorlin1 skrev:har du en egen sovhytt är det ju lugnt men antar du ska sitta för ekonomiska skäl?
ja fan egen sovhytt är för saftig summa för mig (2000:- mot 480:-) eller tänkte du på liggvagn? Jag hatar liggvagn, obehagligt trångt och basen måste vara utom synfältet i nåt litet skåp.
grejor
Skriv svar