Böjt stall. Nu med bilder.

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Böjt stall. Nu med bilder.

Inlägg av Bastappe »

Jag har fått hem min första Kontra, en Höfner -62. Stallet är böjt som träden vid Hallandskusten. Går det att rädda träbiten eller måste den bytas ut?
Senast redigerad av Bastappe den tor 20 jan 2011, 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Räta ut det går nog inte, utan det måste sannolikt bytas i så fall. Men om det inte är så böjt att det riskerar att tippa är det nog inga problem att bara låta det vara som det är.

Post en bild från sidan av kontran/stallet vetja så vi får se hur illa det är.

/Mats D
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Så här är läget.


Bild

Bild
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
mickebaahs
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 22 dec 2010, 18:46

Inlägg av mickebaahs »

Jag tror det kommer låta pang rätt vad det är, så jag tror du skall byta det. Jag minns ett stall sprack på mitten på mig för några år sedan och vad jag minns var det mindre böjt än ditt är.
Senast redigerad av mickebaahs den tor 20 jan 2011, 20:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Jag fick tipset av förra ägaren att fukta stallet med hett vatten och sedan sätta det i press. Jag gillar inte kombinationen trä och vatten. Jag fick med ett nytt råämnestall i köpet, men det kräver ju en hel del jobb att få till det bra. Funderar på att lämna in basen till tjejen i Nääs.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Bäst är nog att du låter någon kunnig antingen byta och passa in ett nytt stall, eller om det går räta ut det.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Re: Böjt stall. Nu med bilder.

Inlägg av KontraKurt »

Bastappe skrev:Jag har fått hem min första Kontra, en Höfner -62. Stallet är böjt som träden vid Hallandskusten. Går det att rädda träbiten eller måste den bytas ut?
Bastabbe,

Tycker absolut att det kan vara värt att prova med vatten och presskraft. Du har inget att förlora.

Lyckas det så slipper du allt jobb med reducering av trä och finintrimning av ett nytt stall. Stallet är mycket viktigt och passningen mellan locket och stallfötterna måste vara perfekt. Kan du rädda det gamla stallet genom vattenmetoden så gör ett försök.

Misslyckas det så är det bara att börja från början med ett nytt stall.

Ditt stall är väldigt mycket böjt ser jag på bilden. Gör så här:
Skaffa två rediga, riktigt tjocka, brädlappar som är minst lika stora som hela stallet. Dom måste vara alldeles plana. Kolla med linjal.

Doppa 2/3-delar av stallets överdel i vatten några timmar. Träet är tättvuxet och suger inte åt sig vatten så snabbt. Har du sedan tillgång till ett större skruvstöd så kan du spänna in stallet mellan brädlapparna. Dra så hårt att du kan se att stallet planar ut helt och hållet mellan plankbitarna. Låt det sitta i spänn ett dygn men hellre mycket längre tid om det är möjligt. Ju längre det sitter i press desto bättre. Prova det!

Har du inget skruvstäd så kanske du kan fråga någon verkstad i närheten om dom har ett ledigt skruvstäd eller några kraftiga skruvtvingar som du kan få låna. Annars får du fundera ut något annat sätt. Det krävs hård presskraft. Exempelvis skulle det kunna gå att spänna in mellan två väggar i ett garage med en lång kraftig bjälke eller så. Kan möjligtvis gå att palla upp med en massa tyngder längs en vägg också men risken är att det blir för rangligt.

Om du lyckas räta ut stallet på det här viset så tar du ett mycket fint sandpapper och gnor över ytan så att eventuell skrovlighet från vattenbadet försvinner. Glöm ej att använda mjuk blyertspenna i strängskårorna – det skall vara alldeles svart där när du monterar strängarna på plats.


Det är ett vanligt problem att stallet böjer sig uppåt. Ha som vana att då och då trycka stallet med kraft nedåt med tummen mellan först G- och D-sträng sedan mellan A- och E-sträng. Det kan knaka till lite grand när man gör det. Förflyttningen blir någon halvmillimeter eller kanske en hel. Gör man detta regelbundet så motverkar man den kraft som hela tiden vill böja stallet uppåt när man stämmer. Mitt stall är över 30 år och är spikrakt tack vare detta.
.
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Re: Böjt stall. Nu med bilder.

