Miljövänligt fordon för kontrabasist?

Diskussioner om kontrabasar
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Väteceller FTW!
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Det skulle vara The Shit Samuel!!!

Eller fusionsreaktor 8)
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....

//J
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Hellboy skrev:
Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....

//J
Tror man sig kunna utveckla ett mer energisnålt sätt att göra detta på inom en rätt snar framtid? Lite dum fråga kanske, men låter jäkligt coolt med att driva bilar på i princip saltvatten.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Noelredding skrev:
Hellboy skrev:
Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....

//J
Tror man sig kunna utveckla ett mer energisnålt sätt att göra detta på inom en rätt snar framtid? Lite dum fråga kanske, men låter jäkligt coolt med att driva bilar på i princip saltvatten.
Definiera "inom en rätt snar framtid". :) Jag har läst och hört en hel del nämna en 20-års period. Om det är realistiskt eller inte vet jag inte.

MVH//Jan
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Noelredding skrev:
Hellboy skrev:
Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Precis vad jag har skrivit några gånger i tråden. Oslagbart. Men det går i dagsläget åt på tok för mycket energi för att framställa tyvärr.... Råvaran är ju saltvatten och det bör vi aldrig få brist av. Problemet ligger inte i produktion av bilar/motorer som går på väte/väteceller eller att bygga upp ett nät med tankstationer. Problemet ligger i att det går åt väldigt mycket energi för att producera väte.....

//J
Tror man sig kunna utveckla ett mer energisnålt sätt att göra detta på inom en rätt snar framtid? Lite dum fråga kanske, men låter jäkligt coolt med att driva bilar på i princip saltvatten.
Bränsleceller bygger ju i grunden på oxidation, och du kommer inte att kunna få ut mer energi ur reaktionen än det går åt för att åstadkomma den motvända reaktionen (separera vatten till väte + syre). Så, nej.

Men effektivare processer finns, och priset i jämförelse med bensin kommer nog inte vara så fasligt högt inom ett par år (om man räknar med att bensinen kommer fortsätta att stiga i pris i samma takt som den gjort hittils).

Edit: Dessutom kommer du inte att driva bilar på saltvatten, utan det blir ju i princip att du driver bilen med den energin som används för att separera vattnet till väte + syre. Så förhoppningsvis kommer du att driva bilen med förnyelsebar energi från något område där sådan finns att tillgå, exempelvis ökenregionerna runt ekvatorn om vi lär oss tillverka solpaneler med tillräckligt hög verkningsgrad.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Miljövänligt fordon för kontrabasist?

Inlägg av Jan Hellman »

Hellboy skrev:
daionsavage skrev:Jag vill inte skita ner mer än nödvändigt, men om man inte är beredd eller har möjlighet att åka kollektivt till alla rep/spelningar så är bil ett nödvändigt ont. Jag har en ford focus med etanoldrift just nu, men eftersom den envisas med att inte fungera någon gång om året så vill jag gärna ha någonting mer pålitligt. Men jag känner inte till så många alternativ där man få plats med kontran utan att behöva böka in absurdum (läs toyota prius.. var får man plats med bagaget ö h t? -I den miljövänliga takboxen?????)

Jag har alltså 2 grundläggande krav.
1 -Utrymme: man skall kunna få in en kontra + en förstärkare och dessutom kunna vara tre pers i bilen.
2 -Miljövänlighet: hybridbil eller etanoldrift, diesel är inget alternativ så länge man inte kan tanka biodiesel!

Någon som har något konkret tips?
Ett gott råd. Skit i etanol. Svindyra att köra då dom drar rejält med soppa och med all trolighet kommer det inte finnas några etanolbilar om 5 - 10 år (max). Dom är INTE miljövänliga om man ser det ur ett större perspektiv. Det finns en enda fördel med etanol och det är att det är ett förnyelsebart bränsle. Men där slutar det. Etanol är skit, skit, skit, skit!!! Det mest miljövänliga under en öveskådlig tidsperiod är och kommer att vara mindre dieselmotorer med partikelfilter. Glöm etanol som drivmedel. Etanol skitar ner mer än bensin när man förbränner skiten i kallt klimat (Sverige) och det är frätande så det står härliga till. Skaffa en dieselbil. Långsiktigt är dielsel och biogas det bästa till man hittat ett vettigt sätt att producera väte. Etanol kommer att försvinna som drivmedel ganska snart.

