Postat: fre 29 jan 2010, 14:57
V50 DRIVe är en bil som jag kommer kolla på , kanske även Golf Variant med snåldiesel.
Sveriges forum och mötesplats för basister
https://pratabas.se/
Ett gott råd. Skit i etanol. Svindyra att köra då dom drar rejält med soppa och med all trolighet kommer det inte finnas några etanolbilar om 5 - 10 år (max). Dom är INTE miljövänliga om man ser det ur ett större perspektiv. Det finns en enda fördel med etanol och det är att det är ett förnyelsebart bränsle. Men där slutar det. Etanol är skit, skit, skit, skit!!! Det mest miljövänliga under en öveskådlig tidsperiod är och kommer att vara mindre dieselmotorer med partikelfilter. Glöm etanol som drivmedel. Etanol skitar ner mer än bensin när man förbränner skiten i kallt klimat (Sverige) och det är frätande så det står härliga till. Skaffa en dieselbil. Långsiktigt är dielsel och biogas det bästa till man hittat ett vettigt sätt att producera väte. Etanol kommer att försvinna som drivmedel ganska snart.daionsavage skrev:Jag vill inte skita ner mer än nödvändigt, men om man inte är beredd eller har möjlighet att åka kollektivt till alla rep/spelningar så är bil ett nödvändigt ont. Jag har en ford focus med etanoldrift just nu, men eftersom den envisas med att inte fungera någon gång om året så vill jag gärna ha någonting mer pålitligt. Men jag känner inte till så många alternativ där man få plats med kontran utan att behöva böka in absurdum (läs toyota prius.. var får man plats med bagaget ö h t? -I den miljövänliga takboxen?????)
Jag har alltså 2 grundläggande krav.
1 -Utrymme: man skall kunna få in en kontra + en förstärkare och dessutom kunna vara tre pers i bilen.
2 -Miljövänlighet: hybridbil eller etanoldrift, diesel är inget alternativ så länge man inte kan tanka biodiesel!
Någon som har något konkret tips?
Ja den insikten börjar dyka upp lite varstans nu. Flummigt att diesel verkar vara det vettigaste bränslet i nuläget så smutsig bild man har haft av det innan.Hellboy skrev:Etanol är skit, skit, skit, skit!!!
Diesel är med råge det drivmedel som har högst energivärde och med partikelfilter så kommer det ut varmluft ur pipan. Etanol är skit, skit, skit, skit och det har man vetat om från början men valt att blunda för. Ledordet har varit "förnyelsebar" och det är otroligt kortsiktigt tänkt. Korkat, korkat, korkat att satsa på etanol. Vad ni än gör, köp INTE en etanolbil. Politiker är korkade och det här är en av dom mer korkade besluten som tagits. Diesel. Bäst. Och så kommer det att vara under många år framöver.Ahab skrev:Ja den insikten börjar dyka upp lite varstans nu. Flummigt att diesel verkar vara det vettigaste bränslet i nuläget så smutsig bild man har haft av det innan.Hellboy skrev:Etanol är skit, skit, skit, skit!!!
Förut trodde jag att man behövde en skitstor bil om man spelar kontra, tills jag lärde mig det tricket. Huuuuuuur bra som helstenor skrev:9-5 Biopower.
Annars ryms kontra i princip i vilken bil som helst - jag själv har ofta kört dom i Saab tvåtakt och V4 till exempel. Fäll ryggstödet på höger stol. Trä sedan in basen så att huvudet (basens huvud alltså.. hahaha...) gör en svepande rörelse över förarstolens nackskydd, och parkera slutligen basen liggande i höger stol med huvudet i baksätet alt. på bakre hatthyllan om bilen är liten.
Biogas är inte så himla dumt heller! Men jag har förstått att det främst är tillgängligt här i Väst, och inte så mycket i resten av landet.Hellboy skrev: Diesel. Bäst. Och så kommer det att vara under många år framöver.
//J
Det vore ju hypotetiskt bra om det verkligen var biogas i pumparna och inte rysk naturgas eller va fan dom fyller upp med.enor skrev:Biogas är inte så himla dumt heller! Men jag har förstått att det främst är tillgängligt här i Väst, och inte så mycket i resten av landet
Här i Vänersborg-Trollhättan ÄR det faktiskt 100% biogas i pumparna, utvunnen på vår egen soptipp i Heljestorp. Den gasen driver förutom privatbilar även en stor del av Trollhättans bussflotta, och värmesystemet på sjukhuset.Ahab skrev: Det vore ju hypotetiskt bra om det verkligen var biogas i pumparna och inte rysk naturgas eller va fan dom fyller upp med.
Oavsett vad man kör för bil så lär kontrabasen vara körd om man krockar. Och ärligt talat, är livet verkligen värt att leva om ens bas går sönder? Just sayin'...Alexander skrev:En Volvo 745 (med eller utan airbag) är en bokstavligt talat en rullande likkista i dagens trafik. Tro inte att den ens kan mäta sig med en modern småbil vid en olycka.
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
/Alexander
Håller med till 100 %.blackparkas skrev:Vad har du för budget?
Sedan är ledordet bränsleförbrukning skulle jag vilja påstå.
Mindre åtgång mindre avgaser.
En ren diesel är ju snuskigt ren och där kan du ju nästan köpa vilken modern bil som helst med partikelfilter och känna dig nöjd.
Ford Mondeo t.ex....
