köpa kontra

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
P-funk
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 31 aug 2008, 23:51

köpa kontra

Inlägg av P-funk »

Hej!

Jag har lirat elbas ett bra tag nu och är sugen på att ge mig på att börja lära mig spela kontrabas... jag skulle vilja ha en lättspelad bas till att börja med helst lite billigare, kanske omkring 5000:- går det att hitta hyfsade basar till det priset? är det något annat man bör tänka på?
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
P-funk
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 31 aug 2008, 23:51

Inlägg av P-funk »

såklart! :)
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Kom ihåg att be om en jazz-setup, annars får du en kontra för hulken. :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

hur är de där? jag spelade kontra för första gången idag och det var någon kass historia(enligt ägaren) med sensträngar.. e-strängen lät nästan ingenting, lite kan det säkert hjälpas med stålsträngar(han hade såna, men den e-strängen var av).

är thomann-grejorna ok för nybörjare? är e-strängen alltid död på billigare kontrabasar? (jag kommer köra old-time/country)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

HirYoshima skrev:hur är de där? jag spelade kontra för första gången idag och det var någon kass historia(enligt ägaren) med sensträngar.. e-strängen lät nästan ingenting, lite kan det säkert hjälpas med stålsträngar(han hade såna, men den e-strängen var av).

är thomann-grejorna ok för nybörjare? är e-strängen alltid död på billigare kontrabasar? (jag kommer köra old-time/country)
E-strängen brukar fungera bra, jag hade bara problem med E-strängen då jag provade ett set syntetiska sensträngar, den var mjuk och lät ganska svagt, men då berodde det på strängen och inte på basen. Jag har aldrig upplevt en svag E-sträng av stål.
Jag lärde mig att spela på en thomannkontra och använder fortfarande en thomannkontra i rockabillybandet. Det finns bättre alternativ, men knappast något mer prisvärt.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

Daionsavage skrev:
HirYoshima skrev:hur är de där? jag spelade kontra för första gången idag och det var någon kass historia(enligt ägaren) med sensträngar.. e-strängen lät nästan ingenting, lite kan det säkert hjälpas med stålsträngar(han hade såna, men den e-strängen var av).

är thomann-grejorna ok för nybörjare? är e-strängen alltid död på billigare kontrabasar? (jag kommer köra old-time/country)
E-strängen brukar fungera bra, jag hade bara problem med E-strängen då jag provade ett set syntetiska sensträngar, den var mjuk och lät ganska svagt, men då berodde det på strängen och inte på basen. Jag har aldrig upplevt en svag E-sträng av stål.
Jag lärde mig att spela på en thomannkontra och använder fortfarande en thomannkontra i rockabillybandet. Det finns bättre alternativ, men knappast något mer prisvärt.
Perfekt, det ska ju inte finliras utan spelas med banjo och sånt.. så så länge jag har låga toner så ska det inte vara några problem.

finns det något speciellt budget-strängset som rekommenderas från tysken? (antar att man får strängar med när man köper en, men till polarns)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Hazzbaz
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 19:50
Ort: Helsingborg

Inlägg av Hazzbaz »

HirYoshima skrev:
Daionsavage skrev:
HirYoshima skrev: finns det något speciellt budget-strängset som rekommenderas från tysken? (antar att man får strängar med när man köper en, men till polarns)
Budget och budget - allt är naturligtvist relativt! Men Innovation strängar är väldigt prisvärda, köra själva med Silver Slaps och är ganska så nöjd. Finns att köpa i Sverige hos Bontracasso
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Hazzbaz skrev:Budget och budget - allt är naturligtvist relativt! Men Innovation strängar är väldigt prisvärda, köra själva med Silver Slaps och är ganska så nöjd. Finns att köpa i Sverige hos Bontracasso

De låter jättebra och är snälla mot fingrarna, fast de är lite sköra IMO. Jag lyckades att ha sönder mina psychoslaps ganska omgående -missade att fila bort de vassa kanterna på sadeln :cry:

Är det bara ett set skitbilliga strängar du ska ha skulle jag köpa de här: http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... ten_34.htm De är ganska hårda och elaka mot fingrarna, men man kan tejpa tills man har fått valkar :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

tack för tipsen, blir nog de billigaste just nu iaf, om de är snälla mot fingrarna är inte så viktigt, valkar siktar jag på ändå :P
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar