Sida 1 av 2

Idealiska mickningen för kontrabas i studio!?!

Postat: tor 27 jan 2011, 13:24
av ceder
Vad rekommenderas för mikrofon, helst så skulle jag vilja ha endast en mick som täcker allt!
Tanken har varit neumann mikrofon tlm 102 eller tlm 67, som förförstärkare en universal audio´s 710!
Någon som har ett bättre upplägg eller andra förslag?!?

Kom gärna med förslag hur man kan få den idealiska mickningen för kontrabas i studio!!!
Gärna med någon som har erfarenhet efter att ha provat sig fram!

Postat: tor 27 jan 2011, 14:44
av Gunk
Beta 52 :P

Postat: tor 27 jan 2011, 15:00
av basmartin
Kontra är väldigt känsligt för rum, så låter inte rummet bra så är det hopplöst. Jag har provat lite olika mickar och jag brukar få fram ett användbart sound. Sist provade jag med en sm58, lät helt ok det också, fast lite skitigare.

Här finns en sidan där de testar olika mickar för tal http://www.vocalimpactmedia.com/SoundStorage.html#

Med lite fantasi så kan man tänka sig hur de kan låta på andra instrument... :)

Jag har dock inget färdigt "recept", det får Dereborn och de andra komma med, men jag skulle nog kolla in dessa om jag var ute efter en trevlig mick till kontra; Heil PR40, Shure SM7 eller Electrovoice RE20.

Postat: tor 27 jan 2011, 15:25
av basmartin
http://vend.se/ad.php?47348 kanske kan vara något?

Postat: tor 27 jan 2011, 15:44
av dereborn
Häromsistens när Nisse ("bontracasso") var i studion, så testade jag med en cm2 på kontran - och DET var KANON!

Postat: tor 27 jan 2011, 15:51
av bootsy
På min bas är en Neumann U87 ganska nära stallet (man får lyssna in sig hur basigt man vill ha det) i ett mindre rum den tveklöst snyggaste lösningen. Möjligen kan man komplettera med line från kontaktmicken om man vill ha tydligare anslagsljud.

Exempel:
http://open.spotify.com/track/1pZWNPkXYRPpdTra75eeIB[/quote]

Postat: tor 27 jan 2011, 15:52
av dereborn
bootsy skrev:På min bas är en Neumann U87 ganska nära stallet (man får lyssna in sig hur basigt man vill ha det) i ett mindre rum den tveklöst snyggaste lösningen. Möjligen kan man komplettera med line från kontaktmicken om man vill ha tydligare anslagsljud.

Exempel:
http://open.spotify.com/track/1pZWNPkXYRPpdTra75eeIB
Låter kanon!

Jag glömde att berätta att vi just "kompletterade med line från kontaktmicken" också. Den signalen fick dessutom gå igenom MESAns preamp-rör, så det blev mumsigt värre.

Postat: tor 27 jan 2011, 16:00
av bootsy
dereborn skrev:
bootsy skrev:På min bas är en Neumann U87 ganska nära stallet (man får lyssna in sig hur basigt man vill ha det) i ett mindre rum den tveklöst snyggaste lösningen. Möjligen kan man komplettera med line från kontaktmicken om man vill ha tydligare anslagsljud.

Exempel:
http://open.spotify.com/track/1pZWNPkXYRPpdTra75eeIB
Låter kanon!

Jag glömde att berätta att vi just "kompletterade med line från kontaktmicken" också. Den signalen fick dessutom gå igenom MESAns preamp-rör, så det blev mumsigt värre.
Ah, ja det brukar bli kanon!

Själv har jag vid flera olika inspelningar väckt allmän muntration genom att vilja stå och spela i sångbåset när det är kontradags. Resultatet brukar bli bäst så.

Postat: tor 27 jan 2011, 16:51
av basmartin
dereborn skrev:Häromsistens när Nisse ("bontracasso") var i studion, så testade jag med en cm2 på kontran - och DET var KANON!
Himla tur att jag precis köpte ett par sådana. Här ska testas!

