Inget drag i micken...

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Inget drag i micken...

Inlägg av daniel »

Hej!

På min bas sitter en kopia av en Underwood mick. Problemet är att jag i repan har svårt att få upp tillräcklig volym. Får vrida på ordentligt på stärkaren, till slut rundar det utan att jag har nått önskad volym.

Är det micken som är kass?

Finns det någon box eller dylikt som man kan ha mellan bas och stärk för att höja outputen?

Detta kanske är ett vanligt problem, är nybörjare på kontra.

Hur gör ni?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Testa med en preamp mellan, t ex en Fishman eller en K&K. Fast min erfarenhet är att Underwood-mikarna är rätt volymkänsliga...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Pröva en pre-amp ja, den borde kunna dra lite energi i signalen.

Jag använder en K&K bass max, och den är det bra tryck även utan pre-amp. Likaså med david gage the realist, behövs ingen pre-amp där heller.
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Inlägg av daniel »

Kan nån tipsa om en vettig preamp som inte kostar skjortan?
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

har en kompis som vill sälja en fishman pre-amp för en rätt billig slant, runt 500ingen tror jag.
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Inlägg av daniel »

Åhå!

Är intressserad, hör gärna med han och återkom antingen via pm eller här i tråden.

daniel
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Sitter micken löst eller tight? Sitter den löst så blir det lite mindre output, du kan ju prova lägga något emellan i så fall.

Jag hade en shadow sh-950 (tror jag den heter) när jag började spela, det är typ samma grej som underwood, och den hade rätt mycket output, så din mick kanske är rökt. Svårt att säga. Jag tycker inte att de låter så bra, underwood och underwoodkopior. Ganska oträigt sound. Jag ångrar att jag inte bytte till Realist tidigare.

Jag hade bytt mick istället för att köpa en preamp

Mvh/ Sebastian
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Inlägg av daniel »

Jag tycker att den sitter tight. Den sitter ju på plats ordentligt om man så säger. Inga problem att ta bort den för hand men den sitter bra enligt min mening.

Ny mick, realist är bra prylar säger du...

Preamp eller mick är frågan.

Preamp går väl att använda som DI-box också?

Svårt val.
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

daniel skrev:Jag tycker att den sitter tight. Den sitter ju på plats ordentligt om man så säger. Inga problem att ta bort den för hand men den sitter bra enligt min mening.

Ny mick, realist är bra prylar säger du...

Preamp eller mick är frågan.

Preamp går väl att använda som DI-box också?

Svårt val.
Nje, frågar du mig är det inget svårt val eftersom du kommer att behöva båda förr eller senare. Impedansen på "vanliga" basförstärkare brukar vara för låg för piezo-mickar som används på kontra (klonkigt ljud och avsaknad av riktig botten). Nu är väl förvisso Realist mindre känslig, men alltid bra att ha till hands i fall man inte har med sig sin egen förstärkare. Själv kör jag med en Fishman Platimum Bass med stor framgång som räddat mig. Den fungerar också som DI-box.

Realist kan låta hur bra som helst på vissa basar men andra kan den bli för grumlig. Det är nästan så att man måste prova sig fram på just sin bas. Tyvärr finns det ingen universiallösning.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Det blir ju billigare för dig att köpa en begagnad preamp, än att köpa the realist på thomann eller bontracasso. Dock så är det nog bätttre med en bättre mick utan preamp än en dålig med.
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

Om det ger rundgång behöver du ju knappast starkare signal, då rundgång är en effekt av att signalen ut är så stark så den kan gå runt. Testa flytta på basen eller stärk så du har längre avstånd samt se till att f-hålen "tittar" bort från stärken, eller testa tejpa över dem om du inte har möjlighet till att "titta"bort eller testa både och.

Skaffar du en preamp och på sätt får en högre in signal i stärken kommer du ha samma problem bara att du inte behöver vrida upp så mycket på stärken. Volymen kommer det inte bli någon skillnad på. En preamp kan säkert vara bra bra för andra saker dock.

Själv hade jag en fishman platinium preamp, jag använde den aldrig så jag sålde den. Jag behöver varken kompressor eller eqn då det fanns en bättre eq i den gk mb 150 som jag använde mycket.

Finns massa preamps och gain boxar och allt vad det heter. Många har något som heter "headway edb-1"
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

Hej ta o skaff dig en Realist mic grym attack och rundar aldrig för mig iaf

/Marcus
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Inlägg av daniel »

Det blev en "The Realist" från Thomann. Skall provas ordentligt på gig i helgen. Än så länge bara provat hemma med Cuben. Är inte imponerad än så länge tyvärr.

