HALSHUGGEN, gig ikväll.........

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

HALSHUGGEN, gig ikväll.........

Inlägg av mackanbass »

Skulle packa med mig basen ut i bilen och kände genom case att strängarna kändes lite udda. Öppnar caset och till min fasa så är halsen av. Well well blir elbas ikväll MEN hur löser jag detta? bara att lämna in till reparatör eller kan man bara limma den? Ben-lim har jag hört något om men vet ingenting. Några tips?

/Ledsen basist....

Bild
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Ser ju ok ut, lätt att laga tror jag. Alltid bäst att lämna in den till någon som vet hur man gör.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Inlägg av anthax »

En sån bild gör lite ont i själen.
Jag skulle satsa på att lämna in till någon kunnig instrumentmekaniker.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Inlägg av Pelleper »

Oj, vad trist! Jag tror att det är tryggast att lämna in den till någon som kan. Det går säkerligen att fixa till.

OT: Får man fråga vad det är för bas du har, märke, modell etc? Den ser nämligen exakt ut som min utifrån det lilla jag kan se på bilden och i din avatar. De 2 linjerna på fram- och baksida, färgen etc.

Jag har en 3/4 som ser ut som din men jag vet tyvärr ej vad den heter. Min är i plywood tror jag.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
dustbinday
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 14:28

Inlägg av dustbinday »

äsch lite benlim gör susen. Det där hände mig och jag bara slängde ihop den igen. Köp benlim från en välsorterad färgaffär. Det finns trådar här om det. Om det är en dyr kontrabas så kanske du ska lämna in den, man vill ju inte göra någon tabbe. Man är det en hyfsat billig kontra kan man lika gärna prova själv. Det kostar bara 75 spänn för en burk.
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Inlägg av mackanbass »

Pelleper skrev: OT: Får man fråga vad det är för bas du har, märke, modell etc? Den ser nämligen exakt ut som min utifrån det lilla jag kan se på bilden och i din avatar. De 2 linjerna på fram- och baksida, färgen etc.

Jag har en 3/4 som ser ut som din men jag vet tyvärr ej vad den heter. Min är i plywood tror jag.
Jag har ingen aning faktiskt, tyvärr, har för mig att det kan vara en gewa men jah har inte hittat någon annan på nätet och hittar inget i den eller på den. Men ja de är med en plywood med granlock eller nåt. Jag köpte den ny för snart 2 år sedan.

Tack för alla tips, jag ska kontakta butiken på måndag så får vi se vad dem säger.
Janne

Inlägg av Janne »

En så pass stor lagning är väl svår att göra om man inte är van vid benlim, det torkar ju så snabbt när man tar det från vattenbadet. Sen behöver man väl få det i press och det är alltid lurigt på kontra då det gärna vill lossna saker nån annan stans. Fast det kanske bara är för mig det funkar så :D
Hursomhelst, lämna in låter som en bra idé.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Vad kostar det att göra en sån här lagning?
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Inlägg av mackanbass »

Smygbas skrev:Vad kostar det att göra en sån här lagning?
Precis! När mitt stall gick sönder så fick jag en prisuppgift på 3500:- att få ett nytt med justering. Så jag limmade och skruvade ihop det, håller ännu 1 år senare, men som sagt nu har halsen gått av :(

Det är inte en jättedyr bas, men den gick ändå på 15000:- så det är ju inte billigaste, billigaste heller.
Användarvisningsbild
Bläst-Ante
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 23:50
Ort: ILSBO

Inlägg av Bläst-Ante »

Min bas såg likadan ut för något år sen. Lätt att laga för den som kan,
Här på landet så idkar vi byteshandel, så jag fick den lagad för en säck potatis.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Potatis är livets föda. Låter som en vettig deal. :)

Tony Levin FTW!
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Inlägg av Hazzbaz »

Janne skrev:En så pass stor lagning är väl svår att göra om man inte är van vid benlim, det torkar ju så snabbt när man tar det från vattenbadet. Sen behöver man väl få det i press och det är alltid lurigt på kontra då det gärna vill lossna saker nån annan stans. Fast det kanske bara är för mig det funkar så :D
Hursomhelst, lämna in låter som en bra idé.
Det är inte svårt att limma med animaliskt lim, men se till att det är hudlim och inte benlim. Temperaturen på limmet max 45 C, över 45 C bryts kollagen ned och limmet försvagas. Limmet kan med fördel appliceras med sprutor uppvärmda i vattenbadet. Har du en värmluftpistol kan du försiktigt förvärma området som behöver limmas med svag värma innan limningen på börjas.

