Tips på strängar till Stagg EDB

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
InzZzomnia84
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 23 dec 2009, 14:30
Ort: Kalmar

Tips på strängar till Stagg EDB

Inlägg av InzZzomnia84 »

Hej!

Finns säkert trådar om sträng-tips men orkar verkligen inte leta utan vill ha tips fort :)

Jag har precis införskaffat mig en Stagg EDB och precis som folk nämnde så suger strängarna man får... skorrar och shit.

Har ni tips på några bra strängar och någorlunda billiga?
Jag spelar jazz/blues, både snabba och sakta låtar.
Inget slappande för min del än.

Länka gärna till någon sida som säljer dom, om ni har ork!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Skorrar strängarna? Skorrar de inte mot något då?

Jag tyckte att strängarna som följde med var helt ok. Fast jag köpte min stagg begagnad, så strängarna var nog inspelade.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Om det skorrar och har sig så är det sannolikt mer en justerings- och spelteknikfråga än dåliga strängar. Om det är originalsträngar kan det iofs vara idé att byta dem ändå för jag tror ett helt set kostar typ 200 spänn och det kan knappast vara nån vidare kvalitet. Exakt vad du ska köpa för strängar är svårt att svara enkelt på men någon stålsträng eller hybridsträng med stållindning för pizzicatospel och jazzändamål som inte är för sladdrig skulle jag rekommendera generellt om du inte ska spela slap, och generellt kan man nog också säga att strängar med kvalitet inte kostar mindre än en tusenlapp per set.

/Mats D
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Stagg är ju inte direkt nåt högkvalitetsinstrument,
så greppbrädan kanske inte är top class heller.
Har för mig att min också skorrade när den var ny
och hade låg stränghöjd.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Har dessa billiga elkontror som Stagg, Harley Benton osv justerbar hals med dragstång? Min NS-elkontra har det.

/Mats D
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Min Stagg EDB skorrade rejält när den var ny, och det krävde en hel massa justering av dragstången innan det blev bra. Men faktum är att det blev mycket bättre (men inte helt bra) redan när jag bytte ut de usla originalsträngarna.

EDIT De strängar jag satte dit i stället heter Classic och är de billigaste på Thoman som deras stråkinstrumentansvarige inte avråder från. De är helt ok. Men de finns egentligen inte i deras sortiment längre. De hade dock en hel del hemma ändå när jag köpte, så jag fick beställa manuellt av den killen.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Tomastik spirocore!
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
beskow
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 14:32

Inlägg av beskow »

Jag är inte heller så imponerad av originalsträngarna som sitter på min Stagg EUB. Jag tänkte pröva Thomastik Spirocore. Är 3/4-strängar långa nog till en Stagg, eller är det 4/4 som gäller?

Jag är likaså osäker på om jag skall ta medium eller soft (Weich). Jag är ny på kontrabas, har bara spelat elbas tidigare. Jag spelar mest Jazz, enbart pizzicato.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

beskow skrev:Jag är inte heller så imponerad av originalsträngarna som sitter på min Stagg EUB. Jag tänkte pröva Thomastik Spirocore. Är 3/4-strängar långa nog till en Stagg, eller är det 4/4 som gäller?

Jag är likaså osäker på om jag skall ta medium eller soft (Weich). Jag är ny på kontrabas, har bara spelat elbas tidigare. Jag spelar mest Jazz, enbart pizzicato.
Menar du stagg EDB? Den är 3/4, så 3/4 strängar borde fungera bra.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
beskow
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 14:32

Inlägg av beskow »

Stagg EDB, ja. Den är ju 3/4, men i affären var de osäkra på om A och D-strängarna för vanliga 3/4 är långa nog med tanke på stämskruvarnas placering på en Stagg.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

beskow skrev:Stagg EDB, ja. Den är ju 3/4, men i affären var de osäkra på om A och D-strängarna för vanliga 3/4 är långa nog med tanke på stämskruvarnas placering på en Stagg.
Det kanske kan vara olika mellan olika strängfabrikat, så jag vågar inte utfästa något löfte, men 3/4-strängar funkade till min Stagg EDB. De är av ett fabrikat som heter "Classic", men Thomann har dem inte längre.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
beskow
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 14:32

Inlägg av beskow »

Kanon, tack för infon!

/Björn
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

http://www.quinnviolins.com har billiga kontrasträngar, speciellt nu när dollarn är låg.
Skriv svar