Boktips

Diskussioner om kontrabasar
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Boktips

Inlägg av Fredrik68 »

Fick tag i en bok av Börje Ljungkvist för ett tag sedan. Börje var basist i hovkapellet och ansvarig för vården av deras Cellos och kontrabasar.

I drottning Cherstes (Kristina) Stora Bass-Viol låter han en av deras kontrabasar berätta sitt livs historia. Kontrabasen i fråga är byggd (från början som en violone) år 1597 i Brescia (Italien) av en byggare vid namn Paolo Maggini och den är alltjämt i bruk efter 413 år. En mycket läsvärd bok.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Re: Boktips

Inlägg av Gamba »

Fredrik68 skrev:Fick tag i en bok av Börje Ljungkvist för ett tag sedan. Börje var basist i hovkapellet och ansvarig för vården av deras Cellos och kontrabasar.

I drottning Cherstes (Kristina) Stora Bass-Viol låter han en av deras kontrabasar berätta sitt livs historia. Kontrabasen i fråga är byggd (från början som en violone) år 1597 i Brescia (Italien) av en byggare vid namn Paolo Maggini och den är alltjämt i bruk efter 413 år. En mycket läsvärd bok.
undrar hur en Fender låter efter 413 år?
Användarvisningsbild
MrMingus
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: tis 09 mar 2010, 14:52
Ort: Sthlm

Inlägg av MrMingus »

har spelat på den basen....magisk....
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

MrMingus: Hur fick du tillstånd till det?
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
MrMingus
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: tis 09 mar 2010, 14:52
Ort: Sthlm

Inlägg av MrMingus »

Fredrik68 skrev:MrMingus: Hur fick du tillstånd till det?
testade den i början av 90-talet...minns inte att jag behövde något speciellt tillstånd. Kanske nått dom har börjat med nu...
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

Tack för tipset intressant läsning .. dom säljer ”Drottning Cherstes (Kristina) Stora Bass-viol” på Operans biljettkontor här i Stockholm .. 190 pix tror jag dom tog för den ..
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

drar upp en gammal tråd!
Försöker få tag på den här boken, men hittar inte någonstans!
Är det någon som har boken, läst den och vill sälja över den till mig?
grejor
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Edvin: Börje Ljungqvist var eller är anställd av kungliga hovkapellet. Du kan kanske höra med någon där.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Fredrik68 skrev:Edvin: Börje Ljungqvist var eller är anställd av kungliga hovkapellet. Du kan kanske höra med någon där.
ja jag mailade med honom och han bad mig kontakta biljettkontoret på kungliga teatern. Har dock inte fått något svar i varken telefon eller via mail tyvärr.
grejor
Skriv svar