Alternativ till Headway EDB-1?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Alternativ till Headway EDB-1?

Inlägg av MatsD »

Jag har precis köpt en DPA 4099B kondensatormik till kontran och ni vill ja ha en preamp/blender att användas mellan kontran och en vanlig basstärkare och till vilken jag kan ansluta både DPA-miken och en piezo-mik. Det enda som verkar finnas med XLR för kondensatormik och tele med hög impedans för piezo är Headway EDB-1.

EDB-1 ger dock bara 18 volt fantommatning vilket inte är helt optimalt men DPA och Headway hävdar tydligen att det ska funka och att det enda som händer är att man får lite sämre signal-brusförhållande när man kör på matning med så låg spänning. Det är en kompromiss Headway har gjort för att man ska kunna driva EDB-1 på batteri. Jag kommer sannolikt aldrig att köra på batteri så om det finns nåt annat på marknaden som klarar vad EDB-1 klarar men som ger full fantommatning på 48 volt så köper jag i så fall hellre det. Men jag hittar inget.

Nån som vet nåt?

/Mats D
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

EBS

Inlägg av Anders Sköldqvist »

Hej
Kolla om inte EBS microbass ll preamp/Di box skulle kunna funka. Om inte annat så är den ju lätt att komma åt för att testa.
Har haft en lånad på några gig med 48volt fantommatning på en mick,,,jag vet ju inte exakt vad du hade för pick ups/mickar?

All the best
Anders
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Nu är jag inte riktigt med Anders. Jag har haft en EBS MicroBass II och så vitt jag minns så hade den vare sig en XLR-ingång eller fantommatning av kondensatormikar. Däremot kunde man visst driva själva enheten med 48 volt fantommatning från en mixer, precis som man kan med Tech21 BDDI.

/Mats D
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

Inlägg av Anders Sköldqvist »

MatsD skrev:Nu är jag inte riktigt med Anders. Jag har haft en EBS MicroBass II och så vitt jag minns så hade den vare sig en XLR-ingång eller fantommatning av kondensatormikar. Däremot kunde man visst driva själva enheten med 48 volt fantommatning från en mixer, precis som man kan med Tech21 BDDI.

/Mats D
Jag kommer inte ihåg riktigt hur vi kopplade men jag hade i alla fall mick och piezo mixade.... :hmm: men det var kanske inte fantommatning på micken...
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

liten mixer

Inlägg av Anders Sköldqvist »

Kolla efter en liten billig 3-4 kanalsmixer med fatommatning :hummflum:
Bild
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag har funderat på en liten mixer, det löser problemet med kondensatormik och fantommatning men andra problem uppstår i stället som att teleingången då har för låg impedans. Mackie har iofs teleingång som är omkopplingsbar mellan linje och instrument men det de kallar instrumentläge är ändå bara på knapp 0,5 MOhm och det är väl nätt och jämnt tillräckligt för magnetiska mikar men för piezo vill man ju ha mer. Sedan blir det för låg impedans på linjeutgången också om man ska ansluta den till basriggens instrumentingång. Så då är nog kompromissen man för göra med en EDB-1 ändå mindre.

/Mats D
Användarvisningsbild
ceder
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 28 maj 2008, 08:03
Ort: Grödinge, Stockholm

Inlägg av ceder »

Mats, hur gick det med den här historien egentligen? Hur löste du det?
Har själv hamnat i samma funderingar och har direkt ingen bra lösning, förutom den att ha en bra monitortekniker och ett befintligt monitorsystem. Tyvärr löser ju inte det alla gig direkt!!!
"ceder" - en fd. basist som fortfarande har drömmar!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag köpte en Headway EDB-1 eftersom det var det enda vettiga alternativ jag hittade och jag fick försäkringar om att den lägre spänningen på fantommatningen skulle räcka. Egentligen borde jag göra A/B-test av miken via Headway EDB-1 och via en mixer med full styrka på fantommatningen för att lyssna om man kan uppfatta nån skillnad, men det är så mycket man borde och inte hinner. Det är inte heller så att jag haft massor av livegig med kontra, så jag kan inte säga alltför mycket om hur bra kombinationen DPA 4099B och Headway EDB-1 funkar praktiskt i övrigt. Men det verkar vara ont om alternativ om man vill ha något liknande smidigt system som Headway EDB-1 och DPA-miken verkar vara bland det minst rundgångskänsliga som finns bland kondingmikar, i synnerhet om det ska monteras direkt på kontran.

