BJÄRTON, kontrabasen för den seriöse basisten.

Diskussioner om kontrabasar
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Jag visste att du var av det rätta Bjärtonvirket Mats. :D

Det där kan nog kanske vara samma modell som Hitman har

Grymt snygg. :P
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

Backlund skrev:
hiwatt skrev:
Backlund skrev:Men nu när jag tänkte efter kom jag att tänka på att cutten på Affes bas inte ser ut som cuttarna på alla andra swingmasters jag sett... Är det verkligen en Bjärton Swingmaster?
Nu blev jag osäkert vettu...iaf...låt oss säga att det är det. Ubbe Edh (Beat from Palookaville) spelar på en sån oxå...
Just ja, han spelar också swingmaster! Jäääklar vad bra dom är, Beat from Palookaville!
Dem spelar på nästa Ballroom Rumble #8 i Nyköping. den 1a maj. jag ska lira med Billy and the Kids då...

Bild
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

hiwatt skrev:
Backlund skrev:
hiwatt skrev:
Backlund skrev:Men nu när jag tänkte efter kom jag att tänka på att cutten på Affes bas inte ser ut som cuttarna på alla andra swingmasters jag sett... Är det verkligen en Bjärton Swingmaster?
Nu blev jag osäkert vettu...iaf...låt oss säga att det är det. Ubbe Edh (Beat from Palookaville) spelar på en sån oxå...
Just ja, han spelar också swingmaster! Jäääklar vad bra dom är, Beat from Palookaville!
Dem spelar på nästa Ballroom Rumble #8 i Nyköping. den 1a maj. jag ska lira med Billy and the Kids då...

Bild
Jäklar, det där partyt skulle man ha varit på! Bra band, bra DJ och Knicker Kittens är ju aldrig fel :D

Kajsa som spelar bas i Hillfillies har en jäkla grym kontra!
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Kandyman skrev:Jag visste att du var av det rätta Bjärtonvirket Mats. :D

Det där kan nog kanske vara samma modell som Hitman har

Grymt snygg. :P
Mja, mina stämskruvar ser annorlunda ut..?


Bild
Användarvisningsbild
SebHank
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:49
Ort: Vallentuna

Inlägg av SebHank »

Har precis hämtat ut min 2:a Bjärtonbas från Thomas Hellström i Gbg som har bytt stall, slipat greppbräda och försett med nya spirocore's. Nu spelar den som en dröm och får nog bli min förstabas i stället för backup, som det var tänkt.
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

Jag har just fått reda på att det ska finnas en Swingmaster i väldigt fint skick här i närheten. Den lär ev. vara till salu, så hur mycket ska en sådan kosta, på ett ungefär?
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

Backlund skrev:
hiwatt skrev:
Backlund skrev:
hiwatt skrev:
Backlund skrev:Men nu när jag tänkte efter kom jag att tänka på att cutten på Affes bas inte ser ut som cuttarna på alla andra swingmasters jag sett... Är det verkligen en Bjärton Swingmaster?
Nu blev jag osäkert vettu...iaf...låt oss säga att det är det. Ubbe Edh (Beat from Palookaville) spelar på en sån oxå...
Just ja, han spelar också swingmaster! Jäääklar vad bra dom är, Beat from Palookaville!
Dem spelar på nästa Ballroom Rumble #8 i Nyköping. den 1a maj. jag ska lira med Billy and the Kids då...

Bild
Jäklar, det där partyt skulle man ha varit på! Bra band, bra DJ och Knicker Kittens är ju aldrig fel :D

Kajsa som spelar bas i Hillfillies har en jäkla grym kontra!
Blir intressant o höra dem. Är det bara kontran som är grym ? :lol: :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

hitman skrev:
Kandyman skrev:Jag visste att du var av det rätta Bjärtonvirket Mats. :D

Det där kan nog kanske vara samma modell som Hitman har

Grymt snygg. :P
Mja, mina stämskruvar ser annorlunda ut..?


