Strängar till jazzkontra.

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Strängar till jazzkontra.

Inlägg av Bastappe »

Nu är det dags att kolla in nya strängar till nyinförskaffade kontran. Några rekommendationer?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pebbe »

Jag kör med Innovation, och mycket nöjd med dessa.
Finns hos Bontracasso.

Får inte länkningen att funka, du får ta och klippa och klistra.

http://www.bontracasso.se/produkter/Str ... stral)_330
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Jag är väldigt väldigt nöjd med mina Thomastik Spirocore.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Bastappe skrev:Nu är det dags att kolla in nya strängar till nyinförskaffade kontran. Några rekommendationer?
De första strängar jag hade när jag började spela var vanliga Thomastik med röd över- och underlindning. Tyckte det var hårt och jobbigt som det alltid är för nybörjare. Men jag stämde senare ned dem till D(E) G C F. Då blev de mera lättspelade och jag kunde använda tenorsaxens Bb-noter. Dessutom kom jag ner en helton till på E-strängen som alltså blev D-sträng.

Senare läste jag en artikel i Down Beat om min favoritbasist, vid den tiden, Ron Carter. Han spelade på LaBella7710-strängar som bidrog starkt till det egenartade sound som han blev känd för under 80-talet. LaBella7710 har stålvajerkärna med svart plastlindning. Dom har stark sustain och jag gillade dem verkligen men tvingades byta till något annat när min E-sträng brast för tredje gången. Blev för dyrt. Antagligen något fabrikationsfel hos La Bella vid den här tiden (inte nu).

Ron Carter spelar solo på LaBella7710 i låten Willop Weep For Me. (Tycker kanske inte att det låter så bra här. Det speciella soundet kommer bättre fram på LP-skivorna som gjordes då).
http://www.youtube.com/watch?v=CqRJWtAIjZM

Har du Spotify så låter det här mycket mera signifikant för LaBella-soundet:
Alone Together från 2009
http://open.spotify.com/track/4GuxkK2Pr6Jj2NamzrBVqd

Jag funderade på hur det skulle kunna vara möjligt att få en så lättspelad bas som möjligt och fick då en idé. Jag beställde Thomastik-Infeld Spirocore Superflexible soliststrängar, som är gjorda för stråkspel att stämmas en helton högre än vanliga strängar, således upp till F# B E A. När jag då stämde ner dem så fick jag kombinationen av lättspelta strängar med normal stämning. Så har jag kört i 25 år och gillar det skarpt.

En bonus med denna lösning blir att livslängden ökar drastiskt när strängarna aldrig ligger i konstant toppspänning utan långt under.

Spirocore Superflexible har gul överlindning och röd underlindning.
Samma tillverkare har en annan solosträng som heter Dominant med gul överlindning och lila underlindning. Men den strängen har jag ingen erfarenhet av.

Hint: Virtuosen Gary Peacock kör en mix av Spirocore S42 för E och A, Pirastro Obligato för D och G.
.
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

Jag kör med obligato, funkar fint för mig i och med att jag spelar mycket stråke också.
Annars hade jag nog övervägt Spirocore
Turn on, tune in, drop out
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

john.b skrev:Jag kör med obligato, funkar fint för mig i och med att jag spelar mycket stråke också.
Annars hade jag nog övervägt Spirocore
+1 men alla strängar funkar olika bra med i princip alla basar. Obligato passar suveränt för mig. De rekommenderas hursomhelst!
grejor
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Evah Pirazzi kör jag på, är väldigt nöjd. Låter starkt, mörkt och jämnt i alla register. Gick snabbt att spela in dom och nu stämmer dom knappt om sig alls. Jäkla fin sustain med. Funkar utmärkt till stråke.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag har inte testat så mycket men stål utanpå ska det väl vara. Jag kör Pirastro Obligato som är nån hybrid med syntetkärna och stållindning och tycker de både känns och låter bra. 1500 kr setet kostar de och det är väl inte så vansinnigt dyrt i kontrasammanhang även om jag inom parentes sagt inte begriper varför kontrasträngar ska behöva vara så mycket dyrare än elbassträngar egentligen.

/Mats D
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Jag "plockade isär" min E-sträng (Spirocore), Det blev cirka 2 kilometer metall av det. Det är nog därför att de är så dyra. Ligger säkert lite jobb i att tillverka en sträng.

I alla fall...! Spirocore är suveräna, men de är hårda. Det ger ju mycket ljud ifrån sig, vilket är bra. Obligato är mjukare och låter, enligt mig, alldeles alldeles underbart!

Tony Levin FTW!
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Jag gillar Obligato men inte deras E-sträng som har en tendens att "rulla" tycker jag. Men jag gillar också Spirocore Weich, så numera kör jag Spirocore på E- och A, sen Obligato på D och G, vilket fungerar utmärkt. Lycka till!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

