Hjälp till med mitt projektarbete!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Hjälp till med mitt projektarbete!

Inlägg av Noelredding »

Hej!

Håller på med ett projektarbete om kontrabasar och deras klang.

Hur kan du då hjälpa till i detta?

JO!

1. Lirka dig in på http://www.myspace.com/eirikskontrabasar
2. Lyssna igenom kontra 1, 2 och 3
3. Begrunda lite, kanske lyssna igenom igen
4. Skriv i tråden och rangordna basarna! Ha gärna med en liten motiveringen till varför du tyckte att den du valde som nr 1 lät bäst!
5. Ange om du är kontrabasist eller elbasist med!

Sedan får du inte glömma att lyssna på när Johannes Parkler från Malmös Symfoniorkester spelar alldeles umärkt stråkbas :)

Tack på förhand!

// Eirik


Moderatorer: Ursäkta att jag postat två trådar, men vill gärna att både elbasister och kontrabasister är med!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Inga kontrabasister som är intresserade av kontrabasar? :lol:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Nr 3 lät bäst i min mening, Jag gillar när basen är djup och mullig och denna kom närmast det.

tvåa blev nr2 för att knorret kom fram bäst där.

Jag är nästan enbart kontrabasist.
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Jag svarar som Bengan. Även om bas nummer 1 också var ganska bra.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

1. nummer tre
2. nummer ett
3. nummer två

känns som att klangerna har väldigt mycket med mickplaceringen och och inspelningen att göra, och subbasen försvårar lyssnandet enormt! Gött lirat för övrigt!
edit: är kontrabasist främst just nu i alla fall, spelar och har spelat mycket elbas också
grejor
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Svårt detta. Är rummet du sitter i dämpat med någon form av basfällor? Jag tycker att nr 3 låter som bäst material att arbeta med, men om vi ska prata vad som låter bast bara såhär skulle jag säga 1.

Dock så saknar nr3 av slap:et mot brädan, men det skulle man kunna blenda in, genom att t.ex. skära bort all bummelbas ur nr2 och lägga till nr 3.

Nybörjare på kontra, men har snart gått ut ljudteknik på gymnasiet. :lol:

Skulle man kunna få reda på hur du spelat in? i mitt projektarbete (att spela in allt möjligt) tänkte jag försöka ge mig på att spela in min kontra, även om den låter skit akustikst...
/Martin
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

psykopatsak skrev:Svårt detta. Är rummet du sitter i dämpat med någon form av basfällor? Jag tycker att nr 3 låter som bäst material att arbeta med, men om vi ska prata vad som låter bast bara såhär skulle jag säga 1.

Dock så saknar nr3 av slap:et mot brädan, men det skulle man kunna blenda in, genom att t.ex. skära bort all bummelbas ur nr2 och lägga till nr 3.

Nybörjare på kontra, men har snart gått ut ljudteknik på gymnasiet. :lol:

Skulle man kunna få reda på hur du spelat in? i mitt projektarbete (att spela in allt möjligt) tänkte jag försöka ge mig på att spela in min kontra, även om den låter skit akustikst...
Hej!

Rummet är... ja, vad ska man kalla det? Ungefär ett vanligt klassrum fast något mindre. Inte dämpat eller särskilt lämpat för inspelning egentligen, dock så var studion i skolan helt överbefolkad så jag fick nöja mig med denna sal.

Har spelat in med en såndär liten portabel Roland Edirol 1,5 meter mitt framför basen. Såhär brukar man väl dock inte göra i studiosammanhang. Senast jag spelade in använde jag en kondensatormick någon decimeter från f-hålet på diskantsidan och en sm57a över greppbrädan för att fånga klick och strängljud. Vet inte helt om det är så man brukar göra men ljudet blev faktiskt väldigt bra.

Tack för input!

/ Eirik
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

edvin skrev:1. nummer tre
2. nummer ett
3. nummer två

känns som att klangerna har väldigt mycket med mickplaceringen och och inspelningen att göra, och subbasen försvårar lyssnandet enormt! Gött lirat för övrigt!
edit: är kontrabasist främst just nu i alla fall, spelar och har spelat mycket elbas också
Jo, kunde kanske EQ:at bort lite subbas, men ville inte mixtra med inspelningarna allt för mycket.
Fast tycker att inspelningarna faktiskt låter mycket nära till hur basarna låter "IRL".

Tack för input!

/ Eirik
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Jag tyckte väl att det blev lite resonans med rummet här och där.

Så, det var olika basar? Jag trodde det var olika inspelningsätt. :lol:
/Martin
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

psykopatsak skrev:Jag tyckte väl att det blev lite resonans med rummet här och där.

Så, det var olika basar? Jag trodde det var olika inspelningsätt. :lol:
Hehe, nix!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Ja! Då tycker jag att jag har fått in nog med svar för att känna mig nöjd, både från PB och "IRL" :)

Basarna då jaaa...

BAS NR. 1!

Bild

Min baslärare Per Ekmans kontra. Om man ser på material och kontruktion så är det absolut den "finaste" basen i testet. Även min favorit, p.g.a. dess mörka och fina klang. År och byggare tyvärr okänd, men vi vet att en reparation har varit utförd på den i 1946. Dock kan man se på basen att den är av en respektabel ålder. Helträ.