Det viktigaste är egentligen att testa uppspänningen innan limning påbörjas, så du är säker på att allt blir rätt, och om du behöver använda flera tvingar lägg dem i den ordning du behöver sätta på dem, ha dessutom alltid några extra i lämplig storlek nära till hands, man vet aldrig... Använd helst tvingar av typen Klemmsia eller tvingman, men en skruvande tvinga av limknekt typen kan också vara bra ibland...

Ha hela proceduren klar i huvudet (ryggmärgen) innan limningen påbörjas, då är det inget problem att limma med hudlim.

P.S. Benlim är såklart bra att använda var lite svagare limningar är lämpligast.

Men är du osäker tycker jag också att du kanske borde lämna in basen!
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

mackanbass skrev: Precis! När mitt stall gick sönder så fick jag en prisuppgift på 3500:- att få ett nytt med justering. Så jag limmade och skruvade ihop det, håller ännu 1 år senare, men som sagt nu har halsen gått av :(

Det är inte en jättedyr bas, men den gick ändå på 15000:- så det är ju inte billigaste, billigaste heller.
Var bor du i vårt land? 3500 är rätt dyrt för att laga ett stall. Ett nytt kostar ju en bråkdel. Kan tänka mig att laga en sån här skada är dyrt, en bra bit över 3500....
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Hazzbaz skrev:
Janne skrev:En så pass stor lagning är väl svår att göra om man inte är van vid benlim, det torkar ju så snabbt när man tar det från vattenbadet. Sen behöver man väl få det i press och det är alltid lurigt på kontra då det gärna vill lossna saker nån annan stans. Fast det kanske bara är för mig det funkar så :D
Hursomhelst, lämna in låter som en bra idé.
Det är inte svårt att limma med animaliskt lim, men se till att det är hudlim och inte benlim. Temperaturen på limmet max 45 C, över 45 C bryts kollagen ned och limmet försvagas. Limmet kan med fördel appliceras med sprutor uppvärmda i vattenbadet. Har du en värmluftpistol kan du försiktigt förvärma området som behöver limmas med svag värma innan limningen på börjas.

Det viktigaste är egentligen att testa uppspänningen innan limning påbörjas, så du är säker på att allt blir rätt, och om du behöver använda flera tvingar lägg dem i den ordning du behöver sätta på dem, ha dessutom alltid några extra i lämplig storlek nära till hands, man vet aldrig... Använd helst tvingar av typen Klemmsia eller tvingman, men en skruvande tvinga av limknekt typen kan också vara bra ibland...

Ha hela proceduren klar i huvudet (ryggmärgen) innan limningen påbörjas, då är det inget problem att limma med hudlim.

P.S. Benlim är såklart bra att använda var lite svagare limningar är lämpligast.

Men är du osäker tycker jag också att du kanske borde lämna in basen!
Hudlim? Anita Matter, hyllad stråkinstrumentreparatör i Harlösa, sa till mig att det måste vara hornlim.

Verkar vara lite djungelaktigt, tycker jag.

Annars är Anita den jag rekommenderar om basen bor i Skåne. Hon tillhör eliten i sitt gebit men för en sån här sak tror jag hon tar ganska återhållsamt betalt. Det är inga svårigheter att googla fram henne.

EDIT Ser nu att det står Västerhaninge. Alltså inte så aktuellt.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Inlägg av mackanbass »

Uppdatering!

Jag lämnade basen till fiolbygggare Stefan Lindholm i Stockholm. Han limmade halsen och fixade ett nytt stall. Dyrt blev det men förbannat bra! Så slängde jag på nya strängar med (Vilket verkligen behövdes) och nu är basen, inte som ny, utan NY! dryga 7500:- senare ;) Jag är helnöjd och arbetet var helt fantastiskt utfört. Tur att det finns försäkringsbolag!
OCH! det var varken hudlim, hornlim eller benlim utan något som var starkare, fyllde mer (eftersom träet blev lite skadat) men ändå var reversibelt som benlim mm. Kommer dock inte ihåg vad detta hette, men det var samma princip som de andra ovan nämnda.

Tack för alla tips!
Skriv svar