Eberhard Meinel synpunkter?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Eberhard Meinel synpunkter?

Inlägg av Svensson »

Jag har fått tag på en fanerbas, Eberhard Meinel gissningsvis från 60-70 talet. Basen är i fint skick men greppbrädan har lossnat och är inte plan mot halsen så det måste planas till, ser ut som att det är halsen som har "kroknat". Nån som har en idé om vad man kan tänkas pröjsa för den?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Nisse?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Nisse??
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

ska du sälja eller köpa?
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Svensson skrev:Nisse??
Nisse Bontracassosson vet garanterat. :)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag ska ev. köpa och kolla med Nisse... :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

Det har funnits en eberhard hel-trä bas till salu på blocket sedan Oct förra året, först låg den på 24000 sist förra veckan ville han ha 9000 för den, jag var och provspelade den i höstas. Basen hade då original stråksträngar på, fel placerat stall vilket gav en väldigt hög stränghöjd. Gissar att den inte har blivit såld därför. As fräsch bas annars! Kontrabas är helt klar köparens marknad, om man bortser från "blocket jozef" så finns det bara på blocket många till salu.
Att rätta till en hals låter inte som en grej man kan göra själv, hos en fackman kanske det blir dyrt.
köp en hel bas, där man får höra hur den låter vid köpet istället för att chansa?

Via ryktes vägen har jag hört att en eberhard under 30000 är bara att köpa men jag vågade/vågar inte köpa den på blocket som sist låg på 9000, såg att den var borta nu (såld eller så har tiden gått ut igen). Jag vill alltså inte köpa grisen i säcken, å andra sidan kanske det är världens kap att köpa en bas som är i dåligt skick och sen lägga ett par tusen i upprustning. Jag vet inte.
Skriv svar