Postat: tor 27 jan 2011, 17:23
av MatsD
Jag gjorde ett arr med kontra och lite MIDI-fierat slagverk och stråk åt en kompis. Kontran spelade jag in med en Line Audio CM3 fäst i stallet med ett klämfäste och inspeldningen ägde rum hemma i arbetsrummet - ingen drömakustik alltså. Här är en mp3 med bara själva arret jag gjorde. Trakterandet av kontran är lite tattigt här och där men jag tycker att jag (eller rättare sagt CM3-miken) fick till ett hyfsat bra kontraljud.

http://www.demofon.se/audio/nod_arr_only.mp3

/Mats D

Postat: tor 27 jan 2011, 17:43
av Jan Hellman
MatsD skrev:Jag gjorde ett arr med kontra och lite MIDI-fierat slagverk och stråk åt en kompis. Kontran spelade jag in med en Line Audio CM3 fäst i stallet med ett klämfäste och inspeldningen ägde rum hemma i arbetsrummet - ingen drömakustik alltså. Här är en mp3 med bara själva arret jag gjorde. Trakterandet av kontran är lite tattigt här och där men jag tycker att jag (eller rättare sagt CM3-miken) fick till ett hyfsat bra kontraljud.

http://www.demofon.se/audio/nod_arr_only.mp3

/Mats D
Låter bra. Bra gjort. Liten fundering bara. Har du använt väldigt mycket kompressor vid inspelning eller mixning på kontran?

//J

Postat: tor 27 jan 2011, 17:54
av MatsD
JanTheWhite skrev:
MatsD skrev:Jag gjorde ett arr med kontra och lite MIDI-fierat slagverk och stråk åt en kompis. Kontran spelade jag in med en Line Audio CM3 fäst i stallet med ett klämfäste och inspeldningen ägde rum hemma i arbetsrummet - ingen drömakustik alltså. Här är en mp3 med bara själva arret jag gjorde. Trakterandet av kontran är lite tattigt här och där men jag tycker att jag (eller rättare sagt CM3-miken) fick till ett hyfsat bra kontraljud.

http://www.demofon.se/audio/nod_arr_only.mp3

/Mats D
Låter bra. Bra gjort. Liten fundering bara. Har du använt väldigt mycket kompressor vid inspelning eller mixning på kontran?

//J
Jag håller med om när jag lyssar på kontran så här i efterhand att den låter rätt kompirmerad, tänkte faktiskt på det innan du sa nåt. Det ligger inte någon separat kompressor på kontraspåret i mixen, däremot en ganska lätt kompressor på totalmixen. Jag spelade in genom en Joe Meek-preamp och det är möjligt att kompressorn i den var påslagen och arbetade hårdare än jag var medveten om.

/Mats D

Postat: tor 27 jan 2011, 18:17
av Jan Hellman
MatsD skrev:
JanTheWhite skrev:
MatsD skrev:Jag gjorde ett arr med kontra och lite MIDI-fierat slagverk och stråk åt en kompis. Kontran spelade jag in med en Line Audio CM3 fäst i stallet med ett klämfäste och inspeldningen ägde rum hemma i arbetsrummet - ingen drömakustik alltså. Här är en mp3 med bara själva arret jag gjorde. Trakterandet av kontran är lite tattigt här och där men jag tycker att jag (eller rättare sagt CM3-miken) fick till ett hyfsat bra kontraljud.

http://www.demofon.se/audio/nod_arr_only.mp3

/Mats D
Låter bra. Bra gjort. Liten fundering bara. Har du använt väldigt mycket kompressor vid inspelning eller mixning på kontran?

//J
Jag håller med om när jag lyssar på kontran så här i efterhand att den låter rätt kompirmerad, tänkte faktiskt på det innan du sa nåt. Det ligger inte någon separat kompressor på kontraspåret i mixen, däremot en ganska lätt kompressor på totalmixen. Jag spelade in genom en Joe Meek-preamp och det är möjligt att kompressorn i den var påslagen och arbetade hårdare än jag var medveten om.

/Mats D
VC3 eller MQ3 va?

//J

Postat: tor 27 jan 2011, 18:36
av MatsD
Bra gissat, jag har två st MQ3 - prisbilliga men välljudande. Vet inte om de tillverkas längre eller om andra modeller ersatt dem. Jag använder dem inte till allt men ganska ofta.

