Vad är det för metallbitar mellan strängen och stallet?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Vad är det för metallbitar mellan strängen och stallet?

Inlägg av hitman »

När jag köpte min kontra (begagnad) så satt det små metallbitar, knappa centimetern långa, mellan A- och D-strängen och stallet.

Vad är det för nå´t? Skall man ha sådana under varje sträng?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Vargtonsdämpare?
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Vad är det för metallbitar mellan strängen och stallet?

Inlägg av Matte »

hitman skrev:När jag köpte min kontra (begagnad) så satt det små metallbitar, knappa centimetern långa, mellan A- och D-strängen och stallet.

Vad är det för nå´t? Skall man ha sådana under varje sträng?
Hållare till kontakt/piezomickar?

Bild
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Re: Vad är det för metallbitar mellan strängen och stallet?

Inlägg av KontraKurt »

hitman skrev:När jag köpte min kontra (begagnad) så satt det små metallbitar, knappa centimetern långa, mellan A- och D-strängen och stallet.

Vad är det för nå´t? Skall man ha sådana under varje sträng?
Det där är stränghöjare. Jag fick ett par sådana av John Larsson, gammal basreparatör i Stockholm, som inte är med oss längre. När man önskar korrigera strängens höjd en liten aning för att exempelvis motverka att strängen slamrar mot greppbrädan så kan man använda sådana.

Det är ingenting man "ska" ha utan ett hjälpmedel i nödsituation.
Prova att slacka på D- och A-strängarna så att du kan ta bort bitarna. Stäm upp igen och provspela. Möjligt då att du får slammer när du spelar.

Personligen gillar jag inte pillerbitar av det där slaget och anser att man skall försöka ha trä direkt under sträng. Vill man inte ha dem där kan man lägga tunt fanér av motsvarande tjocklek, lika stort som varje stallfot, och höja stallet så slipper man metallbitarna. (Fanérbitar påverkar inte ljudet alls). Då får du eventuellt kompensera för hög G- och E-sträng genom att försiktigt fila ned skårorna för dessa strängar i stallet med fin nålfil som passar i skårorna.

Glöm inte mjuk blyerts i alla stallskåror innan du lägger på strängarna igen. Mjuk blyerts finns från 2B till 9B varav 9 är mjukast. Denna blyertspenna hittar du i en konstnärsshop. Köp en penna och dela med kompisar. En liten stump räcker livet ut för en basist.
.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Inga frågor är för svåra för PB, här får man veta allt!

Tack för insiktsfullt svar, skall testa ikväll att ta bort dom.
Skriv svar