Harts

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Harts

Inlägg av MartinB »

Jag köpte just på rekommendation harts av märket Pops till mitt kontrabasserande. Ska börja knepa och knåpa med stråke. Men när jag sedan skulle applicera det på min stråke (en billig syntethistoria) så märkte jag att locken inte gick att stänga helt. Irriterat försökte jag rätta till felet, och till slut lyckades jag. Mycket krångligt, och jag förstår varför burken var öppen när de tog fram den till mig hos Gottfrig Johansson i stockholm, och varför den sedan var öppen efter att jag stängt den och lagt den i väskan på vägen hem. Tänkte inte mer på det förräns jag försökte få fast nåt på stråken (Kom ihåg att jag har aldrig gjort detta förut). Då insåg jag att "Jävlar vad hårt det var", och att ingenting fastnade. Efter kanske 10-20 drag började stråken greppa strängen, med ett jävla övertonsgnissel.

Då gick det upp ett ljus för mig. Hartset kanske har torkat?
/Martin
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

När man tänker "jävlar vad hårt det var" ang. pops är något rejält fel. Pops är väldigt mjukt. Förmodligen har burken varit öppen sen dinosauriernas tid i butiken. Gå tillbaka med den och säg att du vill ha en ny, man kan inte sälja torkat harts, det är som att sälja sur mjölk.

När du sedan har ett stycke färskt harts, var noga med att stänga locket när du lägger den i väskan. Pops smälter när det blir varmt, och det är inte mycket värme som behövs, och att få bort harts ur din väska är ett helvete.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Misstänkte det. Tack för bekräftelsen, man vill ju inte gå in och klaga utan att veta vad man ska klaga på. Ska ordna det imorrn. Tur att jag sparade kvittot.

Och tack för varningen... blir nog "Ja Tack" till påse. :)
/Martin
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Du kommer förstå skillnaden direkt när du får tag i en ordentlig burk. :)

Vad får man betala för en burk Pops i Sverige?
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

193kr ville de ha. tyckte det verkade lite mycket, men tror inte jag kommer vara någon storförbrukare på ett bra tag.
/Martin
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Det var faktiskt dyrt. En burk harts brukar som regel inte ta slut. Antingen köper man en ny färsk, eller så tappar man bort den. En kollega till mig har haft samma burk harts i fyra år, och han spelar i princip dagligen.
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Inlägg av Orson »

Det finns en tråd här om var man köper det färskaste popset. Köp där så blir det lättare att spela med stråke helt plötsligt. Det är svårt att spela ändå och fel med grejer blir det inte lättare.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=44347
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Orson skrev:Det finns en tråd här om var man köper det färskaste popset. Köp där så blir det lättare att spela med stråke helt plötsligt. Det är svårt att spela ändå och fel med grejer blir det inte lättare.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=44347
Ja, och kostar det nästan 200 för en burk harts i Sverige är det tillochmed billigare där, nu när dollarn är låg.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Herren på gottfrid förklarade barskt för mig att jag gjorde fel med hartset, och att man skulle skrapa fram lite vitt puder, för det är det som fäster på en stråke. Med tonfall som om jag var en idiot. Men det trodde jag inte, men jag hartsade på ännu mer på min stråke hemma och nu tar den och låter som sig bör. Eller ja, jag har nog bland världens sämsta stråkar på en ganska dålig bas, så det låter mest raspigt, men i rätt ton iaf.
/Martin
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Gottfrid låter som han är violinist. På bas ska man inte skrapa fram något pulver. Särskilt inte på pops, det är bara att smeta på.
Vad har du för stråke?
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

nån billig historia som kom med basen. Verkar sitta fiskelina istället för riktigt hår på den. Basen är en plywoodgrej från Thomann. Med stålsträngar. ganska klonkig.
/Martin
Användarvisningsbild
epa
Medlem+
Inlägg: 547
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 10:46
Ort: eskilstuna

Inlägg av epa »

Jag köpte detta hartzet, tycker det är bra... är iofs inte nått proffs... men sjukt bra emot det andra jag hadde...
http://www.thomann.de/se/petz_bass_soli ... medium.htm

och denna stråken:
http://www.thomann.de/se/alfred_stingl_ ... eutsch.htm

Det funkade väldigt bra för mig, när jag bytte från thomann-stråken som ingick med basen så bara lät det bra direkt, säkert inte nån värsting men den verkar ju rätt okej iaf...

