Shadow SH950

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Shadow SH950

Inlägg av mackanbass »

Hej,

Jag har en Shadow SH950 på min bas. Fungerar inte riktigt som jag vill. Om jag använder bara den ena pickupen på E-strängssidan så får jag massor med fin bas och det låter jättebra! MEN om jag sätter dit den andra på G-strängssidan så är det som att det blir fasfel och all bas försvinner. Jo jag vet borde kanske byta ut dem mot något annat, men det är inte riktigt ett alternativ just nu.

Fick precis ett nytt stall på basen och mikarna sitter mycket lösare nu än på förra stallet. Har läst någonstans att om det är för tajt så blir det problem, men jag tycker att det är samma nu som innan.

Några förslag? Och nej jag spelar inte slap ;)
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Det är vanligt att det blir problem med fasfel med mickar som sitter under vardera "vinge" på stallet. Underwood har ibland samma problem, tycker jag. En del använder bara ena elementet. Viktigt är att elementen sitter tajt och jag tror att problemet oftare är att elementen sitter för löst än för hårt.

Hade tidigare en Schertler Stat-B som monteras under vingen på stallet och den blev mycket bättre när den satt riktigt tajt. Tillverkarna varnar alltid att de inte ska sitta för hårt, men hur vet man vad som är för tajt egentligen? När man ser varningen blev jag för feg insåg jag senare. Experimentera lite. Du kan använda rörbland från exempelvis saxofon att kila fast elementen.
spaceboy
Medlem+
Inlägg: 1522
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:42
Ort: Göteborg

Re: Shadow SH950

Inlägg av spaceboy »

[quote="mackanbass"]Hej,

Jag har en Shadow SH950 på min bas. Fungerar inte riktigt som jag vill. Om jag använder bara den ena pickupen på E-strängssidan så får jag massor med fin bas och det låter jättebra! MEN om jag sätter dit den andra på G-strängssidan så är det som att det blir fasfel och all bas försvinner. Jo jag vet borde kanske byta ut dem mot något annat, men det är inte riktigt ett alternativ just nu.

Fick precis ett nytt stall på basen och mikarna sitter mycket lösare nu än på förra stallet. Har läst någonstans att om det är för tajt så blir det problem, men jag tycker att det är samma nu som innan.

Några förslag? Och nej jag spelar inte slap ;)[/quote)hade samma typ av problem och löst det med att köpan en planetwing mick, problemet löst :)
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Inlägg av mackanbass »

som sagt, köpa nytt är inte riktigt ett alternativ.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Ta helt enkelt bort den micken som ska sitta på G-sidan.
Den behövs verkligen inte. Jag tycker det nästan är ett
bedrägligt beteende att lura på folk 950:an när den
enkla 951:an (enkelmick) låter bättre och är mycket billigare.

Sen löder du bara på en bit kabel och ett nytt telejack på
den bortklippta micken och voila....plötsligt hade du TVÅ
mickar :D
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Inlägg av mackanbass »

Tack Kandyman!

Jag satt precis och läste om dina mikar, är det så de fungerar? alltså bara med 1? Jag såg någon bild och då såg det ut som du skrev, en halv 950 och en kontaktmik?

Jag har testat med 1 mik på e-sträng sidan och tycker att det blir för obalanserat då G och D strängen får för lite botten. Men kanske skall testa detta med nya stallet, kanske låter bättre.

Något annat tips annars på att få bort "fasfelet"?
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Inlägg av mackanbass »

Vore även bra med något bra tips på hur man skärmar av dem, brummar en del, men det kan vara för att jag körde in den i ljudkortet på datorn, allt brummar där.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Det är en klassiker både med Underwood och Shadow. Själv köpte jag tillslut en Shadow 450 och monterade på G-strängssidan av stallet. Låter jämnt och fint, utan bekymmer.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

mackanbass skrev:Tack Kandyman!

