Böjt stall. Nu med bilder.

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

KontraKurt skrev:
Bastappe skrev:Nu är stallet på plats, rak och fin. Semester i morgon för att ha tid att justera basen. Sadeln behöver filas ner på alla spåren. Har ni tips på sadelhöjd? Stallet kommer nog att sänkas något det med.
Jag kan bara uttala mig om jazzbasar och jazz pizzicato. Då anser jag att man skall ha sadeln så lågt det bara går. Inte högre än en 1/2 millimeter.

Men allt beror ju på med vilken ackuratess som greppbrädan har formats. Greppbrädan skall vara konkav. Tryck ned strängen på två ställen - högst upp vid sadeln - och längst ned vid greppbrädans slut. Mät strängarnas höjd till greppbrädan på halva längden (alltså på mitten). Här skall måttet vara 2 mm.

.
Japp. Sadelhöjden är nu justerad efter dina mått, och det fungerar fint. Stallet har jag endast justerat lite lätt. Jag ska ju byta ut stålsträngarna som sitter på nu.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

KontraKurt skrev:
Apetronic skrev:http://www.youtube.com/watch?v=jTM2GNFPLas

gamalt cello-knep som alltid funkat för mej.
Hur ofta gör du detta? Eller hur lång tid tar det innan det är dags igen?

Enligt all logik så kommer stallet att gå tillbaka i böjning en liten aning för varje stämning som görs om man inte tillför ett moment som motverkar krökning.
.
På Cello har det blivit 4ggr under årens lopp och alltid med perfekt resultat. Bas har jag bara gjort det en gång (tar betydligt längre tid att ånga). Stallet var i det senare fallet var solidt, dvs ej höj/sänkbart och bara lätt böjt. Men det gick bra blev inte helt perfekt, men helt ok (och en _tydlig_ förbättring mot hur det såg ut innan)

Tricket är ju att slippa behöva göra det alls genom att hålla emot när man stämmer och dra på rejält med blyerts i strängskåran på när man pillar dit nya strängar.
Skriv svar