Tablatur

Diskussioner om kontrabasar
Larynx
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 21:35
Ort: Göteborg

Tablatur

Inlägg av Larynx »

Ett riktigt noob-inlägg, pls be patient with me! Hur ska man tolka bas-tabbar för kontrabasen som inte har några band? Visserligen har jag ju märkt ut med ett fåtal låtsas-band men vart sitter t.ex band 7? Från vilken ände räknar man? Är det skillnad beroende på vilken bas-storlek man har? Tacksam för hjälp! <3

(Sökte igenom forumet innan men hittade inte riktigt vad jag sökte. Missade jag får ni gärna peka mig rätt!)
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Räkna från huvudet på instrumentet.

7e bandet på tex A-strängen borde vara där man kan kan ta ett E med en flageolett (om det går på kontra?)

Eller så hittar du oktaven till strängen under, tex 7e bandet på A-strängen är oktaven till lös E-sträng.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

band = toner. inget illa menat, men om du inte vet var tonerna sitter på en kontra, börja där. ;)
/Martin
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

7e "bandet" brukar sitta där halsen tar slut och går in i kroppen liksom, om du inte har en kontra med Eb-mensur d.v.s. Då hittar du 8e "bandet" där. Prova att ta t.ex. ett D på G-strängen och sedan kolla om tonen stämmer med lös D-sträng så hittar du nog.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Re: Tablatur

Inlägg av KontraKurt »

Larynx skrev:Ett riktigt noob-inlägg, pls be patient with me! Hur ska man tolka bas-tabbar för kontrabasen som inte har några band? Visserligen har jag ju märkt ut med ett fåtal låtsas-band men vart sitter t.ex band 7? Från vilken ände räknar man? Är det skillnad beroende på vilken bas-storlek man har? Tacksam för hjälp! <3
Vill du helt enkelt visualisera var alla tonerna är positionerade på greppbrädan?
.
Skriv svar