/Mats D

Postat: tor 27 jan 2011, 19:14
av Jan Hellman
MatsD skrev:Bra gissat, jag har två st MQ3 - prisbilliga men välljudande. Vet inte om de tillverkas längre eller om andra modeller ersatt dem. Jag använder dem inte till allt men ganska ofta.

/Mats D
Gissat? Det hörs. Och jag skulle tro att kompressorn varit på när du spelat in. Låter som gamla Yamaha rack kompressorer när man kör dom för hårt. Jag har själv två VC3:or och dom använder jag bara egentligen om jag ska spela in stökig elgitarr. Eller göra något konstigt med någon ljudkälla. Inte världens mest transparenta preamp. Kompressorn får man ta det väldigt lugnt med. Händer lätt att den kräks om man skruvar bort sig. Men ändå roliga prylar att ha. Låter skojjigt.

//J

Postat: tor 27 jan 2011, 19:25
av MatsD
JanTheWhite skrev:
MatsD skrev:Bra gissat, jag har två st MQ3 - prisbilliga men välljudande. Vet inte om de tillverkas längre eller om andra modeller ersatt dem. Jag använder dem inte till allt men ganska ofta.

/Mats D
Gissat? Det hörs. Och jag skulle tro att kompressorn varit på när du spelat in. Låter som gamla Yamaha rack kompressorer när man kör dom för hårt. Jag har själv två VC3:or och dom använder jag bara egentligen om jag ska spela in stökig elgitarr. Eller göra något konstigt med någon ljudkälla. Inte världens mest transparenta preamp. Kompressorn får man ta det väldigt lugnt med. Händer lätt att den kräks om man skruvar bort sig. Men ändå roliga prylar att ha. Låter skojjigt.

//J
Jag spelar ju mest in just elgitarr och elbas och själva motivet till att skaffa dessa MQ3 var att jag ville ha nåt som INTE lät transparent, det har jag andra burkar som gör. Och jag brukar ta det lugnt med den inbyggda kompressorn, den har ju en lysdiod så man ser när den jobbar och jag ställer den alltid så att den bara blinkar lite lagom. Det var en del bök med att spela in kontran dock eftersom datorn har en surrande fläkt, så jag hade inte uppsikt över preampen, så den kan ju ha jobbat hårdare den gången utan att jag såg det. Alltsammans gjordes under en viss tidspress också och på lite lösa improviserade boliner.

Nåja, en viss hum om hur en CM3 kan låta ger det väl ändå om man försöker tänka bort komprimeringen.

/Mats D

Postat: tor 27 jan 2011, 20:00
av Basjonas
Min kontra har låtit som bäst då man har använt två mickar.

1,En stormembran ett par dm snett framför ena f-hålet, altså något vi sidan om basen. Denna för att ta upp "kroppen"
2. en kondensatormick/stormembranare uppe vid greppbrädan, något över där jag slår an strängarna. (också ett par dm från instrumentet ) Den har tagit upp anslag och strängljud på ett bra sätt.
Tillsammans har det låtit kanon.

Postat: tor 27 jan 2011, 20:16
av MartinB
om du har ett bra rum kan du sätta en SM57 snett in så att den pekar tvärs igenom mellanrummet mellan strängar och lock. jag gjorde det, och fick helt okej. Jag har tyvärr inte hunnit testa något mer avancerat ännu, men det är på gång.

Postat: tor 27 jan 2011, 20:26
av Jan Hellman
MatsD skrev:
JanTheWhite skrev:
MatsD skrev:Bra gissat, jag har två st MQ3 - prisbilliga men välljudande. Vet inte om de tillverkas längre eller om andra modeller ersatt dem. Jag använder dem inte till allt men ganska ofta.

/Mats D
Gissat? Det hörs. Och jag skulle tro att kompressorn varit på när du spelat in. Låter som gamla Yamaha rack kompressorer när man kör dom för hårt. Jag har själv två VC3:or och dom använder jag bara egentligen om jag ska spela in stökig elgitarr. Eller göra något konstigt med någon ljudkälla. Inte världens mest transparenta preamp. Kompressorn får man ta det väldigt lugnt med. Händer lätt att den kräks om man skruvar bort sig. Men ändå roliga prylar att ha. Låter skojjigt.