Annars finns det ju t.ex. Toyota Avensis Verso kanske?
Små snåla motorer.
Ska kanske tillägga att jag är utbildad maskinbefäl. Examinerad på Chalmers.Alexander skrev:Visst är det härligt med så insiktsfulla, balanserade och väl underbyggda inlägg som Hellboy gjort i denna tråd...
(Vilket dock inte får mig att mindre värdesätta hans annars insiktsfulla kommentarer!)
Att etanol är ett förnyelsebart bränsle torde vara det som intresserar den som vill minska sin belastning på vår natur. Att energitätheten är lägre än i diesel eller bensin spelar väl mindre roll? 50 eller 90 mil på en tank?
Etanol är ett utmärkt motorbränsle genom sin homogena molekylstruktur. Bränslet består av en enda sorts molekyler som allihop har samma ångtryck, flampunkt, sönderfallsprocess och restgaser. Mycket lättkontrollerat och lätt att anpassa ur motorstyrningshänseende.
Bensin är en salig blandning av alla möjliga kolkedjor med olika egenskaper. Bensin förbränns mycket sämre än etanol, med följder som sot, spikningar, förbränningsrester osv.
En motor som optimeras för etanol blir dessutom effektivare än bensinmotorn, delvis genom etanolens höga oktantal.
Högre oktantal medför att man kan använda högre kompressionsförhållande, vilket ger högre effekt ur en given motor samt lägre förbrukning. Dock säljs det ingen riktigt etanoloptimerad bil i Sverige just nu. Att överladdade bilar som SAAB eller riktiga Koenigsegg ger högre effekt på etanol är dock en följd av ovan beskrivna resonemang.
Vad det gäller avgasutsläpp vid kallstart (obs inte "kallt väder") ger en etanolmotor ifrån sig mer oförbrända kolväten än en bensinmotor. Den viktiga skillnaden är dock att eftersom etanolens enkla molekyler gör att avgaserna är mycket snabbt nedbrytbara och oskadliggjorda. Det är samma ämnen som redan finns i naturen, till skillnad från benspyren, bensen och annat cancerframkallande elände som finns i bensin.
Som en liten kommentar; ett spritkök kan man utan problem elda inomhus, trots att det har en i princip helt oreglerad förbränning.
Dagens dieselmotorer hyllas av en ofta outbildad (i alla fall inom teknikområdet) jornalistkår. Sanningen är att man trots dagens partikelfilterteknik och allt högre insprutningstryck varken kommer åt försurande kväveoxider eller ens kan vara säkra på partiklarna. Det finns forskning som indikerar att de allt mindre partiklarna från nyare motorer är farligare än man trott:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Etanol är inte mer frätande än bensin. Etanol är en polär vätska, bensin är en opolär så de har olika egenskaper. Vanligt gummi, stål, aluminium etc reagerar inte mer med etanol än med bensin.
Rent bilekonomiskt är dessutom en begagnad, "modern" dieselbil med elektronikstyrd högtrycksinsprutning en tickande ekonomisk bomb i Sverige. Det dieselbränsle som säljs här har mycket låga halter av bland annat svavel för att minska den försurande effekten. Tyvärr är det bland annat svavel som smörjer de rörliga delarna i motorns insprutningssytem. Den lägre svavelhalten betyder därmed en kortare livslängd för dessa (dyra) motordelar.
Dessutom har ju nyare dieselmotorer lika mycket motorelektronik som bensinbilarna - en annan potentiell felkälla.
Faktum är att en sliten högtryckspump och slitna spridare (vilket inte är orimligt förvänta sig efter 15-25 000 mil) kan kosta 25 000 kronor att reparera så att man klarar avgasteste på bilprovningen.
Det finns knappt någon så dyr motorreparation på en normal, 4-cylindrig Ottomotor...
Sen har vi ju inte ens pratat om Peak Oil. Diesel är en ändlig resurs, etanol är en förnyelsebar.
Cirka 1% (en procent) av Brasiliens totala yta upptas idag av sockerrörsodlongar för fordonsbränsle.
Till sist kan alla etanolbilar DESSUTOM köras på bensin om någon nu skulle vilja göra det.
/Alexander
Biogas är givetvis också ett väldigt bra alternativ. Men det finns inte tillräckligt mycket och det går inte att tanka på så värst många ställen tyvärr. Men diesel, biogas och eldrift i kombination är nog det vettigaste tills man löst problematiken med att det går åt så mycket energi för att framställa väte. Väte är nog långsiktigt det man ska satsa på OM man nu lyckas lösa problematiken runt framställning. Saltvatten har vi ju faktiskt i öveflöd så råvaran kommer det nog inte att bli någon brist på i första taget. Men framställningen kräver för mycket energi. Etanol är dumt av många anledningar.enor skrev:Här i Vänersborg-Trollhättan ÄR det faktiskt 100% biogas i pumparna, utvunnen på vår egen soptipp i Heljestorp. Den gasen driver förutom privatbilar även en stor del av Trollhättans bussflotta, och värmesystemet på sjukhuset.Ahab skrev: Det vore ju hypotetiskt bra om det verkligen var biogas i pumparna och inte rysk naturgas eller va fan dom fyller upp med.
Det är det jag menar, som Alexander säger så är etanol ett riktigt bra bränsle.. men... det är ju allt som händer innan det kommer till macken som gör etanol till ett smutsigt bränsle.Hellboy skrev: Etanol är dumt av många anledningar.