Cordes lambert // Dubouchet strängar....

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Jag vill beställa nu men jag är mitt uppe i ett bilbyte nu och en skatt ska också betalas så någon månad till får det vänta. puss o kjam!
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

cougar skrev:Jag vill beställa nu men jag är mitt uppe i ett bilbyte nu och en skatt ska också betalas så någon månad till får det vänta. puss o kjam!
Det är absolut ingen fara Cougar. Ta tid du behöver du så löser det sig med strängarna :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Fick mina strängar i fredags men har varit bortrest i helgen så jag har inte kunnat montera dom förräns idag. Det första som slog mig är att texturen på dom känns behaglig och att E strängen är betydligt mindre än motsvarande sträng på weedwackers. Att stränga på gick relativt smärtfritt men påminnde mig ändå om att jag hatar att stränga om min kontra, ska jag byta strängar igen tror jag att jag säljer hela basen och köper en med rätt strängar :lol:

Stämde upp g och d strängarna lite snabbt och tyckte att de lät väldigt dovt och volymlöst tills jag stämt a strängen och upptäckte att jag stämt dom en oktav för lågt :oops: Stämde alla strängarna igen och jävlar vad högt basen låter nu. Vet inte om den högre stränghöjden spelar någon roll men den låter mycket högre än med wackers eller silverslaps, och då har jag ändå kilat in kartongbitar under stallet nu. Strängarna känns bra mot fingertopparna och man får bra grepp om dom. Ljudet i dom är starkt och dovt och slappet är mycket träigare och låter mer klonk än klick, vilket i mitt tycke är en bra sak. Stämningen var jobbig i början och jag fick stämma igenom alla strängar många gånger innan dom började hålla stämningen. Avslutade dagens meck med att stämma upp en halvton och låter basen stå tills imorgon för att töja ut strängarna och hålla stämningen bättre.

Återkommer med lite mer intryck när jag testat spela på dom ett tag.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag fick mina nyligen också men har inte monterat dem. En sak jag undrar över är vad det är för dimensioner på de här egentligen. E-strängen är ju bra mycket fläskigare än de stålsträngar jag har nu och det verkar som jag skulle behöva fila i både stall och sadel vilket inte känns helt tillfredsställande - eller tänjer den sig och blir tunnare så som senor gör?

/Mats D
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:Jag fick mina nyligen också men har inte monterat dem. En sak jag undrar över är vad det är för dimensioner på de här egentligen. E-strängen är ju bra mycket fläskigare än de stålsträngar jag har nu och det verkar som jag skulle behöva fila i både stall och sadel vilket inte känns helt tillfredsställande - eller tänjer den sig och blir tunnare så som senor gör?

/Mats D
Mats du kan väl strunta i o byta till Lambert E. om du tycker att det är omständigt att fila ner basen (när det är gjort är det svårt o fixa om filade spår).
Den tänjer sig väldigt lite.
Jag hade lämnat kvar mitt gamla E men upptäkte att det var den som orsakade rundgången så jag byte den oxå till slut.
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

inferno skrev:Fick mina strängar i fredags men har varit bortrest i helgen så jag har inte kunnat montera dom förräns idag. Det första som slog mig är att texturen på dom känns behaglig och att E strängen är betydligt mindre än motsvarande sträng på weedwackers. Att stränga på gick relativt smärtfritt men påminnde mig ändå om att jag hatar att stränga om min kontra, ska jag byta strängar igen tror jag att jag säljer hela basen och köper en med rätt strängar :lol:

Stämde upp g och d strängarna lite snabbt och tyckte att de lät väldigt dovt och volymlöst tills jag stämt a strängen och upptäckte att jag stämt dom en oktav för lågt :oops: Stämde alla strängarna igen och jävlar vad högt basen låter nu. Vet inte om den högre stränghöjden spelar någon roll men den låter mycket högre än med wackers eller silverslaps, och då har jag ändå kilat in kartongbitar under stallet nu. Strängarna känns bra mot fingertopparna och man får bra grepp om dom. Ljudet i dom är starkt och dovt och slappet är mycket träigare och låter mer klonk än klick, vilket i mitt tycke är en bra sak. Stämningen var jobbig i början och jag fick stämma igenom alla strängar många gånger innan dom började hålla stämningen. Avslutade dagens meck med att stämma upp en halvton och låter basen stå tills imorgon för att töja ut strängarna och hålla stämningen bättre.

