Göra sina egna sensträngar[Projekt påbörjat, med bilder!]

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Göra sina egna sensträngar[Projekt påbörjat, med bilder!]

Inlägg av Smygbas »

Är det någon som har försökt sig på detta? Såg att dom sålde tarm, till korv, på affären där jag brukar handla mat, och fick tanken att tvinna sina egna strängar. Det är dock fårtarm man gör strängar av, och här säljer dom gristarm.

Lite länkar, om folk som gör sina egna strängar, dock lite tunnare än bassträngar.
http://www.ehow.com/how_4828903_catgut- ... iolin.html
Här påstår författaren att man behöver 64 stycken remsor tarm för att göra en A-sträng till bas. Jävligt mycket tarm...

http://park2.wakwak.com/~penny-arcade/g ... /index.htm

Tänkte ge mig på att köpa ett paket tarm, gör några strängar som prov och sätta dom på en ukulele eller något sånt, och kolla om det blir något.

Om någon har erfarenhet av att göra egna strängar, av alla material, dela gärna med er!
Senast redigerad av Smygbas den tis 22 feb 2011, 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Ha ha, coolt. Du måste redovisa resultatet. :D

Kan finnas risk att det inte är så lätt.
Köpte sensträngar från Indien på E-bay för nåt år sedan.
Tre set för 1500kr plus frakt.
De kom i ett litet handsytt kuddfodral och lät...skit.

Enklare är ju att göra de enklare weedwackersträngarna som
låter snarlika. Där köper man bara grästrimmertråd i rätt dimensioner,
färgar, kapar och knyter.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ballt!

Bilddagbok på detta vore kul.
Janne

Inlägg av Janne »

Hm, det är ju nästan så man måste prova. Vore ju coolt med egentillverkade sensträngar till min luta. Kanske funkar med rådjurstarm också.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Har prövat med grästrimmerlina, tyckte det lät bra med pizz, men med stråke var det ren katastrof.

Har iallafall köpt tarm idag, ett litet paket. Låter dom ligga i blöt och trassla upp sig lite över dagen, och börjar pilla imorgon. Får slänga upp lite bilder när det händer något intressant.

Vad rekommenderar du för tjocklek för strängarna på grästrimmerlinan Kandyman?
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Smygbas skrev:Har prövat med grästrimmerlina, tyckte det lät bra med pizz, men med stråke var det ren katastrof.

Har iallafall köpt tarm idag, ett litet paket. Låter dom ligga i blöt och trassla upp sig lite över dagen, och börjar pilla imorgon. Får slänga upp lite bilder när det händer något intressant.

Vad rekommenderar du för tjocklek för strängarna på grästrimmerlinan Kandyman?
De dimensioner som nästan alla "tillverkare" av w.w använder sig av är:

E: 4.3mm
A: 3.3mm
D: 2.7mm
G: 2.3mm

...och vad jag vet använder alla lina av märket "Magnum Gatorline"
med kevlarkärna...vilken inte gör nån skillnad på soundet.

4.3mm lina finns inte i Sverige. 3.9mm är fetast här.
Jag beställde 4.3mm från USA.

E är tyvärr rackarns sladdrig och sustainlös.
Lambert som jag nog avslöjat som ännu en weedwackertillverkare
har dock tillverkat en fetare E-sträng som är spunnen och låter bättre.
Dessutom har de hittat på en helt fantastisk metod att ytbehandla linan
så den ser exakt ut som senor.

Vill dock inte få någon att tro att jag kastar en skugga över weedwackers.
Som ett billigt substitut till senor är de kanonbra.
De ger det där rätta "Thump-Thump"-oldschoolsoundet. och är
enormt lättspelade. :joy

Personligen tycker jag inte de funkar alls till pizz-spel.
Försökte köra Opus Suite 4 med Yngwie Malmsteen, men de hängde
inte alls med i svängarna. :wink:
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Godafton!

Köpte tarmar igår, och lät dom ligga i blöt för att få ut så mycket salt som möjligt, de packas med salt för att hålla.

