Jag blir så trött...................! Slaptips sökes igen!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
groovescience
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 08:38
Ort: Trosa

Jag blir så trött...................! Slaptips sökes igen!

Inlägg av groovescience »

Nu måste jag få till det här!

Jag brukar ha lätt för mig när det gäller att lära mig musikaliska grejer, men kontraslap-koden vill liksom inte ha mig trots en långt tids försök!

Jag har kollat Youtube t.ex. men mitt dilemma är att när jag landar på greppbrädan gör alla metoder jag provat så förbaskat ont! Hur landar man så att det är uthärdligt?

Jag tycket det funkar bra när man griper strängen men som sagt- landningen!

Hjälp- någon!!!!!!!!!!!

Groovescience
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Jag blir så trött...................! Slaptips sökes ige

Inlägg av Jan Hellman »

groovescience skrev:Nu måste jag få till det här!

Jag brukar ha lätt för mig när det gäller att lära mig musikaliska grejer, men kontraslap-koden vill liksom inte ha mig trots en långt tids försök!

Jag har kollat Youtube t.ex. men mitt dilemma är att när jag landar på greppbrädan gör alla metoder jag provat så förbaskat ont! Hur landar man så att det är uthärdligt?

Jag tycket det funkar bra när man griper strängen men som sagt- landningen!

Hjälp- någon!!!!!!!!!!!

Groovescience
Jag skulle nog föreslå att du tar några lektioner från någon som är bra på detta istället för att kolla på YouTube-klipp. Ibland kan det vara bra att vara i samma rum som läraren så att man i detalj kan se hur han gör och ställa frågor om sin egen teknik...... Små ändringar i tekniken kan göra en drastisk skilland. Så skulle jag göra.

Allt gott.

MVH//J
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Sänk stränghöjden och damma inte på så hårt.

Har du stålsträngar kanske du vill byta dem mot någonting mjukare.

Kan du filma hur du gör så är det nog lättare att komma med något vettigt tips.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Re: Jag blir så trött...................! Slaptips sökes ige

Inlägg av Stefanson »

groovescience skrev:

Hur landar man så att det är uthärdligt?

Jag tycket det funkar bra när man griper strängen men som sagt- landningen!

Hjälp- någon!!!!!!!!!!!

Groovescience
Analyserade min egen landningsteknik och precis vid inflygningen har
jag en fingertoppsvinkel på cirka 45 grader.
Efter kontakt med greppbrädan vrids fingertopparna in så
strängen kan greppas. Valkarna sitter snett framåt på höger sida av
fingertopparna sett från nagelsidan så dragsnärten går alltså lite snett
utåt höger.

Minns att jag dammade i fingertopparna rakt ner i greppbrädan
när jag var nybörjare och det var ikke så skönt.
Uppstod blodvite vid något tillfälle...

Har du mjuka strängar typ senor eller nylon kan du
ha rätt hög stränghöjd. 12-14mm.(E-sträng något lägre än resten)
Ger bra grepp om strängarna och man kan vara rätt hårdhänt.
Ganska värdelöst vid pizzicatospel dock.

Kör du solostålisar är nog en stränghöjd på runt 9-11mm rätt lagom.

Orkestrala stålsträngar är inte så lämpliga för slap.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Jag försöker slappa i ensemblesituationer ibland, men folk tittar på mig som om jag vore dum...

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ja hur landar du med handen? Är det fingertopparna som gör ont eller själva handen? Om det gör ont i fingertopparna så landar du fel.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Gunk skrev:Jag försöker slappa i ensemblesituationer ibland, men folk tittar på mig som om jag vore dum...
Bry dig inte om dem. Folk är så hjärtlösa. :bluesmile:
groovescience
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 08:38
Ort: Trosa

Hej, igen!

Inlägg av groovescience »

Svensson, Svensson, du ständige pålitlige mentor!
Har varit borta härifrån länge!

Groovescience
Svensson skrev:Ja hur landar du med handen? Är det fingertopparna som gör ont eller själva handen? Om det gör ont i fingertopparna så landar du fel.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Hej, igen!

Inlägg av Svensson »

groovescience skrev:Svensson, Svensson, du ständige pålitlige mentor!
Har varit borta härifrån länge!

