Nxt basarna..

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Nxt basarna..

Inlägg av Liten »

Hej!

Undrar vad ni tycker om NS nxt basarna?? (Den billiga serien)

Har provspelat en för länge sedan men nu har dom ju kommit i 5or också..
http://www.thomann.de/se/ns_design_nxt_5_bass_ab.htm

Å de e f*n inte illa det för oss som väntat på el-5or!!!

Nå.. vad tycke ni om dem?

EDIT: Bildupdate
Bild
Senast redigerad av Liten den tor 04 nov 2010, 13:58, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Provade en sån i London i somras och den va helt OK , inget som jag fick tvär GAS av men bra ...... Kommer inte på mer mjäkiga kommentarer
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Bump?
Kom igen nu??

Gamba??
ingo?
Matte?

Vet ju att det är flera här inne som sitter på kunskap om dessa!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
tc
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 12:33

Inlägg av tc »

Jag är också intresserad av att höra mer om detta.
Är såååååååå nära att köpa en :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag gillar tonen denna killen får i sin Wav. (samma bas i princip men gjord i Japan.)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LxHIQKt1oX8[/youtube]

EDIT: man hör bättre från ca 1.03

Men shit vilka stora händer grabben har! :shock:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bild-update..

Tycker den ser djäkligt trevlig ut? Stränga den E-C och lite stråke på det?? Skulle nog va kul att öva på iallafall..

Blev väldigt inspirerad av Tuomo Haapala's föredrag sist hos Gamba..
Hade ju gärna haft en riktig kontra att öva på.. men min verklighet ser inte ut att tillåta det just nu..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag har haft en NS WAV tillverkad i Kina och nu har jag en NXT som görs i Europa i samma fabriker som gör de dyra modellerna.

Det är bättre kvalitet på ebenholtsbrädan på NXT än vad det var på min WAV och numera har kineserna gått över till rosewood på WAV pga för mycket problem med sprickor.

Man har sparat in lite på fisihen på NXT som är sidenmatt i stället för högblank för att inte priset ska sticka iväg för mycket. I övrigt tycker jag kvaliteten är likartad för WAV och NXT och jag tycker ínte de ännu dyrare modellerna är så mycket bättre som man kan tro av prisskillnaden heller.

Den största skillnaden är att de dyra NS-elkontorna har ett mer avancerat dubbelt miksystem med både piezo och magnet medan WAV och NXT bara har piezo.

Jag hade problem med stativet till min NXT pga att de lackat gängorna så att det inte gick att gänga ihop instrumentet med stativet. Fick dock snabbt ett helt nytt stativ direkt från fabriken när jag klagade på det + ett två set strängar som plåster på såren.

Jag tycker det är ett lättspelad instrument med bra kvalitet som låter bra och är smidigt att transportera, blir mycket mindre än många andra elkontror som har en kropp. Inte världens snyggaste kanske men udda design är ju mer regel än undantag för Ned Steinberger.

Funderar på att byta upp mig till en NXT-femma.

/Mats D
tc
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 12:33

Inlägg av tc »

Ja, nu är ju bara frågan om jag ska ha en brun eller svart ......... :?:
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

tc skrev:Ja, nu är ju bara frågan om jag ska ha en brun eller svart ......... :?:
Du har sett mitt svar på din köpesannons eller?

...

Glömde förresten nämna att de dyra NS-elkontrorna har ett stativ som är lite stadigare. De har också en laminerad konstruktion med trä och galsfiber (eller någ) Den allra dyraste EU-modellen har dessutom en smäckrare halsprofil.

/Mats D
tc
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 12:33

Inlägg av tc »

MatsD skrev: Du har sett mitt svar på din köpesannons eller?

...
Ja, men jag kör en femma när jag ändå är igång.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Liten skrev:bild-update..

Tycker den ser djäkligt trevlig ut? Stränga den E-C och lite stråke på det?? Skulle nog va kul att öva på iallafall..

Blev väldigt inspirerad av Tuomo Haapala's föredrag sist hos Gamba..
Hade ju gärna haft en riktig kontra att öva på.. men min verklighet ser inte ut att tillåta det just nu..
5 strängar?varför det
och blev du impad av tuomo
så är det väl riktig kontra som gäller
själv var ju jävligt glad över min NS superdelux för typ 30 papp
när jag köpte den
men nu spelar jag nog hellre på vilken papplåda till kontra
som helst för det är skillnad
eller som sagt det äör skillnad
NSbasen låter skitbra men då har jag ju heller inte
budgetvarianten
om du väntar ett tag kommer nog RUSTA med en
lågbudget på elkontra oxå
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Gamba: Elkontra är nog för de flesta ett komplement till vanlig kontra som man använder av pratiska skäl. För elbasister kan den i stället vara ett naturligt första steg att närma sig kontraljudet och vara ett komplement till elbasen. Att göra anspelningar till Rusta i diskussionen om NS elkontror tycker jag är lite oseriöst. För 9 av 10 amatörbasister duger en WAV eller en NXT sannolikt alldeles utmärkt och jag har sett profesionella basister spela på sånt som Stagg och Harley Benton också som kostar hälften jämfört med NS billigaste.