/Mats D
Användarvisningsbild
ceder
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 28 maj 2008, 08:03
Ort: Grödinge, Stockholm

Inlägg av ceder »

MatsD skrev:Jag köpte en Headway EDB-1 eftersom det var det enda vettiga alternativ jag hittade och jag fick försäkringar om att den lägre spänningen på fantommatningen skulle räcka. Egentligen borde jag göra A/B-test av miken via Headway EDB-1 och via en mixer med full styrka på fantommatningen för att lyssna om man kan uppfatta nån skillnad, men det är så mycket man borde och inte hinner. Det är inte heller så att jag haft massor av livegig med kontra, så jag kan inte säga alltför mycket om hur bra kombinationen DPA 4099B och Headway EDB-1 funkar praktiskt i övrigt. Men det verkar vara ont om alternativ om man vill ha något liknande smidigt system som Headway EDB-1 och DPA-miken verkar vara bland det minst rundgångskänsliga som finns bland kondingmikar, i synnerhet om det ska monteras direkt på kontran.

/Mats D
Tack för ett snabbt svar!
EDB-1 är väl lite unik om sina möjligheter, precis vad man efterlyser om man inte vill köpa ytterligare en förstärkare med dubbla ingångar för dubbla mickar vilket finns en hel del! Bra att höra att det funkar i alla fall!!!

Sen så har jag en annan fundering som gäller mer studiobruk:
Vad rekommenderas för mikrofon, helst så skulle jag vilja ha endast en mick som täcker allt! Tanken har varit neumann mikrofon tlm 102 eller tlm 67, som förförstärkare en universal audio´s 710!
Någon som har ett bättre upplägg eller andra förslag?!?
Kom gärna med förslag hur man kan få den idealiska mickningen för kontrabas i studio!!! Gärna med någon som har erfarenhet efter att ha provat sig fram!
Känner att jag nog lägger ut det här i en egen tråd, så kom gärna med svaret där i stället... :wink:
"ceder" - en fd. basist som fortfarande har drömmar!
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Det finns förstås en uppsjö fina mikar som lämpar sig ypperligt för att mika upp en kontra i Studio, varav en eller flera Neuman självfallet kvlificerar sig. Jag får dock så bra resultat med en larvigt billig Line Audio CM3 att jag inte känner mig särsklit motiverad att öppna plånboken för att skaffa en riktig finmik. Vid tillfälle ska jag göra ett A/B-test mellan CM3:an och DPA-miken också. Ska även testa hur det låter med en Sennheiser MD-421 men då får man inte komma för långt ifrån med miken.

/Mats D
Användarvisningsbild
ceder
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 28 maj 2008, 08:03
Ort: Grödinge, Stockholm

Inlägg av ceder »

Det här är ett rätt unikt tillfälle då det gäller en inspelning med bara en kontrabasist i en ganska så experimentfullt musikstil. Vitsen är att ha kvar djupbasen men ändå med en öppen tydlighet. Vi har provat med en tlm 102 och universal audio 710 men kan känna att det är något som saknas i själva basen. Undrar då om det ligger begränsningen i micken. Det kompletteras med en dpa mick för att vinna tydligheten uppåt i dom övre registren.
Frågan är om en 67 gör det så hela mycket bättre och att man kanske slipper två mickar!?!
Som ni förstår så är det inte en pengafråga. :wink:
"ceder" - en fd. basist som fortfarande har drömmar!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Mats. Alternativet finns ju alltid att skaffa en extern fantommatning till DPA-micken om inte matningen från preampen räcker. Dom brukar vara små och inte speciellt dyra. En liten tanke bara om du är nöjd med preampen i stort och behöver mer kräm till micken. //J
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Vi kanske ska köra vidare den här diskussionen i den andra tråden du startade i stället. Rent allmänt kan jag dock säga att jag inte är den som är så petig med val av mik om det är verkliga finmikar man har att göra med. Om man inte blir nöjd så beror det då oftast inte så mycket på miken utan mer på att man vill uppnå nåt man hör inne i huvudet som inte är realitiskt att uppnå utifrån förutsättningarna - akustiken t ex eller hur instrumentet faktiskt låter/traktören trakterar det. Däremot är det ofta stor skillnad på billigare mikar, där vissa låter så billiga som de är medan andra - som CM3 jag nämnde ovan - låter som om de kostade mycket mer.

/Mats D
Skriv svar