Smäck!

Diskussioner om kontrabasar
Ben Dee
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 16:22
Ort: Norrköping

Smäck!

Inlägg av Ben Dee »

Råkade ut för en obehaglig överraskning med orkesterns investering. Skulle öva lite och när jag kom till rummet där kontran förvaras hängde strängar, stall och stränghållare i luften. Vajern, som jag trodde det var, som håller fast stränghållaren i botten, hade helt sonika gått av.

När jag sedan undersökte den visade det sig att den var gjord av plast. Hur kan man tillverka dylik sekunda? Den del som kanske utsätts för den hårdaste påfrestningen är hela instrumentets svagaste länk. Konfererade med sångaren och en av de två praktiskt lagda i orkestern. Ska ersätta den med riktig wire imorgon.

Basen är en O.M. Mönnich, nytillverkad variant som vad jag förstår sätts ihop i Tyskland av virke som sågas i Asien. Företaget har vad jag vet någon sorts koppling till Thomann, fast vi köpte den av en lokal musikhandlare. Smäck!

Tur att det inte hände på scen i lördags...
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Nej, jag är högerkristen.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Ben Dee: Förstår inte hur de ens kunde komma på tanken att tillverka stränghållarsenan av plast.

Stränghållarsenan (gjord av en stålwire) på min 2:a bas gick av för ett tjugotal år sedan. Jag vaknade av smällen.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Ben Dee
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 16:22
Ort: Norrköping

Inlägg av Ben Dee »

Fredrik68 skrev: Jag vaknade av smällen.
Tror dig! Utgår att det i mitt fall måste ha hän nån gång då ingen var hemma...
Skriv svar