Inlägg av mågis »

KontraKurt skrev:... Mitt stall är över 30 år och är spikrakt tack vare detta.

Bild


:D :D :D
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Törs man dra åt med full kraft direkt, eller ska man dra succesivt så
träet hinner anpassa sig till förändringen av sin form?
Tänker att det kanske finns risk att det spricker?
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Inte riktigt vad som eftersöks men lite roligt vad man kan göra och hur trä kan hanteras.
http://www.idiot.se/roliga-filmer/den-omojliga-spiken/
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Det dar ar effekten av att man inte haller mot stallet nar man stammer upp.
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Bastappe skrev:Jag fick tipset av förra ägaren att fukta stallet med hett vatten och sedan sätta det i press. Jag gillar inte kombinationen trä och vatten. Jag fick med ett nytt råämnestall i köpet, men det kräver ju en hel del jobb att få till det bra. Funderar på att lämna in basen till tjejen i Nääs.
Klassisk knep:
Lägg stallet i ljummet vatten typ ett dygn
Pressa ihop det med 2 el. helst flera tvingar mellan 2 brädor lika breda som stallet
(minst 150mm för 3/4 stall)
öka pressen succesivt , dra inte allt direkt eftersom stallet nu är torrt så lär det spricka.
Låt det torka långsamt
Nersidan av stallet ska vara rakt och i 90 grader mot locket
Klart!
I övrigt kan jag bara hålla med KontraKurt och mycket är vunnet på att använda samma stall under förutsättning att det är den höjd du vill ha
I övrigt grattis till en ball kontra, hoppas det funkar och lycka till!
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Samuel V skrev:Det dar ar effekten av att man inte haller mot stallet nar man stammer upp.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Tack för alla tips. Smedjan på jobbet har en hydralpress som jag har satt stallet i.
Resultatet får jag se på måndag eller tisdag. Smén är på semester i Thailand så han störs inte. :D
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Kandyman skrev:Törs man dra åt med full kraft direkt, eller ska man dra succesivt så
träet hinner anpassa sig till förändringen av sin form?
Tänker att det kanske finns risk att det spricker?
Ärligt talat så vet jag inte. Men skulle inte tro att det är någon fara alls.

Bastabbe har ju varit inne på att ändå skaffa ett helt nytt stallämne. Varför då inte prova först.

Jag resonerar så här. Har på ledig tid sysslat mycket med trä i husreparationer. Basningsmetoder vid skeppsbyggen handlar om att ånga upp virket så att det går att böja. Att ånga blir genast komplicerat. Min idé är då att gå kortaste vägen. När träet suger åt sig vatten så blir det formbart på ett helt annat sätt än när det är torrt.

Jag stötte på ett problem när jag en gång skulle sätta fast en profilhyvlad nischlist under en trappa vars vangstycke svängde av betänkligt. Jag försölte pressa in listen på plats men det var omöjligt. Gick då ut och stoppade ned änden i vattentunnan där den fick bli under natten. På morgonen var det hur lätt som helst att med hjälp av några stödpinnar pressa upp träet att följa vangstycket och det var bara att slå i spikarna. När det suttit på plats några dagar och torkat ut så har det antagit den nya formen och spänningarna har reducerats.

Sunt förnuft kommer man en bit på väg med och lägger man tiil sentensen; Försöka duger, så kanske man kommer ytterligare en bit på väg.
.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Jag följde KontraKurts och Bontracassos tips. Blötte ner rejält i varmt vatten i ca 6 timmar. In under hydralpressen omgiven av jämna brädstycken. 1 tons tryck visar mätaren på. Inga som helst problem med brott ännu. Jag får se i början av nästa vecka hur det riktiga resultatet blir. 8)
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Bastappe skrev:Jag följde KontraKurts och Bontracassos tips. Blötte ner rejält i varmt vatten i ca 6 timmar. In under hydralpressen omgiven av jämna brädstycken. 1 tons tryck visar mätaren på. Inga som helst problem med brott ännu. Jag får se i början av nästa vecka hur det riktiga resultatet blir. 8)
nu ska ju inte jag som bara har typ 35-40 års erfarenhet av trä
komma här ochh komma
men
det jag brukar göra i liknade fall är att "överböja" träet åt fel håll
så att säga eftersom träbiten ofta eftersträvar att återgå i sin
förutvarande form,bara som ett litet tips om det inte fungerar
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

