Landskronabas?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Landskronabas?

Inlägg av Nick Nail »

Här snackas det ju vitt och brett om Bjärton och Förenade Arvika, man jag drog mig just till minnes en Blocketannons för ett bra tag sedan där det såldes en "Landskronabas"!?! Vad är detta? Har det funnits en instrumentmakare i Landskrona? När var det? Har någon sett eller spelat på en Landskronabas, och hur var det?
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Re: Landskronabas?

Inlägg av hiwatt »

Nick Nail skrev:Här snackas det ju vitt och brett om Bjärton och Förenade Arvika, man jag drog mig just till minnes en Blocketannons för ett bra tag sedan där det såldes en "Landskronabas"!?! Vad är detta? Har det funnits en instrumentmakare i Landskrona? När var det? Har någon sett eller spelat på en Landskronabas, och hur var det?
Har aldrig hört talats om ens 8) kanske Kandy eller Bontracasso kan nåt om Lkbasar... :wink:
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Janne

Inlägg av Janne »

Jag har en 5-strängad kontra från "Lindborg musikinstrumentfabrik Landskrona". Antar det är en sådan du tänker på, eller har det funnits fler tillverkare i Landskrona? Så här stilig är den :D
Bild
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

Janne skrev:Jag har en 5-strängad kontra från "Lindborg musikinstrumentfabrik Landskrona". Antar det är en sådan du tänker på, eller har det funnits fler tillverkare i Landskrona? Så här stilig är den :D
Bild
Ja den var stilig. Inte original lack eller ?
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

Det kanske är en sådan, ja. Som jag minns det stod det bara "Landskronabas" i annonsen. Jag har också för mig att den var "blond". Shit så häftigt att det har byggts kontrabasar alldeles här i närheten! Vad är det för trä i den, och hur är det att spela på? Vet du hur gammal den är?

Landskrona förkortas faktiskt L-a här nere. 8)
Janne

Inlägg av Janne »

Ingen aning vad det är för trä i den, lacken är nog inte original om dom inte applicerade den med pensel på fabriken. Helt ok att spela på men skulle behöva byta stall. Köpte den av Jonaz här på forat, tror det varit hans farsas så han kanske vet mer om den.
Användarvisningsbild
hiwatt
Medlem
Inlägg: 244
Blev medlem: sön 07 mar 2010, 15:42
Ort: Cucumber Town

Inlägg av hiwatt »

Nick Nail skrev:Det kanske är en sådan, ja. Som jag minns det stod det bara "Landskronabas" i annonsen. Jag har också för mig att den var "blond". Shit så häftigt att det har byggts kontrabasar alldeles här i närheten! Vad är det för trä i den, och hur är det att spela på? Vet du hur gammal den är?

Landskrona förkortas faktiskt L-a här nere. 8)
Ooops då...det svenska version av Los Angeles alltså...hahaha
Thee SuspenderS

*Medlem i Arvika Kontrabas Klubben*
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

hiwatt skrev:
Nick Nail skrev:Det kanske är en sådan, ja. Som jag minns det stod det bara "Landskronabas" i annonsen. Jag har också för mig att den var "blond". Shit så häftigt att det har byggts kontrabasar alldeles här i närheten! Vad är det för trä i den, och hur är det att spela på? Vet du hur gammal den är?

Landskrona förkortas faktiskt L-a här nere. 8)
Ooops då...det svenska version av Los Angeles alltså...hahaha
Haha, jo, de vill gärna tro det...
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Nick Nail skrev:Det kanske är en sådan, ja. Som jag minns det stod det bara "Landskronabas" i annonsen. Jag har också för mig att den var "blond". Shit så häftigt att det har byggts kontrabasar alldeles här i närheten! Vad är det för trä i den, och hur är det att spela på? Vet du hur gammal den är?

Landskrona förkortas faktiskt L-a här nere. 8)
Jag minns den annonsen också.
Tror till och med att jag svarade på den, men fick inga svar tillbaka.
Troligen såld..

Min gamla hemstad Ludvika förkortas oxo L.A. :P
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 11:00
Ort: Kungsbacka

Inlägg av hedeblom »

Jag svarade på annonsen (om det är samma annons vi pratar om) och det var Luin Sitkey som sålde den.
Hans svar till mig var att det är som Arvika och Bjärton fast den är gjord i Landskrona. Föga uttömmande.

/pelle, från sveriges compton
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Grymt frän. Vill osså ha femsträngat. Undrar om bjärton har gjort femsträngare?

Cougar// Sveriges Banjo-land (Sydstatenskåne) The South gonna rise again yeeehaaaww!!!!! :plaga:
Hate Thy Neighbour!
brittsson
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 01:43

Re: Landskronabas?

Inlägg av brittsson »

Jovisst fanns det en kontrabasfabrik i Landskrona. Lindborgbas. Jag är själv ägare till en. Det finns ett datum noterat innuti den, 13 nov 1945. Det är väl inte världens bästa, men jag har jobbat med den en hel del och har fått till en härlig jazz-bas med rätta knorren. Locket är i trä, rätt så tjockt och botten är ty "faner".
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Re: Landskronabas?

Inlägg av Fredrik68 »

Den är stilig.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Skriv svar