Sargklossar - Har någon gjort egna?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Sargklossar - Har någon gjort egna?

Inlägg av SebastianNordström »

Hej på er

Efter att ha kolla upp vad det skulle kostat att få sargklossar gjorda hos proffs här i krokarna så har jag kommit fram till att det skulle bli lite väl skevt, i förhållande till vad basen är värd (inte mycket).

Jag undrar om någon har försökt sig på att göra egna samt montera sargklossar på sin kontra? I så fall, hur gick ni tillväga och blev resultatet lyckat?

Såsom jag förstår det är det inte en jätteavancerad operation, men det skulle ändå vara intressant att höra hur andra har gjort.

Mvh/ Sebastian


ps: Sargklossar är som små "trä-tassar" som man sitter på sidorna på basen så att man kan lägga den ner utan att locket eller baksidan slits.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Jag håller på att göra egna. Bara att sätta sandpapper där du tänkte ha klossen på basen, och sen slipa klossen mot basen, så blir det rätt vinkel på den.
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Ok, tack för svar

Slipar du bort lacken på basen då, eller mattar du av den? På de ställena där du ska limma fast klossarna alltså. Jag är osäker på hur bra de skulle sitta om jag bara limmar fast dem direkt på den blanka lacken

Mvh/ Sebastian
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Jag har inte limmat på dom än, men min bas är så uppriven där sargklossarna kommer sitta att det inte behövs någon slipning. Skulle lacken finnas skulle jag rugga upp den ja, det går nog inte att göra en bra limfog på en ny lack.
Var noga med att limma med hudlim, eller liknande bara. Så kan du få av dom om du vill.
Skriv svar