Vilket märke/modell?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Vilket märke/modell?

Inlägg av Pelleper »

Jag har en kontrabas, en 3/4, som jag köpte begagnad för ca 15 år sedan. Har för några år sedan haft den inne på service då man limmade om greppbrädan, flyttade ljudpinnen rätt och monterade ett ställbart (höj- och sänkbart) stall.

Basen är helt OK, åtminstonde efter det "lilla" jag vet om just kontrabasar. Jag spelar på den väldigt sporadiskt, gör ett och annat akustiskt gig med den, någon revyorkester, vis-trio och lite sådant.

Nu till frågan: Hur får jag reda på vad det är för bas, märke, modell etc? Det är en enkel bas av, vad jag misstänker, plywood eller faner eller liknande. Jag skulle dock vilja få reda på vad det är mer exakt och ungefärligt värde på den.

Jag hittar ingen info på själva basen, men jag kanske måste kika någonstans där jag inte sett ännu?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

Kanske ska tillägga att det ser ut som en typisk "kommunala musikskolan-bas". Den är orangeaktig i färgen, inte omlackad på något sätt utan den ser ut som i färgen som en typisk "skolfiol".

Brukar det finnas någon stämpel eller annat som visar vad det är för tillverkare? Kan man se på stämskruvsplåtar elle något annat vad det kan vara?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Oftast brukar det ju sitta en dekal eller annan märkning på insidan av bakstycket som man kan läsa genom att kika in genom ljudhålen. Men det har du kanske redan kontrollerat (och att den inte trillat loss och ligger lös i botten av kontran). Finns inget sånt är det knepigare men postar du bra bilder här så finns det säkert flera kunniga personer som kan göra kvalificerade gissningar.

/Mats D
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

MatsD skrev:Oftast brukar det ju sitta en dekal eller annan märkning på insidan av bakstycket som man kan läsa genom att kika in genom ljudhålen. Men det har du kanske redan kontrollerat (och att den inte trillat loss och ligger lös i botten av kontran). Finns inget sånt är det knepigare men postar du bra bilder här så finns det säkert flera kunniga personer som kan göra kvalificerade gissningar.

/Mats D
Hm, jo, jag har försökt lysa och kikat in i ljudhålen men inte lyckats se något.

Jag ska försöka ta lite bra bilder och lägga upp i tråden vid tillfälle, det är nog som du säger, enklare för kunniga i ämnet att ge tips då.

Edit:

OT i min egen tråd. Jag fick just ett "+"-tecken bakom "Medlem" i min profil. Vad innebär det? Är det farligt?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Pelleper skrev:
OT i min egen tråd. Jag fick just ett "+"-tecken bakom "Medlem" i min profil. Vad innebär det? Är det farligt?
Du har uppnåt 500 inlägg. Inget jättefarligt, bara en fingervisning om hur farligt det är att hänga på ett basforum på internet. Beroendeframkallande!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

funkys**t skrev:
Pelleper skrev:
OT i min egen tråd. Jag fick just ett "+"-tecken bakom "Medlem" i min profil. Vad innebär det? Är det farligt?
Du har uppnåt 500 inlägg. Inget jättefarligt, bara en fingervisning om hur farligt det är att hänga på ett basforum på internet. Beroendeframkallande!
He he, ja då vet jag. Att det inte är jättefarligt i alla fall.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

Lite bilder på kontran i fråga. En del utan blixt, vilket ger mer "rätt" färger, en del med blixt vilket gör att det blänker aningen mycket.

Bild 1:

Kontran i sin helhet
Bild

Närbild på "kroppen"
Bild

Stallet
Bild

Lite av huvudet + stämmisar + plåt
Bild

Baksidan. Den har "välvd" baksida
Bild

Så vitt jag kan se när jag lyser in i "f"-hålen så verkar, åtminstonde bakstycket, vara stavlimmat eller vad det kallas, dvs inte av ett enda stycke. Det verkar inte vara en spricka, det är alldeles för rakt för det så jag misstänker stavlimning.

Jag ser ingen etikett eller annat heller.

Jag misstänker att det inte är en allt för dyr bas, men vad kan den vara värd? 1500:-? 3000:-? 10000:-?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Pelleper skrev:Lite bilder på kontran i fråga. En del utan blixt, vilket ger mer "rätt" färger, en del med blixt vilket gör att det blänker aningen mycket.

Bild 1:

Kontran i sin helhet
Bild

Närbild på "kroppen"
Bild

Stallet
Bild

Lite av huvudet + stämmisar + plåt
Bild

Baksidan. Den har "välvd" baksida
Bild

Så vitt jag kan se när jag lyser in i "f"-hålen så verkar, åtminstonde bakstycket, vara stavlimmat eller vad det kallas, dvs inte av ett enda stycke. Det verkar inte vara en spricka, det är alldeles för rakt för det så jag misstänker stavlimning.

Jag ser ingen etikett eller annat heller.

Jag misstänker att det inte är en allt för dyr bas, men vad kan den vara värd? 1500:-? 3000:-? 10000:-?

Apelsinlackad plywoodbas, förm. 60-tal ( svårt att säga på bild, de har sett ut sådär i evigheter) tvådelad välvd botten , Fishman BP100 mickar. ser ut att vara antingen /Östtysk (Reinel) el Tjeckisk (Dvorak/Strunal)
värde mellan 3-8.000:- beroende på skick (kropp,greppbräda, stall, stränghållare, stackel) och klang.(obs, reservationsvärdering där vissa saker inte syns)
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

Bontracasso skrev:Apelsinlackad plywoodbas, förm. 60-tal ( svårt att säga på bild, de har sett ut sådär i evigheter) tvådelad välvd botten , Fishman BP100 mickar. ser ut att vara antingen /Östtysk (Reinel) el Tjeckisk (Dvorak/Strunal)
värde mellan 3-8.000:- beroende på skick (kropp,greppbräda, stall, stränghållare, stackel) och klang.(obs, reservationsvärdering där vissa saker inte syns)
Yes, Fishman mickar. Köpte dom för några år sedan då jag spelade i storband. Körde dom via en RSL-preamp (byggd av ARES). Ruggigt rundgångskänsliga, men fick man bort rundgångsbenägenheten så var det bara att tuta och köra.

3-8000:- alltså? Hm, det var någonstans i de krokarna jag trodde. Basen är i riktigt bra skick. Inga skador, omlimmad-slipad-och linoljad greppbräda, fungerande och felfri stackel, ljudpinnen sitter "rätt" + att originalstallet är utbytt mot ett nytt ställbart. Allt är i bra skick.

Strängarna vet jag inte mycket om, mer än att det sades vara någon form av "allroundsträngar" för både pizzicato och arco då jag köpte dem i Tjeckien.

Kanske att man närmar sig 8000:- mer än 3000:- i värde då.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Skriv svar