Hittades för övrigt av Per i en musikskolas källare och köptes för nästan ingenting. :)

BAS NR. 2!

Bild

Testets "dassbas". Plywoodkontra av märket Framus. Antagligen från mitten av 1900-talet. Den jag personligen gillar sämst eftersom klangen är basfattig och ganska nasal. Lite charmig på sitt eget lilla vis. Väldigt fin att lira rockabillyslapping på, men låter hemskt med stråke.

BAS NR. 3!

Bild

Min egen kontra. En Boosey & Hawkes "Golden Strad" byggd i Ungern. Ingen aning om årtal men kan gissa på mitten av 1900-talet den med. Granlock med plywood i sidor och rygg. Har en ganska schysst klang även om jag tycker att den är lite plonkig på vissa toner och har en ganska okontrollerad lågbas. Har även en väldigt tjock hals vilket gör den lite okomfortabel. Låter schysst med stråke fast desto sämre till rockabillyslap.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

jaa, inte hör folk fel på kvalitét i alla fall. :D
/Martin
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

psykopatsak skrev:jaa, inte hör folk fel på kvalitét i alla fall. :D
Haha!

Det var faktiskt väldigt överraskande med resultatet från undersökningen.

Av 30 pers så tyckte 10 (33.33%) att bas 1 var bäst, 3 (10%) att bas 2 var bäst och 17 (56.66%) att bas 3 var bäst. Tydligen så tycker de flesta att min skruttkontra låter bäst, något som jag verkligen inte väntade mig. I min värld var det inga som helst tvivel om att bas 1 var den överlägsna, även då jag lyssnar på inspelningarna. Kul med oväntade resultat!

Nu kanske det hade blivit ett annat resultat om jag t.ex. spelade i ett bandsammanhang eller om jag spelat in det på något annat vis, men tycker ändå att min lilla hobbyundersökning är rätt kul :)
Senast redigerad av Noelredding den sön 20 feb 2011, 23:42, redigerad totalt 1 gånger.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

den första låter ju finast (främst jämnast) som den är, men nummer tre har bättre tryck, men lite ojämnare.

väldigt intressant test. Nummer två låter precis som min plywood, så det kan vi fastställa är ett riktigt plywoodljud iaf.
/Martin
Användarvisningsbild
epa
Medlem+
Inlägg: 547
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 10:46
Ort: eskilstuna

Inlägg av epa »

Jag gillade ettan bäst, men 3an lät "finast" ... mao... jag skulle hellst lira på 1an för den låter murkare och fetare, men skulle nog hellre ha in nån som spelar på 3an i studion för den låter tydligare..

1 var dessutom snyggast ju...
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

1
3
2

Har ju inte spelat nå kontra på länge, men ettan passade min smak bäst. Kändes mer scoopad i soundet än 3:an men hade lite tydligare röst. Annars var 3:an också bra! :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

hmm, låten du spelar här, vad e de för nåt? Jag har hört samma låt flera gånger nu..
/Martin
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

psykopatsak skrev:hmm, låten du spelar här, vad e de för nåt? Jag har hört samma låt flera gånger nu..
OJ!

Glömde skriva att jag snodde stycket (med några mindre modifikationer) från någon hemsida där man kunde jämföra olika strängar och hur dom lät, tyckte det var bra då man kunde höra skillnaderna hos basarna tydligt. Nu har jag ju givetvis glömt vad hemsidan heter men den har iaf cirkulerat här på PB i olika trådar. Alltså inte jag som skrivit det!

Lyckligtvis kom jag ihåg att ha credits med i själva arbetet :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Vilken skum greppbräda på den tredje.
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Noelredding skrev:
psykopatsak skrev:hmm, låten du spelar här, vad e de för nåt? Jag har hört samma låt flera gånger nu..
OJ!

Glömde skriva att jag snodde stycket (med några mindre modifikationer) från någon hemsida där man kunde jämföra olika strängar och hur dom lät, tyckte det var bra då man kunde höra skillnaderna hos basarna tydligt. Nu har jag ju givetvis glömt vad hemsidan heter men den har iaf cirkulerat här på PB i olika trådar. Alltså inte jag som skrivit det!

Lyckligtvis kom jag ihåg att ha credits med i själva arbetet :)
haha, då var det där jag hörde det! Sidan finns under strängdelen på TalkBass.com

:lol:
/Martin
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Nyasu skrev:Vilken skum greppbräda på den tredje.
Mja, lönn är väl inte särskilt skumt?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Lyssnade flera gånger på 1 och 3 och hade väldigt svårt att bestämma mig. Måste jag välja så blir det nog 3 (trots facit).

Nr 2 hade för lång efterklang.

Det låter som om dom är inspelade i olika rum. Men du har ju förklarat hur du gjort.

Spelar enbart kontrabas.
.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Vad är det för strängar på bas nummer tre? Mysig ton...!

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Gunk skrev:Vad är det för strängar på bas nummer tre? Mysig ton...!
Evah Pirazzis!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Skriv svar