Kostnad för att byta till justerbart stall?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Kostnad för att byta till justerbart stall?

Inlägg av hitman »

Någon som har en aning om vad en kunnig reparatör skulle ta för att byta ut stallet mot ett justerbart?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ett justerbart stall kostar väl runt en tusing, arbetet en tusing till kanske?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Skulle säga att det beror på vilket jobb som behöver göras.

Skruvarna går på ca +/- 400:- (beroende på material mässing, aluminium el. trä)
Om det funkar att sätta dom på ditt gamla stall slipper du kostnaden för att skära till ett nytt.
Annars blir det ca 400:- för stallämne. (du vill inte snåla på träkvalitén, mycket klang sitter i stallet)

Arbetet ligger nog på 200-1000:- som sagt beroende vad som ska göras. Att bara sätta på skruvarna är ett ganska litet jobb men ska allt bytas kostar arbetet nog upp mot 1000:-
Senast redigerad av Chupacaps den ons 29 jun 2011, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
brun
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 13:40

Inlägg av brun »

Var inne hos en reperatör i förra veckan och ville göra just vad du vill. Han sa att arbetet skulle ligga på runt 5000 kr. Det som han behövde göra var att slipa till stallet och passa den mot basen, vilket är det minsta man behöver göra och det blev 5 tusen... låter överpris men men..
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

brun skrev:Var inne hos en reperatör i förra veckan och ville göra just vad du vill. Han sa att arbetet skulle ligga på runt 5000 kr. Det som han behövde göra var att slipa till stallet och passa den mot basen, vilket är det minsta man behöver göra och det blev 5 tusen... låter överpris men men..
Vilken tomte...
Jag fick greppbrädan utbytt mot en i ebenholz och fick medtaget
ställbart Thomannstall monterat och inpassat för under 5000kr
av en fiolbyggare....då ingick dessutom greppbrädan.

Ok om det är en kontrabas i hundratusenkronorsklassen, men jag tycker
iallafall det låter larvigt mycket.
Snubben måste ju ta runt 1000kr i timmen.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Tomte var ordet!

200 för att passa in skruvarna är nog i underkant men 5000 är inget annat än ett skämt.

Stall + jobb bör ligga på ca 2000:- Det är iaf priset jag fått av flera reparatörer.
Senast redigerad av Chupacaps den ons 29 jun 2011, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Själv köpte jag justerskruvar för 300 pix och monterade de själv. Tror de kostar 200:- nu.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

5000 spänn för ett nytt ställbart stall är inte ovanligt.
Riktiga fiolbyggare, med riktiga utbildningar (nu låter jag kanske pretto, men det finns folk som utger sig för att vara något de inte är) gör arbetet noggrant, och det är tidsödande att skära till och anpassa ett stall BRA. Justeringsskruvarna gör att det tar ännu längre tid. Säg att ämnet kostar mellan 1000-2000, skruvarna några hundra, sen tar de i alla fall 500 spänn i timmen (lågt räknat) och då tar det inte så lång tid innan man är uppe i 5000.

Det är jävligt mycket pengar, ja, men så ser det ut på många håll. Ett stall på en av mina basar sprack efter en liten olycka i våras och då kollade jag med de flesta byggarna här i min region, och alla jag pratade med tog runt 5000 för ett nytt ställbart stall, och 3000 för ett solitt.
Hade en annan bas inlämnad hos Erik Hoffman i Köpenhamn för lite reparationer, och bytte stall i samma veva. 2500:- (dkk) för ett solitt stall, kan tänka mig att ett ställbart hade kostat 3500-4000:- så i svenska pengar mellan 4-5000.
Båda stallen blev JÄVLIGT bra.

Bör kanske förtydliga att detta gällde helt nya stall, inte omarbetningar. Det är inte alla byggare som gör omarbetningar eftersom de inte kan garantera att stallet håller samma kvalité som det hade gjort om de fått använda ett av sina egna ämnen.
Om ditt stall inte är kasst från början, och går att göra om till ett justerbart med bra resultat, då låter 5000 rätt saftigt tycker jag. Bättre bra att lägga pengarna på ett nytt.

Oj vad mycket jag jag skrev. Hehe. Stall är engagerande! :D
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Då skiljer sig definitivt priserna beroende på region.
Alla tar dessutom inte betalt per timme, en del har fasta priser. En av de reparatörer jag refererar till har bl.a. Kungl. Hovkapellets Magginibas från 1500-talet på sitt samvete så viss kunskap (och utbildning!) får man hoppas att han har. (Han tar 2000 eller 2500, fast pris).

