Nykomling!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Larynx
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:35
Ort: Göteborg

Nykomling!

Inlägg av Larynx »

Hej allihopa!
Härligt forum! Jag har länge haft en kontrabas men aldrig spelat speciellt mycket på den, den har mest stått och dammat! Men nu har jag tagit upp mitt intresse igen och bestämt mig för att bli en god kontrabas-spelare! I tonåren tog jag några lektioner men tappade intresset för det ganska snabbt och körde själv hemma istället. Nötte in låtar på gehör, mycket roligare att spela ett svängigt boogie-woogie stycke istället för petronellas paraply, know what i mean? :D Jag har iaf lite frågor! Bidra gärna med annat nybörjar-jox som kan vara bra att veta! Kontrabas är mitt första instrument också (ibland känns det som jag gett mig ut på djupt vatten ^^)

1.Min bas är inte den största, tror med största sannolikhet att det är en 3/4. Men när jag har stackeln fullt utdragen (ca 25cm) kommer sadeln i höjd med min nästipp (jag är 178). Är min bas för liten? Spelar det så stor roll? I övrigt tycker jag den känns ganska bra rent ergonomiskt.

2. Jag kör pizzicato men känns inte riktigt som att min bas är specifikt lämpad för det, men jag kanske är ute och cyklar. Den har stålsträngar, mellan 1-2 fingrar mellan brädan och strängarna. Jag vill spela rockabilly och vill inom snar framtid lära mig olika slap-tekniker. När jag spelar har jag svårt för vänsterhanden, bövelens hårda strängar och jag måste trycka väldigt hårt! Finns det sätt att göra det lättare eller är det bara för mig att bli starkare? Givetvist förstår jag att jag borde träna men jag har lite bråttom :) Senor, nylon, guts? Sänka stränghöjden?

3. Några i göteborg som vill hänga? :)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Välkommen!
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Re: Nykomling!

Inlägg av Gamba »

Larynx skrev:Hej allihopa!
Härligt forum! Jag har länge haft en kontrabas men aldrig spelat speciellt mycket på den, den har mest stått och dammat! Men nu har jag tagit upp mitt intresse igen och bestämt mig för att bli en god kontrabas-spelare! I tonåren tog jag några lektioner men tappade intresset för det ganska snabbt och körde själv hemma istället. Nötte in låtar på gehör, mycket roligare att spela ett svängigt boogie-woogie stycke istället för petronellas paraply, know what i mean? :D Jag har iaf lite frågor! Bidra gärna med annat nybörjar-jox som kan vara bra att veta! Kontrabas är mitt första instrument också (ibland känns det som jag gett mig ut på djupt vatten ^^)

1.Min bas är inte den största, tror med största sannolikhet att det är en 3/4. Men när jag har stackeln fullt utdragen (ca 25cm) kommer sadeln i höjd med min nästipp (jag är 178). Är min bas för liten? Spelar det så stor roll? I övrigt tycker jag den känns ganska bra rent ergonomiskt.

2. Jag kör pizzicato men känns inte riktigt som att min bas är specifikt lämpad för det, men jag kanske är ute och cyklar. Den har stålsträngar, mellan 1-2 fingrar mellan brädan och strängarna. Jag vill spela rockabilly och vill inom snar framtid lära mig olika slap-tekniker. När jag spelar har jag svårt för vänsterhanden, bövelens hårda strängar och jag måste trycka väldigt hårt! Finns det sätt att göra det lättare eller är det bara för mig att bli starkare? Givetvist förstår jag att jag borde träna men jag har lite bråttom :) Senor, nylon, guts? Sänka stränghöjden?

3. Några i göteborg som vill hänga? :)

Tack på förhand!
villkommen
men alltså 1-2 fingrar mella sträng och grepp
då blir det jobbigt liksom
typ en blyertspenna mellan sträng och grepp
där greppbrädan slutar för att spela stråke
har jag lärt mig men eftersom jag bara spela pizz så har jag lite lägre
blir liksom lite lättare då
fast dom där rockabilly har nog egna kriterier har jag förstått
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Välkommen! Stränghöjden bör vara en blyertspennas grovlek som Gamba skrev. Men det beror även på vilka strängar du använder. Senor brukar man vilja ha någon mm högre sträng höjd samt nylon. spelar du nyloner med stålkärna typ presto / innovation så kör på med blyertshöjden. När det kommer till sadeln så brukar jag försöka ha den i ögon höjd men det finns även dem som spelar med sadelhöjden vid halsen haha. Det är en smaksak.
Mycket om nybörjar frågor frågor angående "hur" & "strängar" osv finns det mycket redan skrivit här på forumet, Sök efter dem trådarna. //Cougar
Hate Thy Neighbour!
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Willkommen :D
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

hej å välkommen.

om du har 25 cm stackel utdraget, du är 178 cm och sadeln är i höjd med näsan så låter det nästan som om kontran skulle vara mindre än 3/4. Om det är 3/4 så är det annars mer eller mindre standardstorlek, väldigt få basister spelar på större instrument som 4/4. En allmän tumregel är väl att sadeln ska vara i höjd med ögonbrynen, viket skulle innebära att du behöver få upp basen en bit till, men det finns ju visst utrymme för personlig tycke och smak här.