Jag började med att "klyva" tarmen i två, dels för att en av sidorna jag har läst på sa att man skulle göra då, att tarmen har en jämn sida och en grov sida, och den grova sidan inte passar att göra sträng med. Dock så var mina strängar jämna i texturen, förmodligen för att det är svintarm och inte fårtarm. Dock var det nödvändigt att klyva, eftersom det är lättare att påverka tjockleken på strängen.
För att klyva dom trädde jag på dom på en böjd eker, och klippte rätt igenom.
Bild

Bild
Bild

Efter detta så kapade jag dem till en okej längd, de var cirka tre meter långa ur förpackningen, en kapade jag på hälften, sen delade jag de andra två tarmarna på tre.
Nästa steg blev att knyta fast tarmremsorna på ringar. Jag hade bara tre nyckelringar till spars, så resten blev säkerhetsnålar. Pilligt att få in tarm genom det lilla hålet!
Bild

Tvinna gjorde jag med min borrmaskin, också det med en böjd eker. Tvinnade hårt, kan väl inte säga så mycket mer. Tills det såg ut som en sensträng gör, helt enkelt. När strängen väl var tvinnad, så ville den inte spinna upp sig som man kan tänka sig att dom vill. Den var snällt kvar i sitt tvinnade läge när jag plockade loss den från borrmaskinen.
Bild
Bild

Dom ska nu torka i tre veckor, men i ett uppspänt läge. Hängde tre av dom i en gardinstångskrok, och tre i en lampkrok i mitt tak jag inte använder. För att spänna dom hängde jag plastpåsar med böcker i säkerhetsnålarna. Mellan 2-3 kilo uppskattar jag, beroende på tjockleken på strängen. Ju tjockare sträng, desto tyngre böcker.
Jag gjorde strängar i några olika tjocklekar:
2 st med en remsa
1 st med två
2 st med tre
1 st med fyra

De med en remsa passar nog som E-sträng på en fiol (ljusaste), den med två remsor en hög E-sträng på gitarr, kanske lite tunn. Också en fiolsträng, A eller D. De med tre remsor kan nog gå till en B-sträng på gitarr, och den med fyra är tveksamt. Den är nog lite för tunn för en G-sträng på kontra, men inte så mycket. Dock är den typ en meter lång. Får se om jag kan sätta den som låga E på gitarr.

Jag gjorde inga strängar till kontrabas. Det paketet jag köpte skulle nog knappt räckt till en G-sträng, så det kändes mer värt att göra ett gäng kortare, tunnare strängar för att pröva om det överhuvudtaget blir något ljud. Jag prövar några på min gitarr, och så övertalar jag min kompis som spelar fiol att sätta på en eller två. Blir väldigt spännande att höra hur dom låter med stråke!

Nu ska dom som sagt torka i tre veckor, sen ska jag sandpappra dom, dom är inte särskilt jämna. Efter det så ska jag olja in dom, och sen är det bara att köra!

Jag betalade 35 riksdaler för min tarmpaket på lokala mataffären.

Skriv skriv skriv!
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

Detta är ju skoj! Vilket kul projekt, det kan ju bli hur bra som helst!

Om du lyckas tillverka ett set bra och användbara strängar för kontra så är jag intresserad av att få höra (och se) resultatet.

Detta är skoj! Lycka till, och håll oss uppdaterade.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Som sagt ska dom torka i 3 veckor, funderade på att göra en bassträng som test under tiden, men man ska inte plocka av en sensträng och räkna med att använda den igen, den förlorar mycket klang har jag hört. Jag vill inte sätta dom på min primära bas, utan ska sätta dom på min andra, som inte är i samma stad som jag. Så om tre veckor ska jag göra ett set för bas, och tre veckor efter det så får ni höra hur dom låter :)
Användarvisningsbild
Fladder
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 18 feb 2008, 22:55
Ort: Sthlm

Inlägg av Fladder »

Spännande!
Och ifall dom inte låter bra så kan du ju blöta upp dom och käka upp dom till middag :roll:
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Så hur gick det?
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Skriv svar