BJÄRTON, kontrabasen för den seriöse basisten.

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Kandyman skrev:En sorgens dag....
Igår innan sista gigget i Tyskland upptäckte jag att min älskade Bjärton
spruckit kraftigt runt stackeln. :cry:
Jag har väl i stridens hetta ställt ner basen för hårt.
Verkar som träet i sargen var otroligt tunt
Tråkigt är det iallafall. Vet inte riktigt hur jag ska fixa till det.
Lämna in den till en fiolbyggare som lyfter på locket är nog inget alternativ.
Är nog isåfall billigare att hitta en annan bas.
Har en vän med en likadan bas som råkat ut för samma sak.
Han limmade ihop det och satte sedan en plåt över stackelhålet för
att stadga upp det. Eftersom basen inte direkt är i mint kondition och jag
ej kör akustiskt kanske detta blir mitt alternativ. :roll:
Eller så säljer du kontran till nån Bjärton-entusiast som tycker det är värt pengarna att restaurera den till nyskick.

Jag går lite i samma typ av funderingar. Min Bjärton har ett lock som är kexigt i kanterna här och där, snäckan verkar ha varit helt av nån gång och det finns flera glipor mellan sarg och lock och sarg och botten där limmet har släppt. Även greppbrädan har en spricka även om den sitter i det högsta registret där den inte påverkar spelbarheten.

Frågan är om man ska rusta upp den eller bara köra på. Ett tag var jag ju inne på att avyttra den men nu har jag fäst mig så vid den att det knappast är ett alternativ. Och ska jag behålla den under lång tid så spelar det egentligen ingen roll hur mycket stålar jag plöjer ned i den, så länge jag har råd med det liksom. Jag tycker ljudet i den är så gott och har fått för mig att jag ändå skulle behöva slanta upp många sköna tusingar mer för att få nåt som låter bättre rent akustiskt. Då kan man ju lika gärna satsa degen på att bevara ett stycke svensk musikinstrumenthistoria.

/Mats D
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit en bild på underverket (tillsammans med lite bilskrot som jag har hängande på väggen) :) Observera också hur fint den färgmatchar teakmöbeln bredvid. Den är lite skadad i kanten av locket, ungefär som MatsD har visat, fast inte fullt så illa, och så är mitt lock massivt. Är det bäst att försöka fixa det, och i så fall hur, eller ska man låta det vara?
Bild
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Vad kul med en Bjärton-tråd! Jag har en femsträngad 3/4 av årsmodell 1949 (serienummer 314) med laminerat lock, flat botten och separata stämskruvar. Med Spirocore (Medium) är den en förträfflig walking bass-maskin med bra punch och botten (om än inte någon regelrätt "kanon"). Stråkljudet är förvånansvärt bra, men man skulle antagligen få onda ögat i kammarorkestersammanhang.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

EADGC skrev:Vad kul med en Bjärton-tråd! Jag har en femsträngad 3/4 av årsmodell 1949 (serienummer 314) med laminerat lock, flat botten och separata stämskruvar. Med Spirocore (Medium) är den en förträfflig walking bass-maskin med bra punch och botten (om än inte någon regelrätt "kanon"). Stråkljudet är förvånansvärt bra, men man skulle antagligen få onda ögat i kammarorkestersammanhang.
Välkommen i klubben :D
Dögrävarn
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 10:28

Inlägg av Dögrävarn »

Köpte min Bjärton för 2000kr 1991. i nästan ny skick hade stått oanvänd i minst 30 år. Solit granlock med välvd botten i lamminat,ebenholts greppbräda.
Har den förvarad på jobbet i en stenkyrka för fukthaltens skull.
Dögrävarn
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 10:28

Inlägg av Dögrävarn »

Tittade på min bjärton och den har nr 0052, hur gammal är den då.
Användarvisningsbild
catgut
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 21 aug 2012, 16:34
Ort: Uppsala

Re: BJÄRTON, kontrabasen för den seriöse basisten.

Inlägg av catgut »

Nästan ett år sedan sista kommentaren, men återupplivar eftersom detta är en dedikerad Bjärton-tråd... har haft en ytterst trevlig basfiol hemma för att kika och pilla på inför köp, och tänker slå till och bli stolt Bjärton-ägare... basen (en Suverän?) skall vara från tidigt 50-tal, med granlock och en otroligt charmig blond/orange nyans... och en otrolig punsch i tonen! Lättspelad är den också.

Det här med serienummer, är det lite olika på Bjärtonarna? Har kikat men inte hittat något skrivet på eller i basen... den har dessutom en plåt med firmanamnet på. Kan man utröna ålder och ev. serienummer på något vis?

Bild
Bjärtonen i ställ, min gamla plyfafela på golvet.

Bild
Loggan.
Användarvisningsbild
Bergmansson
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 11:28
Ort: Sundsvall

Re: BJÄRTON, kontrabasen för den seriöse basisten.

Inlägg av Bergmansson »

Trevligt, den såg riktigt fin ut. :)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: BJÄRTON, kontrabasen för den seriöse basisten.

Inlägg av hitman »

Nu har jag lämnat in min Bjärton hos en reparatör i Stockholm. En limfog mellan botten och sarg hade släppt (tack och lov att det inte var "de-laminering", som tydligen Bjärtonbasar råkar ut för ibland), stallet var böjt (trodde det skulle vara så :oops: ) och sedan skall den få justerbart stall.

Återkommer med rapport när jag hämtat den.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: BJÄRTON, kontrabasen för den seriöse basisten.

Inlägg av Mungi »

Stefanson skrev:Efter lite efterforskningar fann jag att Bjärton
hade sex modeller runt 1950.

1/1 Konsert

1/1 Standard

3/4 Suverän

3/4 Populär

3/4 Elit

3/4 Junior

Den exklusivaste högst upp och den minst
exklusiva längst ner.

Populär och Junior hade flat botten.
Vad kännetecknar de olika modellerna? Avslöjar serienumret vilken modell det handlar om? Vad ligger priserna på?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: BJÄRTON, kontrabasen för den seriöse basisten.

Inlägg av EADGC »

I slutet av 1955 års katalog finns kortfattad information (material, typ av botten m m) om de olika modellerna

http://www.vintage-guitars.se/1955_Bjarton_catalog.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: BJÄRTON, kontrabasen för den seriöse basisten.

Inlägg av Jan Hellman »

EADGC skrev:I slutet av 1955 års katalog finns kortfattad information (material, typ av botten m m) om de olika modellerna

http://www.vintage-guitars.se/1955_Bjarton_catalog.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
950 pix för en splirrans Swingmaster. Som hittat. :)
Balderson
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 05 nov 2014, 18:34
Ort: Göteborg

Re: BJÄRTON, kontrabasen för den seriöse basisten.

Inlägg av Balderson »

Då har man blivit med Bjärton!
Den behöver en del fixande, bl.a. byta ut sadel och stall. Låter lite klent just nu.
Tror den är av modellen Favorit.
Välvd botten och "mekaniken försedd med hel platta av mässing" som det står i Katalogen från 1955.
Skriv svar