Sida 1 av 1

Hjälp till med mitt projektarbete!

Postat: fre 18 feb 2011, 21:49
av Noelredding
Hej!

Håller på med ett projektarbete om kontrabasar och deras klang.

Hur kan du då hjälpa till i detta?

JO!

1. Lirka dig in på http://www.myspace.com/eirikskontrabasar
2. Lyssna igenom kontra 1, 2 och 3
3. Begrunda lite, kanske lyssna igenom igen
4. Skriv i tråden och rangordna basarna! Ha gärna med en liten motiveringen till varför du tyckte att den du valde som nr 1 lät bäst!
5. Ange om du är kontrabasist eller elbasist med!

Sedan får du inte glömma att lyssna på när Johannes Parkler från Malmös Symfoniorkester spelar alldeles umärkt stråkbas :)

Tack på förhand!

// Eirik


Moderatorer: Ursäkta att jag postat två trådar, men vill gärna att både elbasister och kontrabasister är med!

Postat: lör 19 feb 2011, 22:43
av Noelredding
Inga kontrabasister som är intresserade av kontrabasar? :lol:

Postat: sön 20 feb 2011, 11:09
av Bengan
Nr 3 lät bäst i min mening, Jag gillar när basen är djup och mullig och denna kom närmast det.

tvåa blev nr2 för att knorret kom fram bäst där.

Jag är nästan enbart kontrabasist.

Postat: sön 20 feb 2011, 12:40
av Fredrik68
Jag svarar som Bengan. Även om bas nummer 1 också var ganska bra.

Postat: sön 20 feb 2011, 13:45
av edvin
1. nummer tre
2. nummer ett
3. nummer två

känns som att klangerna har väldigt mycket med mickplaceringen och och inspelningen att göra, och subbasen försvårar lyssnandet enormt! Gött lirat för övrigt!
edit: är kontrabasist främst just nu i alla fall, spelar och har spelat mycket elbas också

Postat: sön 20 feb 2011, 14:08
av MartinB
Svårt detta. Är rummet du sitter i dämpat med någon form av basfällor? Jag tycker att nr 3 låter som bäst material att arbeta med, men om vi ska prata vad som låter bast bara såhär skulle jag säga 1.

Dock så saknar nr3 av slap:et mot brädan, men det skulle man kunna blenda in, genom att t.ex. skära bort all bummelbas ur nr2 och lägga till nr 3.

Nybörjare på kontra, men har snart gått ut ljudteknik på gymnasiet. :lol:

Skulle man kunna få reda på hur du spelat in? i mitt projektarbete (att spela in allt möjligt) tänkte jag försöka ge mig på att spela in min kontra, även om den låter skit akustikst...

Postat: sön 20 feb 2011, 15:46
av Noelredding
psykopatsak skrev:Svårt detta. Är rummet du sitter i dämpat med någon form av basfällor? Jag tycker att nr 3 låter som bäst material att arbeta med, men om vi ska prata vad som låter bast bara såhär skulle jag säga 1.

Dock så saknar nr3 av slap:et mot brädan, men det skulle man kunna blenda in, genom att t.ex. skära bort all bummelbas ur nr2 och lägga till nr 3.

Nybörjare på kontra, men har snart gått ut ljudteknik på gymnasiet. :lol:

Skulle man kunna få reda på hur du spelat in? i mitt projektarbete (att spela in allt möjligt) tänkte jag försöka ge mig på att spela in min kontra, även om den låter skit akustikst...
Hej!

Rummet är... ja, vad ska man kalla det? Ungefär ett vanligt klassrum fast något mindre. Inte dämpat eller särskilt lämpat för inspelning egentligen, dock så var studion i skolan helt överbefolkad så jag fick nöja mig med denna sal.

Har spelat in med en såndär liten portabel Roland Edirol 1,5 meter mitt framför basen. Såhär brukar man väl dock inte göra i studiosammanhang. Senast jag spelade in använde jag en kondensatormick någon decimeter från f-hålet på diskantsidan och en sm57a över greppbrädan för att fånga klick och strängljud. Vet inte helt om det är så man brukar göra men ljudet blev faktiskt väldigt bra.

Tack för input!

/ Eirik

Postat: sön 20 feb 2011, 15:53
av Noelredding
edvin skrev:1. nummer tre
2. nummer ett
3. nummer två

känns som att klangerna har väldigt mycket med mickplaceringen och och inspelningen att göra, och subbasen försvårar lyssnandet enormt! Gött lirat för övrigt!
edit: är kontrabasist främst just nu i alla fall, spelar och har spelat mycket elbas också
Jo, kunde kanske EQ:at bort lite subbas, men ville inte mixtra med inspelningarna allt för mycket.
Fast tycker att inspelningarna faktiskt låter mycket nära till hur basarna låter "IRL".

Tack för input!

/ Eirik

Postat: sön 20 feb 2011, 18:07
av MartinB
Jag tyckte väl att det blev lite resonans med rummet här och där.

Så, det var olika basar? Jag trodde det var olika inspelningsätt. :lol:

Postat: sön 20 feb 2011, 19:46
av Noelredding
psykopatsak skrev:Jag tyckte väl att det blev lite resonans med rummet här och där.

Så, det var olika basar? Jag trodde det var olika inspelningsätt. :lol:
Hehe, nix!

Postat: sön 20 feb 2011, 21:56
av Noelredding
Ja! Då tycker jag att jag har fått in nog med svar för att känna mig nöjd, både från PB och "IRL" :)

Basarna då jaaa...

BAS NR. 1!