Du har en viktig poäng i att det är ett tidskrävande och viktigt jobb (utförande och materialval) för att basen ska låta bra. Dessutom vet inte alla vad de gör, speciellt inte fiolmakare enligt min erfarenhet (gäller självklart inte alla!!) men endel tror att en fiol och kontra är samma sak och tar jobb som de kanske inte borde. Så man bör absolut fråga runt hos basister innan man lämnar in basen.

Det enda som lät pretto (i mina öron) var att köpa ämne för 2000?!!
Av det första inlägget att dömma så är det kanske inte ett stall till sin Pöllman för 200k som han är ute efter (men jag har kanske fel, vad vet jag).

Är man hobbymusiker, ny på kontra eller student i början av sin "karriär" så kan 5000:- vara en svindlande summa (kanske 1/2 priset på basen man köpt). Min poäng är bara att det GÅR att få det billigare och du kan absolut få ett bra ämne för 400:-
Jag erkänner dock att jag absolut inte har någon koll alls på Skåne/Danmark-regionens priser. Råder det inflation? :wink: :lol:

Men jag vill också framhålla vikten i det du säger om att lämna in basen till kunnigt folk!!! Dels för att hålla skrået vid liv då vi är deras levebröd men också för att jag personligen inte är ett fan av "gör-det-säljvarna" här på PB.
Då fina basar (som mest liknar kaffeved i den ovanes ögon) riskerar ett tråkigt öde.

Detta må låta pretto men det är också min personliga åsikt.

:)
Senast redigerad av Chupacaps den fre 01 jul 2011, 08:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Man kan väl sammafatta det som så, att om man har en dyr bas och är en driven musiker så kan man väl slänga ut 5000:- på ett stallbyte. Kör man Thomankontra och kanske inte ägnar sig åt jätteavancerad musik så är det milt uttryckt rätt korkat att slänga 5000:- för att få ett justerbart stall.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Kan skriva under på det. :)
Senast redigerad av Chupacaps den fre 01 jul 2011, 08:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

Jag tror att stallämnen kan vara rätt dyra, finns en del olika nivåer eller kvalitéer eller vad man ska kalla det. Men jag kan absolut ha tagit i lite väl mycket.
Jag menade inte att de tog betalt per timme, utan att de baserade sina fasta priser på mängden tid de i genomsnitt lägger ner på ett stall, fast jag uttryckte mig rätt otydligt ser jag nu.

Tråkigt om det är så att vi har de dyraste fiolbyggarna här i söder. Här finns kanske inte så många, och då passar de på att ta mer betalt? För att de kan, helt enkelt.

Du har händelsevis inte provat Magginin? En bekant provade den en gång, så det var den bästa han spelat på. Kan ju vara placeboeffekt
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

2000:- för ett stallämne gränsar väl till överkant, men inte orimligt. Ett Aubert Deluxe eller ett Despiau i A-kvalité kostar väl kring 1500:- som billigast.
grejor
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Jag fick ett prisförslag på ett ställbart stall på 6000 inkl. montering. Reparatören som till slut gjorde jobbet tog 1400, inkl. stallet. Jag är nöjd med hans jobb, väldigt seriöst.
robinrallybil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 25 mar 2009, 11:15

Inlägg av robinrallybil »

Någon som hört nåt nytt i detta ämne?

Mitt justerbara stall sprack och gick i tu idag. Gjorde ont i hjärtat.
Var till en fiolmakare (http://www.fiolbyggaren.se/) i Malmö, eftersom det är där jag bor.
Där fick jag ett prisförslag på 5400kr ikl. installation och justrering av basen.
Verkar vara lika dyrt hos andra fiolbyggare här nere. Kollade med Ulf Nilsson i Malmö också. Liknande pris där.

Jag ringde till han jag brukade gå till när jag bodde i Stockholm; Luin Sitkey. Han tar 2000kr för ett justerbart stall + installation..

Kan det verkligen vara så här stora prisskillnader p.g.a. konkurrenssituationen i olika delar av Sverige!?
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Fan va trist!

Jag gissar snarare att det är Danmarks priser som trissar upp det i Malmö.

Mig veteligen är det ingen svindlande konkurrens här i Sthlm, däremot tror jag kanske att Philippe Dormond kanske hjälper till att hålla ner priserna lite. Men det är knappast hela sanningen för typ samma priser gäller hos i Uppsala, Dalarna, Västmanland, Gästrikland och Hälsingland (vill jag minnas).

