Snabbtest av Line Audio CM3 kondensatormik

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Snabbtest av Line Audio CM3 kondensatormik

Inlägg av MatsD »

Jag har haft en kondenstatormik, en Line Audio CM3, liggande ett tag och fick idag för mig att testa den.

Satte bara fast den med ett tvingfäste på stallet och riktade den godtyckligt lite snett uppåt mot övre delen av ena f-hålet. Vet inte om det är optimalt, jag blev tvungen att eq:a bort rätt mycket botten på preampen (en Joe Meek MQ3) innan ljudet fick gå ned på hårddisk i Cubase, så jag antar att det inte riktigt är en sweet-spot jag hittade, men jag tycker ändå miken låter bra, i synnerhet efter att i ett antal dagar försökt att få till ett hyfsat ljud med piezo-/kontaktmikar. Jag har dock inte hunnit testa hur rundgångskänsligt det blir om man kör ut miken i rummet som man gör live, det blir nästa test.

Så här såg det ut:
Bild

Och så här lät det:
http://www.demofon.se/audio/cm2_test.mp3

Jag är ingen klippa på kontra och dessutom försökte jag hitta en anslagsvinkel så jag inte skulle spela på den ömma blodblåsan, så det vart lite ojämnt.

Tänkte att nån kanske var intresserad av att höra en Line Audio CM3 in action i varje fall. Det är ju en rätt billig och dessutom liten och smidig mik och min spontana upplevelse av detta inspelningstest är att den låter bra också.

/Mats D
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Låter väldigt intressant. Om jag har möjlighet beroende på studio, tänkte
jag testa. kondensatormick på nästa FF-platta.
Sist jag spelade in med en sådan satte jag micken precis tvärtom.
På g-sidan av stallet och riktade den mot nedre delen av F-hålet.
Blev riktigt bra. Jodå storslappar`n körde faktiskt pizz. då. :nickar:
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

visst kan man höra hur du andas? hur mycket bas har du skurit bort?


Ps gött sväng!
/Jooel
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jooel skrev:visst kan man höra hur du andas? hur mycket bas har du skurit bort?

Ps gött sväng!
Jepp, mina andetag gick in i miken också, det bjussar jag på.

Jag drog ned basreglaget på Joe Meeq MQ3-preampen nästan helt. Den är shelving från 80 Hz och kan ge och ta 16 dB. Efter inspelning lade jag för säkerhets skulle på en eq som tog bort allt under ca 35 Hz. Det är inte optimalt att behöva eq:a så hårt så jag får experimentera med att rikta miken lite annorlunda i framtiden.

Redigerat: Att man får en rejäl bashöjning är nog dock delvis ofrånkomligt när man mikar så nära pga den s.k. proximity-effekten, men det borde gå att hitta en mikplacering och riktning som ger i varje fall något rakare frekvensgång.

/Mats D
Senast redigerad av MatsD den tis 13 apr 2010, 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

jag hävdar fortfarande med bestämdhet att det där är den bästa mick du får för under 3000 pix. Den är grymt kompetent, tål hur mycket som helst och funkar på det mesta. Som en 57:a fast bra.
Bra val! (och lir)
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 29 sep 2008, 17:01
Ort: Gävle

Inlägg av Apans Bror »

Jag själv skulle nog undvika tvingfäste på stallet.
Det kanske inte gör så mycket men stallet får ju mer massa att jobba med (sordin)och micken tar ju upp vibrationerna vi klykan.Sen kommer den ju fasligt nära F hålet.

Jag själv tycker att det funkar bäst med stormembran ca 1/2 meter framför basen i höjd med greppbrädans slut.(Men det är min bas och mina förutsättningar)

Hörde om en kontrabaslärare som ängnade en helg åt att hitta det perfekta mickläget på sin bas och kom fram till att det var 4 dm bakom basen i knähöjd ute på altanen.....
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

En grym mick, men säkert känslig för rundgång eftersom den har rätt så bra upptagningsområde. En hypercardoid mick skulle nog vara ännu bättre i livesammanhang.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

Jag tror som Martin, får du med andetagen så kanske det blir problem live, men överallt annars är den nog super, för det går att ha till annat också va? mickning av baslådor etc?
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

Jooel skrev:Jag tror som Martin, får du med andetagen så kanske det blir problem live, men överallt annars är den nog super, för det går att ha till annat också va? mickning av baslådor etc?
Jag har använt den på allt från vevlira till 2cm från slagskinnet på en bastrumma och den viker sig inte en tum. Inga problem med förstärkare heller.
Starlight köpte en hel hög av den här micken och hällde ner i sina mickkyrkor som "bra-att-ha"-mickar.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

basmartin skrev:En grym mick, men säkert känslig för rundgång eftersom den har rätt så bra upptagningsområde. En hypercardoid mick skulle nog vara ännu bättre i livesammanhang.
nej, på mindre scener så går den bort både av rundgångsproblematik men även för att man har så mycket annat som slaskar in i micken. Och offaxisegenskaperna är inte så jättesmickrande ändå tycker jag, nånstans skall det väl höras att micken kostar under tusenlappen.