jannej skrev:Jag gillar Obligato men inte deras E-sträng som har en tendens att "rulla" tycker jag.
Pirastro skrev:The tremendous success of our Obligato strings for double bass has encouraged us to further develop double bass strings with a synthetic core.
The result is our new double bass string set Evah Pirazzi „BASS“. This set is a hybrid set, suitable for both Arco and Pizzicato playing. Evah Pirazzi strings offer outstanding tuning stability, a very short playing-in-time and an astonishing resistance to rolling. Similar to the Obligato bass strings, Evah Pirazzi ’BASS’ Strings are resistant to changes in humidity and temperature. All strings are wound with chrome steel and smoothly polished.
The big, powerful, warm and round sound of the strings is combined with an accentuated low frequency spectrum and an exceptional resonance with a good sustain. The response is quick allowing for easy left and right hand articulation. Due to the phenomenal projection of the Evah Pirazzi bass strings the beautiful richness of the range of colors and nuances can be heard even in big concert halls. The development of these bass strings was aimed at producing a sound that is as close to gut strings as possible.
Evah Pirazzi ’BASS’ is an ideal string for musicians playing both Arco and Pizzicato. First and foremost the bow response is excellent and when playing pizzicato the long sustain fully and freely evolves.
Tycker det verkar som att Evah Pirazzi är som Obligato fast bättre.
:hmm:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Evah Pirazzi verkar vara lite dyrare än Obligato men inte oöverkomligt så. Mellan superlativen och egenberömmet i produktbeskrivningen är det lite oklart om Evah Pirazzi ska ses som en vidareutveckling av Obligato eller en hybridsträng som har en lite annan målsättning. Det förefaller som att man riktar sig mer till stråkspelare och till vänner av ljudet i djurtarmsträngar, vilket jag inte fått intrycket av att målgruppen för Obligato är på samma sätt.

/Mats D
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Vad menas med rulla egentligen? Rullar av fingret när man kör pizz? :O

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Gunk skrev:Vad menas med rulla egentligen? Rullar av fingret när man kör pizz? :O
att strängen inte roterar i avseendet svänga med amplitud utan vrider sig (runt sig själv). Amrisarna kallar det "twist"
Hoppas du blev klokare :?
edit: Det är mest påtagligt vid stråkspel men kan även kännas vid pizz.
Senast redigerad av Bontracasso den mån 31 jan 2011, 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Inlägg av Bastappe »

KontraKurt skrev:
Bastappe skrev:Nu är det dags att kolla in nya strängar till nyinförskaffade kontran. Några rekommendationer?


Jag funderade på hur det skulle kunna vara möjligt att få en så lättspelad bas som möjligt och fick då en idé. Jag beställde Thomastik-Infeld Spirocore Superflexible soliststrängar, som är gjorda för stråkspel att stämmas en helton högre än vanliga strängar, således upp till F# B E A. När jag då stämde ner dem så fick jag kombinationen av lättspelta strängar med normal stämning. Så har jag kört i 25 år och gillar det skarpt.



Spirocore Superflexible har gul överlindning och röd underlindning.
Samma tillverkare har en annan solosträng som heter Dominant med gul överlindning och lila underlindning. Men den strängen har jag ingen erfarenhet av.

.
Var köper jag dessa strängar,Thomastik-Infeld Spirocore Superflexible ?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Gunk skrev:Vad menas med rulla egentligen? Rullar av fingret när man kör pizz? :O
Ja, att det känns som den vrider sig runt sin axel/rullar när man slår an strängen. Eftersom man mer "drar av" än slår an på kontra så kan det kännas irriterande. Jag tycker dock inte att det är särskilt märkbart på Obligato-strängarna, man ska vara väldigt känslig mot sånt om man ska avstå dessa strängar av det skälet tycker jag. Men jag kanske inte har lirat kontra tillräckligt länge för att bygga upp en bra irritation ännu.

/Mats D
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

Här kan du lyssna på lite olika strängar:
http://www.hervejeanne.de/saitenmatrix.php
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Bontracasso skrev:
Gunk skrev:Vad menas med rulla egentligen? Rullar av fingret när man kör pizz? :O
att strängen inte roterar i avseendet svänga med amplitud utan vrider sig (runt sig själv). Amrisarna kallar det "twist"
Hoppas du blev klokare :?
edit: Det är mest påtagligt vid stråkspel men kan även kännas vid pizz.
Då påverkas väl också ljudet aningen? "Anslaget" när man lirar arco, det borde väl göra att strängen inte svarar lika snabbt?

Tony Levin FTW!
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Bastappe skrev:
KontraKurt skrev:
Bastappe skrev:Nu är det dags att kolla in nya strängar till nyinförskaffade kontran. Några rekommendationer?


Jag funderade på hur det skulle kunna vara möjligt att få en så lättspelad bas som möjligt och fick då en idé. Jag beställde Thomastik-Infeld Spirocore Superflexible soliststrängar, som är gjorda för stråkspel att stämmas en helton högre än vanliga strängar, således upp till F# B E A. När jag då stämde ner dem så fick jag kombinationen av lättspelta strängar med normal stämning. Så har jag kört i 25 år och gillar det skarpt.



Spirocore Superflexible har gul överlindning och röd underlindning.
Samma tillverkare har en annan solosträng som heter Dominant med gul överlindning och lila underlindning. Men den strängen har jag ingen erfarenhet av.

.
Var köper jag dessa strängar,Thomastik-Infeld Spirocore Superflexible ?
Googla på:
Thomastik-Infeld Spirocore Superflexible for double bass
så får du flera träffar.
Enklast kanske är att kontakta den svenska grossisten för Thomastik-Infeld om en butik i närheten av dig där du kan beställa dessa. Det är ju ingen stapelvara precis.
.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Apetronic skrev:Här kan du lyssna på lite olika strängar:
http://www.hervejeanne.de/saitenmatrix.php
grymt! tack!
grejor
Skriv svar