Bild
Ja det gör de fasiken. Finns det ingen nu levande människa som är
någorlunda påläst om Bjärtonbasarna??? :roll:
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Nick Nail skrev:Jag har just fått reda på att det ska finnas en Swingmaster i väldigt fint skick här i närheten. Den lär ev. vara till salu, så hur mycket ska en sådan kosta, på ett ungefär?
De sålde en för 15000 på Jam för ett tag sedan.
Tror de ligger där någonstans...
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Kandyman skrev:
Nick Nail skrev:Jag har just fått reda på att det ska finnas en Swingmaster i väldigt fint skick här i närheten. Den lär ev. vara till salu, så hur mycket ska en sådan kosta, på ett ungefär?
De sålde en för 15000 på Jam för ett tag sedan.
Tror de ligger där någonstans...
Såg en på blocket för 40k förut. Kanske var att ta i :roll: Men jag tror absolut man kan få mer än 15 för dom. En bekant fick sin värderad till 25.
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

hiwatt skrev:
Backlund skrev:
hiwatt skrev:
Backlund skrev:
hiwatt skrev:
Backlund skrev:Men nu när jag tänkte efter kom jag att tänka på att cutten på Affes bas inte ser ut som cuttarna på alla andra swingmasters jag sett... Är det verkligen en Bjärton Swingmaster?
Nu blev jag osäkert vettu...iaf...låt oss säga att det är det. Ubbe Edh (Beat from Palookaville) spelar på en sån oxå...
Just ja, han spelar också swingmaster! Jäääklar vad bra dom är, Beat from Palookaville!
Dem spelar på nästa Ballroom Rumble #8 i Nyköping. den 1a maj. jag ska lira med Billy and the Kids då...

Bild
Jäklar, det där partyt skulle man ha varit på! Bra band, bra DJ och Knicker Kittens är ju aldrig fel :D

Kajsa som spelar bas i Hillfillies har en jäkla grym kontra!
Blir intressant o höra dem. Är det bara kontran som är grym ? :lol: :wink:
Det får du ta reda på själv :wink:
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Det lutar nog åt att jag kommer att sälja min Bjärton igen, men osvuret är bäst tills jag har bytt strängar och fått till en vettig stränghöjd. Men OM jag säljer den så kommer den att hamna under 10 tusen i varje fall, Det kan kanske vara intressant att veta för den som eventuellt går Bjärton-köpartankar. Jag räknar med att fatta ett beslut inom en vecka eller två.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

MatsD skrev:Jag har precis köpt mig en Bjärton-kontra. Den har fått några smällar och har sina skavanker och jag vet inte vilken modell det är och när den är tillverkad. Den har välvd baksida. Serienumret är lite otydligt men 2289 verkar det som det står. Den behöver ett strängbyte och justering av stränghöjden innan jag kan bedöma vad jag tycker om den jämfört med min andra kontra. Några bilder:

/Mats D
Jag förstår att du behöver ett strängbyte! Flexocorsträngar som är utpräglade stråksträngar ser man inte var dag på en Bjärtonare !
, låter dom pappkartong ?
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Kandyman skrev:
hitman skrev:Min Bjärton har välvd baksida, kan det vara en Elit, alltså?
Mycket möjligt, om det är så att det var dyrare med separata stämskruvar.

Jag har prislistor och lite annat smått och gott från då det begav sig.
Ska kolla om jag har nån länk eller PDF kanske.

Här är en bild på Swingmastern från 1955

Bild
"Framuskopia" he he :twisted:
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Bontracasso skrev:
MatsD skrev:Jag har precis köpt mig en Bjärton-kontra. Den har fått några smällar och har sina skavanker och jag vet inte vilken modell det är och när den är tillverkad. Den har välvd baksida. Serienumret är lite otydligt men 2289 verkar det som det står. Den behöver ett strängbyte och justering av stränghöjden innan jag kan bedöma vad jag tycker om den jämfört med min andra kontra. Några bilder:

/Mats D
Jag förstår att du behöver ett strängbyte! Flexocorsträngar som är utpräglade stråksträngar ser man inte var dag på en Bjärtonare !
, låter dom pappkartong ?
Tack för att du berättar vad det är för strängar i varje fall, jag hade ingen aning. Pappkartong låter de väl inte riktigt, men det finns ingen kärna i tonen, ingen briljans och tydlighet och dessutom alstrar de liksom ingen ljudvolym. Bortsett från att de tydligen är av fel typ så tror jag också att de har suttit på väldigt väldigt länge.

/Mats D
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

MatsD skrev:Det lutar nog åt att jag kommer att sälja min Bjärton igen, men osvuret är bäst tills jag har bytt strängar och fått till en vettig stränghöjd. Men OM jag säljer den så kommer den att hamna under 10 tusen i varje fall, Det kan kanske vara intressant att veta för den som eventuellt går Bjärton-köpartankar. Jag räknar med att fatta ett beslut inom en vecka eller två.