Det är kul men nu har nog stråken hängt på väggen i nästan ett år...
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Jag skulle nog avrått andra från gottfrid om jag hade fått en sån behandling. Man behöver ingen manual för att stryka på harts
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Nej, gottfrids är inte min favoritaffär, men de är en av de få som har klassiska grejer. Generellt anser jag att de inte kan nåt speciellt och tar överpris.
/Martin
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Ligger den i Stockholm eller?
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Precis. Mitt i stan, vilket är deras enda fördel egentligen. T-plan under konserthuset.

Skall dock nämnas att en av de som jobbar där är jättetrevlig, men inte heller särskillt bra på just kontrabasar.
/Martin
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Ett alternativ till pops är Nyman. Det funkar bra för mig, men man måste se till att det är nymans bas-harts man köper och inte något fiolharts.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Daionsavage skrev:Ett alternativ till pops är Nyman. Det funkar bra för mig, men man måste se till att det är nymans bas-harts man köper och inte något fiolharts.
Ja, men Nymans har helt andra egenskaper än Pops, så de kan inte ersätta varandra.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Smygbas skrev:
Daionsavage skrev:Ett alternativ till pops är Nyman. Det funkar bra för mig, men man måste se till att det är nymans bas-harts man köper och inte något fiolharts.
Ja, men Nymans har helt andra egenskaper än Pops, så de kan inte ersätta varandra.
Nu känner jag mig lite ovetande... vad kan man göra med det ena som man inte kan göra med det andra?
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Nymans fungerar bra för mig. Men är som Daionsavage frågande vad som är skillnaden mot Pops.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

pops är jävligt blött och kletigt - lättare att få okej ton, dock väldigt lite trä i den (låter typ "blött"). Nyman ger möjligheten att "skapa" tonen på ett annat sätt enligt mig, men när det är torrt på vintern så är det för hårt. Jag rekommenderar Kolstein efter att ha provat Pops nyman och kolstein.
grejor
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Daionsavage skrev:
Smygbas skrev:
Daionsavage skrev:Ett alternativ till pops är Nyman. Det funkar bra för mig, men man måste se till att det är nymans bas-harts man köper och inte något fiolharts.
Ja, men Nymans har helt andra egenskaper än Pops, så de kan inte ersätta varandra.
Nu känner jag mig lite ovetande... vad kan man göra med det ena som man inte kan göra med det andra?
I grund och botten kan man nog göra samma sak, men om jag skulle åka till en affär för att köpa Pops och dom sa "tyvärr, ingen Pops. Men vi har Nymans", så skulle jag åkt till en annan affär och köpt Pops. Jag tycker att det är mycket lättare att spela med Pops. Det är mest det jag menar, att om man gillar ett av dom så är det andra inte en ersättning.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Själv har jag typ alltid kört med Nymans som jag är väldigt nöjd med, men nu blir man lite sugen att prova Pops... :D
Dock lirar jag inte så mycket stråk-kontra längre...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Thomastiks harts är bra. Hårt, fast det luktar gudomligt. :)

Tony Levin FTW!
grebneke
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 09 feb 2011, 12:57

Inlägg av grebneke »

Om du har gammalt torrt Pops i stråken så behöver du:

- köpa nytt färskt, lämpligen från http://www.bassrosin.com
- tvätta ur det gamla hartset ur stråken med hjälp av T-sprit, gammal tandborste och trasa:

Spänn ner stråken så taglet är ganska löst. Häll t-sprit i flaskans kork. Doppa tandborsten och gnugga in spriten i taglet. Var generös med spriten. T-spriten löser det gamla hartset. När taglet är mättat, kläm om taglet på bägge sidor med trasan och gnugga för att få bort så mkt sprit-harts-blandning som möjligt. Är där mkt harts kan proceduren behöva upprepas.

Akta lacken på stråken, håll den vinklad så taglet är under eller vid sidan av stången. När du fått bort hartset, låt torka någon timme, sen är du redo att applicera nytt färskt Pops.
Skriv svar