Hoppas dock att det ändrar sig efter helgen!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

om du är nybörjare så kan det vara att ditt anslag inte är färdigutvecklat än = svag ton från början = måste vrida upp gain = kass ljud och rundgång.
för att få bra ljud i mick är det en bra ide att öva(många timmar) utan. och isf med focus på stark och tydlig ton. kolla speciellt så att högerhanden verkligen kommer ned mot stallet och att du inte kör med elbasteknik då blir det helt enkelt mkt tystare.

sen måste micken sitta ordentligt och man kan inte ha orimliga förväntningar på hur mkt det går att kräma på en kontra. glöm elbasnivå. det är iaf min erf.
lycka till!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Tråkigt att du var missnöjd med Realist (vilken använde du, koppar eller trä?).
Men det är tyvärr som nämnts innan att varje bas/mic kombination är fullkomligt unik, inga universallösningar finns så det är bara att fortsätta prova sig fram.

Vad som bör tilläggas är att kontrabasens ljud är extremt komplext och svårt att få fram särskilt i en stark ljudbild (som du säkert redan vet) så man kan inte räkna med underverk från en kontaktmic. Men signalen ska inte vara så svag som du beskriver det så jag tror inte riktigt på inlägget om att det är din teknik som är problemet (däremot har han helt rätt i att det är bättre att öva utan stärkare så man tränar upp punch och riktning i sin ton!).

Var (är) med om en liknande sak faktiskt. Efter ett fall (med landning på stallet!!) har en plywoodbas tappat ALLT micljud. Ljudpinnen står, stränghöjden är ok, basen låter, om än inte lika mycket som förr men fullt tillräckligt, men det låter så gott som inget när man mickar upp den. Har testat Realist, Ehrlund och Fishmann (stall) utan resultat, har pratat men andra basister och reparatörer om det, misstankar riktas mot att basbjälken släppt men inget skallrar så mysteriet kvarstår.

Vad jag vill få fram är att din bas justering kan ha med saken att göra. Även val av strängar påverkar ljudet väldigt mycket.

Men som sagt kombinationen mic+bas är unik.

Jag gjorde nyligen ett mic/förstärkartest på två av mina basar. Har spelat några år och har hunnit beta av några mickar och tycker mig känna mina basar bra men jag blev uppriktigt överraskad att det var SÅ stor skillnad.

Basarna jag använde var en tysk 1850 bas och en ny rumänsk, båda helträ och båda låter väldigt bra.
Förstärkarna: Bose L1, Aer Basicpreformer och A.I. Coda R.
Mickarna: Realist (wood), RS2, Wilson, Ehrlund (utan preamp), K&K Golden Trinity och Siljum Knott (alltså både kontakt och dynamiska).

Och som sagt resultaten var så olika att det kändes som om jag var tillbaka på ruta ett när jag började leta mickar och det enda solklara svar jag fick var (åter igen) "Det finns inga universallösningar".


De två mictips jag kan ge dig är att man brukar använda en kontakt- och en dynamiskmic och blanda dem i t.ex. en liten mixer, två-kanalig förstärkare eller
två-kanalig preamp detta brukar göra att man kan få en starksignal som låter kontra.

Det andra är att kolla in Ehrlundmicken (med preamp), detta är den bästa kontaktmic jag testat. Iaf om du har en träbas, på plywood låter den inte så bra (säg gärna emot mig om någon har en annan erfarenhet av Ehrlund+plywood).

Ehrlund+DPA är en alltmer populär kombination.

Nisse på Bontracasso är väldigt hjälpsam och kan kanske hjälpa till om du vill prova mickar annars är det bara att flirta in dig hos andra basister och låna deras grejer och testa på din bas.


Hoppas allt mitt svammel kan glädja någon.

Lycka till i ljuddjungeln!!!
daniel
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 08:57

Inlägg av daniel »

Jo det är väl så att jag efter 20 års elbasspel är lite klen i högerhanden.

Jag skall som sagt testa micken på gig i helgen så jag var kanske lite hård i mitt uttalande tidigare.

Brukar oftast vara först till repen och brukar då få en stund att ratta på stärkaren i lugn och ro. Brukar få till ett gott ljud med bra tryck. När vi sedan sätter igång så känns det bara fattigt.

Har provat att vinkla bort stärkaren lite och flytta mig lite med basen. Det blir marginellt bättre.

I replokalen står jag nära en PA-låda och en gitarrstärk som båda står på golvet.
Upplever att ljudet från dem fortplantas duktigt i basen. Kanske löser det sig på gig i helgen (det första med kontran). Då står man ju i alla fall bakom PA:t och gitarrstärk.

Tack för kloka synpunkter och förslag!
Användarvisningsbild
Fender
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: tis 13 jul 2010, 22:50
Ort: GBG

Inlägg av Fender »

Jag kör en Underwood in i en Yamaha PB-1 preamp till en aktiv EBS 15' och får ut världens tryck plus att du kan krana bort det klassiska mick fisslet. PB-1 har den bästa EQ delen jag har stött på både vad gäller stärkare och pre ampar. Klarar biamp dessutom. Mycket mer kräm än du någonsin kan använda. Så en elbas preamp typ Alembic, EBS, Yamaha till kontra tycker jag nog är en bra investering om man inte får ordning på micken.
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.

https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Ehrlund+plywood har funkat mycket bra för mig, men först efter jag investera i en headway EDB-1
Skriv svar