/Mats D
Max Headroom
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 21:46

Inlägg av Max Headroom »

Jag tycker NXTerna ser omåttligt coola ut. Vill ha en bara därför. Jag kan inte spela kontrabas alls och knappt något på vanlig elbas. Nybörjarnivå, typ. Men jag har börjat öva mer igen på elbasen och det går ganska snabbt framtå.

Hur svår är en sådan där NXT att spela på? Halsen är ju markerad så man borde ju kunna träffa ton någorlunda... Men hur svårt är det?
Vad ska man ha för stativ? Enpinnes ser bra ut. Hur fungerar det när man hänger basen på sig, blir det inte tungt? Den väger väl 8kg eller nåt sånt.

Den är ju annars så snygg att man kan rama in den och hänga på väggen om den inte går att spela på.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Intresset för nxt 5an är enbart för att kunna stränga den eadgc.
Har heller inte möjlighet att frakta en stor kontra. (eller någonstans värmesatt för tillfället där den kan stå.)

:)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Max Headroom skrev:Jag tycker NXTerna ser omåttligt coola ut. Vill ha en bara därför. Jag kan inte spela kontrabas alls och knappt något på vanlig elbas. Nybörjarnivå, typ. Men jag har börjat öva mer igen på elbasen och det går ganska snabbt framtå.

Hur svår är en sådan där NXT att spela på? Halsen är ju markerad så man borde ju kunna träffa ton någorlunda... Men hur svårt är det?
Vad ska man ha för stativ? Enpinnes ser bra ut. Hur fungerar det när man hänger basen på sig, blir det inte tungt? Den väger väl 8kg eller nåt sånt.

Den är ju annars så snygg att man kan rama in den och hänga på väggen om den inte går att spela på.
Tripod-stativ medföljer och rekommenderas, lite svårt att få styrsel på en sån här med bara en stackel (pinne) och hänga den på mig har jag aldrig testat och känns inte som nåt jag skulle vilja heller. Jämfört med en akustisk kontra tycker jag de är väldigt lättspelade, och som du säger är det inga problem med intoneringen pga prickarna. Det enda man bör lära sig om man kommer från elbashållet är att slå an strängarna på kontravis, alltså med sidan av fingret snarare än med fingertopparna vinkelrätt mot strängarna. Annars låter det inte så skoj tycker jag.

Skitkul instrument och ger hela bandet ett nytt sound samtidigt som du slipper allt besvär med en stor klumpig kontra, rundgång osv. Inget 100% substitut för en riktig kontra förstås men en bra kompromiss. Kör man i ett vanligt band där man kör elbas på 8 av 10 åtar och vill ha nåt annat på ett par låtar så ska det mycket till att släpa med sig jättekontran (såvida man inte har ett roadcrew förstås) men en sån här tar du med dig lika lätt som en elbas.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
tc
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 12:33

Inlägg av tc »

Nu är den snart här :D

Bild
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Recension!!! :clappy: :clappy: :clappy:
Recension!!! :clappy: :clappy: :clappy:
Recension!!! :clappy: :clappy: :clappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

MatsD skrev:och hänga den på mig har jag aldrig testat och känns inte som nåt jag skulle vilja heller.
Axelbandssystemet är otroligt skojjigt!! Har ett men använder ganska sällan i och med att det är så smidigt att ha den på stativet. Gör det otroligt mycket enklare att hoppa från elbas till elkontra. Men det är FANTASTISKT roligt att spela med basen i axelband! Kliva omkring på scen och spela med stråke som kontragubbe är få förunnat..... :D

Funkar guldfisk. Om man bortser från att det blir LITE bökigare att byta till elbas. Då måste man lägga ifrån sig elkontran någonstans. Men annars är det väldigt skojjigt.

//J
tc
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 12:33

Inlägg av tc »

Hellboy skrev:
MatsD skrev:och hänga den på mig har jag aldrig testat och känns inte som nåt jag skulle vilja heller.
Axelbandssystemet är otroligt skojjigt!! Har ett men använder ganska sällan i och med att det är så smidigt att ha den på stativet. Gör det otroligt mycket enklare att hoppa från elbas till elkontra. Men det är FANTASTISKT roligt att spela med basen i axelband! Kliva omkring på scen och spela med stråke som kontragubbe är få förunnat..... :D

Funkar guldfisk. Om man bortser från att det blir LITE bökigare att byta till elbas. Då måste man lägga ifrån sig elkontran någonstans. Men annars är det väldigt skojjigt.

