Bygga egen elkontra

Diskussioner om kontrabasar
gina
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 24 mar 2011, 12:45

Bygga egen elkontra

Inlägg av gina »

Hej!

Är det någon som vet vart jag kan hitta information om hur man bygger en egen elkontrabas?

Hoppas det :)
Användarvisningsbild
lingman basses
VIP medlem
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 08 aug 2010, 19:40
Ort: Åshammar

Inlägg av lingman basses »

Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

Sida med hembygge av elektrisk URB:
http://www.cyrguitars.com/ElectricUprig ... tPage.html

Ytterligare en E-URB/EUB:
http://liutaiomottola.com/instruments/libellula.htm

Kolla under min DIY/FAQ-tråd så hittar du mer (sök här i forumet)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Som Gollihur-snubben säger längst ned så kan det kanske kännas som att gå över ån efter vatten att bygga nåt liknande en NS Design själv när man kan köpa en sån till så hyfsat pris.

Jag har funderat en del på att bygga men tanken är då att komma lite närmare vanlig kontra. Samtidigt är jag ingen luthier eller finsnickare med välutrustad verkstad och därför vill jag göra det så enkelt för mig som möjligt.

Jag funderar således på att köpa antingen en förolyckad kontra från vilken jag tar hals, greppbräda och stall eller köpa detta nytt från t ex Gollihur och sedan kontruera en solid kropp till detta. Den ska då inte ha fullängd och använda sedvanlig stränghållare, även om det kan vara frestande och snyggt, utan jag tänker mig en rumphuggen variant som på NS Design så man får ned längden och med samma typ av strängfäste.

Lösningen med ett cymbalstativ med pukfäste från trumslagarvärlden verkar vara det som de flesta valt och är nästan nödvändigt om man ska bygga en kontra med kort kropp. Vill man bygga med lång kropp kanske man kan använda stackel men då behöver man också något stöd upptill mot kroppen för att stabilisera kontran som den inte kan rotera på stackeln.

Att snida till en solid kropp torde vara hyfsat enkelt även för den som tenderar att ha snickartummen lite mitt i handen, i varje fall jämfört med att bygga en elkontra från scratch. Om man dessutom nöjer sig med en mer fyrkantig kropp i motsats till en med de traditionella kvinnliga formerna är det ännu enklare. Det enda kritiska är väl egentligen att få till kilspåret för infästningen av halsen. Personligen skulle jag också välja skruvad hals i stället för limmad, dels därför att det är enklare men också för att man kanske kommer att vilja ta isär kontran och jobba vidare med kroppen efter att man upptäckt barnsjukdomar och fått idéer till förbättringar.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

intressant!
jag har vart inne lite på samma spår, främst den biten om att komma lite närmare vanlig kontra. Med det menar jag att rent mickmässigt få med både ljudet av akustiskt kombinerat med "magnet/coil pickup", så min tanke var att skapa nån variant med "hollowbody" med multipla pickups av olika typ (coil + piezo)
Eminence modellerna tycker jag har hittat nån form av bra medelväg med kropp rent referensmässigt.

När det kommer till pukfäste så finns det fler lösningar som är värda att kolla in. Ett alternativ är att bygga en "vinge" som är infällbar av samma typ som på yamaha´s e-urbar och sen ha lååååång stackel.:
Bild
Skriv svar