Återkommer med lite mer intryck när jag testat spela på dom ett tag.

/Inferno
Stämmer bra det. Starkare o mörkare ljud.
Har märkt efter nu nästan 2 veckor på basen att dem har en tendens att stämma upp sig.
Texturen känns riktigt bra, dem "följer" fingrarna som en handske.
Körde en 2 timmars pass igår själv o diggar som f** strängarna.
Dem passar min stil perfekt o dem har det rätta ljudet oxå.
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
epa
Medlem+
Inlägg: 547
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 10:46
Ort: eskilstuna

Inlägg av epa »

Jag trodde jag hade nått skevt fel på min thomanbas... strängarna stämmer upp sig på min bas med... börjar ge sig nu.. så det är nog som det ska...

Jag är svinnöjd förutom Esträngen som är lite slirig bara... den drar emot Asträngen om man tar i och det är ett väldigt skummt ljud som blir då sladdrar och skorrar som en vajjer typ... .

Kan man förvänta sej ett mk2 set med uppdaterad E, kanske är deluxevarantens E bättre...
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

hiwatt skrev:
MatsD skrev:Jag fick mina nyligen också men har inte monterat dem. En sak jag undrar över är vad det är för dimensioner på de här egentligen. E-strängen är ju bra mycket fläskigare än de stålsträngar jag har nu och det verkar som jag skulle behöva fila i både stall och sadel vilket inte känns helt tillfredsställande - eller tänjer den sig och blir tunnare så som senor gör?
Mats du kan väl strunta i o byta till Lambert E. om du tycker att det är omständigt att fila ner basen (när det är gjort är det svårt o fixa om filade spår).
Den tänjer sig väldigt lite.
Jag hade lämnat kvar mitt gamla E men upptäkte att det var den som orsakade rundgången så jag byte den oxå till slut.
Jag avvaktar nog lite i varje fall. Trivs rätt bra med de Pirastro Obligato som jag nu har på Bjärton-kontran. Jag skulle kanske kunna testa dem på min andra kontra i stället, men det är inte samma ljud i den kontran så det kanske inte går att dra några verkliga slutsatser av det för hur de skulle låta på Bjärton men hur de känns får man ju förstås reda på, får fundera lite.

De luktade jävligt skumt förresten, lite bränt på nåt sätt och de ser lite vidbrända ut också, inte utan att man funderar på vilka hemlisar som döljer sig bakom tillverkningsprocessen.

/Mats D
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:
hiwatt skrev:
MatsD skrev:Jag fick mina nyligen också men har inte monterat dem. En sak jag undrar över är vad det är för dimensioner på de här egentligen. E-strängen är ju bra mycket fläskigare än de stålsträngar jag har nu och det verkar som jag skulle behöva fila i både stall och sadel vilket inte känns helt tillfredsställande - eller tänjer den sig och blir tunnare så som senor gör?
Mats du kan väl strunta i o byta till Lambert E. om du tycker att det är omständigt att fila ner basen (när det är gjort är det svårt o fixa om filade spår).
Den tänjer sig väldigt lite.
Jag hade lämnat kvar mitt gamla E men upptäkte att det var den som orsakade rundgången så jag byte den oxå till slut.
Jag avvaktar nog lite i varje fall. Trivs rätt bra med de Pirastro Obligato som jag nu har på Bjärton-kontran. Jag skulle kanske kunna testa dem på min andra kontra i stället, men det är inte samma ljud i den kontran så det kanske inte går att dra några verkliga slutsatser av det för hur de skulle låta på Bjärton men hur de känns får man ju förstås reda på, får fundera lite.

De luktade jävligt skumt förresten, lite bränt på nåt sätt och de ser lite vidbrända ut också, inte utan att man funderar på vilka hemlisar som döljer sig bakom tillverkningsprocessen.

/Mats D
Hahaha...du ska inte ha dem runt halsen ju :lol:
Ja utsidan har jag glömt bort vad det hete men kärnan är kevlar iaf.
Så, hittade men det är på franska :roll:
"copolymère 6.6 et une fibre Haramyd du type kevlar"
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

Jag har spelat lite mer på dom under gårdagen och jag måste säga att jag gillar dom bara mer och mer. Lätta att greppa, lätta att slappa och dom låter fantastiskt. Detta är en no-brainer i min bok, funderar nån av er på att testa så säger jag bara KÖP! Det är ju bara kaffepengar dom kostar också.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
inferno
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 21:37
Ort: Älvsbyn Norrbotten

Inlägg av inferno »

daionsavage skrev: Jag monterade mina igår... och än är jag inte övertygad. De är såpass volymsvaga (jämfört med stål eller psychoslaps) att det inte fungerar att spela oförstärkt med dem, men ökar ljudstyrkan i takt med att de sätter sig?
Nu har jag ju ingen erfarenhet av andra stålisar än dom som kom med thomannbasen, men dom här nya strängarna låter högre volymmässigt på min bas än både stål och silverslaps gjort.