Jag satt precis och läste om dina mikar, är det så de fungerar? alltså bara med 1? Jag såg någon bild och då såg det ut som du skrev, en halv 950 och en kontaktmik?

Jag har testat med 1 mik på e-sträng sidan och tycker att det blir för obalanserat då G och D strängen får för lite botten. Men kanske skall testa detta med nya stallet, kanske låter bättre.

Något annat tips annars på att få bort "fasfelet"?
Ja, jag tillverkar bara en enkelmick av samma princip som Shadows 951.
Tyckte det lät bäst.
Jag tycker nog att din mick borde ta upp mer botten från E-sidan.
Sitter den tillräckligt hårt tro? Den behöver ju lite tryck för att all botten
ska kunna tas upp. Är kontaktytorna släta och parallella?
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Jag en Underwood monterad sedan mycket lång tid. Har aldrig haft fasfel med den. Den skall sitta så tajt att gummit trycks in en aning när den pressas in i vingöppningarna på stallet. Har du för stor öppning stoppa emellan tunt fanérträ eller papper.

Fick nyligen låna en Shadow SH965NFX, den nya med två Nanoflex transducers (som dom kallar det), ca 1 mm tjocka inplastade kopparsensorer, som placeras under vardera stallben (samma idé som finska B-band). En liten preamp med volymkontroll placeras på strängarna under stallet.
http://www.contrabass.co.uk/sh_965_preamp.htm
Jag tyckte den lät väldigt bra och köpte en genast. Några fasfel uppkommer inte heller med denna. Den ger en fet och bra akustisk ton på E-sidan men konstaterade senare att den lämnar en del övrigt att önska på G-sidan. Det är väl svagheten med en pickup, oavsett märke, att den inte så bra plockar upp diskanttonerna. Jag har försökt göra något åt detta genom att applicera en AMT kondensatormikrofon. Men rundgångsproblemen, plus otaliga andra problem, har varit av sådan kaliber att jag, trots ihärdiga försök under mer än ett och ett halvt års tid, ledsnat och lagt in den i skåpet.

Skillnaden mellan Underwood och Shadow är hårfin med lite övervikt åt Shadow.

Förstärkning av kontrabasar med så akustisk återgivning som möjligt är en kamp utan slut.
.
Användarvisningsbild
mackanbass
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 11:34
Ort: Västerhaninge

Inlägg av mackanbass »

Tror jag har fått till det så jag är nöjd nu.

Har satt på lite av den "koppartejp" som man fick med mikarna, så de är lite tajtare. Sen lyfte jag dem något uppåt mot gräppbrädan till och fick väldigt mycket mer svar nu. Bra med botten och tydlighet över alla strängar. Så de sitter nu kanske 5- 10% av miken ovanför stallet om man säger. Ska se hur detta fungerar i livesammanhang, så sällan jag spelar akustisk bas med trummis och behöver stärkare, vi spelar mest akustiskt och mikas upp.

Tack för bra feedback.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag hade en SH950 tidigare med exakt samma problem, jag lät helt enkelt det ena elementet hänga och dingla...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Ser nu att Shadow sänkt sina priser kraftigt.
951:an kostade runt 1700 förut. Nu ligger den
på under 1200 hos tysken.
Användarvisningsbild
Custom
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 22:44

Inlägg av Custom »

KontraKurt skrev:Jag en Underwood monterad sedan mycket lång tid. Har aldrig haft fasfel med den. Den skall sitta så tajt att gummit trycks in en aning när den pressas in i vingöppningarna på stallet. Har du för stor öppning stoppa emellan tunt fanérträ eller papper.