Så jag tycker den funkar på större scener i lugnare sammanghang, men inget jag skulle ha som huvudmikrofon för någon form av permanent montering på min kontrabas.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

I första hand har jag tänkt använda CM3:an för inspelning men det finns även en tanke att använda den live som komplement till en kontaktmik - inte ensam - för att få lite mer liv i ljudet och då kanske man kan hålla ned volymen så pass att rundgång inte behöver bli ett problem.

Annars har jag sneglat lite på en DPA 4099B som verkar vara i ropet just nu:

http://www.dpamicrophones.com/en/produc ... item=24359

http://www.thomann.de/se/dpa_4099_bass.htm

En annan prisklass visserligen men ändå inga fantasisummor för en bra mik.

Någon som har erfarenhet av den miken?

/Mats D
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

JO den är super, Magnus bergström här på forumet äger för övrigt en sådan.

Jag är väldigt imponerad av den micken, bra att den inte tar in massa läck, låter kanon pizz som stråke. Inte giggat personligen med en sådan mick med efter Magnus demo så behövs det nog inte heller, det är helt enkelt en mick som är i min smak.
Dudie
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 18:35

Inlägg av Dudie »

Jag äger en DPA 4099 med nya basfästet. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av "clip on" mic utan kört en del med sm57 på stativ ut i PA. Min tanke med 4099 var att köra den i min stärkare för ett mer akustikt scenljud, men Hey.....Det tror jag blir skitsvårt!
Har pillat med den hemma under några kvällar och har riktigt svårt att ratta fram något bra ljud trots ivrigt letande efter "the Sweet Spot" Måste kränga upp förstäkaren Rejält för att få något sound, vilket resulterar i rundgång som i sin tur resulterar i tinnitus :-(
Funkar naturligtvis att blanda med piezomicken men soundet blir varken bättre eller sämre tycker jag.
Säkert en grym mick men som scenljud är jag tveksam. Funkar säkert glimmrande som utljud i PA.

Fortsatta försök kommer dock att fortgå.

"bara mina två cent"
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

En sak jag funderar på är hur de har hanterat proximityeffekten på en sån mik som DPA 4099. Jag menar den är ju högst påtaglig redan på min CM3 och med ett ännu smalare upptagningsfält ökar den ännu mer. Den här miken är ju liksom tänkt att man ska placera 5-10 cm från instrumentet medan man med kondensatormikar i allmänhet mikar på lite större avstånd. För att komma ifrån procimityeffekten skulle man egentligen behöva en rundupptagande mik men då blir ju rundgång och läckageproblemen ohanterbara i stället.

/Mats D
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Grym mik, tillverkas i Sverige, rinkaby utanför kristianstad av en kille i en helt vanlig villa, helkul! Skitbra mik!! :tummenupp: Kul att det tillverkas så pass bra saker hemma i Svedela!

Bra för BNP iaf!
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

unicornbass skrev:Grym mik, tillverkas i Sverige, rinkaby utanför kristianstad av en kille i en helt vanlig villa, helkul! Skitbra mik!! :tummenupp: Kul att det tillverkas så pass bra saker hemma i Svedela!

Bra för BNP iaf!
Jepp,han gör bra preampar också. Jag har en av hans tidiga, det var ett aktivt köp. Den här CM3:an kom jag dock över mer av en händelse, ren tur, även om jag hört andra lovprisa den tidigare då den lanserades.

/Mats D
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Inlägg av Walka »

MatsD skrev:En sak jag funderar på är hur de har hanterat proximityeffekten på en sån mik som DPA 4099. Jag menar den är ju högst påtaglig redan på min CM3 och med ett ännu smalare upptagningsfält ökar den ännu mer. Den här miken är ju liksom tänkt att man ska placera 5-10 cm från instrumentet medan man med kondensatormikar i allmänhet mikar på lite större avstånd. För att komma ifrån procimityeffekten skulle man egentligen behöva en rundupptagande mik men då blir ju rundgång och läckageproblemen ohanterbara i stället.