//J
Använder du det vanliga eller Boomerang-modellen?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

tc skrev:
Hellboy skrev:
MatsD skrev:och hänga den på mig har jag aldrig testat och känns inte som nåt jag skulle vilja heller.
Axelbandssystemet är otroligt skojjigt!! Har ett men använder ganska sällan i och med att det är så smidigt att ha den på stativet. Gör det otroligt mycket enklare att hoppa från elbas till elkontra. Men det är FANTASTISKT roligt att spela med basen i axelband! Kliva omkring på scen och spela med stråke som kontragubbe är få förunnat..... :D

Funkar guldfisk. Om man bortser från att det blir LITE bökigare att byta till elbas. Då måste man lägga ifrån sig elkontran någonstans. Men annars är det väldigt skojjigt.

//J
Använder du det vanliga eller Boomerang-modellen?
Den första. Inte boomerang-modellen. Den har jag inte testat tyvärr.

//J
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Tänkte bara nämna att jag säljer min NXT:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=42108

...inte pga missnöje med den utan pga att jag måste handla julklappar och att jag tänker skaffa en femma i stället senare när ekonomin medger det.

/Mats D
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

MatsD skrev:Jag har haft en NS WAV tillverkad i Kina och nu har jag en NXT som görs i Europa i samma fabriker som gör de dyra modellerna.

Det är bättre kvalitet på ebenholtsbrädan på NXT än vad det var på min WAV och numera har kineserna gått över till rosewood på WAV pga för mycket problem med sprickor.


/Mats D
När gick dom över till rosewood?
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Backlund skrev:
MatsD skrev:Jag har haft en NS WAV tillverkad i Kina och nu har jag en NXT som görs i Europa i samma fabriker som gör de dyra modellerna.

Det är bättre kvalitet på ebenholtsbrädan på NXT än vad det var på min WAV och numera har kineserna gått över till rosewood på WAV pga för mycket problem med sprickor.
När gick dom över till rosewood?
Det är bara på kinestillverkade WAV de har gått över till rosewood. Det gjorde de efter ett uppehåll i tillverkningen för ett tag sedan efter klagomål på greppbrädorna, sprickor och sånt. Uppenbarligen kunde inte kineserna få fram bra ebenholts så de gick över till rosewood på dem. På NXT som görs i Tjeckien är det däremot ebenholts. Det är heller inte stor prisskillnad mellan WAV och NXT så jag tycker NXT är mer prisvärd.

/Mats D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

MatsD skrev:
Backlund skrev:
MatsD skrev:Jag har haft en NS WAV tillverkad i Kina och nu har jag en NXT som görs i Europa i samma fabriker som gör de dyra modellerna.

Det är bättre kvalitet på ebenholtsbrädan på NXT än vad det var på min WAV och numera har kineserna gått över till rosewood på WAV pga för mycket problem med sprickor.
När gick dom över till rosewood?
Det är bara på kinestillverkade WAV de har gått över till rosewood. Det gjorde de efter ett uppehåll i tillverkningen för ett tag sedan efter klagomål på greppbrädorna, sprickor och sånt. Uppenbarligen kunde inte kineserna få fram bra ebenholts så de gick över till rosewood på dem. På NXT som görs i Tjeckien är det däremot ebenholts. Det är heller inte stor prisskillnad mellan WAV och NXT så jag tycker NXT är mer prisvärd.

/Mats D
Verkar inte som att Wav serien finns kvar över huvudet taget längre. Borttagen från websidan:

http://thinkns.com/

Har ni sett detta förresten?

http://thinkns.com/instruments/bass-reviews2.php

Kolla under Les Claypool. TADA!!!! Det har stått där i snart 15 år nu. Snacka om att inte rensa ut bland gammal bråte!! Skärp dig, Ned!! Wimbish, Levin, Eric Mingus, Creegan, Claypool och jag. Dom borde plocka bort Wimbish och Claypool i alla fall tycker jag. :D

Hi hi hi!

Sovdags.

//J
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Hellboy skrev:Verkar inte som att Wav serien finns kvar över huvudet taget längre. Borttagen från websidan:
Det kan jag tänka mig. Jag hade den del kontakt med NS för 1-2 år sedan när det var stopp på tillverkningen av WAV och då fick jag tips om att NXT var på gång men man hade då räknat på att den skulle komma att ligga i prisläge strax över 15 tusen. När den väl kom så var priset väsentligt lägre vilket innebär att prisskillnaden mellan WAV och NXT blivit väldigt liten, i synnerhet som man tvingades gå över till rosewoodbräda på WAV. De flesta kunde rär nog beredda att betala någon tusenlapp mer för en Europatillverkad NXT med ebenhotsbräda och troligen är det stora logistiska fördelar för NS att ha all tillverkning koncentrerad till samma land och fabrik.

/Mats D
Skriv svar