Kontrabas för Dummies

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Kontrabas för Dummies

Inlägg av anli »

Finns det nån enkel handledning för en kanske blivande elkontradomptör?
Grepp/setup å så... om det nu behövs eller om det bara är att lira på och leta upp tonerna
Bra de grundläggande basic grejerna.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Det mest basic är väl att bara har en heltons avstånd i handen när man spelar.

Dvs, lös Gsträng, 1:an på Ab, 2:an på A, 4:an (med 3:an bakom som stöd) på Bb.

Det är så de flesta spelar. En del spelar helt fyrfingersteknik a la Rabbath, och roterar då över tummen på baksidan. Då håller man tummen i mitten av handen. Det vanligaste är dock att man har tummen någonstans mellan 1:an och 2:an.

En bra övning för att få in detta är att spela kvinter i en hand, samt att spela mollterser i en hand.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har ingenting att komma med i frågan, men nu när du nämner det så känns Anli + kontra som en självklar kombination!

Och grattis på födelsedagen förresten!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Tejp...
En dutt markeringstejp på sidan av halsen vid 5:e "band" (fler vid behov, men det är nog bra att köra med så få som möjligt så man inte bara tjuvkikar hela tiden).

Jag tyckte grepp och sånt föll sig ganska naturligt då man bara satte igång, men det är klart att lite teoretisk kunskap inte sitter i vägen.

Saknar min kontra... :cry:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Akta er för maskeringstejp! Den är inte gjord för att sitta på länge, och limmet härdar på något underligt sätt och blir svårt att få bort.

Sårtejp har jag hört fungerar bra, och violinister brukar använda typ klistermärken snarare än maskeringstejp.
Användarvisningsbild
BlindBoy
Medlem
Inlägg: 341
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 15:01

Inlägg av BlindBoy »

Jag är inte heller så insatt i detta men är det inte det viktigaste HUR man håller med VÄNSTER handen för att uppnå rätt vinkel så det blir lättare att lira.

Och skaderisken blir mindre.

fast jag kan ha fel också, bara en tanke!
Skriv svar