Hjälp mig att välja förstärkare

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

dereborn skrev:
BBQV skrev:Mesa/Boogie WalkAbout. Dyr, men satan så bra!
+1 på den. En valfri tks-låda under, så är du hemma!
instämmer till fullo!
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Re: Hjälp mig att välja förstärkare

Inlägg av KontraKurt »

Putteblues skrev:Hej på er alla!
Jag vill köpa ny förstärkare. Gärna något som jag kan köra både Elbas och Kontra på.

Dessa funderar jag på:
Markbass 102p (om jag skall köpa till låda: Vilken? )
TC RH450 Combo2x10 + 2x12 låda
AI ten2
EA

Om någon har andra förslag så låt mig veta.
Testade lite GK´s i helgen men ingenting som jag fastnade för.

Då jag kommer att alternera El och Kontra så kanske 2 kanaler är att föredra?
Måste man ha preamp?( Det sitter en Realist under stallet)
Behöver kunna spela relativt ljudstarkt för att höras bland : Trummis, två gittarister samt en munspelare.

Vad hade ni valt i mitt ställe?
Är ruskigt grön på kontragrejer.

Tacksam för förslag
Det här är ingen generell fråga. Det är inga kontrabasfrågor. Om vi bortser från de serieproducerade basarna, som borde vara någorlunda lika varandra, så är ju kontrabasar per definition högst individuella instrument (jämför Steinway flyglar som också serieproduceras men ingen låter likt en annan). I och med att basar är så olika så kan man aldrig generellt säga att den och den strängen är bäst eller att en viss förstärkare är bättre än andra. Man måste prova sig fram. Ta med basarna och testa i en musikaffär är mitt råd.

Du säger att du testat en Gallien Kreuger och inte fattade tycke. Det är en väldigt uppskattad förstärkare hos många namnkunniga jazzbasister.

Du har med AI på din lista. Jag kör själv en Acoustic Image Clarus+ Ten2 (2-kanaler) som låter mycket bra. Fördelen med 2 kanaler är att man kan mixa exempelvis en pickup med en kondensatormikrofon eller två olika mickar/pickuper som hämtar ljudet från olika ställen på basen. Jag sträver efter ett så akustiskt sound som möjligt och är inte ute efter höga ljudvolymer, i första hand. Har dock märkt att min AI inte vill vara med på väldigt höga ljudvolymer när någon annan basist rattar upp volymen och då måste man satsa på en Ten2 EXTENSION (extra kabinett) för att nå det målet.

Du kan nog stryka AI från listan med de krav du har.
.
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

ett generellt stalltips är att ha en bra topp, i ditt fall förslagsvis en 2 kanals, och 2 olika lådor (som kan liras sep. eller båda) för att täcka allt mellan lounge-och club - gigen. Lirar du arenagig och festivaler så slipper du väl förmodligen fundera utan är då hänvisad till det som står på scen.
Vill du ta en seriös diskussion inom området micka upp /förstärka kontra så har jag lååång erfarenhet och mycket kuskap och du är du välkommen att slå en signal.
james_whife
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:38
Ort: Skurup

Inlägg av james_whife »

Jag kör på en Phil Jones Bass - Super Flight Case. Funkar fantastiskt bra till både kontrabas och elbas.

http://www.philjonespuresound.com/products/?id=11
Skriv svar