/Inferno
:twisted: :twisted: Jazzhatande psychoslappare :twisted: :twisted:

Billigaste Thomannkontran med Lambert fejksenor
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

daionsavage skrev:
inferno skrev:
daionsavage skrev: Jag monterade mina igår... och än är jag inte övertygad. De är såpass volymsvaga (jämfört med stål eller psychoslaps) att det inte fungerar att spela oförstärkt med dem, men ökar ljudstyrkan i takt med att de sätter sig?
Nu har jag ju ingen erfarenhet av andra stålisar än dom som kom med thomannbasen, men dom här nya strängarna låter högre volymmässigt på min bas än både stål och silverslaps gjort.

/Inferno
skumt! jag kanske har monterat dem fel på något sätt... :headscratch:
Är ljudpinnen kvar ?
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
epa
Medlem+
Inlägg: 547
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 10:46
Ort: eskilstuna

Inlägg av epa »

Nu har mina slutat stäma upp sig och håller sig asbra i stämming!

Jag gjorde en mystisk upptäckt... jag tog bort E och satt på min gamla presto, sen satte jag tillbaks E från kambert igen och den har blivit fastare i ton än den var förut, vet inte om jag fick dit den bättre eller nått... men den låter bättre nu iaf.. skummt värre..
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

epa skrev:Nu har mina slutat stäma upp sig och håller sig asbra i stämming!

Jag gjorde en mystisk upptäckt... jag tog bort E och satt på min gamla presto, sen satte jag tillbaks E från kambert igen och den har blivit fastare i ton än den var förut, vet inte om jag fick dit den bättre eller nått... men den låter bättre nu iaf.. skummt värre..
Mina har oxå haft tendens att stämma upp sig. De är från Frankrike, kanske som vin, ju äldre dessto bättre :lol: :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

En fråga: Jag sitter och kollar på mitt set nu och upptäcker att jag fasen inte kan se vilken sträng som är D och vilken som är G. De verkar vara lika tjocka. Enda skillnaden är att den ena strängen har en liten bit svart hölje sticker ut vid öglan. Har jag taskigt ögonmått och behöver leta rätt på ett skjutmått eller kan jag ha fått fel? Det hände mig när jag beställde D'Addario Helicore-strängar för ett tag sedan, då fick jag två D-strängar och ingen G-sträng.

/Mats D
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:En fråga: Jag sitter och kollar på mitt set nu och upptäcker att jag fasen inte kan se vilken sträng som är D och vilken som är G. De verkar vara lika tjocka. Enda skillnaden är att den ena strängen har en liten bit svart hölje sticker ut vid öglan. Har jag taskigt ögonmått och behöver leta rätt på ett skjutmått eller kan jag ha fått fel? Det hände mig när jag beställde D'Addario Helicore-strängar för ett tag sedan, då fick jag två D-strängar och ingen G-sträng.

/Mats D
Det där var märkligt ! Ska kolla upp detta. 8)
Kan du se om du har två D eller två G ?
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

hiwatt skrev:
MatsD skrev:En fråga: Jag sitter och kollar på mitt set nu och upptäcker att jag fasen inte kan se vilken sträng som är D och vilken som är G. De verkar vara lika tjocka. Enda skillnaden är att den ena strängen har en liten bit svart hölje sticker ut vid öglan. Har jag taskigt ögonmått och behöver leta rätt på ett skjutmått eller kan jag ha fått fel? Det hände mig när jag beställde D'Addario Helicore-strängar för ett tag sedan, då fick jag två D-strängar och ingen G-sträng.
Det där var märkligt ! Ska kolla upp detta. 8)
Kan du se om du har två D eller två G ?
Jag rotade fram ett skjutmått och det är faktiskt skillnad i diameter så det är nog rätt trots allt, men skillnaden i diameter mellan D och G är ändå påtagligt mindre jämfört med mellan E till A och A till D. Men det är ju rätt extrema diametrar överlag så man kanske blir förvirrad bara av det.