//J
Jag spelar ju mest in just elgitarr och elbas och själva motivet till att skaffa dessa MQ3 var att jag ville ha nåt som INTE lät transparent, det har jag andra burkar som gör. Och jag brukar ta det lugnt med den inbyggda kompressorn, den har ju en lysdiod så man ser när den jobbar och jag ställer den alltid så att den bara blinkar lite lagom. Det var en del bök med att spela in kontran dock eftersom datorn har en surrande fläkt, så jag hade inte uppsikt över preampen, så den kan ju ha jobbat hårdare den gången utan att jag såg det. Alltsammans gjordes under en viss tidspress också och på lite lösa improviserade boliner.

Nåja, en viss hum om hur en CM3 kan låta ger det väl ändå om man försöker tänka bort komprimeringen.

/Mats D
Allt lugnt. I stort låter det inte alls dåligt. Och jag vet hur svårt det kan bli med surrande datorer och annat...... Det jag märkt med mina VC3:or är att det inte riktigt funkar att kolla på lysdioden. När den blinkar verkar kompressorna redan jobba lite för hårt. Vilket gör att jag struntar i att titta på den och lyssnar istället. Vilket kan vara svårt i stundens hetta vid inspelning. Oftast kan det funka bättre att göra en liten provinspelning under några takter och sedan sololyssna basen, ratta om och göra ett nytt försök. Att ratta och hålla i basar samtidigt är inte det lättaste. Nästan bland det stressigaste jag vet att vara ljudtekniker och spela bas samtidigt. Är nog inte tillräckligt mycket kvinna tror jag. Dom kan ju tydligen göra två saker samtidigt. Säga en sak och mena en annan, till exempel.

//J

Postat: tor 27 jan 2011, 20:29
av MartinB
surrande fläktar skär jag bort när jag spelar in arrangeringsdemos i mitt rum, brukar låta helt okej ändå.

Postat: tor 27 jan 2011, 20:39
av Noelredding
Kom precis hem från en inspelning med jazztrion faktiskt...

Körde en kondningsmick (kommer inte ihåg namn men tror det var någon billigare typ) vid diskantsidans F-hål (en bit ifrån) och en SM57 i brist på annat vid greppbrädan. Resultatet blev förvånansvärt bra, nog det bästa kontraljud jag har haft på en inspelning.

Postat: lör 29 okt 2011, 19:56
av Stefanson
http://soundcloud.com/nikk-gibson/baby-blue-eyes

AKG c3000 ca. 1dm framför f-hålet på G-sidan.

Postat: sön 30 okt 2011, 00:08
av MatsD
Jag har kört slut på mina finlurar så jag sitter med crap och lyssnar. Kan därför inte uttala mig riktigt om ljudet. Däremot är det hatten av för låten, stuket. rubbet. Kanon! När kommer plattan?

/Mats D

Postat: sön 30 okt 2011, 01:03
av Chupacaps
Neumann tlm 103 låter grymt bra! (till min bas iaf). När-micar man är man inte så beroende av hur rummet låter, så har det iaf varit för mig. Placerar micen några få cm från stallet.

Ett annat klassiskt kontraknep är ju att ta en stormembran till stallet och en till greppbrädan.



Har hört att många använder enbart en Ehrlund eller en Schertler Dyn-B med lyckat resultat, har inte testat själv än. Även DPA 4099 förekommer, har själv ingen studioerfarenhet av den heller.

Postat: sön 30 okt 2011, 02:01
av Jan Hellman
Chupacaps skrev:Har hört att många använder enbart en Ehrlund eller en Schertler Dyn-B med lyckat resultat, har inte testat själv än. Även DPA 4099 förekommer, har själv ingen studioerfarenhet av den heller.
En grej som jag brukar göra är att köra en Ehrlund vid stallet efter att ha provat fram en sweet spot och sen en KM184 vid halsklacken eller strax däröver lutad lite i linje med greppbrädan. Brukar bli bra. Då får man fin botten och kärna i ljudet från Ehrlund-micken och strängljud från småmembranaren.

Har inte testat en Schertler Dyn-B tyvärr men Ehrlund-micken är riktigt bra.

//Jan