MVH//Jan

*Edit* Här finns att läsa lite i ämnet:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/et ... 111731.svd

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5 ... from=tipsa

http://www.naturskyddsforeningen.se/gro ... drivmedel/ - Inte ens Naturskyddsföreningen tycker att etanol är vettigt långsiktigt.

http://www.transport.se/HOME/trp2/tidn/ ... 9C0030C7A0 - Ni kan ju bara gissa vad som är orsaken till fler och fler bilbränder under sommartid..... Idag senast var det en bil som exploderade på en bensinstation söder om Stockholm. Jag kan sätta mitt högra ben på att det var en etanolbil inblandad.

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ng-1.12036

Sen kan tilläggas att det experimenterades med etanol som drivmedel inom skogsindustrin under 70-talet och det fick man sluta med. Folk blev sjuka. Frätande, brandfarligt och på TOK för lågt energivärde för att vara intressant. Om en dieselbil drar 0,6 liter per mil så drar en liknande etanolbil det dubbla. Minst.

*Slut Edit*
http://www.dn.se/motor/usa-forskare-eta ... -1.1119348

Ytterligare ett inlägg i basfortskaffningsmedelsdebatten.....

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Inlägg av Custom »

Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Ford 49 med trimmad cheva smallblock där soppan rinner ur avgassystemen på tomgång är också bra !
dereborn

Inlägg av dereborn »

Custom skrev:
Samuel V skrev:Väteceller FTW!
Ford 49 med trimmad cheva smallblock där soppan rinner ur avgassystemen på tomgång är också bra !

:tummenupp:

- å passar bra till kontra också!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Janne skrev:Köp en volvo 745 och se till att katalysatorn är fräsch. Saker som håller länge är ett annat sätt att tänka miljövänligt.

:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Diskussionen påminner mig om att min pappa fick in sin kontra i en folkvagnsbubbla när han skulle på en spelning en gång på 60-talet. Det var trångt men det gick.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Själv kör jag en 20 år gammal Volvo 343. Kanske inte så miljövänlig. Men billig i drift och pålitlig :D
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Är verkligen Prius så hopplös?
Jag var inne på en Toyotabutik idag och vek ner sätena på en och den verkade faktiskt större än jag trodde, jag ska åka dit med hela riggen och testa hur mycket som går in!
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

effin hippies...
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Sådar, nu har jag löst problemet:

http://www.christianiabikes.com/dansk/dk_main.htm

Enda miljöpåverkan när man kör är väl att det kan lukta svett om det är varmt å uppförsbacke. Krävs dock att man åker hemifrån lite tidigare än man är van vid. Skulle du ha med tre personer oxå? Skaffa en cykel till å stoppa två passagerare i lådan.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Hur skulle du få med basen på cykeln? Får den plats i en cykelkärra?
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Alexander skrev:Visst är det härligt med så insiktsfulla, balanserade och väl underbyggda inlägg som Hellboy gjort i denna tråd... :? :wink:

(Vilket dock inte får mig att mindre värdesätta hans annars insiktsfulla kommentarer!)

Att etanol är ett förnyelsebart bränsle torde vara det som intresserar den som vill minska sin belastning på vår natur. Att energitätheten är lägre än i diesel eller bensin spelar väl mindre roll? 50 eller 90 mil på en tank?

Etanol är ett utmärkt motorbränsle genom sin homogena molekylstruktur. Bränslet består av en enda sorts molekyler som allihop har samma ångtryck, flampunkt, sönderfallsprocess och restgaser. Mycket lättkontrollerat och lätt att anpassa ur motorstyrningshänseende.

