Bjärton -53

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Bror
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 08 jan 2011, 12:38

Bjärton -53

Inlägg av Bror »

sådärja! nu har vi köpt kontrabas. en Bjärton. nån som vet nått mer om denna vidunderligt fina bas? micken?



Bild


Bild

:D
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Grattis och välkommen hit!
Jag vet inte så mycket om basen, annat än att den verkar lite bakfull, men det går nog över! ;)
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Plywoodbas med viss kultstatus numera, byggd i Bjärnum, Skåne

micken heter Fishman BP 100
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Nja, Bjärnum å Skåne vet jag inte - trodde de var byggda i Göteborg?
Nick Nail
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 18:10
Ort: HELLsingborg

Inlägg av Nick Nail »

Nej Hitman, där har du fått fel för dig. Bjärnum är alldeles korrekt! BJÄRton kommer från BJÄRnum :wink: Och Bontracasso kanske känner igen modellen, men de gjorde hybridbasar också, och enligt en gammal katalog gjorde de dessutom basar med "handsnidade" lock och bottnar.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Bjärton byggde också kroppar till vissa halvakustiska Hagströmar.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

suddig bild men micarna kan väl vara typ fisherman?
hade något liknande förut
ser ut som att dom sitter med såna där metallklämmor
dom tog jag bort och limmade fast micarna direkt på stallet
i mitt tycke blev det bättre ljud och så lossnade dom inte heller
vilket metallclipsen gjorde ibland

finns ju massor med olika micar men jag bytte till shadow som sitter under stallbenen mot locket,fantastisk skillnad på ljud
men det beror ju på vilken sorts musik man spelar osv osv

hade förövrigt en bjärton som första bas
efter strängbyte och injustering så lät den helt ok
stabil svensk kvalite även om jag saknade "klarhet" i tonen
så tycker jag att det var ett helt ok instrument
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Den där ser lite annorlunda ut än de flesta Bjärton jag sett inkl min egen men det kanske beror på att det är en rätt tidig årsmodell. Det brukar vara bra ljud i Bjärton-basarna, mjukt och fylligt med bra botten och lite lagom "hängmatta" i mellanregistret. Jag föredrar i varje fall ett sånt ljud framför det burkiga hårda ljud med mycket mellanregister som många andra basar i jämförbara prislägen ofta har. Att Bjärton är gamla svenska klenoder gör också att de får ett betydligt större affektionsvärde i mina ögon jämfört med en nytillverkad kines. Svenskt folkhemshantverk går före diktaturkinesisk massproduktion varje dag i min värld.

/Mats D
Bror
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 08 jan 2011, 12:38

Inlägg av Bror »

kul! att ni delar med er. nu vet jag att d e granlock på den o flat botten o att den är fullstorlek, alltså 4/4. mensur på 110cm.

underbart säger jag. o vilken ton!

idag lämnade jag den till olle steinholtz som ska justera in den o byta strängar. jag ska använda basen mest i min studio så jag vill liksom att d ska låta mycke kontrabas om den. typiskt mycke. för mig e d, om jag ska försöka förklara, ett varmt mjukt ljud med en bra attack i. därför.. va spelar ni på för strängar? jag är inte ute efter en lång sustain utan mer ett klassiskt bra "fumpigt" kontra ljud..
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Nick Nail skrev:Nej Hitman, där har du fått fel för dig. Bjärnum är alldeles korrekt! BJÄRton kommer från BJÄRnum :wink: Och Bontracasso kanske känner igen modellen, men de gjorde hybridbasar också, och enligt en gammal katalog gjorde de dessutom basar med "handsnidade" lock och bottnar.
Okej, jag får nog medge att de borde heta Göteton om de hade varit byggda på Framsidan...
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar