Stråke [+ en massa folkisvelande]

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Stråke [+ en massa folkisvelande]

Inlägg av MartinB »

Tja. Nu är det så att jag börjat toköva stråke, för att söka folkis. men jag har en liten fundering. Är stråkar med syntetiskt tagel nåt att ha? Min (fransk) har det. den verkar lite halvdann, limmet kring lindningen ovanför tumskyddet (där man har pekfingret) har börjat släppa, och så är den lite skev också. Froschen går att vicka i sidled.

då är frågan, borde man köpa en i alla fall riktig grej? basen jag har är en thomann plywood. Den låter. Och håller stämmningen på en höft.

och vad ska i så fall man kolla på då? prisklassen 1000-1500. vad är grejen med kolfiber respektive vanligt trä?
Senast redigerad av MartinB den mån 28 mar 2011, 00:09, redigerad totalt 1 gånger.
/Martin
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Har aldrig prövat syntettagel, är sugen på det men aldrig fått chansen.
Kolfiber vs Trä är en evig debatt. Man "ska" få mer för pengarna om man köper kolfiber, men det är nog en smaksak. Jag har en trästråke.

Du kanske kan kontakta en stråkreparatör och fråga vad han kan göra för din stråke? Fixa en ny skruv och en omtagling borde du få för runt en tusenlapp, och då slipper du köpa ny stråke. Be om att få svart tagel, det är grövre och är ett annat grepp med det. Jag gillar det, mycket lättare att spela med svart.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

jaha du tänker så... jag tänkte att eftersom själva stråken är skev kanske man lika gärna kan köpa ny stråke för runt samma pris. den jag har kom med basen, och basen är billigast på jorden typ.

Och syntettagel... jag vet inte, det jag har är som fiskelina, förstår inte hur det kan vara bättre än riktigt tagel på något sätt... det är ju helt glatt även när det är hartsat.
/Martin
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Ja okej, det är så. Då kan det nog vara bra att köpa en ny stråke.
Jag kollade på bontracasso, och han har ju en fransk kolfiber för 1500. Om jag var du skulle jag nog köpa en kolfiber, just för att dom inte är lika ömtåliga. Dom påverkas inte heller av luftfuktighet, och inte heller av temperatur. Om du ska ta dig fram och tillbaka till en folkhögskola kan detta vara bra.
Dock så är min uppfattning att dom överlag är lite tyngre än trästråkar, men det är såklart en smaksak om man vill ha en lätt eller tung stråke.
Får man fråga vilka folkisar du tänkte söka? Jag kan varmt rekommendera Bollnäs Folkhögskola, läraren där heter Ove Lundström. Fantastisk lärare.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Själv föredrar jag den tüska stråken.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

på stråkbas kommer jag bara söka birkagårdens folkhögskola. Söker som andra alternativ elbas (jazz), med kontra som biinstrument på Lunnevad.
/Martin
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Kul! Lycka till!
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

ja, får se. Jag kommer behöva ta tåget från stockholm klockan sex på morgonen, och då haft konsert dagen innan, och sedan stressa hem för att hinna till en konsert på kvällen. Och nu får jag det knapert att öva för projektarbetet ska vara inne om en vecka, och dagen efter är högskoleprovet (som jag visserligen inte har så mycket nytta av i år)... Jaja, bara att dricka mycket kaffe och trycka på talangknappen...
/Martin
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Det enda tipset jag har är att släppa loss och känna dig bekväm med kompbandet, förklara precis hur du vill ha kompet och sväng loss!
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

tack för tipset. jo jag tänker också bara se till att det är kul lirat och svänger fint. Inget übertekniskt jaco-runk här inte. :lol:
/Martin
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Fokusera på det du är bra på, snarare än att försöka dig på sådant du "tror" de vill se. De vill de oftast inte se :lol:
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Skall du inte söka andra skolor också?

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

nej, bara birkagården och lunnevads. De är typ de enda jag hann med, resten hade redan stängt för fler ansökningar när jag velat klart. Hurså?

EDIT: kan tyckas märkligt kombination, men klassisk kontra var väl det jah helst ville, men det är mer troligt att jag kommer in på elbas på jazz, och då tog jag ett ställe där man kan ta kontra som bi-instrument.
Senast redigerad av MartinB den tor 24 mar 2011, 17:26, redigerad totalt 1 gånger.
/Martin
Fredrik68
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 19:19
Ort: Visby, Gotland

Inlägg av Fredrik68 »

Lycka till :D
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

Tackar! :D
/Martin
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Jag tycker du ska kontakta Karin Hans-Ers på Bollnäs folkhögskola, det går att att lösa problem om man är basist... PMa mig om du vill ha hennes nummer.

Vad ska du spela som stråkbas?
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

oklart än så länge vad jag ska spela. Är inte så insatt i den klassiska repertoaren - i alla fall inte på grejer som jag kan spela.