Etc etc.

/Alexander
Tyvärr så är mycket av den alternativa energisektorn full av flum. Helt kort två exempel:

1 Biogastankarna på väldigt många bensinmackar är tomma. Man kan inte producera enligt efterfrågan. Kul för den som satsat på ett sådant fordon.

2 Den största kvantiteten etanol importeras från superproducenten Brasilien. Enorma arealer mark används för detta. Denna mark skulle istället kunna förse den inhemska fattigbefolkningen med oerhörda mängder livsmedel.
Men värst av allt är att etanolen fraktas i jättetankers från Brasilien över Atlanten till intet ont anande svenska bilister. Vad driver tankerfartygen framåt? Jo, diesel förstås.

Flumsjukt!

.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

KontraKurt skrev:
Alexander skrev:Visst är det härligt med så insiktsfulla, balanserade och väl underbyggda inlägg som Hellboy gjort i denna tråd... :? :wink:

(Vilket dock inte får mig att mindre värdesätta hans annars insiktsfulla kommentarer!)

Att etanol är ett förnyelsebart bränsle torde vara det som intresserar den som vill minska sin belastning på vår natur. Att energitätheten är lägre än i diesel eller bensin spelar väl mindre roll? 50 eller 90 mil på en tank?

Etanol är ett utmärkt motorbränsle genom sin homogena molekylstruktur. Bränslet består av en enda sorts molekyler som allihop har samma ångtryck, flampunkt, sönderfallsprocess och restgaser. Mycket lättkontrollerat och lätt att anpassa ur motorstyrningshänseende.

Etc etc.

/Alexander
Tyvärr så är mycket av den alternativa energisektorn full av flum. Helt kort två exempel:

1 Biogastankarna på väldigt många bensinmackar är tomma. Man kan inte producera enligt efterfrågan. Kul för den som satsat på ett sådant fordon.

2 Den största kvantiteten etanol importeras från superproducenten Brasilien. Enorma arealer mark används för detta. Denna mark skulle istället kunna förse den inhemska fattigbefolkningen med oerhörda mängder livsmedel.
Men värst av allt är att etanolen fraktas i jättetankers från Brasilien över Atlanten till intet ont anande svenska bilister. Vad driver tankerfartygen framåt? Jo, diesel förstås.

Flumsjukt!

.
Hur man än gör så blir det skit.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

criss skrev:jag har fått in kontror i framsätet på alla bilar jag haft(inte morris minorn då men den har väl inte varit aktuell som gigbil de senaste 45åren) det funkade tom i en ford fiesta
På den tiden jag lirade folkmusik fick jag in min 3/4-kontra i framsätet på en Renault 5. Med lite god vilja (och småväxta vänner) gick det att få in tre passagerare i baksätet även om högersätet var ganska långt bakfällt. Så det var inte direkt bekvämt där bak.
Med det vill jag säga att det borde gå att lösa med ganska små bilar.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Håller med om att den här tråden inte borde avhandlas på prata bas men nu har en massa åsikter ventilerats och då kan den här artikeln vara nyttig att läsa för er som upphetsat pratar er varma om etanolens fördelar:
http://svt.se/2.33538/1.2079141/etanol_kan_skada_motorn
.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Hur mycket diesel går det åt för att producera 1 liter brasiliansk etanol?
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag tycker att du ska köpa en -53 Cheva.

I skuffen får man in en 4*10:a plus lite annat smått och gott:

Bild


Och i kupén klämmer man in kontran!

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

hehe så ska det se ut. fick plats me polarens trumset o annat stort skit i 49:an!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Då återstår bara ett el-konvertera Cheva -53án så den blir miljövänlig :wink:

En väldigt läcker bil i alla fall, även om den kanske inte får miljöbilspremie.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Fan dom är bra mycket mer miljövänliga än en tex volvo 945.
1-portsförgasare som dircker ingenting och en rak sexa.
Hate Thy Neighbour!
Skriv svar