Du kanske skulle kika i Göteborg. Har ingen koll varken på priser eller reparatörer men har hört att det finns många duktiga där.

(Men det går kanske på ett ut om du ska tågbiljett hos vårt kära avreglerade SJ)
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
robinrallybil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 25 mar 2009, 11:15

Inlägg av robinrallybil »

Tack för svaret. Tyvärr är det lite bråttom med det hela p.g.a. rep och en hägrande audition.. Så har nog inget annat val än att ta det pris som är här nere i Malmö.. :/

Och som du sa ang. Göteborg. Då blir det att offra åtminstonde en dag med tur och returresa med allt vad det innebär i kostnader.
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

har inte orkat läsa alla svar, men jag betalade 5000:- till han i Möndal. tomas hellsten? för nytt justerbart stall och justering
Nu är den lättspelad och låter mumma
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

När mitt gamla stall sprack så täckte hemförsäkringen kostnaderna för det nya stallet, i och med att det var en olyckshändelse.

Kan ju vara värt att kolla upp den möjligheten. Behöver du bara pröjsa självrisk på 1500:- så kvittar det ju om stallet egentligen kostar 2000 eller 5000.
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Mycket intressant. Vad sa du till försäkringsbolaget? Var det yttre våld så det räknades som en olycka eller bara sprack det och de räknade det ändå som olycka? Och vilket försäkringsbolag hade du?

Har själv försäkring hos SOF.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

robinrallybil skrev:Någon som hört nåt nytt i detta ämne?

Mitt justerbara stall sprack och gick i tu idag. Gjorde ont i hjärtat.
Var till en fiolmakare (http://www.fiolbyggaren.se/) i Malmö, eftersom det är där jag bor.
Där fick jag ett prisförslag på 5400kr ikl. installation och justrering av basen.
Verkar vara lika dyrt hos andra fiolbyggare här nere. Kollade med Ulf Nilsson i Malmö också. Liknande pris där.

Jag ringde till han jag brukade gå till när jag bodde i Stockholm; Luin Sitkey. Han tar 2000kr för ett justerbart stall + installation..

Kan det verkligen vara så här stora prisskillnader p.g.a. konkurrenssituationen i olika delar av Sverige!?
Åk till Skanör och träffa Gustav Pitra. Hans finns på eniro, eller så kan du PM:a mig för hans nummer.
Användarvisningsbild
SebastianNordström
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 23:52
Ort: Malmö

Inlägg av SebastianNordström »

>Chupa

Ja vilka har jag nu... Länsförsäkringar tror jag. Har inte haft att göra med dem sedan dess.

Skadan berodde på yttre våld, så att säga, så jag berättade helt enkelt vad som hade hänt. Dvs att en idiot, som är jag, råkat knuffa omkull basen så att stallet hade vikit sig så mycket så att det sprack där som skruvarna går i. Ett ställbart stall alltså.
Skitdåligt stall, jag är förvånad över att det höll så länge.

Jag vet några andra vars hemförsäkringar har täckt deras basreparationer. Inga stora ingrepp i och för sig men ändå
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Tack för info! Glömmer hela tiden att den möjligheten finns.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
robinrallybil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 25 mar 2009, 11:15

Inlägg av robinrallybil »

Smygbas: Jag fick tipset om Gustav på Skanör av en annan kille. Åkte dit med basen. Nytt, bra fast stall, perfekt justrerat av Gustav på plats, hämtade basen nästa dag: 800kr.. Plus att han var riktigt trevlig.

Jag ville inte stödja en som tar 5400kr för samma jobb. Även om det skulle gått på min försäkring...

Jag har en billig bas. Kines som kostade typ 10000kr. Anledningen att jag fortfarande har den är att jag inte har råd med en ny än. Känns lätt ovärt att laga en bas som kostade 10000kr ny för 5400kr.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Varför byta stall?

Köp ett set justerskruvar för några hundralappar, Kolla upp var du kan låna en pelarborr och en bandsåg i en halvtimme och konvertera ditt befintliga stall till justerbart. Allt du behöver göra är att borra hål rakt upp genom stallbenen från undersidan och sedan kapa benen och såga bort en bit i skarven motsvarande så mycket som skruvarna bygger. Brukar följa med instruktioner med skruvarna.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Skriv svar