Groovescience
Svensson skrev:Ja hur landar du med handen? Är det fingertopparna som gör ont eller själva handen? Om det gör ont i fingertopparna så landar du fel.
Hmm vet inte hur jag ska tolka det där riktigt :D. Men lite som Kandyman är inne på, jag hade en period när jag fick ont i fingertopparna och orsaken var att jag "landade" med de i 90 graders vinkel mot greppbrädan innan jag vinklar in dom under strängen och då blir det stumt och gör ont när de träffar greppbrädan. Försök (om du gör samma fel som jag gjorde) att som Kandy skriver, räta ut fingrarna mer.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har några instruktionsklipp som jag tankat ner från rockabillbass.com för en massa år sedan, jag hittar inte tillbaka till dem men jag har filerna, de är "hemmagjorda" av en forummedlem där. Jag kan skicka över till den som är intresserad om ni har något vettigt sätt man kan göra det på. Nu spelar jag själv inte riktigt som han på klippen gör, man utvecklar väl sin egen spelteknik antar jag men jag tycker att de är instruktiva och tydliga. Det är 6 st filer på ca 10mb/styck.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
groovescience
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 08:38
Ort: Trosa

Inlägg av groovescience »

Om du vill får du gärna skicka dem till mig: krippa52@yahoo.se
Svensson skrev:Jag har några instruktionsklipp som jag tankat ner från rockabillbass.com för en massa år sedan, jag hittar inte tillbaka till dem men jag har filerna, de är "hemmagjorda" av en forummedlem där. Jag kan skicka över till den som är intresserad om ni har något vettigt sätt man kan göra det på. Nu spelar jag själv inte riktigt som han på klippen gör, man utvecklar väl sin egen spelteknik antar jag men jag tycker att de är instruktiva och tydliga. Det är 6 st filer på ca 10mb/styck.
Absolut men går det att maila så pass stora filer?
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

groovescience skrev:Om du vill får du gärna skicka dem till mig: krippa52@yahoo.se
Svensson skrev:Jag har några instruktionsklipp som jag tankat ner från rockabillbass.com för en massa år sedan, jag hittar inte tillbaka till dem men jag har filerna, de är "hemmagjorda" av en forummedlem där. Jag kan skicka över till den som är intresserad om ni har något vettigt sätt man kan göra det på. Nu spelar jag själv inte riktigt som han på klippen gör, man utvecklar väl sin egen spelteknik antar jag men jag tycker att de är instruktiva och tydliga. Det är 6 st filer på ca 10mb/styck.
Absolut men går det att maila så pass stora filer?
tips: http://www.dropbox.com
tips2: höj stränghöjden en millimeter... jag hade fel i första posten. Men precis som Candyman säger: då har man en setup för slapspel och inte för så mycket annat. :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
groovescience
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 27 mar 2008, 08:38
Ort: Trosa

Inlägg av groovescience »

Hej, Daionsavage!

Hur gör jag för att komma åt "dropbox-filerna?" Det funkade inte så bra- antagligen gjorde jag något fel!

Groovescience ("have double-bass- wanna slap!!!!")

Daionsavage skrev:
groovescience skrev:Om du vill får du gärna skicka dem till mig: krippa52@yahoo.se
Svensson skrev:Jag har några instruktionsklipp som jag tankat ner från rockabillbass.com för en massa år sedan, jag hittar inte tillbaka till dem men jag har filerna, de är "hemmagjorda" av en forummedlem där. Jag kan skicka över till den som är intresserad om ni har något vettigt sätt man kan göra det på. Nu spelar jag själv inte riktigt som han på klippen gör, man utvecklar väl sin egen spelteknik antar jag men jag tycker att de är instruktiva och tydliga. Det är 6 st filer på ca 10mb/styck.
Absolut men går det att maila så pass stora filer?
tips: http://www.dropbox.com
tips2: höj stränghöjden en millimeter... jag hade fel i första posten. Men precis som Candyman säger: då har man en setup för slapspel och inte för så mycket annat. :wink:
Användarvisningsbild
Mr_Moore
Medlem
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 11:24
Ort: Boden/Luleå

Inlägg av Mr_Moore »

Svensson skrev:Jag har några instruktionsklipp som jag tankat ner från rockabillbass.com för en massa år sedan, jag hittar inte tillbaka till dem men jag har filerna, de är "hemmagjorda" av en forummedlem där. Jag kan skicka över till den som är intresserad om ni har något vettigt sätt man kan göra det på. Nu spelar jag själv inte riktigt som han på klippen gör, man utvecklar väl sin egen spelteknik antar jag men jag tycker att de är instruktiva och tydliga. Det är 6 st filer på ca 10mb/styck.
Lider inte av det att jag får ont, det låter helt enkelt bara dåligt.
Å andra sidan har jag hållit på i drygt en vecka nu, så kanske får ge det lite tid.
Men dom där instruktions filmerna skulle vara intressanta.
Är det något som du vill dela med dig av Svensson?
Skriv svar