Bilder på slitna basar...?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Rumbleout
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 nov 2009, 16:36
Ort: Eskilstuna

Bilder på slitna basar...?

Inlägg av Rumbleout »

Känsliga tittare kan sluta läsa nu.... Vet att detta kan anses som direkt olämpligt...

...Har hittat en kanontrevlig kontra. Skön att lira på, låter bra, känns som jag hittat precis rätt. Förutom att den ser alldeles för "ny" ut, som nån tråkig skolcello eller nåt.... Lirar man skräpig rock'n'roll och resten av prylarna är rätt slitna vill man liksom smälta in.

Har funderat på att pimpa med vita kanter eller liknande, men ännu mer sugen på att få den att se ut som mer "vintage-sliten". Ungefär som folk brukar göra med elbasar typ. Men hittar inte så många förlagor för att kika på hur "slitytorna" ska ligga...

Någon som råkar ha några roliga exempel eller alternativ till min ide?
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

spela som fan på den och släpa den med dig överallt så lär du få lite naturliga slitningar :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Rumbleout
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 nov 2009, 16:36
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Rumbleout »

Det blir mest ölspill och lite slitna kanter när man står på den och lirar, det lär ta till pensionsåldern om jag ska slita den på naturlig väg... 8)
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Rumbleout skrev:Det blir mest ölspill och lite slitna kanter när man står på den och lirar, det lär ta till pensionsåldern om jag ska slita den på naturlig väg... 8)
transportera den utan gigbag så ska du få se hur fort det går att nöta upp en kontra!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

annars ser min ut så här: Bild
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Rumbleout
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 nov 2009, 16:36
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Rumbleout »

Ser riktigt fin ut savage :)

Jo, det är klart jag hajar att man kan slita den på nolltid genom att vara oförsiktig vid transport och släpa den efter bilen osv, osv... Men jag vill "bara" att den ska se gammal och sliten ut, inte bli trasig och obrukbar. Typ...

Den bas jag lirat mest med sista åren syns det knappt på när man kollar. Har iofs alltid case/gigbag vid transport....

Och visst hade man kunnat leta reda på en gammal rackare från start, men det har jag inte råd med och dessutom är det en 4/4 jag till slut investerat i och det blir genast svårare att hitta beggat... Plus att äldre brukar vara solidträ, det vågar jag inte slänga in i släp en sprängkall vinter för att lira rock'n'roll på en motorklubb...

Nån mer som har roliga bilder? :)
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Rumbleout skrev: Plus att äldre brukar vara solidträ, det vågar jag inte slänga in i släp en sprängkall vinter för att lira rock'n'roll på en motorklubb...
+10 för det!

Men om du ska få den att se lite äldre ut så kan det ju vara idé att sätta dit ett gäng klistermärken ovanpå klarlacken. :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
dustbinday
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 14:28

Inlägg av dustbinday »

här bilder på min bas som legat i en källare på österlen.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... 31b64e7346
Rumbleout
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 nov 2009, 16:36
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Rumbleout »

Fin bas dustbin, du lät den väl vara sån??? :shock:
Användarvisningsbild
dustbinday
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 14:28

Inlägg av dustbinday »

självklart! Det enda jag fixade var stämmskruvarna. Det var för att dom satt fast.
bobrefill
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 21:31

Inlägg av bobrefill »

Bild
Skriv svar