Bild

Min baslärare Per Ekmans kontra. Om man ser på material och kontruktion så är det absolut den "finaste" basen i testet. Även min favorit, p.g.a. dess mörka och fina klang. År och byggare tyvärr okänd, men vi vet att en reparation har varit utförd på den i 1946. Dock kan man se på basen att den är av en respektabel ålder. Helträ.

Hittades för övrigt av Per i en musikskolas källare och köptes för nästan ingenting. :)

BAS NR. 2!

Bild

Testets "dassbas". Plywoodkontra av märket Framus. Antagligen från mitten av 1900-talet. Den jag personligen gillar sämst eftersom klangen är basfattig och ganska nasal. Lite charmig på sitt eget lilla vis. Väldigt fin att lira rockabillyslapping på, men låter hemskt med stråke.

BAS NR. 3!

Bild

Min egen kontra. En Boosey & Hawkes "Golden Strad" byggd i Ungern. Ingen aning om årtal men kan gissa på mitten av 1900-talet den med. Granlock med plywood i sidor och rygg. Har en ganska schysst klang även om jag tycker att den är lite plonkig på vissa toner och har en ganska okontrollerad lågbas. Har även en väldigt tjock hals vilket gör den lite okomfortabel. Låter schysst med stråke fast desto sämre till rockabillyslap.

Postat: sön 20 feb 2011, 22:43
av MartinB
jaa, inte hör folk fel på kvalitét i alla fall. :D

Postat: sön 20 feb 2011, 23:28
av Noelredding
psykopatsak skrev:jaa, inte hör folk fel på kvalitét i alla fall. :D
Haha!

Det var faktiskt väldigt överraskande med resultatet från undersökningen.

Av 30 pers så tyckte 10 (33.33%) att bas 1 var bäst, 3 (10%) att bas 2 var bäst och 17 (56.66%) att bas 3 var bäst. Tydligen så tycker de flesta att min skruttkontra låter bäst, något som jag verkligen inte väntade mig. I min värld var det inga som helst tvivel om att bas 1 var den överlägsna, även då jag lyssnar på inspelningarna. Kul med oväntade resultat!

Nu kanske det hade blivit ett annat resultat om jag t.ex. spelade i ett bandsammanhang eller om jag spelat in det på något annat vis, men tycker ändå att min lilla hobbyundersökning är rätt kul :)

Postat: sön 20 feb 2011, 23:35
av MartinB
den första låter ju finast (främst jämnast) som den är, men nummer tre har bättre tryck, men lite ojämnare.

väldigt intressant test. Nummer två låter precis som min plywood, så det kan vi fastställa är ett riktigt plywoodljud iaf.

Postat: mån 21 feb 2011, 10:29
av epa
Jag gillade ettan bäst, men 3an lät "finast" ... mao... jag skulle hellst lira på 1an för den låter murkare och fetare, men skulle nog hellre ha in nån som spelar på 3an i studion för den låter tydligare..

1 var dessutom snyggast ju...

Postat: mån 21 feb 2011, 10:58
av Liten
1
3
2

Har ju inte spelat nå kontra på länge, men ettan passade min smak bäst. Kändes mer scoopad i soundet än 3:an men hade lite tydligare röst. Annars var 3:an också bra! :)

Postat: tor 17 mar 2011, 22:32
av MartinB
hmm, låten du spelar här, vad e de för nåt? Jag har hört samma låt flera gånger nu..

Postat: tor 17 mar 2011, 22:41
av Noelredding
psykopatsak skrev:hmm, låten du spelar här, vad e de för nåt? Jag har hört samma låt flera gånger nu..
OJ!

Glömde skriva att jag snodde stycket (med några mindre modifikationer) från någon hemsida där man kunde jämföra olika strängar och hur dom lät, tyckte det var bra då man kunde höra skillnaderna hos basarna tydligt. Nu har jag ju givetvis glömt vad hemsidan heter men den har iaf cirkulerat här på PB i olika trådar. Alltså inte jag som skrivit det!

Lyckligtvis kom jag ihåg att ha credits med i själva arbetet :)

Postat: fre 18 mar 2011, 11:41
av Nyasu
Vilken skum greppbräda på den tredje.

Postat: fre 18 mar 2011, 12:00
av MartinB
Noelredding skrev:
psykopatsak skrev:hmm, låten du spelar här, vad e de för nåt? Jag har hört samma låt flera gånger nu..
OJ!

Glömde skriva att jag snodde stycket (med några mindre modifikationer) från någon hemsida där man kunde jämföra olika strängar och hur dom lät, tyckte det var bra då man kunde höra skillnaderna hos basarna tydligt. Nu har jag ju givetvis glömt vad hemsidan heter men den har iaf cirkulerat här på PB i olika trådar. Alltså inte jag som skrivit det!

Lyckligtvis kom jag ihåg att ha credits med i själva arbetet :)
haha, då var det där jag hörde det! Sidan finns under strängdelen på TalkBass.com

:lol:

Postat: fre 18 mar 2011, 12:27
av Noelredding
Nyasu skrev:Vilken skum greppbräda på den tredje.
Mja, lönn är väl inte särskilt skumt?

Postat: fre 18 mar 2011, 17:45
av KontraKurt
Lyssnade flera gånger på 1 och 3 och hade väldigt svårt att bestämma mig. Måste jag välja så blir det nog 3 (trots facit).

Nr 2 hade för lång efterklang.

Det låter som om dom är inspelade i olika rum. Men du har ju förklarat hur du gjort.

Spelar enbart kontrabas.
.

Postat: sön 20 mar 2011, 11:22
av Gunk
Vad är det för strängar på bas nummer tre? Mysig ton...!

Postat: sön 20 mar 2011, 11:23
av Noelredding
Gunk skrev:Vad är det för strängar på bas nummer tre? Mysig ton...!
Evah Pirazzis!