Sökes: Provspela Thomann 111 eller 22

Diskussioner om kontrabasar
DrZen
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 22:14

Sökes: Provspela Thomann 111 eller 22

Inlägg av DrZen »

Söker efter att få känna och spela lite på en Thomann 111 eller en 22:a.
Bor i Göteborg men ska ner till Karlshamn nu om 10 dagar.

Vet att det är lite mycket att fråga av helt främmande människor att upplåta sin bas under ens 5 minuter för att någon läskig internetperson ska plonka på den. :)
Men skadar ju inte att fråga iallafall.


Alla erfarenheter av dessa två baserna mottages tacksamt. :)
Behöver en slags nybörjarbas som jag kan öva upp mig på till att börja med men sen har jag tänkt att framträda lite smått i ett mindre blandband som sucktar efter kontrabassister. Inget elektroniskt utan bara lite fiol, cello, piano, trummor och beblandade träblås.

Har letat lite efter en begagnad men oftast ligger de utanför min prisklass som sträcker sig upp till max 8000. 22:an är nästan lite för dyr för mig som det är nu men jag har hört väldigt mycket bra om den så den känns mer av en investering än 111:an som känns nästan helt som en elevbas bara och inget man direkt tar med på gig. Men jag kanske har helt fel? Då jag inte upplevt någon av dom så har jag mest fördomar :)

Eller någon kanske har ett bättre alternativ man kan lägga upp till 8000 på? Helst mindre.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

jag har hört positiva saker om de billigaste på thomann, men allt är ju relativt. man får ju oftast vad man betalar för... jag skulle nog ta med även den billigaste på gig även fast jag inte provspelat någon. det kan ju bero på att min elbas kostade mindre än vad den kontran gör :D
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Re: Sökes: Provspela Thomann 111 eller 22

Inlägg av Stefanson »

DrZen skrev:Söker efter att få känna och spela lite på en Thomann 111 eller en 22:a.
Bor i Göteborg men ska ner till Karlshamn nu om 10 dagar.

Vet att det är lite mycket att fråga av helt främmande människor att upplåta sin bas under ens 5 minuter för att någon läskig internetperson ska plonka på den. :)
Men skadar ju inte att fråga iallafall.


Alla erfarenheter av dessa två baserna mottages tacksamt. :)
Behöver en slags nybörjarbas som jag kan öva upp mig på till att börja med men sen har jag tänkt att framträda lite smått i ett mindre blandband som sucktar efter kontrabassister. Inget elektroniskt utan bara lite fiol, cello, piano, trummor och beblandade träblås.

Har letat lite efter en begagnad men oftast ligger de utanför min prisklass som sträcker sig upp till max 8000. 22:an är nästan lite för dyr för mig som det är nu men jag har hört väldigt mycket bra om den så den känns mer av en investering än 111:an som känns nästan helt som en elevbas bara och inget man direkt tar med på gig. Men jag kanske har helt fel? Då jag inte upplevt någon av dom så har jag mest fördomar :)

Eller någon kanske har ett bättre alternativ man kan lägga upp till 8000 på? Helst mindre.
Tror nog att 111:an kan vara ett ok köp, men ta pengarna som blir
över och låt någon kunnig justera in den och kolla greppbräda och dyl.
Som nån klok man sade i detta forum förut:
Bättre att ha en väl injusterad billig kontra än en dåligt injusterad dyr dito.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Sökes: Provspela Thomann 111 eller 22

Inlägg av Daionsavage »

Kandyman skrev:Som nån klok man sade i detta forum förut:
Bättre att ha en väl injusterad billig kontra än en dåligt injusterad dyr dito.
Amen to that!

:wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Re: Sökes: Provspela Thomann 111 eller 22

Inlägg av Stefanson »

Daionsavage skrev:
Kandyman skrev:Som nån klok man sade i detta forum förut:
Bättre att ha en väl injusterad billig kontra än en dåligt injusterad dyr dito.
Amen to that!

:wink:
Hallelujah brother :D

Min budgetkontra Stella, blev fantastiskt bra efter en omgång hos fiolmakar`n.
Han bytte den böjda greppbrädan och fick ett nytt stall ditmonterat.
Nu är hon högklassigt bra för mina behov.

En nackdel med kinabasarna är dock att de inte låter träet torka färdigt innan de
skeppar iväg dem. Därav banangreppbrädor och annat skit.
DrZen
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 22:14

Inlägg av DrZen »

Har lyckats få massa extra-timmar nere på fabriken nu i veckan så knappt hunnit med att sova, så därav sent svar.

Men tack för ni som svarat och tack för alla roliga PM :)


Jag tror mer och mer på en 111:a från Thomann med nya strängar och så få den inställd och fin här i Göteborg. Vad brukar något sådant gå lös på? Är väll lite beroende på vad de måste göra men ta gärna i lite i spannet så får jag mig en uppskattning :)

Mailade faktiskt Thomann och förklarade min dystra historia och frågade lite om strängar och vad de trodde om sin produkter.
De tyckte om sina produkter men rekomenderade mig två olika sträng-set:

http://www.thomann.de/se/daddario_helicore01.htm

eller:

http://www.thomann.de/se/pirastro_evah_ ... _weich.htm

Det som var summan av det hela är att jag ska båga min bas i ett halvår tills dess att jag ska försöka komma med i ett Spex här i Göteborg. De kör oftast lite jazzigare covers på låtar men det mesta bågas där med men ibland kan det vara skönt att ta till fingrarna.

Vad tycker ni som är insatta? En billig bas med någon av de där strängarna, gå till en kunnig person efter den hemkommit och sedan spela allt vad man förmår med den i 1 till 2 år (efter den antagligen kommer säcka ihop :) Eller bytas ut mot en bättre).
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

DrZen skrev:(efter den antagligen kommer säcka ihop :) Eller bytas ut mot en bättre).
När den stunden kommer, kan du ju sälja den till mig. :wink:

Jag kör Helicore Solo på min ena kontra, och tycker de låter bra.
Solo är ju lite mer lättspelade och sen går det även utmärkt att köra
slap på dem.
waters
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 05 jul 2009, 08:01
Ort: sth

Inlägg av waters »

jag köpte en 111-a från tysken för tre veckor sen för att öva på,helt ok bas tycker jag o så behöver men inte vara så rädd om den för det priset.dom byter strängar o fixar till halsen i tyskland innan den skickas.
fender jazz roadworn fiesta.
Skriv svar