Om en blyertspenna går precis mellan sträng och bräda är det som nämnts hyfsat rätt stränghöjd. Dock kan det ofta behövas lite mer på e-strängen medan g-strängen tvärtom ofta kan vara lite lägre - om man vill kunna slå an alla strängar lika hårt utan att det börjar smälla i brädan. Men även här finns utrymme för prsonlig smak, strängval, hur hårt anslag man har, om det ska funka både med fingrar och stråke, vilken musik man spelar osv.

/Mats D
Senast redigerad av MatsD den sön 16 jan 2011, 17:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

storlekar:
http://www.doublebassguide.com/?page_id=3

behöver inte vara förliten, har du översadeln i ögonbrynshöjd när du kör så blir det bra. =)
Larynx
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Larynx »

Tack för alla svar!

Kollade in länken av Apetronic, kom fram till att det är en 1/4 jag har :D ... Jag hade nog blandat ihop storlekarna nått så in i ballongen då, det var ju iofs många år sedan jag fick den! Men hon är söt ändå! Än så länge.. :)

Jag har sett att man kan sätta in stall-skruvar för att kunna justera sträng-höjden, påverkar det basen på något annat sätt, vad finns det för fördelar och nackdelar? Någon som vet var man kan gå för att fixa det?
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

Kolla inte så mycket på kroppsstorleken när du kollar storlek utan kolla värde "C" i
Tabellen "Größenbezeichnung" (benämns ofta som "mensur").

Osäker på vart/vem som kan fixa ställbart-stall i Göteborgstrakten .. hittar du nån som gör det så får du gärna messa så lägger jag till det i Faq/DIY-tråden. Är du händig så kan beställa ett stall av Bontracasso och göra det själv .. kolla i FAQ-tråden så har du en del tips.

Här är en annan tråd jag skrev en del tips i kring just ställbart-stall:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=40446
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Välkommen
Varför "Larynx"? Är du sångare?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Tripod skrev:Välkommen
Varför "Larynx"? Är du sångare?
ja det finns ju mycket man kan undra över

Bild
Larynx
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Larynx »

Tripod skrev:Välkommen
Varför "Larynx"? Är du sångare?
Kan man väl säga, har sjungit lite i band osv.. Men det är inte därför jag valde det nicket, är nog mest för att jag är gillar sånt, anatomi och jox. Brukar kalla mig Cerebral Fluid ibland, mest för att jag läser neurovetenskap. ^^
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Gamba skrev:
Tripod skrev:Välkommen
Varför "Larynx"? Är du sångare?
ja det finns ju mycket man kan undra över

Bild
Ja, det är mycket man kan undra. Men det är kanske lite off topic. Jag undrade enbart varför han kallar sig "Larynx". Har det månne med struphuvudet (larynx) och dess betydelse för sångare att göra?

Om Björn-Gamba undrar om mitt nick så går det bra att läsa om det i den därför avsedda tråden
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... &start=150
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Larynx
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Larynx »

Tripod skrev:
Gamba skrev:
Tripod skrev:Välkommen
Varför "Larynx"? Är du sångare?
ja det finns ju mycket man kan undra över

Bild
Ja, det är mycket man kan undra. Men det är kanske lite off topic. Jag undrade enbart varför han kallar sig "Larynx". Har det månne med struphuvudet (larynx) och dess betydelse för sångare att göra?

Om Björn-Gamba undrar om mitt nick så går det bra att läsa om det i den därför avsedda tråden
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... &start=150
"..hon kallar sig "Larynx"." ska det vara.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Larynx skrev:
"..hon kallar sig "Larynx"." ska det vara.
Aha! I så fall ska du vara extra väldigt välkommen. Det "täcka" könet har alltid varit numerärt överskuggat av det otäcka könet här på PB.

EDIT
Jag ser nu att det är i forat "Kontrabasar" Början av tråden kanske passar in där, men resten är mer för forat "Medlemspresentationer".
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Larynx
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Larynx »

Apetronic skrev:Kolla inte så mycket på kroppsstorleken när du kollar storlek utan kolla värde "C" i
Tabellen "Größenbezeichnung" (benämns ofta som "mensur").

Osäker på vart/vem som kan fixa ställbart-stall i Göteborgstrakten .. hittar du nån som gör det så får du gärna messa så lägger jag till det i Faq/DIY-tråden. Är du händig så kan beställa ett stall av Bontracasso och göra det själv .. kolla i FAQ-tråden så har du en del tips.

Här är en annan tråd jag skrev en del tips i kring just ställbart-stall:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=40446
Ok, tack för all info!
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Välkommen Larynx :D
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Skriv svar