Gu va svårt!

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Gu va svårt!

Inlägg av anli »

Den mycket trevliga bekantskapen Funkymagnusb tittade idag förbi garaget och lämnade av en Harley Benton elkontra som jag skall få leka med.
Kopplade in och stämde den. Allt väl så länge.... men skallängden förvillar en totalt ju!
Sen att ha greppbrädan så nära en eget huvud...
Små tejpbitar eller liknande får rädda det så länge. Gå över femte bandet känns vääldigt avlägset...

Finns det inte kontra för dummies eller liknande? Så man vet hur man skall hålla etc. Nån sida på nätet eller utbildningsmaterial i hederlig analog form som är bra?
Vilka tips som helst tas i mot med tacksamhet...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tack! Får ta och tjacka den.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Koolt! Magnus är snäll! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
tc
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 12:33

Inlägg av tc »

Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Bara att gå och ta lektioner hos nån bra lärare , borde väl finnas i Uppsala . Även gamla gubbar kan lära sig spela kontra ......
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Nu har jag fuskat dit lite småbitar av tejp längs greppbrädan ner till B... och har försökt kämpa igenom lite passande saker (enkla). Blev alldeles svettig av koncentrationen och fingrarna känns möra :-D E strängen är svår att få fjong på, och greppen känns väldigt långa. Lite svårt att få stöd den smala kroppen.
Men.. känns inte lika hopplöst längre. Låter fränt kort stunder. Detta kommer att bli kul
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Hör av dig om du vill ha en lektion, hjälper oerhört mycket i början.
Jag går sista året på KMH och min tjej bor i Uppsala så jag är där mycket. :)
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Chupacaps skrev:Hör av dig om du vill ha en lektion, hjälper oerhört mycket i början.
Jag går sista året på KMH och min tjej bor i Uppsala så jag är där mycket. :)
Ja, det kanske vore nåt. Men fuskar lite själv först, så jag vet om dt är nåt för mig :wink:
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Efter en lång övningssession i dag, jag spelade countrylåtlistan, så måste jag säga att det låter faktiskt ok... eller inte helt tokigt i alla fall. Fuskbanden måste sitta kvar ett tag till, helst om det är tonartsbyte mitt i enlåt :-D
Har justerat och fixa,t så nu är action behaglig för en nybörjare.
Känns som det kommer att bli väldigt lite elbasspel framöver ;-)

Men man blir fortfarande mör i händerna... antagligen ovant. Känns som har gjort ett styrkepass med sådana där antika handtränare!

Är det någon speciell teknik för att slå till strängen... hur skall man överhuvudtaget höras med en riktig kontra?
Måste nog även ta hjälp med fingersättningen med grepphanden, annars går det inte i längden.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++
Inlägg: 3035
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 04:32

Inlägg av Gamba »

anli skrev:Efter en lång övningssession i dag, jag spelade countrylåtlistan, så måste jag säga att det låter faktiskt ok... eller inte helt tokigt i alla fall. Fuskbanden måste sitta kvar ett tag till, helst om det är tonartsbyte mitt i enlåt :-D
Har justerat och fixa,t så nu är action behaglig för en nybörjare.
Känns som det kommer att bli väldigt lite elbasspel framöver ;-)

Men man blir fortfarande mör i händerna... antagligen ovant. Känns som har gjort ett styrkepass med sådana där antika handtränare!

Är det någon speciell teknik för att slå till strängen... hur skall man överhuvudtaget höras med en riktig kontra?Måste nog även ta hjälp med fingersättningen med grepphanden, annars går det inte i längden.
volymratten på förstärkaren ? 8)

nä, men själv skulle jag inte höras utan förstärkare
kollar man på äldre basister som spelar i (jazz) band utan förstärkare
så har dom ju en jävla punch i tonen
men så får dom ju jobba lite mer oxå

det som jag tyckte(och fortfarande tycker)
är att det jävligt svårt att lära sig spela på lös sträng
typ första position, ligger helst på 3-5-7 "band"

ta några lektioner,är rekommendabelt,borde jag ha gjort när jag började
kommer man ju på efter ett tag,det tar jävligt lång tid att lära om, när man har börjat fel
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

anli skrev: Är det någon speciell teknik för att slå till strängen... hur skall man överhuvudtaget höras med en riktig kontra?
Måste nog även ta hjälp med fingersättningen med grepphanden, annars går det inte i längden.
Jag tänker mig pekfingret parallellt med strängen och mer som en "statisk" krok som "drar runt" strängen, kraften kommer alltså inte från fingrarna utan mer från underarmen.

Men det finns många varianter på detta. Dave Hollands elbas-approach som är helt annars funkar utmärkt för honom (!).

Precis som blåsare får man på kontra öva på tonbildning och det tar tid.

Lycka till!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Idiotfråga igen...

När man fingerspelar på en kontra... man lutar man den mot sig antar jag, men vilken vinkel? Den man tycker är bäst?
Sen så ligger väl kroppen an mot den vänstra höften?
Vilken vinkel har basen mot basisten om man tittar uppifrån? 90 grader? Med 0 grader menar jag att man står bakom och drar med en stråke typ?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Chupacaps skrev:Hör av dig om du vill ha en lektion, hjälper oerhört mycket i början.
Jag går sista året på KMH och min tjej bor i Uppsala så jag är där mycket. :)
Tror jag behöver en lektion...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Hehe. Om du tycker att elkontran är jobbig, vänta då till du börjar spela på en akustisk. Var beredd på blåsor, valkar och annat trevligt :D
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Då fixar vi det. :)
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Samuel V skrev:Hehe. Om du tycker att elkontran är jobbig, vänta då till du börjar spela på en akustisk. Var beredd på blåsor, valkar och annat trevligt :D
Jag har just nu en akustisk 3/4 kontra.
Den låter mycket bättre men är ändå ganska lika elkontran. Bättre att ta stöd på i alla fall.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

pm
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Skriv svar