http://www.youtube.com/watch?v=jTM2GNFPLas

gamalt cello-knep som alltid funkat för mej.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Cello knepet verkar enkelt.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Gamba skrev:
Bastappe skrev:Jag följde KontraKurts och Bontracassos tips. Blötte ner rejält i varmt vatten i ca 6 timmar. In under hydralpressen omgiven av jämna brädstycken. 1 tons tryck visar mätaren på. Inga som helst problem med brott ännu. Jag får se i början av nästa vecka hur det riktiga resultatet blir. 8)
nu ska ju inte jag som bara har typ 35-40 års erfarenhet av trä
komma här ochh komma
men
det jag brukar göra i liknade fall är att "överböja" träet åt fel håll
så att säga eftersom träbiten ofta eftersträvar att återgå i sin
förutvarande form,bara som ett litet tips om det inte fungerar
Helt rätt Gamba!

Håller med dig om den risken. Men då har vi ett nytt problem på halsen. Överböja hur ? Det krävs väl att du då får tag på två brädlappar som har kurvatur. Inte lätt alls.

Eller har du något smart tips som jag inte kommer på i brårasket? Dela gärna med dig av konkreta överböjningsmetoder.

Jag menar ju att man måste motverka dragningen av stallet uppåt genom att ständigt vara där och trycka tillbaka böjningstendenserna som i början är så ringa att dom inte märks. Även då måste man trycka till ibland. Numera pressar jag ned stallet kanske varannan vecka - eller oftare om basen på grund av väderlek stämmer ur sig hela tiden.
.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Apetronic skrev:http://www.youtube.com/watch?v=jTM2GNFPLas

gamalt cello-knep som alltid funkat för mej.
Hur ofta gör du detta? Eller hur lång tid tar det innan det är dags igen?

Enligt all logik så kommer stallet att gå tillbaka i böjning en liten aning för varje stämning som görs om man inte tillför ett moment som motverkar krökning.
.
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Inlägg av Custom »

Om man inte slipar ner stallet så de blir så tunt. Så minskar man ju risken att det böjer sig ! Jag har behållit mitt stall nästan lika tjockt som det är när man får det som råämne !
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Custom skrev:Om man inte slipar ner stallet så de blir så tunt. Så minskar man ju risken att det böjer sig ! Jag har behållit mitt stall nästan lika tjockt som det är när man får det som råämne !
Javisst! Det finns ingen anledning att slipa ned tjockleken. Men stallet böjer sig i alla fall. Det är stora krafter som trycker och drar över strängdalarna.
.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

Nu är stallet på plats, rak och fin. Semester i morgon för att ha tid att justera basen. Sadeln behöver filas ner på alla spåren. Har ni tips på sadelhöjd? Stallet kommer nog att sänkas något det med.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Bastappe skrev:Nu är stallet på plats, rak och fin. Semester i morgon för att ha tid att justera basen. Sadeln behöver filas ner på alla spåren. Har ni tips på sadelhöjd? Stallet kommer nog att sänkas något det med.
Jag kan bara uttala mig om jazzbasar och jazz pizzicato. Då anser jag att man skall ha sadeln så lågt det bara går. Inte högre än en 1/2 millimeter.

Men allt beror ju på med vilken ackuratess som greppbrädan har formats. Greppbrädan skall vara konkav. Tryck ned strängen på två ställen - högst upp vid sadeln - och längst ned vid greppbrädans slut. Mät strängarnas höjd till greppbrädan på halva längden (alltså på mitten). Här skall måttet vara 2 mm.

Är det en rockabilly bas så är det helt andra värden skulle jag tro. Dessa mått finns det många här som kan ge dig.
.
Skriv svar