/Mats D
Användarvisningsbild
epa
Medlem+
Inlägg: 547
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 10:46
Ort: eskilstuna

Inlägg av epa »

Såg nu att dom släppt deluxe... Lär ju lätt bli dom, så har man standard som reserv...

Lär ju va lite mer drag i dom... iaf för fingertopparna!
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

MatsD skrev:
hiwatt skrev:
MatsD skrev:En fråga: Jag sitter och kollar på mitt set nu och upptäcker att jag fasen inte kan se vilken sträng som är D och vilken som är G. De verkar vara lika tjocka. Enda skillnaden är att den ena strängen har en liten bit svart hölje sticker ut vid öglan. Har jag taskigt ögonmått och behöver leta rätt på ett skjutmått eller kan jag ha fått fel? Det hände mig när jag beställde D'Addario Helicore-strängar för ett tag sedan, då fick jag två D-strängar och ingen G-sträng.
Det där var märkligt ! Ska kolla upp detta. 8)
Kan du se om du har två D eller två G ?
Jag rotade fram ett skjutmått och det är faktiskt skillnad i diameter så det är nog rätt trots allt, men skillnaden i diameter mellan D och G är ändå påtagligt mindre jämfört med mellan E till A och A till D. Men det är ju rätt extrema diametrar överlag så man kanske blir förvirrad bara av det.

/Mats D
Så det var rätt ändå alltså ?
Tänkte aldrig på diametern när jag satt upp mina...
Hoppas det funkar för dig annars säger du till så ordnar vi det ;-)
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

epa skrev:Såg nu att dom släppt deluxe... Lär ju lätt bli dom, så har man standard som reserv...

Lär ju va lite mer drag i dom... iaf för fingertopparna!
Med Deluxe har dem kopierat spiral mönster som finns på äkta senor. Det ska inte vara nån skillnad annars men det vet man inte först man har testat dem...väntar på dem... :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

daionsavage skrev:Jodå, fast när jag tittar efter så verkar ljudpinnen sitta lite fel. Jag har för mig att den skall vara precis under stallfoten på g-strängsidan, men min verkar sitta 3 cm nedanför... antagligen har det varit så sedan jag fick basen, men det är först nu som det spelar någon roll.

Min stämapparat registrerar inte E-strängen om jag inte använder stråken på den, men resten av strängarna hör man tonen på..
De har inte suttit på så länge än, vi får se om det blir besvärligt på repet idag.
Hur blev det i replokalen då ? :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

hiwatt skrev:
MatsD skrev:
hiwatt skrev:
MatsD skrev:En fråga: Jag sitter och kollar på mitt set nu och upptäcker att jag fasen inte kan se vilken sträng som är D och vilken som är G. De verkar vara lika tjocka. Enda skillnaden är att den ena strängen har en liten bit svart hölje sticker ut vid öglan. Har jag taskigt ögonmått och behöver leta rätt på ett skjutmått eller kan jag ha fått fel? Det hände mig när jag beställde D'Addario Helicore-strängar för ett tag sedan, då fick jag två D-strängar och ingen G-sträng.
Det där var märkligt ! Ska kolla upp detta. 8)
Kan du se om du har två D eller två G ?
Jag rotade fram ett skjutmått och det är faktiskt skillnad i diameter så det är nog rätt trots allt, men skillnaden i diameter mellan D och G är ändå påtagligt mindre jämfört med mellan E till A och A till D. Men det är ju rätt extrema diametrar överlag så man kanske blir förvirrad bara av det.
Så det var rätt ändå alltså ?
Tänkte aldrig på diametern när jag satt upp mina...
Hoppas det funkar för dig annars säger du till så ordnar vi det ;-)
Jo, jag tror det är rätt. Eftersom strängarna kom lösa i en jiffypåse och inte är färgkodade eller liknande så har man ju inget annat än diametern att gå på för att avgöra vilken sträng som är vilken, så om du inte tänkte på diametern vet jag inte hur du gjorde. Det brukar ju normalt inte vara så svårt att se vilken sträng som är vilken på diametern, men i det här fallet var det - i alla fall för mina ögon - svårt att skilja D- och G-strängen åt i diameter, men skjutmåttet avslöjar att det ändå är skillnad.

/Mats D
Skriv svar