/Mats D
kan dom ha rullat av basen för att komma tillrätta med det?
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Walka skrev:
MatsD skrev:En sak jag funderar på är hur de har hanterat proximityeffekten på en sån mik som DPA 4099. Jag menar den är ju högst påtaglig redan på min CM3 och med ett ännu smalare upptagningsfält ökar den ännu mer. Den här miken är ju liksom tänkt att man ska placera 5-10 cm från instrumentet medan man med kondensatormikar i allmänhet mikar på lite större avstånd. För att komma ifrån procimityeffekten skulle man egentligen behöva en rundupptagande mik men då blir ju rundgång och läckageproblemen ohanterbara i stället.
kan dom ha rullat av basen för att komma tillrätta med det?
"Frequency range, ± 2 dB, 20 cm (7.9 in) distance: 80 Hz – 15 kHz with 2 dB soft boost at 10 – 12 kHz; first-order low-cut filter at 80 Hz with DAD4099" står det i specen.

För att kapa från 80 Hz och nedåt behövs tydligen ett tillbehör, vet inte om det medföljer. Hur soft boosten funkar vet jag inte heller, om den är permanent eller valbar. Att frekvensomfånget anges vid 20 cm antyder kanske att man designat miken särskilt för närmikning.

Det skulle vara kul att höra lite fler ljudexempel, jag blev inte så jätteimpad av den där videon med Chris Minh Doky, det låter inte illa men inte spektakulärt bra heller i mitt tycke. Fast videon kanske inte är tänkt att visa hur miken låter från sin bästa sida utan bara är en reklamsnutt från en känd användare liksom.

/Mats D
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

MatsD skrev:
Walka skrev:
MatsD skrev:En sak jag funderar på är hur de har hanterat proximityeffekten på en sån mik som DPA 4099. Jag menar den är ju högst påtaglig redan på min CM3 och med ett ännu smalare upptagningsfält ökar den ännu mer. Den här miken är ju liksom tänkt att man ska placera 5-10 cm från instrumentet medan man med kondensatormikar i allmänhet mikar på lite större avstånd. För att komma ifrån procimityeffekten skulle man egentligen behöva en rundupptagande mik men då blir ju rundgång och läckageproblemen ohanterbara i stället.
kan dom ha rullat av basen för att komma tillrätta med det?
"Frequency range, ± 2 dB, 20 cm (7.9 in) distance: 80 Hz – 15 kHz with 2 dB soft boost at 10 – 12 kHz; first-order low-cut filter at 80 Hz with DAD4099" står det i specen.

För att kapa från 80 Hz och nedåt behövs tydligen ett tillbehör, vet inte om det medföljer. Hur soft boosten funkar vet jag inte heller, om den är permanent eller valbar. Att frekvensomfånget anges vid 20 cm antyder kanske att man designat miken särskilt för närmikning.

Det skulle vara kul att höra lite fler ljudexempel, jag blev inte så jätteimpad av den där videon med Chris Minh Doky, det låter inte illa men inte spektakulärt bra heller i mitt tycke. Fast videon kanske inte är tänkt att visa hur miken låter från sin bästa sida utan bara är en reklamsnutt från en känd användare liksom.

/Mats D
Jag har en AMT monterad på min bas som jag kör med mycket. Skulle man spela in den i en studio låter den inte särskilt märkvärdigt. MEN är den väldigt praktiskt: liten, permanent monterad, smidig, "hypernjure" och fungerar bra i PA. Det är nog i skenet av dessa kompromisser i live-sammanhang man får denna typ av mickar.
Användarvisningsbild
magnusbergstroem
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 09:17

Inlägg av magnusbergstroem »

"Frequency range, ± 2 dB, 20 cm (7.9 in) distance: 80 Hz – 15 kHz with 2 dB soft boost at 10 – 12 kHz; first-order low-cut filter at 80 Hz with DAD4099" står det i specen.

För att kapa från 80 Hz och nedåt behövs tydligen ett tillbehör, vet inte om det medföljer. Hur soft boosten funkar vet jag inte heller, om den är permanent eller valbar. Att frekvensomfånget anges vid 20 cm antyder kanske att man designat miken särskilt för närmikning.

