Uppmickning av kontrabas live

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Uppmickning av kontrabas live

Inlägg av a-row »

Hej!

Jag behöver förslag på hur man enklast mickar upp en kontrabas.

Ska vara ljudtekniker på ett litet utomhus konsert där en kör ska kompas av kontrabas och elpiano. kontrabasen saknar kontaktmikrofon eller liknande.

Mickar jag har till förfogande är bland annat Shure beta52, Sm57, Sennheiser MD-421.
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Med en sm57, gummiband och lite hjärnceller över så går det ju att lösa det så här:

Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

basmartin skrev:Med en sm57, gummiband och lite hjärnceller över så går det ju att lösa det så här:

Bild
Awesome, så ska jag göra nästa gång det ska liras!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Ett alternativ är att linda in miken i skumgummi och trycka fast hela paketet mellan stallbenen. Jag har spelat in på det sättet en gång och det lät bra!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Eftersom du bara verkar ha dynamiska mikar är du hänvisad till närmikning, typ inte längre avstånd än 15 cm. Kan du få basisten att stå still framför ett mikstativ skulle jag mika upp med Sennheiser MD-421 men annars är det nog fästa på kontran som gäller och då verkar det där gummisnoddstricket inte så tokigt om du inte har tillgång till ett riktigt klämfäste och fjädrande upphängning.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

basmartin skrev:Med en sm57, gummiband och lite hjärnceller över så går det ju att lösa det så här:

Bild
Har själv kört på en liten variant på detta. Fäst med gummisnoddarna men vinkla ned micken mot locket bara någon cm ifrån. Micken klämme du fast med hjälp av skumgummi eller tygtrasa mellan A- och D-strängen. Funkar jättebra tillsammans med t ex en Beta-57 eller annan dynamisk mick.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Daionsavage skrev:Ett alternativ är att linda in miken i skumgummi och trycka fast hela paketet mellan stallbenen. Jag har spelat in på det sättet en gång och det lät bra!
Kanske absolut enklaste sättet att rigga iordning. Funkar också bra för många men jag upplever att denna metod fungerar som en sordin och dämpar klangen avsevärt på min bas i alla fall.

MD421 på stativ framför riktad kanske mellan stallet och f-hålet kommer nog att fungera alldeles utmärkt. Har även sett Martin Sjöstet kompa storband med en SM-57 på stativ framför och det lät kanon. Det mesta går bara man är övertygad. :-)
Skriv svar