Fick nyligen låna en Shadow SH965NFX, den nya med två Nanoflex transducers (som dom kallar det), ca 1 mm tjocka inplastade kopparsensorer, som placeras under vardera stallben (samma idé som finska B-band). En liten preamp med volymkontroll placeras på strängarna under stallet.
http://www.contrabass.co.uk/sh_965_preamp.htm
Jag tyckte den lät väldigt bra och köpte en genast. Några fasfel uppkommer inte heller med denna. Den ger en fet och bra akustisk ton på E-sidan men konstaterade senare att den lämnar en del övrigt att önska på G-sidan. Det är väl svagheten med en pickup, oavsett märke, att den inte så bra plockar upp diskanttonerna. Jag har försökt göra något åt detta genom att applicera en AMT kondensatormikrofon. Men rundgångsproblemen, plus otaliga andra problem, har varit av sådan kaliber att jag, trots ihärdiga försök under mer än ett och ett halvt års tid, ledsnat och lagt in den i skåpet.

Skillnaden mellan Underwood och Shadow är hårfin med lite övervikt åt Shadow.

Förstärkning av kontrabasar med så akustisk återgivning som möjligt är en kamp utan slut.
.
Jag skickade seriöst min underwood mick i soptunnan ! Hade inte ens hjärta att sälja den till nån stackare.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Custom skrev:
KontraKurt skrev:Jag en Underwood monterad sedan mycket lång tid. Har aldrig haft fasfel med den. Den skall sitta så tajt att gummit trycks in en aning när den pressas in i vingöppningarna på stallet. Har du för stor öppning stoppa emellan tunt fanérträ eller papper.

Fick nyligen låna en Shadow SH965NFX, den nya med två Nanoflex transducers (som dom kallar det), ca 1 mm tjocka inplastade kopparsensorer, som placeras under vardera stallben (samma idé som finska B-band). En liten preamp med volymkontroll placeras på strängarna under stallet.
http://www.contrabass.co.uk/sh_965_preamp.htm
Jag tyckte den lät väldigt bra och köpte en genast. Några fasfel uppkommer inte heller med denna. Den ger en fet och bra akustisk ton på E-sidan men konstaterade senare att den lämnar en del övrigt att önska på G-sidan. Det är väl svagheten med en pickup, oavsett märke, att den inte så bra plockar upp diskanttonerna. Jag har försökt göra något åt detta genom att applicera en AMT kondensatormikrofon. Men rundgångsproblemen, plus otaliga andra problem, har varit av sådan kaliber att jag, trots ihärdiga försök under mer än ett och ett halvt års tid, ledsnat och lagt in den i skåpet.

Skillnaden mellan Underwood och Shadow är hårfin med lite övervikt åt Shadow.

Förstärkning av kontrabasar med så akustisk återgivning som möjligt är en kamp utan slut.
.
Jag skickade seriöst min underwood mick i soptunnan ! Hade inte ens hjärta att sälja den till nån stackare.
Som jag sa i mitt inlägg; Skillnaden mellan Underwood och Shadow var hårfin.

Men det kan vara det som jag varit inne på tidigare. Ingen bas är en annan lik. Man vet aldrig hur det blir förrän man prövat.
.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

jannej skrev:Det är vanligt att det blir problem med fasfel med mickar som sitter under vardera "vinge" på stallet. Underwood har ibland samma problem, tycker jag. En del använder bara ena elementet. Viktigt är att elementen sitter tajt och jag tror att problemet oftare är att elementen sitter för löst än för hårt.

Hade tidigare en Schertler Stat-B som monteras under vingen på stallet och den blev mycket bättre när den satt riktigt tajt. Tillverkarna varnar alltid att de inte ska sitta för hårt, men hur vet man vad som är för tajt egentligen? När man ser varningen blev jag för feg insåg jag senare. Experimentera lite. Du kan använda rörbland från exempelvis saxofon att kila fast elementen.
Jag lovade återkomma för länge sedan med uppdatering angående AMT. Det har varit en plågsam tid med endast motgångar och som jag skrev i mitt inlägg på denna tråd så har jag givit upp.

Sneglar på DPA och/eller CM3.
.
Skriv svar