Det skulle vara kul att höra lite fler ljudexempel, jag blev inte så jätteimpad av den där videon med Chris Minh Doky, det låter inte illa men inte spektakulärt bra heller i mitt tycke. Fast videon kanske inte är tänkt att visa hur miken låter från sin bästa sida utan bara är en reklamsnutt från en känd användare liksom.

/Mats D[/quote]


Den sitter ett HPfilter i xlradaptern. Med soft boost menas att de har boostat micken 2db (därav soft) vid 10khz. Man köpa en xlr adapter utan HP: DAD6001, men jag har micken några cm från locket och saknar inte basfrekvenser.

Jag tycker micken är väldigt bra. Jag har violinversionen (det är bara fästanordningen som skiljer de olika versionerna). Pga att den är superriktad låter den extremt olika beroende på var man riktar den. Har aldrig kunnat ha så mycket volym med en kondensatormick förut. Sen blandar jag den med min wilsonpickup typ 60/40.


Vill man läsa mer kan man kolla denna tråd:

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=584383

/Magnus
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Tack för input magnusbergstroem, och den tråden på TalkBass ska jag läsai sin helhet, har läst två sidor hittills.

Beträffande XLR-adaptern så känns det möjligen lite fel att de skickar med samma lowcut-adapter till kontra som de gör till övriga instrument som spelar i högre register men det kanske funkar.

Trevligt också att DPA 4099 funkar att drivas med allt från 5-50 volt vilket gör att den funkar med t ex en preamp som Headway EDB-1, det gör (enligt specen) inte min CM3 som vill ha mer än de 18 volt som EDB-1 erbjuder.

På lite sikt lär det nog bli ett köp av en DPA 4099.

/Mats D
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pebbe »

Jag såg precis att MM kör en kampanj på en helårsprenumeration och en CM3 för 999:-.
Det är väl vad bara micken kostar så man får i princip tidningarna på köpet. :D
http://www.musikermagasinet.com/erbjudande/
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jepp, 995 kr ligger den på hos Börsen, JAM m.fl. Och bra mik är det också och smidigt format. Som livemik är den förstås inte lika okänslig för rundgång som DPA-miken men knappast värre än nån annan mik heller.

Hmmm, man kanske skulle passa på att skaffa en till, kan ju vara kul att ha två så man kan göra lite xy-upptagningar i stereo.

/MatsD
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

MatsD skrev:Jepp, 995 kr ligger den på hos Börsen, JAM m.fl. Och bra mik är det också och smidigt format. Som livemik är den förstås inte lika okänslig för rundgång som DPA-miken men knappast värre än nån annan mik heller.

Hmmm, man kanske skulle passa på att skaffa en till, kan ju vara kul att ha två så man kan göra lite xy-upptagningar i stereo.

/MatsD
Då är det fördel med ett matchat par. Jag brukar alltid köpa två matchade med en gång så fort som jag tänker använda mickarna till xy/Blumlein eller annan stereouppmickning. Har man otur kan man få en ganska knasig stereobild om mickarna är lite för olika varandra. Vilket dom kan vara om dom inte är matchade. Det är lika med mickar som med högtalarelement. Dom kan låta väldigt olika från exemplar till exemplar. Kolla med tillverkaren om dom mäter upp varje mick och har ett register över mickarnas serienummer och frekvenskurvor. Då går det kanske att i efterhand beställa en som är så lik den du har som möjligt. Nu är detta billiga mickar så det är ganska troligt att dom inte gör detta. Men det finns stora fördelar med matchade mickar vid stereoinspelningar. Bra att tänka på när man köper mikrofoner.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jo, visst vore det väl bättre med ett matchat par men nu var det ju den här MM-dealen som var på tapeten.

Min erfarenhet är också att det inte är SÅ kinkigt med matchning. Faktum är att jag xy:at med helt olika mikar och visst hör man att det är skillnad i ljudet om man sololyssnar kanalerna och vet om vad man gjort men den oinvigde lyssnaren med otränat öra som lyssnar på hela ljudet märker det knappt, i synnerhet inte om det ligger olika instrument med olika ljudkaraktär i sig utplacerade i stereofältet. Man kan också kompensera för skillnader för omatchade mikar genom att eq:a lite.

Vill man vara vetenskaplig kan man spela in samma ljud, rentav testtoner, genom var och en av mikarna jämföra frekvensgången, fasvända den ena signalen och se vad som blir kvar, märka mikarna och göra en anteckning och alltid göra samma kompensation i skarpt läge. Men - som sagt - jag tycker inte det är så petigt

/MatsD
Våga vägra Ampeg och p-bas
Skriv svar