En låt jag kan spela är Bellmans Epistel N 30, drick ur ditt glas, kanske vore nåt? jag vet inte. Är lite fundersam, ska man spela melodier eller bas-stämmor?
/Martin
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Smygbas skrev:Jag tycker du ska kontakta Karin Hans-Ers på Bollnäs folkhögskola, det går att att lösa problem om man är basist... PMa mig om du vill ha hennes nummer.
+1

Kan vara bra att kontakta andra skolor också, är en del skolor som brukar ha brist på basister. Ett tips är att kontakta dem innan antagningsproven...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

tja, mitt problem är väl att jag är lite sent startad som stråkare. Just birkagården har antagningsprov om två månader vilket jag förhoppningsvis skulle kunna hinna lära mig två stycken till. bollnäs om en månad så det kan bli svårt...

om man inte skulle söka jazz på elbas, men det är nog inte samma brist på dessa kanske... och inte heller riktigt vad jag vill... men om man ändå söker elbas på lunnevads så...

äsch vad veligt det blev... mitt i turbomycket plugg!
/Martin
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

psykopatsak skrev:tja, mitt problem är väl att jag är lite sent startad som stråkare. Just birkagården har antagningsprov om två månader vilket jag förhoppningsvis skulle kunna hinna lära mig två stycken till. bollnäs om en månad så det kan bli svårt...

om man inte skulle söka jazz på elbas, men det är nog inte samma brist på dessa kanske... och inte heller riktigt vad jag vill... men om man ändå söker elbas på lunnevads så...

äsch vad veligt det blev... mitt i turbomycket plugg!
Om du är säkrare på elbas, så ska du spela det. Du kan alltid upplysa om att du spelar kontra och vill utveckla det, så vinner du säkert stilpoäng hos juryn, eller så.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

ja, det är så jag sökt på lunnevad. Det kanske vore nåt. vad mer för skolor finns det då? helst såna där man har bra möjligheter att sadla om från el till kontra...
/Martin
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Sundsgårdens folkhögskola! Basläraren där (Mattias Svensson) är, om inte den bästa, i alla fall bland de bättre jazzkontrabasisterna i Sverige. Hans mål med musiken är att "öppna musslan" - nyckeln till det äkta samspelet. :)
Kontrabasläraren för den klassiska biten sitter som förstabassist i Helsingborgs symfoniker, och är grym pedagog. Annorlunda liskom.
Skolmaten på Sundsgården är helt amazing dessutom. :D Plus att det finns en del gig att få inne i Helsingborg, både pop/rock och jazz.

Ljungskile är bra också! De har lite ont om pengar för tillfället, men skolan i sig är bra! :)

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Första satsen ur Eccles sonat i G-moll är ett lätt stycke, som också låter vackert. Superstandardrepertoar på kontrabas.

http://www.youtube.com/watch?v=kS7PM1w1k_s

Edit: Juryn vill nog att du spelar melodier, inte basstämmor.
Användarvisningsbild
Hellsten
Medlem+
Inlägg: 1221
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 15:16
Ort: Arvika/Helsingborg

Inlägg av Hellsten »

Gunk skrev:Sundsgårdens folkhögskola! Basläraren där (Mattias Svensson) är, om inte den bästa, i alla fall bland de bättre jazzkontrabasisterna i Sverige. Hans mål med musiken är att "öppna musslan" - nyckeln till det äkta samspelet. :)
Kontrabasläraren för den klassiska biten sitter som förstabassist i Helsingborgs symfoniker, och är grym pedagog. Annorlunda liskom.
Skolmaten på Sundsgården är helt amazing dessutom. :D Plus att det finns en del gig att få inne i Helsingborg, både pop/rock och jazz.

Ljungskile är bra också! De har lite ont om pengar för tillfället, men skolan i sig är bra! :)
Plussar på allt som du skrivit om Sundsgården. Bra skit av det jag hört. Känner en hel del som går/har gått där.
| Fender | Mesa |
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Hellsten skrev:
Gunk skrev:Sundsgårdens folkhögskola! Basläraren där (Mattias Svensson) är, om inte den bästa, i alla fall bland de bättre jazzkontrabasisterna i Sverige. Hans mål med musiken är att "öppna musslan" - nyckeln till det äkta samspelet. :)
Kontrabasläraren för den klassiska biten sitter som förstabassist i Helsingborgs symfoniker, och är grym pedagog. Annorlunda liskom.
Skolmaten på Sundsgården är helt amazing dessutom. :D Plus att det finns en del gig att få inne i Helsingborg, både pop/rock och jazz.

Ljungskile är bra också! De har lite ont om pengar för tillfället, men skolan i sig är bra! :)
Plussar på allt som du skrivit om Sundsgården. Bra skit av det jag hört. Känner en hel del som går/har gått där.
Ej att förglömma det mysiga Gyllene Prag; Helsingborgs pärla!

Tony Levin FTW!
Skriv svar