/Mats D
Jag kanske kan vara intressent på den då.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Kandyman skrev:
MatsD skrev:Det lutar nog åt att jag kommer att sälja min Bjärton igen, men osvuret är bäst tills jag har bytt strängar och fått till en vettig stränghöjd. Men OM jag säljer den så kommer den att hamna under 10 tusen i varje fall, Det kan kanske vara intressant att veta för den som eventuellt går Bjärton-köpartankar. Jag räknar med att fatta ett beslut inom en vecka eller två.
Jag kanske kan vara intressent på den då.
OK. Jag skickar ett PM till dig när/om det blir aktuellt. Verkar ju smidigt att sälja till nån som bor i närheten som kan klämma på den och att slippa skicka.

/Mats D
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

Har alla Bjärton solida lock? Jag var just och kolla de på en i en musikaffär här i närheten med solitt lock, separata stämskruvar och flat botten. Alltså någon av de enklare modellerna, men ändå solitt lock? De begär 15 papp, men det låter ju högt jämfört med MatsDs funderingar tidigare i tråden...
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Jag hyrde en Bjärton från kulturskolan här i Sandviken för flera år sedan och den hade inte solitt lock. Alltså fanns det åtminstone en modell som inte hade det. Rätt härlig spelkänsla på den vill jag minnas.
_____________________________________
www.grassride.com
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

Kan man datera Bjärtonbasarna med hjälp av serienumren?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Nick Nail skrev:Har alla Bjärton solida lock? Jag var just och kolla de på en i en musikaffär här i närheten med solitt lock, separata stämskruvar och flat botten. Alltså någon av de enklare modellerna, men ändå solitt lock? De begär 15 papp, men det låter ju högt jämfört med MatsDs funderingar tidigare i tråden...
Jag kan inte avgöra om det är solitt eller laminerat lock i min Bjärton. Man borde väl kunna se det i kanterna i f-hålen om inte annat men kanterna där är svarta.

15 tusen är nog inte för mycket även om det är nån av de enklare modellerna och om det inte är en massa fix på den och den känns bra och låter bra. Att jag tänkte slänga iväg min för under 10 (om jag nu säljer den) ska inte tas som nåt riktmärke för vad de ska kosta.

/Mats D
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

Den är helt spelklar förutom att jag vill ha mjukare strängar. Några fixade småskador finns, men den låter verkligen riktigt bra.

Jag tycker att det brukar vara lättast att se om locket är solitt eller laminerat om man kollar vid sargen högst upp eller längst ner. Om det är ändträ där (så att årsringarna "går hela vägen runt" från framsidan och över kanten) är det solitt, och annars brukar man se tre till fem lager fanér. (Jo, jag har sett många basar, men det är oerhört länge sedan jag hade någon)
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Nick Nail skrev:Har alla Bjärton solida lock? Jag var just och kolla de på en i en musikaffär här i närheten med solitt lock, separata stämskruvar och flat botten. Alltså någon av de enklare modellerna, men ändå solitt lock? De begär 15 papp, men det låter ju högt jämfört med MatsDs funderingar tidigare i tråden...
Alla i min lista i början av tråden har solitt lock.

Är basen i bra skick, justerad och klar med bra strängar
är nog priset ok. Du får väl nån form av garanti också antar jag?
Du kanske till och med kan tjata till dig en mick också eller nåt.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Hmmm.... nu har jag bytt strängar på Bjärtonen (till Pirastro Obligato) och fixat och skimsat stallet och f-n vet om det inte blir den andra kontran som får avyttras i stället och Bjärtonen vara kvar. Min andra kontra har ett öppnare och kanske lite volymstarkare ljud men det finns mer tung botten i Bjärtonen, och det är en rättvis jämförelse för nu sitter det likadana strängar på båda. Hmmm....

/Mats D
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:Hmmm.... nu har jag bytt strängar på Bjärtonen (till Pirastro Obligato) och fixat och skimsat stallet och f-n vet om det inte blir den andra kontran som får avyttras i stället och Bjärtonen vara kvar. Min andra kontra har ett öppnare och kanske lite volymstarkare ljud men det finns mer tung botten i Bjärtonen, och det är en rättvis jämförelse för nu sitter det likadana strängar på båda. Hmmm....

/Mats D
På vilken bas ska du testa Lambert strängarna då ? Vore kul o höra vad du tycker om Bjärtan får nya snöre... :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Skriv svar